Polestar 2

Elektrische Auto - 4% / 22% Bijtelling

€ 60,000 *Prijs vanaf

75.0 kWh *Accu Bruikbaar

450 km *Actieradius

16.7 kWh *Verbruik 100km

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

De Polestar 2 is op 27 februari in Zweden onthuld. Waar de Polestar 1 nog een PHEV was, is de 2 de eerste volledig elektrische auto van het Chinees-Zweedse merk. Productie van de Polestar 2 zal in februari 2020 van start gaan en de EV zal daarna in een beperkt aantal landen beschikbaar komen. Nederland zal een van deze landen zijn. De specificaties en prijzen op deze pagina zijn van de top-of-the-range 'Launch Edition'. Er zal ook een instapmodel beschikbaar komen vanaf ongeveer €40.000.
Enkele specificaties zijn nog schattingen, deze staan aangegeven met een *.

Prijs vanaf * € 60,000

Bestelbaar Ja, voorbestelling
Verwacht vanaf * Maart 2020
Leverbaar tot -

Leasen vanaf * € 750 /mnd

Netto Bijtelling 2020 (Schijf 2/3) * € 133 /mnd
Netto Bijtelling 2020 (Schijf 4) * € 181 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2020 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

(Advertisement)

Praktische Actieradius tussen 320 - 655 km

Stad - Winter * 430 km
Snelweg - Winter * 320 km
Gecombineerd - Winter * 375 km
Stad - Zomer * 655 km
Snelweg - Zomer * 420 km
Gecombineerd - Zomer * 515 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 4.7 sec
Topsnelheid * 250 km/u
Actieradius Elektrisch * 450 km
Totaal Vermogen 300 kW (408 pk)
Totaal Koppel 660 Nm
Aandrijving AWD

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 78.0 kWh
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Achter
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen 11 kW AC
Laadtijd (0->450 km) 8u15m
Laadsnelheid 56 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 75.0 kWh
Locatie Snellaadpoort Linkerzijde - Achter
Snellaadaansluiting CCS
Snellaadvermogen 150 kW DC
Snellaadtijd (45->360 km) 26 min
Snellaadsnelheid 720 km/u

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 450 km
Verbruik Voertuig * 16.7 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 1.9 l/100km

WLTP Normering

Actieradius * 500 km
Verbruik Normering * Geen Data
Verbruik Voertuig * 15.0 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering * Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig * 1.7 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 11,5 - 23.4 kWh/100km

Stad - Winter * 17.4 kWh/100km
Snelweg - Winter * 23.4 kWh/100km
Gecombineerd - Winter * 20.0 kWh/100km
Stad - Zomer * 11.5 kWh/100km
Snelweg - Zomer * 17.9 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer * 14.6 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4607 mm
Breedte 1800 mm
Hoogte 1478 mm
Wielbasis 2735 mm
Massa Leeg * 1900 kg
Baggageruimte 438 L
Baggageruimte Max Geen Data
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel Geen Data
Carrosserie Liftback Sedan
Segment D - Middenklasse
Dakrails Nee
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Tesla Model 3 Long Range Dual MotorTesla Model 3 LR Dual Motor €682 goedkoper 25 km meer actieradius Zelfde acceleratie 7% minder stroomverbruik 5% sneller snelladen
Tesla Model 3 Long Range PerformanceTesla Model 3 LR Performance €9,218 duurder Zelfde actieradius 28% snellere acceleratie Zelfde stroomverbruik Even snel snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Polestar 2 (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Polestar 2. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 38u30m 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 24 uur 19 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 15u15m 30 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 12 uur 38 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 8u15m 56 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 8u15m 56 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 8u15m 56 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Polestar 2 (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Polestar 2.

  • Maximaal: het piekvermogen dat de auto kan verwerken
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen over een laadsessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW 70 min 270 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 95 kW 33 min 570 km/u
CCS (175 kW DC) 150 kW † 120 kW † 26 min 720 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

(Advertisement)

Nieuws over de Polestar 2

Elektrische Polestar 2 heeft het gemunt op de Tesla Model 3

Gepubliceerd: 27 februari 2019 17:25 | E-Drivers Waar kennen we die Polestar 2 toch van? Hij oogt nagenoeg hetzelfde als de Volvo 40.2 Concept uit 2016. In tegenstelling tot de Polestar 1 - die een plug-in hybride is - heeft het tweede model van het Zweedse merk een volledig elektrische aandrijflijn.

Elektrische sedan Polestar 2 opent aanvol op Tesla Model 3

Gepubliceerd: 27 februari 2019 13:15 | ZERauto.nl De plug-inhybride sportcoupé Polestar 1 was slechts een opwarmertje. Met deze nieuwe Polestar 2 begint het echte werk. Het is het eerste volledig elektrische model van Polestar. Er volgen er nog veel meer. Deze Polestar 2 – een elektrische fastback – concurreert met de Tesla Model 3, maar is…

Alles over de Polestar 2

Prijs, lease en bijtelling

De Polestar 2 heeft een geschatte prijs vanaf €60,000. De auto heeft een bijtelling van 4% tot 50.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €133 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €181 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de Polestar 2 voor het eerst leverbaar wordt (2020).

De Polestar 2 is te leasen vanaf ongeveer €750 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Polestar 2 is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Polestar 2 is 300 kW (408 pk). Het maximale koppel is 660 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 4.7 seconde gehaald. De geschatte topsnelheid is 250 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Polestar 2 heeft een geschatte capaciteit van 78 kWh. Daarvan is 75 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 450 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 320 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 655 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 8 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 38 uur 30 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 150 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 120 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 30 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 315 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Polestar 2 is ongeveer 16.7 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.9 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 23.4 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 11.5 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Polestar 2 stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Polestar

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de 2 op de officiële site van Polestar.

Naar de 2 op de website van Polestar.