Opel Corsa-e

Elektrische Auto - 8% Bijtelling

€ 30 499Prijs vanaf

45.0 kWh *Accu Bruikbaar

275 km *Actieradius

164 Wh/km *Verbruik

De Opel Corsa-e is op 23 mei door Opel onthuld. Het voertuig gaat op het e-CMP platform van PSA gebouwd worden. Ook de Peugeot e-208 / 2008 en de DS 3 Crossback E-Tense staan op dit platform. De Opel krijgt dus exact dezelfde aandrijflijn en erg vergelijkbare specificaties. De Opel onderscheidt zich dan ook met name op de prijs: de basisvariant is namelijk al beschikbaar vanaf €30.999. Deze 'Edition' versie zal in het derde kwartaal van 2020 leverbaar worden. De uitgebreide Launch Edition met een prijs vanaf €34.990 wordt in het voorjaar van 2020 leverbaar.

Doe mee aan het Nationale EV onderzoek 2020!

Rijd je een EV? Deel dan je ervaringen rond het rijden van een elektrische auto in dit onderzoek.
Meer informatie
Vanaf 4 juni 2020: subsidie voor particulieren!
Deze auto komt mogelijk in aanmerking voor een subsidie van €4 000.
Klik hier voor meer informatie over de subsidieregeling.

Prijs vanaf € 30 499

Bestelbaar Ja, huidig model
Leverbaar sinds Maart 2020
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 373 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 1) € 73 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) € 97 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €29 499.
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Het leasetarief is opgesteld in samenwerking met ActivLease.

Praktische Actieradius tussen 195 - 410 km

Stad - Winter * 270 km
Snelweg - Winter * 195 km
Gecombineerd - Winter * 230 km
Stad - Zomer * 410 km
Snelweg - Zomer * 250 km
Gecombineerd - Zomer * 315 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

Zakelijk - Operational Lease € 498 /mnd

Leasetarief € 450 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 48 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 479 /mnd

Leasetarief € 339 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 51 /mnd
Elektriciteit € 48 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 41 /mnd

Zakelijk - Kopen € 392 /mnd

Afschrijving excl. rente € 252 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 51 /mnd
Elektriciteit € 48 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 41 /mnd

Particulier - Kopen € 465 /mnd

Afschrijving excl. rente € 305 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 51 /mnd
Elektriciteit € 59 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 50 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €10,082. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 8.1 sec
Topsnelheid 150 km/u
Actieradius Elektrisch * 275 km
Totaal Vermogen 100 kW (136 pk)
Totaal Koppel 260 Nm
Aandrijving Voor

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 50.0 kWh
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Achter
Laadvermogen † 7.4 kW AC
Laadtijd (0->275 km) † 7u15m
Laadsnelheid † 38 km/u
Kosten Publiek Laden €5,41 per 100 km
Kosten Vroaming €3,61 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar* 45.0 kWh
Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Linkerzijde - Achter
Snellaadvermogen (max) 100 kW DC
Snellaadtijd (28->220 km) 27 min
Snellaadsnelheid 420 km/u
Kosten Snelladen €9,68 per 100 km
Kosten Vroaming €3,61 per 100 km
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 1-fase aansluiting met 32A benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 3.7 kW met een laadtijd van 14u30m en een laadsnelheid van 19 km/u.

Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.
Sponsored Content: kosten Vroaming op basis van Total Vroaming Compleet.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 275 km
Verbruik Voertuig * 164 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 1.8 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 330 km
Verbruik Normering 170 Wh/km
Verbruik Voertuig 136 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.9 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.5 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 110 - 231 Wh/km

Stad - Winter * 167 Wh/km
Snelweg - Winter * 231 Wh/km
Gecombineerd - Winter * 196 Wh/km
Stad - Zomer * 110 Wh/km
Snelweg - Zomer * 180 Wh/km
Gecombineerd - Zomer * 143 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4060 mm
Breedte 1765 mm
Hoogte 1435 mm
Wielbasis 2538 mm
Massa Rijklaar 1530 kg
Toegestane Max. Massa 1920 kg
Bagageruimte 309 L
Bagageruimte Max 1118 L
Trekgewicht Ongeremd 0 kg
Trekgewicht Geremd 0 kg
Daklast Maximaal 0 kg
Laadvermogen Maximaal 490 kg

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Ja, 2 plaatsen
Draaicirkel Geen Data
Carrosserie Hatchback
Segment B - Compacte Klasse
Dakrails Nee

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2020

Bijtelling 8% / 22%
8% beperkt tot € 45 000
Netto (Schijf 1) € 73 /mnd
Netto (Schijf 2) € 97 /mnd

