Porsche Taycan Cross Turismo

Elektrische Auto - 4% / 22% Bijtelling

€ 150,000 *Prijs vanaf

85.0 kWh *Accu Bruikbaar

380 km *Actieradius

22.4 kWh *Verbruik 100km

Deze elektrische auto is een concept

De Taycan Cross Turismo werd gelanceerd als de Mission E Cross Turismo op de Geneva Motorshow 2018. De Cross Turismo wordt de station-uitvoering van de Porsche Taycan, het eerste vol-elektrische model van Porsche. De marktintroductie wordt tegen het einde van 2020 verwacht. Er komen zeer waarschijnlijk meerdere uitvoeringen: de goedkoopste uitvoering wordt verwacht vanaf ongeveer €100.000. De getoonde specificaties worden verwacht voor de duurste uitvoering. Specificaties met een * zijn schattingen.

Richtprijs vanaf * € 150,000

Introductie Geneva 2018
Status Productie bevestigd
Verwacht vanaf * September 2020

Leasen vanaf * € 1,875 /mnd

Netto Bijtelling 2020 (Schijf 2/3) * € 762 /mnd
Netto Bijtelling 2020 (Schijf 4) * € 1,035 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2020 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

(Advertisement)

Praktische Actieradius tussen 275 - 545 km

Stad - Winter * 380 km
Snelweg - Winter * 275 km
Gecombineerd - Winter * 325 km
Stad - Zomer * 545 km
Snelweg - Zomer * 350 km
Gecombineerd - Zomer * 430 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 3.5 sec
Topsnelheid * 250 km/u
Actieradius Elektrisch * 380 km
Totaal Vermogen * 440 kW (598 pk)
Totaal Koppel * 900 Nm
Aandrijving AWD

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 90.0 kWh
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Voor
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen † * 22 kW AC
Laadtijd (0->380 km) † * 4u45m
Laadsnelheid † * 84 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 85.0 kWh
Locatie Snellaadpoort Linkerzijde - Voor
Snellaadaansluiting CCS
Snellaadvermogen * 350 kW DC
Snellaadtijd (38->304 km) * 15 min
Snellaadsnelheid * 1060 km/u
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 3-fase aansluiting met 32A per fase benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 11 kW met een laadtijd van 9u15m en een laadsnelheid van 42 km/u.

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 380 km
Verbruik Voertuig * 22.4 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.5 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 15,6 - 30.9 kWh/100km

Stad - Winter * 22.4 kWh/100km
Snelweg - Winter * 30.9 kWh/100km
Gecombineerd - Winter * 26.2 kWh/100km
Stad - Zomer * 15.6 kWh/100km
Snelweg - Zomer * 24.3 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer * 19.8 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte * 4950 mm
Breedte * 1990 mm
Hoogte * 1420 mm
Wielbasis 2900 mm
Massa Leeg * 2300 kg
Baggageruimte Geen Data
Baggageruimte Max Geen Data
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 4 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel Geen Data
Carrosserie Station
Segment F - Grote / Luxe Auto
Dakrails Geen Data
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van Porsche Taycan Cross Turismo (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Porsche Taycan Cross Turismo. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

LET OP: Porsche heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de Taycan Cross Turismo. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 43u30m 9 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 27u15m 14 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 17u15m 22 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 13u30m 28 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 9u15m 42 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x25A 17 kW 6 uur 66 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x32A 22 kW 4u45m 84 km/u

Snelladen van Porsche Taycan Cross Turismo (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Vanaf 80% lading in de accu neemt het laadvermogen sterk af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Porsche Taycan Cross Turismo.

Porsche heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de Taycan Cross Turismo. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

  • Maximaal: het piekvermogen dat de auto kan verwerken
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen over een laadsessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW 1u30m 200 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 95 kW 40 min 390 km/u
CCS (175 kW DC) 175 kW 165 kW 25 min 630 km/u
CCS (350 kW DC) 350 kW 250 kW † 15 min 1060 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

LET OP: In de praktijk zijn de meeste snelladers momenteel beperkt tot 50 kW. Hogere laadvermogens worden echter steeds meer beschikbaar.

(Advertisement)

Alles over de Porsche Taycan Cross Turismo

Concept

De Porsche Taycan Cross Turismo is een conceptmodel: data met een * zijn schattingen en overige data is mogelijk onbevestigd. De onderstaande tekst is geschreven alsof de Porsche Taycan Cross Turismo per direct beschikbaar was. Waar mogelijk worden fiscale data zoals bijtelling en belastingen wel aangepast aan het jaar waneer het productiemodel verwacht wordt. Gegevens van het productiemodel kunnen echter sterk afwijken van dit concept. Dit conceptmodel wordt opgenomen in de database om een beeld te geven van toekomstige modellen en algemene trends.

Prijs, lease en bijtelling

De Porsche Taycan Cross Turismo heeft een geschatte prijs vanaf €150,000. De auto heeft een bijtelling van 4% tot 50.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €762 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €1,035 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de Porsche Taycan Cross Turismo voor het eerst leverbaar wordt (2020).

De Porsche Taycan Cross Turismo is te leasen vanaf ongeveer €1,875 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Porsche Taycan Cross Turismo is een volledig elektrische auto (BEV). Het geschatte maximale vermogen van de Porsche Taycan Cross Turismo is 440 kW (598 pk). Het geschatte maximale koppel is 900 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 3.5 seconde gehaald. De geschatte topsnelheid is 250 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Porsche Taycan Cross Turismo heeft een geschatte capaciteit van 90 kWh. Daarvan is 85 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 380 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 275 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 545 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 22 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 4 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 3-fase benodigd met 32A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 11 kW en hiermee kan een laadtijd van 9 uur 15 minuten en een laadsnelheid van 42 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 43 uur 30 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 350 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 250 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 15 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 265 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Porsche Taycan Cross Turismo is ongeveer 22.4 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.5 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 30.9 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 15.6 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Porsche Taycan Cross Turismo stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Porsche

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Taycan Cross Turismo op de officiële site van Porsche.

Naar de Taycan Cross Turismo op de website van Porsche.