Volkswagen ID.3 Pro
Elektrische Auto - 12% Bijtelling€ 36 890Prijs vanaf
58.0 kWhAccu Bruikbaar
350 km *Actieradius
166 Wh/km *Verbruik
Een volledig elektrisch wagenpark? Doe de test!
Uw medewerkers meekrijgen in de transitie naar duurzaam vervoer wordt makkelijker door alle medewerkers deMeer informatie
Deze auto komt mogelijk in aanmerking voor een subsidie van €4 000.
Klik hier voor meer informatie over de subsidieregeling.
Prijs vanaf € 36 890
Bestelbaar | Ja, huidig model |
Leverbaar sinds | April 2021 |
Leverbaar tot | - |
Leasen vanaf € 429 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 1) | € 133 /mnd |
Netto Bijtelling (Schijf 2) | € 177 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Het leasetarief is opgesteld in samenwerking met ActivLease.
Bijtelling voor 2021 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.
Praktische Actieradius tussen 250 - 520 km
Stad - Winter * | 340 km |
Snelweg - Winter * | 250 km |
Gecombineerd - Winter * | 295 km |
Stad - Zomer * | 520 km |
Snelweg - Zomer * | 325 km |
Gecombineerd - Zomer * | 405 km |
Zakelijk - Operational Lease € 598 /mnd
Leasetarief | € 550 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 0 /mnd |
Elektriciteit | € 48 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 0 /mnd |
Zakelijk - Financial Lease € 560 /mnd
Leasetarief | € 409 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 59 /mnd |
Elektriciteit | € 48 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 44 /mnd |
Zakelijk - Kopen € 456 /mnd
Afschrijving excl. rente | € 305 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 59 /mnd |
Elektriciteit | € 48 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 44 /mnd |
Particulier - Kopen € 540 /mnd
Afschrijving excl. rente | € 369 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 59 /mnd |
Elektriciteit | € 59 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 53 /mnd |
(Advertisement)
Prestaties
Acceleratie 0 - 100 km/u | 9.6 sec |
Topsnelheid | 160 km/u |
Actieradius Elektrisch * | 350 km |
Totaal Vermogen | 107 kW (145 pk) |
Totaal Koppel | 275 Nm |
Aandrijving | Achter |
Accu en Opladen
Accu Capaciteit | 62.0 kWh |
Laadaansluiting | Type 2 |
Locatie Laadpoort | Rechterzijde - Achter |
Laadvermogen | 11 kW AC |
Laadtijd (0->350 km) | 6u15m |
Laadsnelheid | 56 km/u |
Kosten Publiek Laden | €5,48 per 100 km |
Accu Capaciteit Bruikbaar | 58.0 kWh |
Snellaadaansluiting | CCS |
Locatie Snellaadpoort | Rechterzijde - Achter |
Snellaadvermogen (max) | 100 kW DC |
Snellaadtijd (35->280 km) | 33 min |
Snellaadsnelheid | 440 km/u |
Kosten Snelladen | €9,79 per 100 km |
Energieverbruik
EVDB Real Range
Actieradius * | 350 km |
Verbruik Voertuig * | 166 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Voertuig * | 1.9 l/100km |
WLTP Normering (TEL)
Actieradius | 426 km |
Verbruik Normering | 134 Wh/km |
Verbruik Voertuig | 136 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Normering | 1.5 l/100km |
Benzine Equivalent Voertuig | 1.5 l/100km |
WLTP Normering (TEH)
Actieradius | 420 km |
Verbruik Normering | 156 Wh/km |
Verbruik Voertuig | 138 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Normering | 1.8 l/100km |
Benzine Equivalent Voertuig | 1.6 l/100km |
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.
Praktisch Energieverbruik tussen 112 - 232 Wh/km
Stad - Winter * | 171 Wh/km |
Snelweg - Winter * | 232 Wh/km |
Gecombineerd - Winter * | 197 Wh/km |
Stad - Zomer * | 112 Wh/km |
Snelweg - Zomer * | 178 Wh/km |
Gecombineerd - Zomer * | 143 Wh/km |
Veiligheid (Euro NCAP)
Beoordeling | |
Inzittende Volwassene | 87% |
Inzittend Kind | 89% |
Jaar van Beoordeling | 2020 |
Kwetsbare Weggebruikers | 71% |
Safety Assist | 88% |
Afmeting en Gewicht
Lengte | 4261 mm |
Breedte | 1809 mm |
Breedte met spiegels | 2070 mm |
Hoogte | 1568 mm |
Wielbasis | 2771 mm |
Massa Rijklaar | 1805 kg |
Toegestane Max. Massa | 2270 kg |
Laadvermogen Maximaal | 565 kg |
Bagageruimte | 385 L |
Bagageruimte Max | 1267 L |
Bagageruimte Voor | 0 L |
Daklast Maximaal | 0 kg |
Trekhaak Mogelijk | Geen Data |
Trekgewicht Ongeremd | 0 kg |
Trekgewicht Geremd | 0 kg |
Kogeldruk Maximaal | Geen Data |
Overige
Zitplaatsen | 5 personen |
Isofix Voorbereid | Ja, 3 plaatsen |
Draaicirkel | 10,2 m |
Platform | VW MEB |
Carrosserie | Hatchback |
Segment | C - Lage Middenklasse |
Dakrails | Nee |
EV Specifiek Platform | Ja |
Bijtelling Overzicht
Op kenteken in 2021
Bijtelling | 12% / 22% |
12% beperkt tot | € 40 000 |
Netto (Schijf 1) | € 133 /mnd |
Netto (Schijf 2) | € 177 /mnd |
Op kenteken in 2022
Bijtelling | 16% / 22% |
16% beperkt tot | € 40 000 |
Netto (Schijf 1) | € 177 /mnd |
Netto (Schijf 2) | € 236 /mnd |
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Vergelijkbare elektrische auto's



Opladen van Volkswagen ID.3 Pro (0 -> 100%)
Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Volkswagen ID.3 Pro. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.
