Tesla Model 3 Standard Range Plus

Elektrische Auto

€ 49 995Prijs vanaf

47.5 kWh *Accu Bruikbaar

310 kmActieradius

153 Wh/kmVerbruik

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Er is een nieuw model bekend:
Tesla Model 3 Standard Range PlusTesla Model 3 Standard Range Plus
of
bekijk hier het volledige archief

Laatst bekende vanafprijs € 49 995

Bestelbaar Nee, oud model
Leverbaar van April 2019
Leverbaar tot Oktober 2020
Netto Bijtelling (Schijf 1) € 139 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) € 185 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de laatst bekende consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €48 980.
De daadwerkelijke netto bijtelling hangt af van het de datum waarop het voertuig op kenteken is gezet.
Voor voertuigen die meer dan 5 jaar niet nieuw te koop zijn wordt geen bijtelling weergegeven.

Praktische Actieradius tussen 220 - 455 km

Stad - Winter 295 km
Snelweg - Winter 220 km
Gecombineerd - Winter 260 km
Stad - Zomer 455 km
Snelweg - Zomer 290 km
Gecombineerd - Zomer 360 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 5.6 sec
Topsnelheid 225 km/u
Actieradius Elektrisch 310 km
Totaal Vermogen 239 kW (325 pk)
Totaal Koppel 420 Nm
Aandrijving Achter

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 50.0 kWh
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Achter
Laadvermogen 11 kW AC
Laadtijd (0->310 km) 5u15m
Laadsnelheid 61 km/u
Kosten Publiek Laden €5,05 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar* 47.5 kWh
Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Linkerzijde - Achter
Snellaadvermogen (max) 170 kW DC
Snellaadtijd (31->248 km) 20 min
Snellaadsnelheid 650 km/u
Kosten Snelladen €3,83 per 100 km
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 310 km
Verbruik Voertuig 153 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 1.7 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 409 km
Verbruik Normering 149 Wh/km
Verbruik Voertuig 116 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.7 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.3 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 104 - 216 Wh/km

Stad - Winter 161 Wh/km
Snelweg - Winter 216 Wh/km
Gecombineerd - Winter 183 Wh/km
Stad - Zomer 104 Wh/km
Snelweg - Zomer 164 Wh/km
Gecombineerd - Zomer 132 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Veiligheid (Euro NCAP)

Beoordeling
Inzittende Volwassene 96%
Inzittend Kind 86%
Jaar van Beoordeling 2019
Kwetsbare Weggebruikers 74%
Safety Assist 94%
Kijk voor meer details over de veiligheidsbeoordeling van dit voertuig op euroncap.com

Afmeting en Gewicht

Lengte 4694 mm
Breedte 1849 mm
Hoogte 1443 mm
Wielbasis 2875 mm
Massa Rijklaar 1684 kg
Toegestane Max. Massa 2060 kg
Bagageruimte 542 L
Bagageruimte Max Geen Data
Trekgewicht Ongeremd 750 kg
Trekgewicht Geremd 1000 kg
Daklast Maximaal 70 kg
Laadvermogen Maximaal 476 kg

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Ja, 2 plaatsen
Draaicirkel 11,8 m
Carrosserie Sedan
Segment D - Middenklasse
Dakrails Nee

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2019

Bijtelling 4% / 22%
4% beperkt tot € 50 000
Netto (Schijf 2/3) € 62 /mnd
Netto (Schijf 4) € 84 /mnd

