Volkswagen e-Up! Gen 2

Elektrische Auto - 8% Bijtelling

€ 22,000 *Prijs vanaf

36.8 kWh *Accu Bruikbaar

225 km *Actieradius

16.4 kWh *Verbruik 100km

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

Volkswagen heeft de nieuwe generatie e-Up! nog niet formeel aangekondigd, maar de verwachtingen zijn dat de accu in de compacte EV ongeveer dubbel zo groot zal zijn als in de huidige generatie. Onbevestigde berichten spreken naast de 36 kWh accu ook over een instapmodel van 24 kWh en een topmodel van 49 kWh. In tegenstelling tot de andere aanstaande modellen van VW zal de nieuwe e-Up niet op het MEB-platform gebouwd worden, maar op het NSF-platform. Op dit platform zullen ook de bijna identieke Skoda CITIGOe en SEAT Mii Electric gebouwd gaan worden. Het ziet er momenteel naar uit dat de nieuwe generatie e-Up tegen het einde van 2019 in productie gaat en in januari 2020 voor het eerst geleverd gaat worden.
Let op! De foto's op deze pagina zijn van de huidige e-Up!
Volkswagen heeft nog geen specificaties bekend gemaakt, alle specificaties met een * zijn schattingen.

Prijs vanaf * € 22,000

Bestelbaar Ja, voorbestelling
Verwacht vanaf * Januari 2020
Leverbaar tot -

Leasen vanaf * € 275 /mnd

Netto Bijtelling 2020 (Schijf 2/3) * € 55 /mnd
Netto Bijtelling 2020 (Schijf 4) * € 74 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2020 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 12.5 sec
Topsnelheid * 130 km/u
Actieradius Elektrisch * 225 km
Totaal Vermogen * 61 kW (83 pk)
Totaal Koppel * 210 Nm
Aandrijving * Voor

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 36.8 kWh
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadaansluiting * Type 2
Laadvermogen † * 7.2 kW AC
Laadtijd (0->225 km) † * 6 uur
Laadsnelheid † * 37 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 36.8 kWh
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadaansluiting * CCS
Snellaadvermogen (max) * 40 kW DC
Snellaadtijd (23->180 km) * 54 min
Snellaadsnelheid * 170 km/u
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 1-fase aansluiting met 31A benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 3.7 kW met een laadtijd van 11u45m en een laadsnelheid van 19 km/u.

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 225 km
Verbruik Voertuig * 16.4 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 1.8 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 260 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 14.2 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.6 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Afmeting en Gewicht

Lengte * 3550 mm
Breedte * 1650 mm
Hoogte * 1480 mm
Wielbasis * 2420 mm
Massa Leeg * 1200 kg
Baggageruimte Geen Data
Baggageruimte Max Geen Data
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen * 4 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel Geen Data
Carrosserie Hatchback
Segment A - Submini
Dakrails Geen Data

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2020 (kabinetsplan)

Bijtelling 8% / 22%
8% beperkt tot € 45,000
Netto (Schijf 2/3) * € 55 /mnd
Netto (Schijf 4) * € 74 /mnd

Op kenteken in 2021 (kabinetsplan)

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40,000
Netto (Schijf 2/3) * € 82 /mnd
Netto (Schijf 4) * € 109 /mnd

Op kenteken in 2022 (kabinetsplan)

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40,000
Netto (Schijf 2/3) * € 109 /mnd
Netto (Schijf 4) * € 145 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het op dat moment geldende percentage van kracht.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Skoda CITIGOe iVSkoda CITIGOe iV Zelfde prijs Zelfde actieradius Zelfde acceleratie Zelfde stroomverbruik Even snel snelladen
SEAT Mii ElectricSEAT Mii Electric Zelfde prijs Zelfde actieradius Zelfde acceleratie Zelfde stroomverbruik Even snel snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Volkswagen e-Up! Gen 2 (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Volkswagen e-Up! Gen 2. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

LET OP: Volkswagen heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de e-Up! Gen 2. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 19 uur 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 11u45m 19 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 7u30m 30 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x31A 7.2 kW † 6 uur 38 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 11u45m 19 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW † 7u30m 30 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x31A 7.2 kW † 6 uur 38 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Volkswagen e-Up! Gen 2 (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Volkswagen e-Up! Gen 2.

Volkswagen heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de e-Up! Gen 2. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 40 kW † 30 kW † 54 min 170 km/u
CCS (100 kW DC) 40 kW † 30 kW † 54 min 170 km/u
CCS (150 kW DC) 40 kW † 30 kW † 54 min 170 km/u
CCS (175 kW DC) 40 kW † 30 kW † 54 min 170 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

(Advertisement)

Alles over de Volkswagen e-Up! Gen 2

Prijs, lease en bijtelling

De Volkswagen e-Up! Gen 2 heeft een geschatte prijs vanaf €22,000. De auto heeft een bijtelling van 8% tot 45.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €55 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €74 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de Volkswagen e-Up! Gen 2 voor het eerst leverbaar wordt (2020).

De Volkswagen e-Up! Gen 2 is te leasen vanaf ongeveer €275 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Volkswagen e-Up! Gen 2 is een volledig elektrische auto (BEV). Het geschatte maximale vermogen van de Volkswagen e-Up! Gen 2 is 61 kW (83 pk). Het geschatte maximale koppel is 210 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 12.5 seconde gehaald. De geschatte topsnelheid is 130 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Volkswagen e-Up! Gen 2 heeft een geschatte capaciteit van 36,8 kWh. Daarvan is 36,8 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 225 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 7.2 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 6 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 1-fase benodigd met 31A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 3.7 kW en hiermee kan een laadtijd van 11 uur 45 minuten en een laadsnelheid van 19 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 19 uur.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 40 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 30 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 55 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 155 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Volkswagen e-Up! Gen 2 is ongeveer 16.4 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.8 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Volkswagen e-Up! Gen 2 stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Volkswagen

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de e-Up! Gen 2 op de officiële site van Volkswagen.

Naar de e-Up! Gen 2 op de website van Volkswagen.