MG ZS EV

Elektrische Auto - 4% Bijtelling

€ 30,000 *Prijs vanaf

40.0 kWh *Accu Bruikbaar

230 km *Actieradius

17.4 kWh *Verbruik 100km

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

Het is momenteel nog niet bevestigd of MG de ZS EV ook in Nederland gaat leveren. Naar verluidt zou de auto in Nederland ongeveer €30.000 gaan kosten. MG verkoopt echter geen voertuigen in Nederland en voorlopig lijkt de focus dan ook op Groot Britannië te liggen: de ZS wordt daar in de herfst van dit jaar verwacht.MG heeft weinig specificaties bekend gemaakt, alle specificaties met een * zijn schattingen.

Prijs vanaf * € 30,000

Bestelbaar Nee, verwacht
Verwacht vanaf November 2019
Leverbaar tot -

Leasen vanaf * € 375 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) * € 38 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) * € 52 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

Praktische Actieradius tussen 160 - 345 km

Stad - Winter * 230 km
Snelweg - Winter * 160 km
Gecombineerd - Winter * 195 km
Stad - Zomer * 345 km
Snelweg - Zomer * 205 km
Gecombineerd - Zomer * 260 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 9.0 sec
Topsnelheid * 150 km/u
Actieradius Elektrisch * 230 km
Totaal Vermogen 105 kW (143 pk)
Totaal Koppel 353 Nm
Aandrijving Voor

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 44.5 kWh
Locatie Laadpoort Voorzijde - Midden
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen † 7.4 kW AC
Laadtijd (0->230 km) † 6u30m
Laadsnelheid † 36 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 40.0 kWh
Locatie Snellaadpoort Voorzijde - Midden
Snellaadaansluiting CCS
Snellaadvermogen (max) 85 kW DC
Snellaadtijd (23->184 km) 35 min
Snellaadsnelheid 270 km/u
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 1-fase aansluiting met 32A benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 3.7 kW met een laadtijd van 12u45m en een laadsnelheid van 18 km/u.

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 230 km
Verbruik Voertuig * 17.4 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.0 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 262 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 15.3 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.7 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 11,6 - 25.0 kWh/100km

Stad - Winter * 17.4 kWh/100km
Snelweg - Winter * 25.0 kWh/100km
Gecombineerd - Winter * 20.5 kWh/100km
Stad - Zomer * 11.6 kWh/100km
Snelweg - Zomer * 19.5 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer * 15.4 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4314 mm
Breedte 1809 mm
Hoogte 1620 mm
Wielbasis 2579 mm
Massa Leeg 1502 kg
Baggageruimte Geen Data
Baggageruimte Max Geen Data
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Ja, 2 plaatsen
Draaicirkel 11,2 m
Carrosserie SUV
Segment L - Lower SUV
Dakrails Ja

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2019

Bijtelling 4% / 22%
4% beperkt tot € 50,000
Netto (Schijf 2/3) * € 38 /mnd
Netto (Schijf 4) * € 52 /mnd

Op kenteken in 2020 (kabinetsplan)

Bijtelling 8% / 22%
8% beperkt tot € 45,000
Netto (Schijf 2/3) * € 76 /mnd
Netto (Schijf 4) * € 101 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het op dat moment geldende percentage van kracht.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Hyundai Kona Electric 39 kWhHyundai Kona Electric 39 kWh €5,000 duurder 20 km meer actieradius 8% langzamere acceleratie 10% minder stroomverbruik 22% langzamer snelladen
Kia e-Niro 39 kWhKia e-Niro 39 kWh €7,500 duurder 10 km meer actieradius 9% langzamere acceleratie 6% minder stroomverbruik 15% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van MG ZS EV (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de MG ZS EV. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 20u30m 11 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 12u45m 18 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 8u15m 28 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 6u30m 36 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 12u45m 18 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW † 8u15m 28 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW † 6u30m 36 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van MG ZS EV (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de MG ZS EV.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 35 kW † 51 min 180 km/u
CCS (100 kW DC) 85 kW † 50 kW † 35 min 270 km/u
CCS (150 kW DC) 85 kW † 50 kW † 35 min 270 km/u
CCS (175 kW DC) 85 kW † 50 kW † 35 min 270 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

(Advertisement)

Alles over de MG ZS EV

Prijs, lease en bijtelling

De MG ZS EV heeft een geschatte prijs vanaf €30,000. De auto heeft een bijtelling van 4% tot 50.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €38 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €52 per maand.

De MG ZS EV is te leasen vanaf ongeveer €375 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De MG ZS EV is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de MG ZS EV is 105 kW (143 pk). Het maximale koppel is 353 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 9.0 seconde gehaald. De geschatte topsnelheid is 150 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de MG ZS EV heeft een geschatte capaciteit van 44,5 kWh. Daarvan is 40 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 230 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 160 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 345 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 7.4 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 6 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 1-fase benodigd met 32A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 3.7 kW en hiermee kan een laadtijd van 12 uur 45 minuten en een laadsnelheid van 18 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 20 uur 30 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 85 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 50 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 40 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 160 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de MG ZS EV is ongeveer 17.4 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.0 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 25.0 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 11.6 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De MG ZS EV stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen