Volkswagen ID.3 Mid Range

Elektrische Auto - 8% Bijtelling

€ 40,000 *Prijs vanaf

58.0 kWhAccu Bruikbaar

345 km *Actieradius

16.8 kWh *Verbruik 100km

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

Het productiemodel van de ID.3 is op 9 september in Frankfurt gepresenteerd. Er komen uiteindelijk drie opties voor de accu, de informatie op deze pagina is op basis van het mid-range model en gegevens van het conceptmodel. Er zal daarnaast nog een standaard en topmodel beschikbaar komen. Productie start in november 2019 met een speciale 'ID.3 1ST' uitvoering van de hier getoonde mid-range variant. De eerste leveringen van dit model staan voor de zomer van 2020 gepland. De reguliere ID.3 wordt later in 2020 verwacht.
Alle specificaties met een * zijn schattingen.

Prijs vanaf * € 40,000

Bestelbaar Ja, voorbestelling
Verwacht vanaf Juni 2020
Leverbaar tot -

Leasen vanaf * € 500 /mnd

Netto Bijtelling 2020 (Schijf 2/3) * € 101 /mnd
Netto Bijtelling 2020 (Schijf 4) * € 135 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Het leasetarief is opgesteld in samenwerking met ActivLease.
Bijtelling voor 2020 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Praktische Actieradius tussen 245 - 515 km

Stad - Winter * 340 km
Snelweg - Winter * 245 km
Gecombineerd - Winter * 290 km
Stad - Zomer * 515 km
Snelweg - Zomer * 320 km
Gecombineerd - Zomer * 400 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 7.0 sec
Topsnelheid 160 km/u
Actieradius Elektrisch * 345 km
Totaal Vermogen 150 kW (204 pk)
Totaal Koppel 310 Nm
Aandrijving Achter

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 62.0 kWh
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen 11 kW AC
Laadtijd (0->345 km) 6u15m
Laadsnelheid 56 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar 58.0 kWh
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadaansluiting CCS
Snellaadvermogen (max) 100 kW DC
Snellaadtijd (35->276 km) 30 min
Snellaadsnelheid 480 km/u

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 345 km
Verbruik Voertuig * 16.8 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 1.9 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 420 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 13.8 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.6 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 11,3 - 23.7 kWh/100km

Stad - Winter * 17.1 kWh/100km
Snelweg - Winter * 23.7 kWh/100km
Gecombineerd - Winter * 20.0 kWh/100km
Stad - Zomer * 11.3 kWh/100km
Snelweg - Zomer * 18.1 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer * 14.5 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4261 mm
Breedte 1809 mm
Hoogte 1552 mm
Wielbasis 2765 mm
Massa Leeg 1719 kg
Baggageruimte 385 L
Baggageruimte Max Geen Data
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel 10,2 m
Carrosserie Hatchback
Segment C - Kleine Middenklasse
Dakrails Nee

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2020 (kabinetsplan)

Bijtelling 8% / 22%
8% beperkt tot € 45,000
Netto (Schijf 2/3) * € 101 /mnd
Netto (Schijf 4) * € 135 /mnd

Op kenteken in 2021 (kabinetsplan)

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40,000
Netto (Schijf 2/3) * € 148 /mnd
Netto (Schijf 4) * € 198 /mnd

Op kenteken in 2022 (kabinetsplan)

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40,000
Netto (Schijf 2/3) * € 198 /mnd
Netto (Schijf 4) * € 264 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het op dat moment geldende percentage van kracht.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Volkswagen ID.3 Standard RangeVolkswagen ID.3 Standard Range €10,000 goedkoper 70 km minder actieradius 14% langzamere acceleratie Zelfde stroomverbruik 46% langzamer snelladen
Volkswagen ID.3 Long RangeVolkswagen ID.3 Long Range €7,500 duurder 105 km meer actieradius 21% snellere acceleratie Zelfde stroomverbruik 15% sneller snelladen
Nissan Leaf e+Nissan Leaf e+ €5,850 duurder 15 km minder actieradius 4% langzamere acceleratie Zelfde stroomverbruik 19% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Volkswagen ID.3 Mid Range (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Volkswagen ID.3 Mid Range. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 29u45m 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 18u30m 19 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 11u45m 29 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 9u15m 37 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 6u15m 55 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 6u15m 55 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 6u15m 55 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Volkswagen ID.3 Mid Range (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Volkswagen ID.3 Mid Range.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW † 57 min 250 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 85 kW † 30 min 480 km/u
CCS (150 kW DC) 100 kW † 85 kW † 30 min 480 km/u
CCS (175 kW DC) 100 kW † 85 kW † 30 min 480 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

(Advertisement)

Nieuws over de Volkswagen ID.3 Mid Range

Revolutie: eerste volledig nieuwe elektrische Volkswagen

Gepubliceerd: 10 september 2019 11:01 | ZERauto.nl De eerste volledig nieuwe elektrische auto van Volkswagen is een feit. De 100% elektrische hatchback moet elektrisch rijden naar de massa brengen. Maak kennis met de ID.3.

Eerste van de twee productielijnen voor de VW ID.3 is klaar

Gepubliceerd: 24 juli 2019 15:55 | E-Drivers Zoals we in een eerder artikel vertelden, heeft Volkswagen aangekondigd dat het dit jaar al wil starten met de productie van de VW ID.3. De fabriek in Zwickau wordt momenteel omgebouwd tot “de grootste, krachtigste en milieuvriendelijkste” fabriek van EV’s in Europa".

Eerste ID-model van Volkswagen heet ID.3

Gepubliceerd: 8 mei 2019 13:24 | ZERauto.nl Volkswagen maakt wereldkundig dat het eerste ID-model de naam ID.3 krijgt. Bovendien opent Volkswagen de orderboeken van het model. Een pre-order plaatsen kost 1.000 euro. 

Alles over de Volkswagen ID.3 Mid Range

Prijs, lease en bijtelling

De Volkswagen ID.3 Mid Range heeft een geschatte prijs vanaf €40,000. De auto heeft een bijtelling van 8% tot 45.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €101 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €135 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de Volkswagen ID.3 Mid Range voor het eerst leverbaar wordt (2020).

De Volkswagen ID.3 Mid Range is bij ActivLease te leasen vanaf €500 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Volkswagen ID.3 Mid Range is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Volkswagen ID.3 Mid Range is 150 kW (204 pk). Het maximale koppel is 310 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7.0 seconde gehaald. De topsnelheid is 160 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Volkswagen ID.3 Mid Range heeft een geschatte capaciteit van 62 kWh. Daarvan is 58 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 345 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 245 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 515 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 6 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 29 uur 45 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 100 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 85 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 35 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 240 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Volkswagen ID.3 Mid Range is ongeveer 16.8 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.9 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 23.7 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 11.3 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Volkswagen ID.3 Mid Range stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Volkswagen

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de ID.3 op de officiële site van Volkswagen.

Naar de ID.3 op de website van Volkswagen.