SEAT el-Born

Elektrische Auto - 8% Bijtelling

€ 37,500 *Prijs vanaf

58.0 kWhAccu Bruikbaar

340 km *Actieradius

17.1 kWh *Verbruik 100km

Deze elektrische auto is een concept

De el-Born wordt de eerste vol-elektrische auto van SEAT op het MEB-platform. Op dit platform gaan ook de VW I.D. producten gebouwd worden. Mogelijk komen er, net als bij de vergelijkbare VW ID.3, naast de 62 kWh accu nog andere varianten van de el-Born beschikbaar. SEAT heeft nog zeer weinig details bekend gemaakt, maar verwacht wordt dat de el-Born medio 2020 leverbaar zal worden. Wel staat vast dat de ID.3 als eerste beschikbaar komt, met de el-Born daar vlak achteraan.
SEAT heeft nog zeer weinig specificaties bekend gemaakt, alle specificaties met een * zijn schattingen.

Richtprijs vanaf * € 37,500

Introductie Geneva 2019
Status Productie bevestigd
Verwacht vanaf * Maart 2020

Leasen vanaf * € 450 /mnd

Netto Bijtelling 2020 (Schijf 2/3) * € 95 /mnd
Netto Bijtelling 2020 (Schijf 4) * € 126 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2020 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 7.0 sec
Topsnelheid * 180 km/u
Actieradius Elektrisch * 340 km
Totaal Vermogen 150 kW (204 pk)
Totaal Koppel * 310 Nm
Aandrijving * Achter

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 62.0 kWh
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Voor
Laadaansluiting * Type 2
Laadvermogen * 11 kW AC
Laadtijd (0->340 km) * 6u15m
Laadsnelheid * 55 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar 58.0 kWh
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Voor
Snellaadaansluiting * CCS
Snellaadvermogen (max) 100 kW DC
Snellaadtijd (34->272 km) 30 min
Snellaadsnelheid 470 km/u

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 340 km
Verbruik Voertuig * 17.1 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 1.9 l/100km

WLTP Normering

Actieradius * 420 km
Verbruik Normering * Geen Data
Verbruik Voertuig * 13.8 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering * Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig * 1.6 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Afmeting en Gewicht

Lengte * 4260 mm
Breedte * 1810 mm
Hoogte * 1550 mm
Wielbasis * 2765 mm
Massa Leeg * 1600 kg
Baggageruimte Geen Data
Baggageruimte Max Geen Data
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 4 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel Geen Data
Carrosserie Hatchback
Segment C - Kleine Middenklasse
Dakrails Geen Data

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2020 (kabinetsplan)

Bijtelling 8% / 22%
8% beperkt tot € 45,000
Netto (Schijf 2/3) * € 95 /mnd
Netto (Schijf 4) * € 126 /mnd

Op kenteken in 2021 (kabinetsplan)

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40,000
Netto (Schijf 2/3) * € 139 /mnd
Netto (Schijf 4) * € 186 /mnd

Op kenteken in 2022 (kabinetsplan)

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40,000
Netto (Schijf 2/3) * € 185 /mnd
Netto (Schijf 4) * € 248 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het op dat moment geldende percentage van kracht.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van SEAT el-Born (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de SEAT el-Born. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

LET OP: SEAT heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de el-Born. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 29u45m 11 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 18u30m 18 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 11u45m 29 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 9u15m 37 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 6u15m 54 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 6u15m 54 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 6u15m 54 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van SEAT el-Born (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de SEAT el-Born.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW † 57 min 250 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 85 kW † 30 min 470 km/u
CCS (150 kW DC) 100 kW † 85 kW † 30 min 470 km/u
CCS (175 kW DC) 100 kW † 85 kW † 30 min 470 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

(Advertisement)

Nieuws over de SEAT el-Born

Elektrische Seat El-Born is Volkswagen ID. Neo in vermomming

Gepubliceerd: 7 maart 2019 16:17 | E-Drivers Ze hadden de Autosalon van Genève beter kunnen omdopen tot de Autosalon van Gen-E-ve. Zoveel elektronieuws stond er dit jaar. Seat onthulde er deze El-Born. Het model is genoemd naar een wijk in Barcelona en is eigenlijk een Volkswagen ID. Neo met een iets andere carrosserie.

Elektrische Seat el-Born in 2020 op de markt

Gepubliceerd: 1 maart 2019 11:20 | ZERauto.nl De eerste Seat op het nieuwe MEB-platform is een feit. Zie hier de volledig elektrische Seat el-Born. Zie hem als het broertje van de Volkswagen I.D. Hatchback. Ook deze Seat el-Born gaat in productie. 

Alles over de SEAT el-Born

Concept

De SEAT el-Born is een conceptmodel: data met een * zijn schattingen en overige data is mogelijk onbevestigd. De onderstaande tekst is geschreven alsof de SEAT el-Born per direct beschikbaar was. Waar mogelijk worden fiscale data zoals bijtelling en belastingen wel aangepast aan het jaar waneer het productiemodel verwacht wordt. Gegevens van het productiemodel kunnen echter sterk afwijken van dit concept. Dit conceptmodel wordt opgenomen in de database om een beeld te geven van toekomstige modellen en algemene trends.

Prijs, lease en bijtelling

De SEAT el-Born heeft een geschatte prijs vanaf €37,500. De auto heeft een bijtelling van 8% tot 45.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €95 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €126 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de SEAT el-Born voor het eerst leverbaar wordt (2020).

De SEAT el-Born is te leasen vanaf ongeveer €450 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De SEAT el-Born is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de SEAT el-Born is 150 kW (204 pk). Het geschatte maximale koppel is 310 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7.0 seconde gehaald. De geschatte topsnelheid is 180 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de SEAT el-Born heeft een geschatte capaciteit van 62 kWh. Daarvan is 58 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 340 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 6 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 29 uur 45 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 100 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 85 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 35 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 235 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de SEAT el-Born is ongeveer 17.1 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.9 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De SEAT el-Born stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen