Honda e Prototype - Urban EV

Elektrische Auto - 4% Bijtelling

€ 35,000 *Prijs vanaf

30.0 kWh *Accu Bruikbaar

195 km *Actieradius

15.4 kWh *Verbruik 100km

Deze elektrische auto is een concept

Honda heeft de Urban EV in 2017 gepresenteerd als haar eerste vol-elektrische auto voor Europa. Het vervolg kwam in 2019 in de vorm van de e Prototype: een voor 95% productierijpe concept. Leuk weetje: de Urban EV is speciaal gemaakt als concept op basis van de e Prototype. Het productiemodel was er dus voor het conceptmodel. De productie van de EV zal in de tweede helft van 2019 starten om nog voor het einde van 2019 de leveringen te starten.
Honda heeft nog zeer weinig specificaties bekend gemaakt, alle specificaties met een * zijn schattingen.

Richtprijs vanaf * € 35,000

Introductie IAA Frankfurt 2017
Status Productie bevestigd
Verwacht vanaf * November 2019

Leasen vanaf * € 425 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) * € 44 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) * € 60 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 8.0 sec
Topsnelheid * 150 km/u
Actieradius Elektrisch * 195 km
Totaal Vermogen * 100 kW (136 pk)
Totaal Koppel * 250 Nm
Aandrijving Achter

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 30.0 kWh
Locatie Laadpoort Voorzijde - Midden
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen * 11 kW AC
Laadtijd (0->195 km) * 3u15m
Laadsnelheid * 61 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 30.0 kWh
Locatie Snellaadpoort Voorzijde - Midden
Snellaadaansluiting CCS
Snellaadvermogen * 50 kW DC
Snellaadtijd (20->156 km) * 30 min
Snellaadsnelheid * 270 km/u

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 195 km
Verbruik Voertuig * 15.4 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 1.7 l/100km

WLTP Normering

Actieradius * 200 km
Verbruik Normering * Geen Data
Verbruik Voertuig * 15.0 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering * Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig * 1.7 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Afmeting en Gewicht

Lengte 3895 mm
Breedte 1750 mm
Hoogte 1495 mm
Wielbasis * 2500 mm
Massa Leeg * 1400 kg
Baggageruimte Geen Data
Baggageruimte Max Geen Data
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 4 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel Geen Data
Carrosserie Hatchback
Segment B - Kleine Auto
Dakrails Nee
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van Honda e Prototype - Urban EV (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Honda e Prototype - Urban EV. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

LET OP: Honda heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de e Prototype - Urban EV. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 15u30m 13 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 9u45m 20 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 6u15m 32 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 5 uur 41 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 3u15m 61 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 3u15m 61 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 3u15m 61 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Honda e Prototype - Urban EV (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Vanaf 80% lading in de accu neemt het laadvermogen sterk af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Honda e Prototype - Urban EV.

Honda heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de e Prototype - Urban EV. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

  • Maximaal: het piekvermogen dat de auto kan verwerken
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen over een laadsessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW † 30 min 270 km/u
CCS (100 kW DC) 50 kW † 45 kW † 30 min 270 km/u
CCS (175 kW DC) 50 kW † 45 kW † 30 min 270 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

(Advertisement)

Nieuws over de Honda e Prototype - Urban EV

Al meer dan 15.000 reserveringen voor Honda e Prototype

Gepubliceerd: 7 maart 2019 09:38 | ZERauto.nl De Honda e Prototype is nog eens officieel op de markt, maar toch hebben al meer dan 15.000 mensen een exemplaar gereserveerd. De productieversie van de  compacte, volledig elektrische hatchback wordt later dit jaar verwacht.

Honda heeft al 15.000 klanten voor deze schattige elektrische auto

Gepubliceerd: 6 maart 2019 12:25 | E-Drivers De ‘e Prototype’ is de onbetwiste ster van de autoshow van Genève - en niet voor niets. Het is de eerste elektrische auto die speciaal voor Europa is ontwikkeld en wekt door zijn guitige uitstraling veel interesse.

Honda onthult langverwachte e Prototype

Gepubliceerd: 27 februari 2019 10:30 | ZERauto.nl Honda presenteert op de Autosalon van Geneve de mogelijke productieversie van de Urban EV Concept uit 2017. Eerder toonde het merk al een foto van het interieur van het productiemodel dat net als de gehele auto lekker retro oogt. Het is te hopen dat het model ongewijzigd in productie gaat.

Alles over de Honda e Prototype - Urban EV

Concept

De Honda e Prototype - Urban EV is een conceptmodel: data met een * zijn schattingen en overige data is mogelijk onbevestigd. De onderstaande tekst is geschreven alsof de Honda e Prototype - Urban EV per direct beschikbaar was. Waar mogelijk worden fiscale data zoals bijtelling en belastingen wel aangepast aan het jaar waneer het productiemodel verwacht wordt. Gegevens van het productiemodel kunnen echter sterk afwijken van dit concept. Dit conceptmodel wordt opgenomen in de database om een beeld te geven van toekomstige modellen en algemene trends.

Prijs, lease en bijtelling

De Honda e Prototype - Urban EV heeft een geschatte prijs vanaf €35,000. De auto heeft een bijtelling van 4% tot 50.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €44 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €60 per maand.

De Honda e Prototype - Urban EV is te leasen vanaf ongeveer €425 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Honda e Prototype - Urban EV is een volledig elektrische auto (BEV). Het geschatte maximale vermogen van de Honda e Prototype - Urban EV is 100 kW (136 pk). Het geschatte maximale koppel is 250 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 8.0 seconde gehaald. De geschatte topsnelheid is 150 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Honda e Prototype - Urban EV heeft een geschatte capaciteit van 30 kWh. Daarvan is 30 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 195 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 3 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 15 uur 30 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 50 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 45 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 30 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 135 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Honda e Prototype - Urban EV is ongeveer 15.4 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.7 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Honda e Prototype - Urban EV stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Honda

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de e Prototype - Urban EV op de officiële site van Honda.

Naar de e Prototype - Urban EV op de website van Honda.