Volkswagen ID.3 Pro S

Elektrische Auto - 8% Bijtelling

€ 42 000 *Prijs vanaf

77.0 kWhAccu Bruikbaar

450 km *Actieradius

171 Wh/km *Verbruik

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

Specificaties met een * zijn schattingen
Vanaf 4 juni 2020: subsidie voor particulieren!
Deze auto komt mogelijk in aanmerking voor een subsidie van €4 000.
Klik hier voor meer informatie over de subsidieregeling.

Prijs vanaf * € 42 000

Bestelbaar Nee, verwacht
Verwacht vanaf September 2020
Leverbaar tot -

Leasen vanaf * € 575 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 1) * € 105 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) * € 139 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Het leasetarief is opgesteld in samenwerking met ActivLease.

Praktische Actieradius tussen 320 - 660 km

Stad - Winter * 440 km
Snelweg - Winter * 320 km
Gecombineerd - Winter * 380 km
Stad - Zomer * 660 km
Snelweg - Zomer * 415 km
Gecombineerd - Zomer * 515 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 7.0 sec
Topsnelheid * 160 km/u
Actieradius Elektrisch * 450 km
Totaal Vermogen * 150 kW (204 pk)
Totaal Koppel * 310 Nm
Aandrijving Achter

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 82.0 kWh
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadvermogen 11 kW AC
Laadtijd (0->450 km) 8u15m
Laadsnelheid 55 km/u
Kosten Publiek Laden €5,64 per 100 km
Kosten Vroaming €3,76 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar 77.0 kWh
Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadvermogen (max) * 125 kW DC
Snellaadtijd (45->360 km) * 31 min
Snellaadsnelheid * 610 km/u
Kosten Snelladen €10,09 per 100 km
Kosten Vroaming €3,76 per 100 km
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.
Sponsored Content: kosten Vroaming op basis van Total Vroaming Compleet.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 450 km
Verbruik Voertuig * 171 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 1.9 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 550 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 140 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.6 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 117 - 241 Wh/km

Stad - Winter * 175 Wh/km
Snelweg - Winter * 241 Wh/km
Gecombineerd - Winter * 203 Wh/km
Stad - Zomer * 117 Wh/km
Snelweg - Zomer * 186 Wh/km
Gecombineerd - Zomer * 150 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4261 mm
Breedte 1809 mm
Hoogte 1552 mm
Wielbasis 2765 mm
Massa Rijklaar * 1825 kg
Toegestane Max. Massa Geen Data
Bagageruimte Geen Data
Bagageruimte Max Geen Data
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data
Laadvermogen Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 4 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel 10,2 m
Carrosserie Hatchback
Segment C - Lage Middenklasse
Dakrails Nee

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2020

Bijtelling 8% / 22%
8% beperkt tot € 45 000
Netto (Schijf 1) * € 105 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 139 /mnd

Op kenteken in 2021

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 162 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 216 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Volkswagen ID.3 ProVolkswagen ID.3 Pro €7,000 goedkoper 100 km minder actieradius 29% langzamere acceleratie 3% minder stroomverbruik 20% langzamer snelladen
Nissan Leaf e+Nissan Leaf e+ €3,850 duurder 125 km minder actieradius 4% langzamere acceleratie Zelfde stroomverbruik 36% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Volkswagen ID.3 Pro S (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Volkswagen ID.3 Pro S. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 39u30m 11 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 24u30m 18 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 15u45m 29 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 12u15m 37 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 8u15m 55 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 8u15m 55 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 8u15m 55 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

(Sponsored Content)

Wat kost het opladen?
Regulier Vroaming
Locatie
1 kWh100 km
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€3,76
Publiek Laden (laag)
€0,18€3,08
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€5,64
Publiek Laden (hoog)
€0,40€6,84
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
Kosten 'Vroaming' zijn op basis van Total Vroaming Compleet. Een energiecontract met groene stroom van Total is onderdeel van dit pakket.
Kijk voor alle voorwaarden op total-edrive.nl .

Snelladen van Volkswagen ID.3 Pro S (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Volkswagen ID.3 Pro S.

Volkswagen heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de ID.3. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW † 76 min 240 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 90 kW † 38 min 490 km/u
CCS (150 kW DC) 125 kW † 110 kW † 31 min 610 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

(Sponsored Content)

Wat kost het snelladen?
Regulier Vroaming
Locatie
1 kWh100 km
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,35€5,99
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€10,09
Snelladen (hoog)
€0,69€11,80
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
Kosten 'Vroaming' zijn op basis van Total Vroaming Compleet. Een energiecontract met groene stroom van Total is onderdeel van dit pakket.
Kijk voor alle voorwaarden op total-edrive.nl .

(Advertisement)

Nieuws over de Volkswagen ID.3 Pro S

Volkswagen: “Levering ID.3 start in september 2020”

Gepubliceerd: 11 juni 2020 14:24 | ZERauto.nl Volkswagen kan het inmiddels bevestigen: de levering van de volledig elektrische ID.3 start in september. Het merk trapt af met de ID.3 1st edition waarvan het merk 30.000 exemplaren produceert. Vanaf 17 juni gaan de orderboeken in Europa officieel open, maar al heel veel mensen hebben een pre-order geplaatst…

Nederlandse orderboeken VW ID.3 pas ‘eind juli’ open

Gepubliceerd: 4 juni 2020 13:38 | E-Drivers Nederlandse kopers van VW ID.3 moeten nog iets meer geduld hebben. Eerder liet Jürgen Stackmann van Volkswagen weten dat de orderboeken voor de ID.3 op 17 juni open zouden gaan. Dat is nog steeds het geval. Vanwege de typegoedkeuring gaan ze in Nederland helaas een maand later open.

Volkswagen heeft mogelijk problemen met software ID.3

Gepubliceerd: 20 december 2019 16:28 | E-Drivers De Volkswagen ID.3 is sinds begin november in productie. Dat is eerder dan gepland. Maar de ontwikkelaars schijnen wel een probleem met de software te hebben. Volgens een bericht in Manager Magazin wordt de ID.3 inderdaad gewoon geproduceerd maar rolt hij nog zonder de benodigde software van de band.

Alles over de Volkswagen ID.3 Pro S

Prijs, lease en bijtelling

De Volkswagen ID.3 Pro S heeft een geschatte prijs vanaf €42 000. De auto heeft een bijtelling van 8% tot 45.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €105 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €139 per maand.

De Volkswagen ID.3 Pro S is bij ActivLease te leasen vanaf €575 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Volkswagen ID.3 Pro S is een volledig elektrische auto (BEV). Het geschatte maximale vermogen van de Volkswagen ID.3 Pro S is 150 kW (204 pk). Het geschatte maximale koppel is 310 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7.0 seconde gehaald. De geschatte topsnelheid is 160 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Volkswagen ID.3 Pro S heeft een capaciteit van 82 kWh. Daarvan is 77 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 450 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 320 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 660 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 8 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 39 uur 30 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 125 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 110 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 35 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 315 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Volkswagen ID.3 Pro S is ongeveer 17,1 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.9 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 24,1 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 11,7 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Volkswagen ID.3 Pro S stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Volkswagen

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de ID.3 op de officiële site van Volkswagen.

Naar de ID.3 op de website van Volkswagen.