Op kenteken in 2020

Bijtelling 8% / 22%
8% beperkt tot € 45 000
Netto (Schijf 1) € 139 /mnd
Netto (Schijf 2) € 185 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Tesla Model 3 Long Range Dual MotorTesla Model 3 LR Dual Motor €10,000 duurder 140 km meer actieradius 18% snellere acceleratie 5% meer stroomverbruik 31% sneller snelladen
Tesla Model 3 Long Range PerformanceTesla Model 3 LR Performance €15,600 duurder 125 km meer actieradius 39% snellere acceleratie 9% meer stroomverbruik 28% sneller snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Tesla Model 3 Standard Range Plus (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Tesla Model 3 Standard Range Plus. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 24u30m 13 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 15u15m 20 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 9u45m 32 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 7u45m 40 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 5u15m 59 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 5u15m 59 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 5u15m 59 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€3,37
Publiek Laden (laag)
€0,18€2,75
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€5,05
Publiek Laden (hoog)
€0,40€6,12
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

Snelladen van Tesla Model 3 Standard Range Plus (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Tesla Model 3 Standard Range Plus.

Lees meer over het snelladen van de Tesla Model 3 Standard Range Plus op de site van Fastned.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 47 kW † 45 min 280 km/u
CCS (175 kW DC) 143 kW † 100 kW † 21 min 620 km/u
CCS (350 kW DC) 170 kW † 105 kW † 20 min 650 km/u
Laadcurve

Data beschikbaar gesteld door Fastned

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Tesla Supercharger (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
Supercharger v2 Shared (75 kW DC) 75 kW 65 kW † 32 min 400 km/u
Supercharger v2 (150 kW DC) 145 kW † 95 kW † 22 min 590 km/u
Supercharger v3 (250 kW DC) 170 kW † 102 kW † 21 min 620 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Supercharger (NL)
€0,25 €3,83
Snelladen (laag)
€0,35€5,35
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€9,03
Snelladen (hoog)
€0,69€10,56
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

(Advertisement)

Nieuws over de Tesla Model 3 Standard Range Plus

Crashtest: Waarom de Tesla Model 3 een van de veiligste auto’s ooit is

Gepubliceerd: 16 oktober 2019 16:01 | ZERauto.nl De Tesla Model 3 is een van de veiligste auto’s ter wereld. De elektrische sedan krijgt topscores van veiligheidsorganisaties in Noord-Amerika, Europa en Australië. De Amerikaanse pioniers zijn maar al te trots op deze resultaten en geven nu een kijkje in de keuken.

Alles over de Tesla Model 3 Standard Range Plus

Niet meer leverbaar

Deze elektrische auto is niet meer leverbaar. De Tesla Model 3 Standard Range Plus was leverbaar tussen april 2019 en oktober 2020. Gegevens zoals bijtelling, aanschafprijs en leaseprijs zijn van toepassing op het jaar waarin de Tesla Model 3 Standard Range Plus voor het laatst leverbaar was. Sommige data is mogelijk niet meer van toepassing.

Van de Tesla Model 3 Standard Range Plus (2019) is een nieuw model bekend: Tesla Model 3 Standard Range Plus (2020).

Laatst bekende prijs

Dit voertuig wordt niet meer geproduceerd en is niet nieuw te koop. De laatst bekende nieuwprijs van de Tesla Model 3 Standard Range Plus is €49 995. Dit voertuig was minder dan 5 jaar gelden voor het laatst te koop. Als het voertuig nog zakelijk gereden wordt, kan bijtelling over het privégebruik van toepassing zijn. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de datum waarop het voertuig voor het eerst op kenteken is gezet.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Tesla Model 3 Standard Range Plus is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Tesla Model 3 Standard Range Plus is 239 kW (325 pk). Het maximale koppel is 420 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5.6 seconde gehaald. De topsnelheid is 225 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Tesla Model 3 Standard Range Plus heeft een geschatte capaciteit van 50 kWh. Daarvan is 47,5 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 310 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 220 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 455 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 5 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 24 uur 30 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS Supercharger aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 170 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 105 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 25 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 215 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Tesla Model 3 Standard Range Plus is ongeveer 15,3 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.7 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 21,6 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 10,4 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Tesla Model 3 Standard Range Plus stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Tesla

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Model 3 op de officiële site van Tesla.

Naar de Model 3 op de website van Tesla.