Porsche Taycan Cross Turismo
Elektrische Auto - 12% / 22% Bijtelling€ 150 000 *Prijs vanaf
83.7 kWh *Accu Bruikbaar
385 km *Actieradius
217 Wh/km *Verbruik
Deze elektrische auto is een concept
De Taycan Cross Turismo werd gelanceerd als de Mission E Cross Turismo op de Geneva Motorshow 2018. De Cross Turismo wordt de station-uitvoering van de Porsche Taycan, het eerste vol-elektrische model van Porsche. De marktintroductie wordt medio 2021 verwacht. Er komen zeer waarschijnlijk meerdere uitvoeringen: de goedkoopste uitvoering wordt verwacht vanaf ongeveer €100.000. De getoonde specificaties worden verwacht voor de duurste uitvoering. Specificaties met een * zijn schattingen.Richtprijs vanaf * € 150 000
Introductie | Geneva 2018 |
Status | Productie bevestigd |
Verwacht vanaf * | Juni 2021 |
Leasen vanaf * € 1 875 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 1) * | € 897 /mnd |
Netto Bijtelling (Schijf 2) * | € 1 196 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2021 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.
Praktische Actieradius tussen 280 - 545 km
Stad - Winter * | 380 km |
Snelweg - Winter * | 280 km |
Gecombineerd - Winter * | 330 km |
Stad - Zomer * | 545 km |
Snelweg - Zomer * | 355 km |
Gecombineerd - Zomer * | 435 km |
(Advertisement)
Prestaties
Acceleratie 0 - 100 km/u * | 3.5 sec |
Topsnelheid * | 250 km/u |
Actieradius Elektrisch * | 385 km |
Totaal Vermogen * | 440 kW (598 pk) |
Totaal Koppel * | 900 Nm |
Aandrijving | AWD |
Accu en Opladen
Accu Capaciteit * | 93.4 kWh |
Laadaansluiting | Type 2 |
Locatie Laadpoort | Rechterzijde - Voor |
Laadvermogen * | 11 kW AC |
Laadtijd (0->385 km) * | 9 uur |
Laadsnelheid * | 43 km/u |
Kosten Publiek Laden | €7,16 per 100 km |
Accu Capaciteit Bruikbaar* | 83.7 kWh |
Snellaadaansluiting | CCS |
Locatie Snellaadpoort | Rechterzijde - Voor |
Snellaadvermogen (max) * | 270 kW DC |
Snellaadtijd (39->308 km) * | 21 min |
Snellaadsnelheid * | 770 km/u |
Kosten Snelladen | €12,80 per 100 km |
Energieverbruik
EVDB Real Range
Actieradius * | 385 km |
Verbruik Voertuig * | 217 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Voertuig * | 2.4 l/100km |
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.
Praktisch Energieverbruik tussen 154 - 299 Wh/km
Stad - Winter * | 220 Wh/km |
Snelweg - Winter * | 299 Wh/km |
Gecombineerd - Winter * | 254 Wh/km |
Stad - Zomer * | 154 Wh/km |
Snelweg - Zomer * | 236 Wh/km |
Gecombineerd - Zomer * | 192 Wh/km |
Afmeting en Gewicht
Lengte * | 4950 mm |
Breedte * | 1990 mm |
Breedte met spiegels * | Geen Data |
Hoogte * | 1420 mm |
Wielbasis | 2900 mm |
Massa Rijklaar * | 2300 kg |
Toegestane Max. Massa | Geen Data |
Laadvermogen Maximaal | Geen Data |
Bagageruimte | Geen Data |
Bagageruimte Max | Geen Data |
Bagageruimte Voor | Geen Data |
Daklast Maximaal | Geen Data |
Trekhaak Mogelijk | Geen Data |
Trekgewicht Ongeremd | Geen Data |
Trekgewicht Geremd | Geen Data |
Kogeldruk Maximaal | Geen Data |
Overige
Zitplaatsen | 4 personen |
Isofix Voorbereid | Geen Data |
Draaicirkel | Geen Data |
Platform | VW J1 |
Carrosserie | Station |
Segment | F - Lage Luxeklasse |
Dakrails | Geen Data |
EV Specifiek Platform | Ja |
Bijtelling Overzicht
Op kenteken in 2021
Bijtelling | 12% / 22% |
12% beperkt tot | € 40 000 |
Netto (Schijf 1) * | € 897 /mnd |
Netto (Schijf 2) * | € 1 196 /mnd |
Op kenteken in 2022
Bijtelling | 16% / 22% |
16% beperkt tot | € 40 000 |
Netto (Schijf 1) * | € 946 /mnd |
Netto (Schijf 2) * | € 1 262 /mnd |
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Opladen van Porsche Taycan Cross Turismo (0 -> 100%)
Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Porsche Taycan Cross Turismo. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.
