Honda e

Elektrische Auto - 4% Bijtelling

€ 35,000 *Prijs vanaf

32.0 kWh *Accu Bruikbaar

200 km *Actieradius

16.0 kWh *Verbruik 100km

Deze elektrische auto is een concept

Honda heeft de Urban EV in 2017 gepresenteerd als haar eerste vol-elektrische auto voor Europa. Het vervolg kwam in 2019 in de vorm van de e Prototype: een voor 95% productierijpe concept. Leuk weetje: de Urban EV is speciaal gemaakt als concept op basis van de e Prototype. Het productiemodel was er dus voor het conceptmodel. De productie van de EV zal in de tweede helft van 2019 starten om nog voor het einde van 2019 de leveringen te starten.
Honda heeft nog zeer weinig specificaties bekend gemaakt, alle specificaties met een * zijn schattingen.

Richtprijs vanaf * € 35,000

Introductie IAA Frankfurt 2017
Status Productie bevestigd
Verwacht vanaf * November 2019

Leasen vanaf * € 425 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) * € 44 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) * € 60 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 8.0 sec
Topsnelheid * 150 km/u
Actieradius Elektrisch * 200 km
Totaal Vermogen 110 kW (150 pk)
Totaal Koppel 300 Nm
Aandrijving Achter

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 35.5 kWh
Locatie Laadpoort Voorzijde - Midden
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen * 11 kW AC
Laadtijd (0->200 km) * 3u30m
Laadsnelheid * 58 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 32.0 kWh
Locatie Snellaadpoort Voorzijde - Midden
Snellaadaansluiting CCS
Snellaadvermogen (max) * 50 kW DC
Snellaadtijd (20->160 km) * 31 min
Snellaadsnelheid * 270 km/u

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 200 km
Verbruik Voertuig * 16.0 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 1.8 l/100km

WLTP Normering

Actieradius * 225 km
Verbruik Normering * Geen Data
Verbruik Voertuig * 14.2 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering * Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig * 1.6 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Afmeting en Gewicht

Lengte 3895 mm
Breedte 1750 mm
Hoogte 1495 mm
Wielbasis * 2500 mm
Massa Leeg * 1400 kg
Baggageruimte Geen Data
Baggageruimte Max Geen Data
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 4 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel 4,3 m
Carrosserie Hatchback
Segment B - Kleine Auto
Dakrails Nee

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2019

Bijtelling 4% / 22%
4% beperkt tot € 50,000
Netto (Schijf 2/3) * € 44 /mnd
Netto (Schijf 4) * € 60 /mnd

Op kenteken in 2020 (kabinetsplan)

Bijtelling 8% / 22%
8% beperkt tot € 45,000
Netto (Schijf 2/3) * € 88 /mnd
Netto (Schijf 4) * € 118 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het op dat moment geldende percentage van kracht.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Mini ElectricMini Electric €100 goedkoper 15 km minder actieradius 9% snellere acceleratie 3% minder stroomverbruik Even snel snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Honda e (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Honda e. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

LET OP: Honda heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de e. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 16u30m 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 10u15m 20 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 6u30m 31 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 5u15m 39 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 3u30m 58 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 3u30m 58 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 3u30m 58 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Honda e (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Honda e.

Honda heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de e. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW † 31 min 270 km/u
CCS (100 kW DC) 50 kW † 45 kW † 31 min 270 km/u
CCS (150 kW DC) 50 kW † 45 kW † 31 min 270 km/u
CCS (175 kW DC) 50 kW † 45 kW † 31 min 270 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

(Advertisement)

Nieuws over de Honda e

Alles wat we tot nu toe weten over de Honda e

Gepubliceerd: 2 juli 2019 15:00 | ZERauto.nl Stukje bij beetje wordt er meer bekend over de Honda e. De compacte, elektrische hatchback moet nog op de markt verschijnen, maar kan nu al op veel aandacht rekenen. Duizenden mensen hebben ondertussen een exemplaar gereserveerd. We zetten alle informatie op een rij.

Deze futuristische buitenspiegels gaan in productie

Gepubliceerd: 5 juni 2019 16:00 | ZERauto.nl Niet alleen Audi en Lexus, maar ook Honda voorziet een productiemodel van digitale buitenspiegels. De volledig elektrische Honda e wordt namelijk standaard uitgerust met deze innovatieve technologie. Tijdens het Goodwood Festival op Speed is de elektrische hatchback voor het eerst rijdend te zien. 

Compacte elektrische Honda heet ‘Honda e’

Gepubliceerd: 8 mei 2019 14:07 | ZERauto.nl Het hoge woord is eruit: de volledig elektrische, compacte hatchback van Honda krijgt de doeltreffende naam Honda e. Tot op heden hebben al meer dan 22.000 Europeanen hun interesse uitgesproken in het model.

Alles over de Honda e

Concept

De Honda e is een conceptmodel: data met een * zijn schattingen en overige data is mogelijk onbevestigd. De onderstaande tekst is geschreven alsof de Honda e per direct beschikbaar was. Waar mogelijk worden fiscale data zoals bijtelling en belastingen wel aangepast aan het jaar waneer het productiemodel verwacht wordt. Gegevens van het productiemodel kunnen echter sterk afwijken van dit concept. Dit conceptmodel wordt opgenomen in de database om een beeld te geven van toekomstige modellen en algemene trends.

Prijs, lease en bijtelling

De Honda e heeft een geschatte prijs vanaf €35,000. De auto heeft een bijtelling van 4% tot 50.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €44 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €60 per maand.

De Honda e is te leasen vanaf ongeveer €425 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Honda e is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Honda e is 110 kW (150 pk). Het maximale koppel is 300 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 8.0 seconde gehaald. De geschatte topsnelheid is 150 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Honda e heeft een geschatte capaciteit van 35,5 kWh. Daarvan is 32 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 200 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 3 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 16 uur 30 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 50 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 45 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 35 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 140 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Honda e is ongeveer 16.0 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.8 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Honda e stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Honda

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de e op de officiële site van Honda.

Naar de e op de website van Honda.