CUPRA el-Born

Elektrische Auto - 12% / 22% Bijtelling

€ 45 000 *Prijs vanaf

77.0 kWhAccu Bruikbaar

425 km *Actieradius

181 Wh/km *Verbruik

Deze elektrische auto is een concept

De el-Born wordt de eerste vol-elektrische auto van SEAT op het MEB-platform. Op dit platform gaan ook de VW ID producten gebouwd worden. Mogelijk komen er, net als bij de vergelijkbare VW ID.3, naast de 62 kWh accu nog andere varianten van de el-Born beschikbaar. SEAT heeft nog zeer weinig details bekend gemaakt, maar verwacht wordt dat de el-Born medio 2020 leverbaar zal worden. Wel staat vast dat de ID.3 als eerste beschikbaar komt, met de el-Born daar vlak achteraan.
SEAT heeft nog zeer weinig specificaties bekend gemaakt, alle specificaties met een * zijn schattingen.
Vanaf 4 juni 2020: subsidie voor particulieren!
Deze auto komt mogelijk in aanmerking voor een subsidie van €4 000.
Klik hier voor meer informatie over de subsidieregeling.

Richtprijs vanaf * € 45 000

Introductie Geneva 2019
Status Productie bevestigd
Verwacht vanaf * Juni 2021

Leasen vanaf * € 550 /mnd

Netto Bijtelling 2021 (Schijf 1) * € 182 /mnd
Netto Bijtelling 2021 (Schijf 2) * € 243 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2021 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 6.5 sec
Topsnelheid * 160 km/u
Actieradius Elektrisch * 425 km
Totaal Vermogen 150 kW (204 pk)
Totaal Koppel * 310 Nm
Aandrijving * Achter

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 82.0 kWh
Laadaansluiting * Type 2
Laadvermogen * 11 kW AC
Laadtijd (0->425 km) * 8u15m
Laadsnelheid * 52 km/u
Kosten Publiek Laden €5,97 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar 77.0 kWh
Snellaadaansluiting * CCS
Snellaadvermogen (max) 125 kW DC
Snellaadtijd (43->340 km) 31 min
Snellaadsnelheid 570 km/u
Kosten Snelladen €10,68 per 100 km
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 425 km
Verbruik Voertuig * 181 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.0 l/100km

WLTP Normering

Actieradius * 500 km
Verbruik Normering * Geen Data
Verbruik Voertuig * 154 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering * Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig * 1.7 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Afmeting en Gewicht

Lengte * 4260 mm
Breedte * 1810 mm
Hoogte * 1550 mm
Wielbasis * 2765 mm
Massa Rijklaar * 1850 kg
Toegestane Max. Massa Geen Data
Bagageruimte Geen Data
Bagageruimte Max Geen Data
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data
Laadvermogen Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 4 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel Geen Data
Carrosserie Hatchback
Segment C - Lage Middenklasse
Dakrails Geen Data

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2021

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 182 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 243 /mnd

Op kenteken in 2022

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 232 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 309 /mnd

Op kenteken in 2023

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 232 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 309 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van CUPRA el-Born (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de CUPRA el-Born. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

LET OP: CUPRA heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de el-Born. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 39u30m 11 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 24u30m 17 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 15u45m 27 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 12u15m 35 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 8u15m 52 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 8u15m 52 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 8u15m 52 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€3,98
Publiek Laden (laag)
€0,18€3,26
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€5,97
Publiek Laden (hoog)
€0,40€7,24
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

Snelladen van CUPRA el-Born (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de CUPRA el-Born.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW † 76 min 230 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 90 kW † 38 min 470 km/u
CCS (150 kW DC) 125 kW † 110 kW † 31 min 570 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,35€6,33
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€10,68
Snelladen (hoog)
€0,69€12,49
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

(Advertisement)

Nieuws over de CUPRA el-Born

CUPRA el-Born is sportieve broertje van Volkswagen ID.3

Gepubliceerd: 8 juli 2020 16:08 | ZERauto.nl De eerste volledig elektrische auto van Cupra – het performancemerk van SEAT – is een feit. Hij heet Cupra el-Born en is het sportievere broertje van de Volkswagen ID.3. Een SEAT el-Born komt er niet.

Cupra el-Born moet perceptie van elektrische auto’s veranderen

Gepubliceerd: 8 juli 2020 15:08 | E-Drivers Vandaag werd de Cupra el-Born onthuld. Volgens Cupra moet de el-Born de perceptie van elektrische auto’s gaan veranderen. De el-Born Concept trok vorig jaar al veel belangstelling in Genève en is sindsdien verder geëvolueerd met als resultaat de vandaag onthulde Cupra el-Born.

Elektrische Seat El-Born is Volkswagen ID. Neo in vermomming

Gepubliceerd: 7 maart 2019 16:17 | E-Drivers Ze hadden de Autosalon van Genève beter kunnen omdopen tot de Autosalon van Gen-E-ve. Zoveel elektronieuws stond er dit jaar. Seat onthulde er deze El-Born. Het model is genoemd naar een wijk in Barcelona en is eigenlijk een Volkswagen ID. Neo met een iets andere carrosserie.

Alles over de CUPRA el-Born

Concept

De CUPRA el-Born is een conceptmodel: data met een * zijn schattingen en overige data is mogelijk onbevestigd. De onderstaande tekst is geschreven alsof de CUPRA el-Born per direct beschikbaar was. Waar mogelijk worden fiscale data zoals bijtelling en belastingen wel aangepast aan het jaar waneer het productiemodel verwacht wordt. Gegevens van het productiemodel kunnen echter sterk afwijken van dit concept. Dit conceptmodel wordt opgenomen in de database om een beeld te geven van toekomstige modellen en algemene trends.

Prijs, lease en bijtelling

De CUPRA el-Born heeft een geschatte prijs vanaf €45 000. De auto heeft een bijtelling van 12% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €182 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €243 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de CUPRA el-Born voor het eerst leverbaar wordt (2021).

De CUPRA el-Born is te leasen vanaf ongeveer €550 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De CUPRA el-Born is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de CUPRA el-Born is 150 kW (204 pk). Het geschatte maximale koppel is 310 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 6.5 seconde gehaald. De geschatte topsnelheid is 160 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de CUPRA el-Born heeft een capaciteit van 82 kWh. Daarvan is 77 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 425 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 8 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 39 uur 30 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 125 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 110 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 35 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 295 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de CUPRA el-Born is ongeveer 18,1 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.0 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De CUPRA el-Born stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen