Volkswagen ID.3 Pro S
Elektrische Auto - 12% / 22% Bijtelling€ 43 000 *Prijs vanaf
77.0 kWhAccu Bruikbaar
450 km *Actieradius
171 Wh/km *Verbruik
Deze elektrische auto is nog niet leverbaar
Specificaties met een * zijn schattingenDeze auto komt mogelijk in aanmerking voor een subsidie van €4 000.
Klik hier voor meer informatie over de subsidieregeling.
Prijs vanaf * € 43 000
Bestelbaar | Nee, verwacht |
Verwacht vanaf | Maart 2021 |
Leverbaar tot | - |
Leasen vanaf * € 575 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 1) * | € 169 /mnd |
Netto Bijtelling (Schijf 2) * | € 225 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Het leasetarief is opgesteld in samenwerking met ActivLease.
Bijtelling voor 2021 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.
Praktische Actieradius tussen 320 - 660 km
Stad - Winter * | 440 km |
Snelweg - Winter * | 320 km |
Gecombineerd - Winter * | 380 km |
Stad - Zomer * | 660 km |
Snelweg - Zomer * | 415 km |
Gecombineerd - Zomer * | 520 km |
(Advertisement)
Prestaties
Acceleratie 0 - 100 km/u | 7.9 sec |
Topsnelheid | 160 km/u |
Actieradius Elektrisch * | 450 km |
Totaal Vermogen | 150 kW (204 pk) |
Totaal Koppel | 310 Nm |
Aandrijving | Achter |
Accu en Opladen
Accu Capaciteit | 82.0 kWh |
Laadaansluiting | Type 2 |
Locatie Laadpoort | Rechterzijde - Achter |
Laadvermogen | 11 kW AC |
Laadtijd (0->450 km) | 8u15m |
Laadsnelheid | 55 km/u |
Kosten Publiek Laden | €5,64 per 100 km |
Accu Capaciteit Bruikbaar | 77.0 kWh |
Snellaadaansluiting | CCS |
Locatie Snellaadpoort | Rechterzijde - Achter |
Snellaadvermogen (max) | 125 kW DC |
Snellaadtijd (45->360 km) | 36 min |
Snellaadsnelheid | 520 km/u |
Kosten Snelladen | €10,09 per 100 km |
Energieverbruik
EVDB Real Range
Actieradius * | 450 km |
Verbruik Voertuig * | 171 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Voertuig * | 1.9 l/100km |
WLTP Normering
Actieradius | 549 km |
Verbruik Normering | 159 Wh/km |
Verbruik Voertuig | 140 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Normering | 1.8 l/100km |
Benzine Equivalent Voertuig | 1.6 l/100km |
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.
Praktisch Energieverbruik tussen 117 - 241 Wh/km
Stad - Winter * | 175 Wh/km |
Snelweg - Winter * | 241 Wh/km |
Gecombineerd - Winter * | 203 Wh/km |
Stad - Zomer * | 117 Wh/km |
Snelweg - Zomer * | 186 Wh/km |
Gecombineerd - Zomer * | 148 Wh/km |
Veiligheid (Euro NCAP)
Beoordeling | |
Inzittende Volwassene | 87% |
Inzittend Kind | 89% |
Jaar van Beoordeling | 2020 |
Kwetsbare Weggebruikers | 71% |
Safety Assist | 88% |
Afmeting en Gewicht
Lengte | 4261 mm |
Breedte | 1809 mm |
Hoogte | 1568 mm |
Wielbasis | 2770 mm |
Massa Rijklaar | 1934 kg |
Toegestane Max. Massa | 2280 kg |
Bagageruimte | Geen Data |
Bagageruimte Max | Geen Data |
Trekgewicht Ongeremd | 0 kg |
Trekgewicht Geremd | 0 kg |
Daklast Maximaal | 0 kg |
Laadvermogen Maximaal | 446 kg |
Overige
Zitplaatsen | 4 personen |
Isofix Voorbereid | Ja, 3 plaatsen |
Draaicirkel | 10,2 m |
Carrosserie | Hatchback |
Segment | C - Lage Middenklasse |
Dakrails | Nee |
Bijtelling Overzicht
Op kenteken in 2021
Bijtelling | 12% / 22% |
12% beperkt tot | € 40 000 |
Netto (Schijf 1) * | € 169 /mnd |
Netto (Schijf 2) * | € 225 /mnd |
Op kenteken in 2022
Bijtelling | 16% / 22% |
16% beperkt tot | € 40 000 |
Netto (Schijf 1) * | € 218 /mnd |
Netto (Schijf 2) * | € 291 /mnd |
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Vergelijkbare elektrische auto's


Opladen van Volkswagen ID.3 Pro S (0 -> 100%)
Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Volkswagen ID.3 Pro S. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.
Type 2 (Mennekes - IEC 62196) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Vermogen | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
Stopcontact (2.3 kW) | 230V / 1x10A | 2.3 kW | 39u30m | 11 km/u |
1-fase 16A (3.7 kW) | 230V / 1x16A | 3.7 kW | 24u30m | 18 km/u |
1-fase 25A (5.8 kW) | 230V / 1x25A | 5.8 kW | 15u45m | 29 km/u |
1-fase 32A (7.4 kW) | 230V / 1x32A | 7.4 kW | 12u15m | 37 km/u |
3-fase 16A (11 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW | 8u15m | 55 km/u |
3-fase 25A (17 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW † | 8u15m | 55 km/u |
3-fase 32A (22 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW † | 8u15m | 55 km/u |
† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.
Wat kost het opladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Thuis Laden | €0,22€3,76
|
Publiek Laden (laag) | €0,18€3,08
|
Publiek Laden (gemiddeld) | €0,33€5,64
|
Publiek Laden (hoog) | €0,40€6,84
|
Snelladen van Volkswagen ID.3 Pro S (10 -> 80%)
Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Volkswagen ID.3 Pro S.
- Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
- Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
- Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
- Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Gemiddeld | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
CCS (50 kW DC) | 50 kW | 45 kW † | 76 min | 240 km/u |
CCS (100 kW DC) | 100 kW | 80 kW † | 43 min | 440 km/u |
CCS (150 kW DC) | 125 kW † | 94 kW † | 36 min | 520 km/u |
† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.
De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.
Wat kost het snelladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Snelladen (laag) | €0,35€5,99
|
Snelladen (gemiddeld) | €0,59€10,09
|
Snelladen (hoog) | €0,69€11,80
|
(Advertisement)
Nieuws over de Volkswagen ID.3 Pro S

Volkswagen ID.3 was populairste elektrische auto in 2020
Gepubliceerd: 12 januari 2021 09:47 | ZERauto.nl De Volkswagen ID.3 was in 2020 de populairste elektrische auto in Nederland. Volkswagen registreerde in Nederland in 2020 in totaal 44.670 auto’s, waarvan de ID.3 een kwart van het totaal voor zijn rekening nam.
Autotest – Volkswagen ID.3 (2020), een must have?
Gepubliceerd: 16 november 2020 16:25 | ZERauto.nl Volkswagen verwacht er in 2020 ongeveer zesduizend van op kenteken te zetten. We hebben het natuurlijk over de nieuwe Volkswagen ID.3. Het merk trapt af met de 1ST-uitvoering. In deze test en video vertellen we je alles wat je moet weten over de Volkswagen ID.3.
Volkswagen ID.3 – een eerste impressie
Gepubliceerd: 29 juli 2020 21:54 | E-Drivers Het zijn spannende tijden voor Volkswagen. De ID.3, de eerste auto die volledig als elektrische auto is ontwikkeld, is ontzettend belangrijk voor Volkswagen. Hij betekent veel meer dan alleen maar een nieuwe auto in het assortiment. Een eerste impressie van Peter Schwerdtmann, die met VW ID.3 mocht rijden.Alles over de Volkswagen ID.3 Pro S
Prijs, lease en bijtelling
De Volkswagen ID.3 Pro S heeft een geschatte prijs vanaf €43 000. De auto heeft een bijtelling van 12% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €169 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €225 per maand.
De Volkswagen ID.3 Pro S is bij ActivLease te leasen vanaf €575 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.
Aandrijving en prestaties
De Volkswagen ID.3 Pro S is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Volkswagen ID.3 Pro S is 150 kW (204 pk). Het maximale koppel is 310 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7.9 seconde gehaald. De topsnelheid is 160 km/u.
Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto
Accu en opladen
De accu van de Volkswagen ID.3 Pro S heeft een capaciteit van 82 kWh. Daarvan is 77 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 450 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.
Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 320 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 660 km te behalen.
Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 8 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 39 uur 30 minuten.
Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 125 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 94 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 40 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 315 kilometer aan actieradius toegevoegd.
Energieverbruik
Het geschatte energieverbuik van de Volkswagen ID.3 Pro S is ongeveer 17,1 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.9 l/100km bij een traditionele benzineauto.
Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 24,1 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 11,7 kWh/100km te behalen.
Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen
CO2 Uitstoot
De Volkswagen ID.3 Pro S stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.
Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen
Meer informatie van Volkswagen
Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de ID.3 op de officiële site van Volkswagen.