Honda e

Elektrische Auto - 8% Bijtelling

€ 35,000 *Prijs vanaf

32.0 kWh *Accu Bruikbaar

200 km *Actieradius

16.0 kWh *Verbruik 100km

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

Honda heeft de productieversie van de E op 10 september op de IAA Frankfurt gepresenteerd. De hatchback is voor Honda de eerste vol-elektrische auto in Europa. Productie start nog in 2019, met de eerste leveringen gepland voor het begin van de zomer van 2020 in 4 landen (UK, DE, NO en FR). In Nederland wordt de Honda e pas later in 2020 verwacht.
Nog niet alles specificaties zijn definitief, alles met een * is een schatting.

Prijs vanaf * € 35,000

Bestelbaar Nee, verwacht
Verwacht vanaf * September 2020
Leverbaar tot -

Leasen vanaf * € 425 /mnd

Netto Bijtelling 2020 (Schijf 2/3) * € 88 /mnd
Netto Bijtelling 2020 (Schijf 4) * € 118 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2020 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Praktische Actieradius tussen 140 - 300 km

Stad - Winter * 195 km
Snelweg - Winter * 140 km
Gecombineerd - Winter * 165 km
Stad - Zomer * 300 km
Snelweg - Zomer * 180 km
Gecombineerd - Zomer * 230 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 9.5 sec
Topsnelheid 145 km/u
Actieradius Elektrisch * 200 km
Totaal Vermogen 100 kW (136 pk)
Totaal Koppel 315 Nm
Aandrijving Achter

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 35.5 kWh
Locatie Laadpoort Voorzijde - Midden
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen † 6.6 kW AC
Laadtijd (0->200 km) † 5u45m
Laadsnelheid † 35 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 32.0 kWh
Locatie Snellaadpoort Voorzijde - Midden
Snellaadaansluiting CCS
Snellaadvermogen (max) * 60 kW DC
Snellaadtijd (20->160 km) * 31 min
Snellaadsnelheid * 270 km/u
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 1-fase aansluiting met 29A benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 3.7 kW met een laadtijd van 10u15m en een laadsnelheid van 20 km/u.

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 200 km
Verbruik Voertuig * 16.0 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 1.8 l/100km

WLTP Normering

Actieradius * 220 km
Verbruik Normering * 18.0 kWh/100km
Verbruik Voertuig * 14.5 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering * 2.0 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig * 1.6 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 10,7 - 22.9 kWh/100km

Stad - Winter * 16.4 kWh/100km
Snelweg - Winter * 22.9 kWh/100km
Gecombineerd - Winter * 19.4 kWh/100km
Stad - Zomer * 10.7 kWh/100km
Snelweg - Zomer * 17.8 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer * 13.9 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 3894 mm
Breedte 1752 mm
Hoogte 1512 mm
Wielbasis 2530 mm
Massa Leeg 1525 kg
Baggageruimte 171 L
Baggageruimte Max 857 L
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 4 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel 9,2 m
Carrosserie Hatchback
Segment B - Kleine Auto
Dakrails Nee

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2020 (kabinetsplan)

Bijtelling 8% / 22%
8% beperkt tot € 45,000
Netto (Schijf 2/3) * € 88 /mnd
Netto (Schijf 4) * € 118 /mnd

Op kenteken in 2021 (kabinetsplan)

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40,000
Netto (Schijf 2/3) * € 130 /mnd
Netto (Schijf 4) * € 173 /mnd

Op kenteken in 2022 (kabinetsplan)

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40,000
Netto (Schijf 2/3) * € 173 /mnd
Netto (Schijf 4) * € 231 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het op dat moment geldende percentage van kracht.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Mini ElectricMini Electric €100 goedkoper 15 km minder actieradius 23% snellere acceleratie 3% minder stroomverbruik Even snel snelladen
Honda e AdvanceHonda e Advance €2,500 duurder Zelfde actieradius 13% snellere acceleratie Zelfde stroomverbruik Even snel snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Honda e (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Honda e. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 16u30m 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 10u15m 20 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 6u30m 31 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW † 5u45m 35 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 10u15m 20 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW † 6u30m 31 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW † 5u45m 35 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Honda e (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Honda e.

Honda heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de e. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 35 kW † 40 min 210 km/u
CCS (100 kW DC) 60 kW † 45 kW † 31 min 270 km/u
CCS (150 kW DC) 60 kW † 45 kW † 31 min 270 km/u
CCS (175 kW DC) 60 kW † 45 kW † 31 min 270 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

(Advertisement)

Nieuws over de Honda e

Honda e komt in twee varianten, komt in eerste helft 2020

Gepubliceerd: 4 september 2019 09:45 | ZERauto.nl Honda levert de volledig elektrische Honda e in twee varianten. De accucapaciteit staat vast, maar er is wel keuze uit twee elektromotoren.

Alles wat we tot nu toe weten over de Honda e

Gepubliceerd: 2 juli 2019 15:00 | ZERauto.nl Stukje bij beetje wordt er meer bekend over de Honda e. De compacte, elektrische hatchback moet nog op de markt verschijnen, maar kan nu al op veel aandacht rekenen. Duizenden mensen hebben ondertussen een exemplaar gereserveerd. We zetten alle informatie op een rij.

Deze futuristische buitenspiegels gaan in productie

Gepubliceerd: 5 juni 2019 16:00 | ZERauto.nl Niet alleen Audi en Lexus, maar ook Honda voorziet een productiemodel van digitale buitenspiegels. De volledig elektrische Honda e wordt namelijk standaard uitgerust met deze innovatieve technologie. Tijdens het Goodwood Festival op Speed is de elektrische hatchback voor het eerst rijdend te zien. 

Alles over de Honda e

Prijs, lease en bijtelling

De Honda e heeft een geschatte prijs vanaf €35,000. De auto heeft een bijtelling van 8% tot 45.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €88 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €118 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de Honda e voor het eerst leverbaar wordt (2020).

De Honda e is te leasen vanaf ongeveer €425 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Honda e is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Honda e is 100 kW (136 pk). Het maximale koppel is 315 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 9.5 seconde gehaald. De topsnelheid is 145 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Honda e heeft een capaciteit van 35,5 kWh. Daarvan is 32 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 200 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 140 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 300 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 6.6 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 5 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 1-fase benodigd met 29A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 3.7 kW en hiermee kan een laadtijd van 10 uur 15 minuten en een laadsnelheid van 20 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 16 uur 30 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 60 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 45 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 35 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 140 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Honda e is ongeveer 16.0 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.8 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 22.9 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 10.7 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Honda e stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Honda

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de e op de officiële site van Honda.

Naar de e op de website van Honda.