Tesla Model S Standard Range

Elektrische Auto - 4% / 22% Bijtelling

€ 87,020Prijs vanaf

72.5 kWh *Accu Bruikbaar

385 kmActieradius

18.8 kWhVerbruik 100km

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Er is een nieuw model bekend:
Tesla Model S Standard RangeTesla Model S Standard Range

Prijs vanaf € 87,020

Bestelbaar Nee, oud model
Leverbaar van Maart 2019
Leverbaar tot Maart 2019

Leasen vanaf € 1,075 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 315 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 428 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €86,000.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

Zakelijk - Operational Lease € 1,357 /mnd

Leasetarief € 1,300 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 57 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 1,223 /mnd

Leasetarief € 966 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 121 /mnd
Elektriciteit € 57 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 79 /mnd

Zakelijk - Kopen € 976 /mnd

Afschrijving excl. rente € 719 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 121 /mnd
Elektriciteit € 57 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 79 /mnd

Particulier - Kopen € 1,156 /mnd

Afschrijving excl. rente € 870 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 121 /mnd
Elektriciteit € 69 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 96 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €28,767. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Praktische Actieradius tussen 280 - 545 km

Stad - Winter 370 km
Snelweg - Winter 280 km
Gecombineerd - Winter 325 km
Stad - Zomer 545 km
Snelweg - Zomer 355 km
Gecombineerd - Zomer 435 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 4.4 sec
Topsnelheid 225 km/u
Actieradius Elektrisch 385 km
Totaal Vermogen * 245 kW (333 pk)
Totaal Koppel * 525 Nm
Aandrijving AWD

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 75.0 kWh
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Achter
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen † 16.5 kW AC
Laadtijd (0->385 km) † 5u15m
Laadsnelheid † 74 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 72.5 kWh
Locatie Snellaadpoort Linkerzijde - Achter
Snellaadaansluiting Supercharger
Snellaadvermogen 100 kW DC
Snellaadtijd (39->308 km) 36 min
Snellaadsnelheid 440 km/u
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 3-fase aansluiting met 24A per fase benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 11 kW met een laadtijd van 7u45m en een laadsnelheid van 50 km/u.

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 385 km
Verbruik Voertuig 18.8 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 2.1 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 520 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 13.9 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.6 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 13,3 - 25.9 kWh/100km

Stad - Winter 19.6 kWh/100km
Snelweg - Winter 25.9 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 22.3 kWh/100km
Stad - Zomer 13.3 kWh/100km
Snelweg - Zomer 20.4 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 16.7 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4970 mm
Breedte 2037 mm
Hoogte 1445 mm
Wielbasis 2960 mm
Massa Leeg * 2215 kg
Baggageruimte 894 L
Baggageruimte Max 1645 L
Trekgewicht Ongeremd 0 kg
Trekgewicht Geremd 0 kg
Daklast Maximaal 75 kg

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Ja, 2 plaatsen
Draaicirkel 12,4 m
Carrosserie Liftback Sedan
Segment E - Hogere Middenklasse
Dakrails Nee
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Tesla Model S Long RangeTesla Model S Long Range €4,000 duurder 110 km meer actieradius Zelfde acceleratie Zelfde stroomverbruik 50% sneller snelladen
Tesla Model S Ludicrous PerformanceTesla Model S Ludicrous Performance €24,900 duurder 95 km meer actieradius 41% snellere acceleratie 5% meer stroomverbruik 46% sneller snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Tesla Model S Standard Range (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Tesla Model S Standard Range. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 37u15m 10 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 23u15m 17 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 14u45m 26 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 11u45m 33 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 7u45m 50 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x24A 16.5 kW † 5u15m 74 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x24A 16.5 kW † 5u15m 74 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Tesla Model S Standard Range (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Tesla Model S Standard Range.

  • Maximaal: het piekvermogen dat de auto kan verwerken
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen over een laadsessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
Supercharger (72 kW DC) 72 kW 65 kW 47 min 340 km/u
Supercharger (145 kW DC) 100 kW † 85 kW † 36 min 440 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

(Advertisement)

Alles over de Tesla Model S Standard Range

Niet meer leverbaar

Deze elektrische auto is niet meer leverbaar. De Tesla Model S Standard Range was leverbaar tussen maart 2019 en maart 2019. Gegevens zoals bijtelling, aanschafprijs en leaseprijs zijn van toepassing op het jaar waarin de Tesla Model S Standard Range voor het laatst leverbaar was. Sommige data is mogelijk niet meer van toepassing.

Van de Tesla Model S Standard Range (2019) is een nieuw model bekend: Tesla Model S Standard Range (2019).

Prijs, lease en bijtelling

De Tesla Model S Standard Range heeft een prijs vanaf €87,020. De auto heeft een bijtelling van 4% tot 50.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €315 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €428 per maand.

De Tesla Model S Standard Range is te leasen vanaf ongeveer €1,075 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Tesla Model S Standard Range is een volledig elektrische auto (BEV). Het geschatte maximale vermogen van de Tesla Model S Standard Range is 245 kW (333 pk). Het geschatte maximale koppel is 525 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 4.4 seconde gehaald. De topsnelheid is 225 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Tesla Model S Standard Range heeft een capaciteit van 75 kWh. Daarvan is 72,5 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 385 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 280 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 545 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 16.5 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 5 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 3-fase benodigd met 24A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 11 kW en hiermee kan een laadtijd van 7 uur 45 minuten en een laadsnelheid van 50 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 37 uur 15 minuten.

Snelladen is mogelijk via een Supercharger aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 100 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 85 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 40 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 265 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Tesla Model S Standard Range is ongeveer 18.8 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.1 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 25.9 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 13.3 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Tesla Model S Standard Range stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Tesla

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Model S op de officiële site van Tesla.

Naar de Model S op de website van Tesla.

Voorgaand model

Het model op deze pagina is de opvolger van de Tesla Model S 75D, die leverbaar was van mei 2016 tot januari 2018. Het vorige model was €4700 duurder, had dezelfde actieradius, dezelfde acceleratie en hetzelfde stroomverbruik.

Voorgaand model Tesla Model S 75D