Volkswagen ID.3 Pro S

Elektrische Auto - 12% / 22% Bijtelling

€ 43 000 *Prijs vanaf

77.0 kWhAccu Bruikbaar

450 km *Actieradius

171 Wh/km *Verbruik

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

Specificaties met een * zijn schattingen
Vanaf 4 juni 2020: subsidie voor particulieren!
Deze auto komt mogelijk in aanmerking voor een subsidie van €4 000.
Klik hier voor meer informatie over de subsidieregeling.

Prijs vanaf * € 43 000

Bestelbaar Nee, verwacht
Verwacht vanaf Maart 2021
Leverbaar tot -

Leasen vanaf * € 575 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 1) * € 169 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) * € 225 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Het leasetarief is opgesteld in samenwerking met ActivLease.
Bijtelling voor 2021 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Praktische Actieradius tussen 320 - 660 km

Stad - Winter * 440 km
Snelweg - Winter * 320 km
Gecombineerd - Winter * 380 km
Stad - Zomer * 660 km
Snelweg - Zomer * 415 km
Gecombineerd - Zomer * 520 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 7.9 sec
Topsnelheid 160 km/u
Actieradius Elektrisch * 450 km
Totaal Vermogen 150 kW (204 pk)
Totaal Koppel 310 Nm
Aandrijving Achter

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 82.0 kWh
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadvermogen 11 kW AC
Laadtijd (0->450 km) 8u15m
Laadsnelheid 55 km/u
Kosten Publiek Laden €5,64 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar 77.0 kWh
Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadvermogen (max) 125 kW DC
Snellaadtijd (45->360 km) 36 min
Snellaadsnelheid 520 km/u
Kosten Snelladen €10,09 per 100 km
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 450 km
Verbruik Voertuig * 171 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 1.9 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 549 km
Verbruik Normering 159 Wh/km
Verbruik Voertuig 140 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.8 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.6 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 117 - 241 Wh/km

Stad - Winter * 175 Wh/km
Snelweg - Winter * 241 Wh/km
Gecombineerd - Winter * 203 Wh/km
Stad - Zomer * 117 Wh/km
Snelweg - Zomer * 186 Wh/km
Gecombineerd - Zomer * 148 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Veiligheid (Euro NCAP)

Beoordeling
Inzittende Volwassene 87%
Inzittend Kind 89%
Jaar van Beoordeling 2020
Kwetsbare Weggebruikers 71%
Safety Assist 88%
Kijk voor meer details over de veiligheidsbeoordeling van dit voertuig op euroncap.com

Afmeting en Gewicht

Lengte 4261 mm
Breedte 1809 mm
Hoogte 1568 mm
Wielbasis 2770 mm
Massa Rijklaar 1934 kg
Toegestane Max. Massa 2280 kg
Bagageruimte Geen Data
Bagageruimte Max Geen Data
Trekgewicht Ongeremd 0 kg
Trekgewicht Geremd 0 kg
Daklast Maximaal 0 kg
Laadvermogen Maximaal 446 kg

Overige

Zitplaatsen 4 personen
Isofix Voorbereid Ja, 3 plaatsen
Draaicirkel 10,2 m
Carrosserie Hatchback
Segment C - Lage Middenklasse
Dakrails Nee

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2021

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 169 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 225 /mnd

Op kenteken in 2022

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 218 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 291 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Volkswagen ID.3 ProVolkswagen ID.3 Pro €8,000 goedkoper 100 km minder actieradius 14% langzamere acceleratie 3% minder stroomverbruik 15% langzamer snelladen
Nissan Leaf e+Nissan Leaf e+ €1,060 goedkoper 125 km minder actieradius 8% snellere acceleratie Zelfde stroomverbruik 25% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Volkswagen ID.3 Pro S (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Volkswagen ID.3 Pro S. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 39u30m 11 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 24u30m 18 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 15u45m 29 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 12u15m 37 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 8u15m 55 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 8u15m 55 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 8u15m 55 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€3,76
Publiek Laden (laag)
€0,18€3,08
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€5,64
Publiek Laden (hoog)
€0,40€6,84
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

Snelladen van Volkswagen ID.3 Pro S (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Volkswagen ID.3 Pro S.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW † 76 min 240 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 80 kW † 43 min 440 km/u
CCS (150 kW DC) 125 kW † 94 kW † 36 min 520 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,35€5,99
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€10,09
Snelladen (hoog)
€0,69€11,80
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

(Advertisement)

Nieuws over de Volkswagen ID.3 Pro S

Volkswagen ID.3 was populairste elektrische auto in 2020

Gepubliceerd: 12 januari 2021 09:47 | ZERauto.nl De Volkswagen ID.3 was in 2020 de populairste elektrische auto in Nederland. Volkswagen registreerde in Nederland in 2020 in totaal 44.670 auto’s, waarvan de ID.3 een kwart van het totaal voor zijn rekening nam.

Autotest – Volkswagen ID.3 (2020), een must have?

Gepubliceerd: 16 november 2020 16:25 | ZERauto.nl Volkswagen verwacht er in 2020 ongeveer zesduizend van op kenteken te zetten. We hebben het natuurlijk over de nieuwe Volkswagen ID.3. Het merk trapt af met de 1ST-uitvoering. In deze test en video vertellen we je alles wat je moet weten over de Volkswagen ID.3.

Volkswagen ID.3 – een eerste impressie

Gepubliceerd: 29 juli 2020 21:54 | E-Drivers Het zijn spannende tijden voor Volkswagen. De ID.3, de eerste auto die volledig als elektrische auto is ontwikkeld, is ontzettend belangrijk voor Volkswagen. Hij betekent veel meer dan alleen maar een nieuwe auto in het assortiment. Een eerste impressie van Peter Schwerdtmann, die met VW ID.3 mocht rijden.

Alles over de Volkswagen ID.3 Pro S

Prijs, lease en bijtelling

De Volkswagen ID.3 Pro S heeft een geschatte prijs vanaf €43 000. De auto heeft een bijtelling van 12% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €169 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €225 per maand.

De Volkswagen ID.3 Pro S is bij ActivLease te leasen vanaf €575 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Volkswagen ID.3 Pro S is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Volkswagen ID.3 Pro S is 150 kW (204 pk). Het maximale koppel is 310 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7.9 seconde gehaald. De topsnelheid is 160 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Volkswagen ID.3 Pro S heeft een capaciteit van 82 kWh. Daarvan is 77 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 450 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 320 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 660 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 8 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 39 uur 30 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 125 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 94 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 40 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 315 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Volkswagen ID.3 Pro S is ongeveer 17,1 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.9 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 24,1 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 11,7 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Volkswagen ID.3 Pro S stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Volkswagen

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de ID.3 op de officiële site van Volkswagen.

Naar de ID.3 op de website van Volkswagen.