Honda e

Elektrische Auto - 8% Bijtelling

€ 35 330Prijs vanaf

28.5 kWh *Accu Bruikbaar

170 kmActieradius

168 Wh/kmVerbruik

Doe mee aan het Nationale EV onderzoek 2020!

Rijd je een EV? Deel dan je ervaringen rond het rijden van een elektrische auto in dit onderzoek.
Meer informatie
Vanaf 4 juni 2020: subsidie voor particulieren!
Deze auto komt mogelijk in aanmerking voor een subsidie van €4 000.
Klik hier voor meer informatie over de subsidieregeling.

Prijs vanaf € 35 330

Bestelbaar Ja, huidig model
Leverbaar sinds September 2020
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 473 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 1) € 88 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) € 117 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten.
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Het leasetarief is opgesteld in samenwerking met ActivLease.

Praktische Actieradius tussen 120 - 255 km

Stad - Winter 165 km
Snelweg - Winter 120 km
Gecombineerd - Winter 140 km
Stad - Zomer 255 km
Snelweg - Zomer 155 km
Gecombineerd - Zomer 195 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

Zakelijk - Operational Lease € 573 /mnd

Leasetarief € 525 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 48 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 531 /mnd

Leasetarief € 392 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 57 /mnd
Elektriciteit € 48 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 34 /mnd

Zakelijk - Kopen € 431 /mnd

Afschrijving excl. rente € 292 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 57 /mnd
Elektriciteit € 48 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 34 /mnd

Particulier - Kopen € 511 /mnd

Afschrijving excl. rente € 353 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 57 /mnd
Elektriciteit € 59 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 42 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €11,679. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 9.0 sec
Topsnelheid 145 km/u
Actieradius Elektrisch 170 km
Totaal Vermogen 100 kW (136 pk)
Totaal Koppel 315 Nm
Aandrijving Achter

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 35.5 kWh
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Voorzijde - Midden
Laadvermogen † 6.6 kW AC
Laadtijd (0->170 km) † 5u15m
Laadsnelheid † 33 km/u
Kosten Publiek Laden €5,54 per 100 km
Kosten Vroaming €3,70 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar* 28.5 kWh
Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Voorzijde - Midden
Snellaadvermogen (max) 56 kW DC
Snellaadtijd (17->136 km) 36 min
Snellaadsnelheid 190 km/u
Kosten Snelladen €9,91 per 100 km
Kosten Vroaming €3,70 per 100 km
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 1-fase aansluiting met 29A benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 3.7 kW met een laadtijd van 9u15m en een laadsnelheid van 19 km/u.

Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.
Sponsored Content: kosten Vroaming op basis van Total Vroaming Compleet.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 170 km
Verbruik Voertuig 168 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 1.9 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 222 km
Verbruik Normering 172 Wh/km
Verbruik Voertuig 128 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.9 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.4 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 112 - 238 Wh/km

Stad - Winter 173 Wh/km
Snelweg - Winter 238 Wh/km
Gecombineerd - Winter 204 Wh/km
Stad - Zomer 112 Wh/km
Snelweg - Zomer 184 Wh/km
Gecombineerd - Zomer 146 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 3894 mm
Breedte 1752 mm
Hoogte 1512 mm
Wielbasis 2538 mm
Massa Rijklaar 1588 kg
Toegestane Max. Massa 1855 kg
Bagageruimte 171 L
Bagageruimte Max 861 L
Trekgewicht Ongeremd 0 kg
Trekgewicht Geremd 0 kg
Daklast Maximaal 0 kg
Laadvermogen Maximaal 367 kg

Overige

Zitplaatsen 4 personen
Isofix Voorbereid Ja, 2 plaatsen
Draaicirkel 9,2 m
Carrosserie Hatchback
Segment B - Compacte Klasse
Dakrails Nee

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2020

Bijtelling 8% / 22%
8% beperkt tot € 45 000
Netto (Schijf 1) € 88 /mnd
Netto (Schijf 2) € 117 /mnd