Op kenteken in 2021

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) € 109 /mnd
Netto (Schijf 2) € 146 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Renault Zoe ZE50 R110Renault Zoe ZE50 R110 €3,091 duurder 40 km meer actieradius 41% langzamere acceleratie Zelfde stroomverbruik 45% langzamer snelladen
Peugeot e-208Peugeot e-208 €5,751 duurder Zelfde actieradius Zelfde acceleratie Zelfde stroomverbruik Even snel snelladen
Sono SionSono Sion €4,499 goedkoper 50 km minder actieradius 11% langzamere acceleratie 5% minder stroomverbruik 36% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Opel Corsa-e (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Opel Corsa-e. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Standaard 7.4 kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 23u15m 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 14u30m 19 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 9u15m 30 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 7u15m 38 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 14u30m 19 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW † 9u15m 30 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW † 7u15m 38 km/u
Optionele 11.0kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 23u15m 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 14u30m 19 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 9u15m 30 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 7u15m 38 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 5 uur 55 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 5 uur 55 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 5 uur 55 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

(Sponsored Content)

Wat kost het opladen?
Regulier Vroaming
Locatie
1 kWh100 km
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€3,61
Publiek Laden (laag)
€0,18€2,95
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€5,41
Publiek Laden (hoog)
€0,40€6,56
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
Kosten 'Vroaming' zijn op basis van Total Vroaming Compleet. Een energiecontract met groene stroom van Total is onderdeel van dit pakket.
Kijk voor alle voorwaarden op total-edrive.nl .

Snelladen van Opel Corsa-e (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Opel Corsa-e.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 40 kW † 50 min 230 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 75 kW † 27 min 420 km/u
CCS (150 kW DC) 100 kW † 75 kW † 27 min 420 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

(Sponsored Content)

Wat kost het snelladen?
Regulier Vroaming
Locatie
1 kWh100 km
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,35€5,74
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€9,68
Snelladen (hoog)
€0,69€11,32
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
Kosten 'Vroaming' zijn op basis van Total Vroaming Compleet. Een energiecontract met groene stroom van Total is onderdeel van dit pakket.
Kijk voor alle voorwaarden op total-edrive.nl .

(Advertisement)

Nieuws over de Opel Corsa-e

Autotest – Rijden met Opel Corsa-e (2020) in Nederland

Gepubliceerd: 24 juli 2020 10:23 | ZERauto.nl Om de nieuwe volledig elektrische Opel Corsa-e echt op waarde te schatten, moet je hem eigenlijk een paar dagen rijden. Pas dan leer je hem goed kennen. Een proefrit bij de dealer van een paar uur is in die zin wellicht iets te kort. Om je een zo goed mogelijk beeld van de elektrische Corsa te geven, zetten…

Autotest – de elektrische Opel Corsa-e (2020)

Gepubliceerd: 27 maart 2020 10:33 | ZERauto.nl De zesde generatie Opel Corsa staat op een zogeheten multi-energy platform. Dat wil zeggen dat Opel de Corsa kan aanbieden met diverse aandrijflijnen, zoals benzine en diesel. Voor het eerst is er ook een volledig elektrische Opel Corsa: de Corsa-e. Van de Peugeot e-208, Peugeot e-2008 en DS 3 Crossback…

Opel Corsa-e binnenkort bij de dealer – een korte kennismaking

Gepubliceerd: 12 maart 2020 16:01 | E-Drivers In het streven naar een elektrische toekomst is Opel de volledig elektrische Corsa-e aan het pushen. Dit model staat als het goed is eind deze maand bij de meeste Opel-dealers in de showroom. Na de Ampèra is dit de eerste volledig elektrische Opel en het eerste elektrische model van Opel sinds de overname…

Alles over de Opel Corsa-e

Prijs, lease en bijtelling

De Opel Corsa-e heeft een prijs vanaf €30 499. De auto heeft een bijtelling van 8% tot 45.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €73 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €97 per maand.

De Opel Corsa-e is bij ActivLease te leasen vanaf €373 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Opel Corsa-e is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Opel Corsa-e is 100 kW (136 pk). Het maximale koppel is 260 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 8.1 seconde gehaald. De topsnelheid is 150 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Opel Corsa-e heeft een capaciteit van 50 kWh. Daarvan is 45 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 275 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 195 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 410 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 7.4 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 7 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 1-fase benodigd met 32A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 3.7 kW en hiermee kan een laadtijd van 14 uur 30 minuten en een laadsnelheid van 19 km/u bereikt worden. Optioneel is een boordlader met een laadvermogen van 11.0 kW beschikbaar. Hiermee is de accu in ongeveer 5 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 23 uur 15 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 100 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 75 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 30 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 190 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Opel Corsa-e is ongeveer 16,4 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.8 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 23,1 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 11 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Opel Corsa-e stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Opel

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Corsa-e op de officiële site van Opel.

Naar de Corsa-e op de website van Opel.