Volkswagen e-Up!

Elektrische Auto - 8% Bijtelling

€ 23,475Prijs vanaf

32.3 kWhAccu Bruikbaar

200 kmActieradius

16.2 kWhVerbruik 100km

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

Volkswagen heeft de nieuwe generatie e-Up! in september op de IAA Frankfurt onthuld. In tegenstelling tot de andere aanstaande modellen van VW zal de nieuwe e-Up niet op het MEB-platform gebouwd worden, maar op het NSF-platform. Op dit platform zullen ook de bijna identieke Skoda CITIGOe en SEAT Mii Electric gebouwd gaan worden. De nieuwe generatie e-Up gaat vanaf januari 2020 voor het eerst geleverd worden.
Alle specificaties met een * zijn schattingen.

Prijs vanaf € 23,475

Bestelbaar Ja, voorbestelling
Verwacht vanaf Januari 2020
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 275 /mnd

Netto Bijtelling 2020 (Schijf 2/3) € 56 /mnd
Netto Bijtelling 2020 (Schijf 4) € 75 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €22,400.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2020 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Praktische Actieradius tussen 140 - 310 km

Stad - Winter 200 km
Snelweg - Winter 140 km
Gecombineerd - Winter 165 km
Stad - Zomer 310 km
Snelweg - Zomer 180 km
Gecombineerd - Zomer 230 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Zakelijk - Operational Lease € 399 /mnd

Leasetarief € 350 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 49 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 380 /mnd

Leasetarief € 261 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 42 /mnd
Elektriciteit € 49 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 28 /mnd

Zakelijk - Kopen € 313 /mnd

Afschrijving excl. rente € 194 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 42 /mnd
Elektriciteit € 49 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 28 /mnd

Particulier - Kopen € 369 /mnd

Afschrijving excl. rente € 235 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 42 /mnd
Elektriciteit € 59 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 33 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €7,760. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 11.9 sec
Topsnelheid 130 km/u
Actieradius Elektrisch 200 km
Totaal Vermogen 61 kW (83 pk)
Totaal Koppel 210 Nm
Aandrijving Voor

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 36.8 kWh
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen † 7.2 kW AC
Laadtijd (0->200 km) † 5u30m
Laadsnelheid † 38 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar 32.3 kWh
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadaansluiting CCS
Snellaadvermogen (max) 40 kW DC
Snellaadtijd (20->160 km) 48 min
Snellaadsnelheid 170 km/u
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 1-fase aansluiting met 31A benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 3.7 kW met een laadtijd van 10u30m en een laadsnelheid van 19 km/u.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 200 km
Verbruik Voertuig 16.2 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 1.8 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 260 km
Verbruik Normering 12.7 kWh/100km
Verbruik Voertuig 12.4 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.4 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.4 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 10,4 - 23.1 kWh/100km

Stad - Winter 16.2 kWh/100km
Snelweg - Winter 23.1 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 19.6 kWh/100km
Stad - Zomer 10.4 kWh/100km
Snelweg - Zomer 17.9 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 14.0 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 3600 mm
Breedte 1645 mm
Hoogte 1492 mm
Wielbasis 2417 mm
Massa Leeg 1160 kg
Baggageruimte 250 L
Baggageruimte Max 923 L
Trekgewicht Ongeremd 0 kg
Trekgewicht Geremd 0 kg
Daklast Maximaal 50 kg

Overige

Zitplaatsen 4 personen
Isofix Voorbereid Ja, 2 plaatsen
Draaicirkel 9,8 m
Carrosserie Hatchback
Segment A - Submini
Dakrails Nee

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2020

Bijtelling 8% / 22%
8% beperkt tot € 45,000
Netto (Schijf 2/3) € 56 /mnd
Netto (Schijf 4) € 75 /mnd

Op kenteken in 2021

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40,000
Netto (Schijf 2/3) € 83 /mnd
Netto (Schijf 4) € 111 /mnd

Op kenteken in 2022

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40,000
Netto (Schijf 2/3) € 111 /mnd
Netto (Schijf 4) € 148 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het op dat moment geldende percentage van kracht.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Skoda CITIGOe iVSkoda CITIGOe iV €1,975 goedkoper Zelfde actieradius 3% langzamere acceleratie Zelfde stroomverbruik Even snel snelladen
SEAT Mii ElectricSEAT Mii Electric €2,475 goedkoper Zelfde actieradius Zelfde acceleratie Zelfde stroomverbruik Even snel snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Volkswagen e-Up! (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Volkswagen e-Up!. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 16u45m 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 10u30m 19 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 6u45m 30 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x31A 7.2 kW † 5u30m 36 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 10u30m 19 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW † 6u45m 30 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x31A 7.2 kW † 5u30m 36 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Volkswagen e-Up! (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Volkswagen e-Up!.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 40 kW † 30 kW † 48 min 170 km/u
CCS (100 kW DC) 40 kW † 30 kW † 48 min 170 km/u
CCS (150 kW DC) 40 kW † 30 kW † 48 min 170 km/u
CCS (175 kW DC) 40 kW † 30 kW † 48 min 170 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

(Advertisement)

Alles over de Volkswagen e-Up!

Prijs, lease en bijtelling

De Volkswagen e-Up! heeft een prijs vanaf €23,475. De auto heeft een bijtelling van 8% tot 45.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €56 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €75 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de Volkswagen e-Up! voor het eerst leverbaar wordt (2020).

De Volkswagen e-Up! is te leasen vanaf ongeveer €275 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Volkswagen e-Up! is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Volkswagen e-Up! is 61 kW (83 pk). Het maximale koppel is 210 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 11.9 seconde gehaald. De topsnelheid is 130 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Volkswagen e-Up! heeft een capaciteit van 36,8 kWh. Daarvan is 32,3 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 200 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 140 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 310 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 7.2 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 5 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 1-fase benodigd met 31A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 3.7 kW en hiermee kan een laadtijd van 10 uur 30 minuten en een laadsnelheid van 19 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 16 uur 45 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 40 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 30 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 50 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 140 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Volkswagen e-Up! is ongeveer 16.2 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.8 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 23.1 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 10.4 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Volkswagen e-Up! stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Volkswagen

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de e-Up! op de officiële site van Volkswagen.

Naar de e-Up! op de website van Volkswagen.

Voorgaand model

Het model op deze pagina is de opvolger van de Volkswagen e-Up!, die leverbaar was van september 2016 tot september 2019. Het vorige model was €1620 duurder, had 105 km minder actieradius, 4% langzamere acceleratie en 4% meer stroomverbruik.

Voorgaand model Volkswagen e-Up!