Op kenteken in 2021

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) € 131 /mnd
Netto (Schijf 2) € 175 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Mini ElectricMini Electric €430 goedkoper 15 km meer actieradius 19% snellere acceleratie 7% minder stroomverbruik 37% sneller snelladen
Honda e AdvanceHonda e Advance €3,000 duurder Zelfde actieradius 8% snellere acceleratie Zelfde stroomverbruik Even snel snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Honda e (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Honda e. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 14u45m 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 9u15m 18 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 6 uur 28 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW † 5u15m 32 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 9u15m 18 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW † 6 uur 28 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW † 5u15m 32 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

(Sponsored Content)

Wat kost het opladen?
Regulier Vroaming
Locatie
1 kWh100 km
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€3,70
Publiek Laden (laag)
€0,18€3,02
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€5,54
Publiek Laden (hoog)
€0,40€6,72
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
Kosten 'Vroaming' zijn op basis van Total Vroaming Compleet. Een energiecontract met groene stroom van Total is onderdeel van dit pakket.
Kijk voor alle voorwaarden op total-edrive.nl .

Snelladen van Honda e (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Honda e.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 30 kW † 42 min 170 km/u
CCS (100 kW DC) 56 kW † 35 kW † 36 min 190 km/u
CCS (150 kW DC) 56 kW † 35 kW † 36 min 190 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

(Sponsored Content)

Wat kost het snelladen?
Regulier Vroaming
Locatie
1 kWh100 km
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,35€5,88
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€9,91
Snelladen (hoog)
€0,69€11,59
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
Kosten 'Vroaming' zijn op basis van Total Vroaming Compleet. Een energiecontract met groene stroom van Total is onderdeel van dit pakket.
Kijk voor alle voorwaarden op total-edrive.nl .

(Advertisement)

Nieuws over de Honda e

Autotest – Honda E (2020)

Gepubliceerd: 4 november 2020 13:20 | ZERauto.nl Het internet ontplofte bijna toen Honda in 2017 de ‘Urban EV’ presenteerde. En al helemaal toen werd aangekondigd dat het elektrische autootje over drie jaar al in de Europese showrooms zou staan. Zó enthousiast was men. Het wachten is nu voorbij. Ten opzichte van die Urban EV is het uiteindelijke…

Overtreft Honda e de concurrentie? De vanafprijs is bekend

Gepubliceerd: 15 oktober 2019 17:25 | ZERauto.nl Nu Honda de prijs  van de volledig elektrische e bekendmaakt, lijkt de strijd tussen de elektrische supermini’s los te barsten. Hoe verhoudt de e zich tot de Renault Zoe, Peugeot e-208, Opel Corsa-e en Mini Cooper SE?

Honda e komt in twee varianten, komt in eerste helft 2020

Gepubliceerd: 4 september 2019 09:45 | ZERauto.nl Honda levert de volledig elektrische Honda e in twee varianten. De accucapaciteit staat vast, maar er is wel keuze uit twee elektromotoren.

Alles over de Honda e

Prijs, lease en bijtelling

De Honda e heeft een prijs vanaf €35 330. De auto heeft een bijtelling van 8% tot 45.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €88 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €117 per maand.

De Honda e is bij ActivLease te leasen vanaf €473 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Honda e is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Honda e is 100 kW (136 pk). Het maximale koppel is 315 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 9.0 seconde gehaald. De topsnelheid is 145 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Honda e heeft een capaciteit van 35,5 kWh. Daarvan is 28,5 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 170 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 120 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 255 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 6.6 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 5 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 1-fase benodigd met 29A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 3.7 kW en hiermee kan een laadtijd van 9 uur 15 minuten en een laadsnelheid van 19 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 14 uur 45 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 56 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 35 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 40 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 115 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Honda e is ongeveer 16,8 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.9 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 23,8 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 11,2 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Honda e stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Honda

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de e op de officiële site van Honda.

Naar de e op de website van Honda.