LET OP: Porsche heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de Taycan Cross Turismo. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.
Type 2 (Mennekes - IEC 62196) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Vermogen | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
Stopcontact (2.3 kW) | 230V / 1x10A | 2.3 kW | 43 uur | 9 km/u |
1-fase 16A (3.7 kW) | 230V / 1x16A | 3.7 kW | 26u45m | 14 km/u |
1-fase 25A (5.8 kW) | 230V / 1x25A | 5.8 kW | 17 uur | 23 km/u |
1-fase 32A (7.4 kW) | 230V / 1x32A | 7.4 kW | 13u30m | 29 km/u |
3-fase 16A (11 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW | 9 uur | 43 km/u |
3-fase 25A (17 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW † | 9 uur | 43 km/u |
3-fase 32A (22 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW † | 9 uur | 43 km/u |
† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.
Wat kost het opladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Thuis Laden | €0,22€4,77
|
Publiek Laden (laag) | €0,18€3,91
|
Publiek Laden (gemiddeld) | €0,33€7,16
|
Publiek Laden (hoog) | €0,40€8,68
|
Snelladen van Porsche Taycan Cross Turismo (10 -> 80%)
Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Porsche Taycan Cross Turismo.
Porsche heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de Taycan Cross Turismo. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.
- Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
- Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
- Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
- Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Gemiddeld | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
CCS (50 kW DC) | 50 kW | 50 kW | 74 min | 210 km/u |
CCS (100 kW DC) | 100 kW | 90 kW † | 41 min | 390 km/u |
CCS (150 kW DC) | 150 kW | 120 kW † | 31 min | 520 km/u |
CCS (175 kW DC) | 175 kW | 135 kW † | 27 min | 590 km/u |
CCS (350 kW DC) | 270 kW † | 175 kW † | 21 min | 770 km/u |
† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.
De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.
Wat kost het snelladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Snelladen (laag) | €0,35€7,59
|
Snelladen (gemiddeld) | €0,59€12,80
|
Snelladen (hoog) | €0,69€14,97
|
(Advertisement)
Alles over de Porsche Taycan Cross Turismo
Concept
De Porsche Taycan Cross Turismo is een conceptmodel: data met een * zijn schattingen en overige data is mogelijk onbevestigd. De onderstaande tekst is geschreven alsof de Porsche Taycan Cross Turismo per direct beschikbaar was. Waar mogelijk worden fiscale data zoals bijtelling en belastingen wel aangepast aan het jaar waneer het productiemodel verwacht wordt. Gegevens van het productiemodel kunnen echter sterk afwijken van dit concept. Dit conceptmodel wordt opgenomen in de database om een beeld te geven van toekomstige modellen en algemene trends.
Prijs, lease en bijtelling
De Porsche Taycan Cross Turismo heeft een geschatte prijs vanaf €150 000. De auto heeft een bijtelling van 12% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €897 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €1 196 per maand.
De Porsche Taycan Cross Turismo is te leasen vanaf ongeveer €1 875 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.
Aandrijving en prestaties
De Porsche Taycan Cross Turismo is een volledig elektrische auto (BEV). Het geschatte maximale vermogen van de Porsche Taycan Cross Turismo is 440 kW (598 pk). Het geschatte maximale koppel is 900 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 3.5 seconde gehaald. De geschatte topsnelheid is 250 km/u.
Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto
Accu en opladen
De accu van de Porsche Taycan Cross Turismo heeft een geschatte capaciteit van 93,4 kWh. Daarvan is 83,7 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 385 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.
Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 280 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 545 km te behalen.
Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 9 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 43 uur.
Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 270 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 175 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 25 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 265 kilometer aan actieradius toegevoegd.
Energieverbruik
Het geschatte energieverbuik van de Porsche Taycan Cross Turismo is ongeveer 21,7 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.4 l/100km bij een traditionele benzineauto.
Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 29,9 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 15,4 kWh/100km te behalen.
Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen
CO2 Uitstoot
De Porsche Taycan Cross Turismo stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.
Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen
Meer informatie van Porsche
Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Taycan Cross Turismo op de officiële site van Porsche.