Type 2 (Mennekes - IEC 62196) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Vermogen | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
Stopcontact (2.3 kW) | 230V / 1x10A | 2.3 kW | 29u45m | 12 km/u |
1-fase 16A (3.7 kW) | 230V / 1x16A | 3.7 kW | 18u30m | 19 km/u |
1-fase 25A (5.8 kW) | 230V / 1x25A | 5.8 kW | 11u45m | 30 km/u |
1-fase 32A (7.4 kW) | 230V / 1x32A | 7.4 kW | 9u15m | 38 km/u |
3-fase 16A (11 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW | 6u15m | 56 km/u |
3-fase 25A (17 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW † | 6u15m | 56 km/u |
3-fase 32A (22 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW † | 6u15m | 56 km/u |
† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.
Wat kost het opladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Thuis Laden | €0,22€3,65
|
Publiek Laden (laag) | €0,18€2,99
|
Publiek Laden (gemiddeld) | €0,33€5,48
|
Publiek Laden (hoog) | €0,40€6,64
|
Snelladen van Volkswagen ID.3 Pro (10 -> 80%)
Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Volkswagen ID.3 Pro.
Lees meer over het snelladen van de Volkswagen ID.3 Pro op de site van Fastned.
- Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
- Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
- Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
- Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Gemiddeld | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
CCS (50 kW DC) | 50 kW | 50 kW | 51 min | 280 km/u |
CCS (175 kW DC) | 100 kW † | 78 kW † | 33 min | 440 km/u |
CCS (350 kW DC) | 100 kW † | 78 kW † | 33 min | 440 km/u |
Laadcurve |
---|
![]() |
Data beschikbaar gesteld door Fastned |
† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.
De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.
Wat kost het snelladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Snelladen (laag) | €0,35€5,81
|
Snelladen (gemiddeld) | €0,59€9,79
|
Snelladen (hoog) | €0,69€11,45
|
(Advertisement)
Nieuws over de Volkswagen ID.3 Pro

Volkswagen ID.3 was populairste elektrische auto in 2020
Gepubliceerd: 12 januari 2021 09:47 | ZERauto.nl De Volkswagen ID.3 was in 2020 de populairste elektrische auto in Nederland. Volkswagen registreerde in Nederland in 2020 in totaal 44.670 auto’s, waarvan de ID.3 een kwart van het totaal voor zijn rekening nam.
Autotest – Volkswagen ID.3 (2020), een must have?
Gepubliceerd: 16 november 2020 16:25 | ZERauto.nl Volkswagen verwacht er in 2020 ongeveer zesduizend van op kenteken te zetten. We hebben het natuurlijk over de nieuwe Volkswagen ID.3. Het merk trapt af met de 1ST-uitvoering. In deze test en video vertellen we je alles wat je moet weten over de Volkswagen ID.3.
Volkswagen ID.3 – een eerste impressie
Gepubliceerd: 29 juli 2020 21:54 | E-Drivers Het zijn spannende tijden voor Volkswagen. De ID.3, de eerste auto die volledig als elektrische auto is ontwikkeld, is ontzettend belangrijk voor Volkswagen. Hij betekent veel meer dan alleen maar een nieuwe auto in het assortiment. Een eerste impressie van Peter Schwerdtmann, die met VW ID.3 mocht rijden.Alles over de Volkswagen ID.3 Pro
Prijs, lease en bijtelling
De Volkswagen ID.3 Pro heeft een prijs vanaf €36 890. De auto heeft een bijtelling van 12% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €133 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €177 per maand.
De Volkswagen ID.3 Pro is bij ActivLease te leasen vanaf €429 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.
Aandrijving en prestaties
De Volkswagen ID.3 Pro is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Volkswagen ID.3 Pro is 107 kW (145 pk). Het maximale koppel is 275 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 9.6 seconde gehaald. De topsnelheid is 160 km/u.
Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto
Accu en opladen
De accu van de Volkswagen ID.3 Pro heeft een capaciteit van 62 kWh. Daarvan is 58 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 350 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.
Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 250 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 520 km te behalen.
Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 6 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 29 uur 45 minuten.
Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 100 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 78 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 35 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 245 kilometer aan actieradius toegevoegd.
Energieverbruik
Het geschatte energieverbuik van de Volkswagen ID.3 Pro is ongeveer 16,6 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.9 l/100km bij een traditionele benzineauto.
Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 23,2 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 11,2 kWh/100km te behalen.
Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen
CO2 Uitstoot
De Volkswagen ID.3 Pro stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.
Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen
Meer informatie van Volkswagen
Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de ID.3 op de officiële site van Volkswagen.