Tesla Roadster

Elektrische Auto - 12% / 22% Bijtelling

€ 215,000 *Prijs vanaf

200.0 kWh *Accu Bruikbaar

970 km *Actieradius

20.6 kWh *Verbruik 100km

Deze elektrische auto is een concept

De Tesla Roadster is in 2017 door Tesla aangekondigd als opvolger van de originele Roadster, de auto waarmee het voor Tesla allemaal begon. De nieuwe generatie Roadster belooft alle records voor zowel elektrische als niet-elektrische productieauto's te gaan verbreken. Productie van de Roadster staat op de planning voor eind 2020, de eerste modellen worden in Nederland niet eerder dan 2021 verwacht.
Tesla heeft nog zeer weinig specificaties bekend gemaakt, alle specificaties met een * zijn schattingen.

Richtprijs vanaf * € 215,000

Introductie Hawthorne 2017
Status Productie bevestigd
Verwacht vanaf * Juni 2021

Leasen vanaf * € 2,675 /mnd

Netto Bijtelling 2021 (Schijf 1) * € 1,337 /mnd
Netto Bijtelling 2021 (Schijf 2) * € 1,786 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2020 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Praktische Actieradius tussen 695 - 1405 km

Stad - Winter * 970 km
Snelweg - Winter * 695 km
Gecombineerd - Winter * 825 km
Stad - Zomer * 1405 km
Snelweg - Zomer * 880 km
Gecombineerd - Zomer * 1095 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 2.1 sec
Topsnelheid * 410 km/u
Actieradius Elektrisch * 970 km
Totaal Vermogen * 1000 kW (1360 pk)
Totaal Koppel * 1200 Nm
Aandrijving AWD

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 200.0 kWh
Laadaansluiting * Type 2
Laadvermogen † * 22 kW AC
Laadtijd (0->970 km) † * 10u45m
Laadsnelheid † * 91 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 200.0 kWh
Snellaadaansluiting * CCS
Snellaadvermogen (max) * 250 kW DC
Snellaadtijd (97->776 km) * 44 min
Snellaadsnelheid * 920 km/u
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 3-fase aansluiting met 32A per fase benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 11 kW met een laadtijd van 21u30m en een laadsnelheid van 45 km/u.

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 970 km
Verbruik Voertuig * 20.6 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.3 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 14,2 - 28.8 kWh/100km

Stad - Winter * 20.6 kWh/100km
Snelweg - Winter * 28.8 kWh/100km
Gecombineerd - Winter * 24.2 kWh/100km
Stad - Zomer * 14.2 kWh/100km
Snelweg - Zomer * 22.7 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer * 18.3 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte * 4200 mm
Breedte * 2000 mm
Hoogte * 1200 mm
Wielbasis * 2800 mm
Massa Leeg * 2000 kg
Baggageruimte Geen Data
Baggageruimte Max Geen Data
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 4 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel Geen Data
Carrosserie Cabrio
Segment G - Sportief
Dakrails Geen Data

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2021 (kabinetsplan)

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40,000
Netto (Schijf 1) * € 1,337 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 1,786 /mnd

Op kenteken in 2022 (kabinetsplan)

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40,000
Netto (Schijf 1) * € 1,062 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 1,419 /mnd

Op kenteken in 2023 (kabinetsplan)

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40,000
Netto (Schijf 1) * € 1,062 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 1,419 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het op dat moment geldende percentage van kracht.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van Tesla Roadster (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Tesla Roadster. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

LET OP: Tesla heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de Roadster. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 102u30m 9 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 63u45m 15 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 40u45m 24 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 32 uur 31 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 21u30m 45 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x25A 17 kW 14 uur 70 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x32A 22 kW 10u45m 91 km/u

Snelladen van Tesla Roadster (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Tesla Roadster.

Tesla heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de Roadster. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 50 kW 177 min 230 km/u
Supercharger v2 Shared (75 kW DC) 75 kW 75 kW 118 min 340 km/u
Supercharger v2 (150 kW DC) 150 kW 130 kW † 68 min 590 km/u
CCS (175 kW DC) 175 kW 150 kW † 59 min 690 km/u
Supercharger v3 (250 kW DC) 250 kW 200 kW † 44 min 920 km/u
CCS (350 kW DC) 250 kW † 200 kW † 44 min 920 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

(Advertisement)

Alles over de Tesla Roadster

Concept

De Tesla Roadster is een conceptmodel: data met een * zijn schattingen en overige data is mogelijk onbevestigd. De onderstaande tekst is geschreven alsof de Tesla Roadster per direct beschikbaar was. Waar mogelijk worden fiscale data zoals bijtelling en belastingen wel aangepast aan het jaar waneer het productiemodel verwacht wordt. Gegevens van het productiemodel kunnen echter sterk afwijken van dit concept. Dit conceptmodel wordt opgenomen in de database om een beeld te geven van toekomstige modellen en algemene trends.

Prijs, lease en bijtelling

De Tesla Roadster heeft een geschatte prijs vanaf €215,000. De auto heeft een bijtelling van 12% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €1,337 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €1,786 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de Tesla Roadster voor het eerst leverbaar wordt (2021).

De Tesla Roadster is te leasen vanaf ongeveer €2,675 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Tesla Roadster is een volledig elektrische auto (BEV). Het geschatte maximale vermogen van de Tesla Roadster is 1,000 kW (1360 pk). Het geschatte maximale koppel is 1200 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 2.1 seconde gehaald. De geschatte topsnelheid is 410 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Tesla Roadster heeft een geschatte capaciteit van 200 kWh. Daarvan is 200 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 970 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 695 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 1405 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 22 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 10 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 3-fase benodigd met 32A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 11 kW en hiermee kan een laadtijd van 21 uur 30 minuten en een laadsnelheid van 45 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 102 uur 30 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS Supercharger aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 250 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 200 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 45 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 675 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Tesla Roadster is ongeveer 20.6 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.3 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 28.8 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 14.2 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Tesla Roadster stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Tesla

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Roadster op de officiële site van Tesla.

Naar de Roadster op de website van Tesla.