Lightyear One

Elektrische Auto - 8% Bijtelling

€ 149 990Prijs vanaf

60.0 kWh *Accu Bruikbaar

575 km *Actieradius

10,4 kWh *Verbruik 100km

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

De One is de eerste auto van het Nederlandse merk Lightyear. De oorsprong van Lightyear is het Solar Team Eindhoven dat met de Stella en Stella Lux zonneauto's de World Solar Challenge gewonnen heeft. De One kan dan ook als productieversie van deze voertuigen gezien worden: licht, zeer efficiënt en voorzien van zonnepanelen. De auto is net als iedere gewone EV aan een laadpunt op te laden, maar kan net als de Stella ook direct gebruik maken van de zonnepanelen. De eerste 10 Signature Editions gaan begin 2020 geleverd worden met nog eens 100 Pioneer Editions later in 2020. Vanaf 2021 wordt de reguliere variant verwacht.
De Lightyear One is op 25 juni onhuld, maar Lightyear heeft nog niet alle specificaties bekend gemaakt.
Alle specificaties met een * zijn schattingen.

Prijs vanaf € 149 990

Bestelbaar Ja, voorbestelling
Verwacht vanaf * Maart 2020
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 1 850 /mnd

Netto Bijtelling 2020 (Schijf 2/3) € 378 /mnd
Netto Bijtelling 2020 (Schijf 4) € 505 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2020 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Praktische Actieradius tussen 405 - 875 km

Stad - Winter * 505 km
Snelweg - Winter * 405 km
Gecombineerd - Winter * 460 km
Stad - Zomer * 875 km
Snelweg - Zomer * 565 km
Gecombineerd - Zomer * 695 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 10.0 sec
Topsnelheid * 150 km/u
Actieradius Elektrisch * 575 km
Totaal Vermogen * 100 kW (136 pk)
Totaal Koppel * 1200 Nm
Aandrijving AWD

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 60.0 kWh
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Achterzijde - Rechts
Laadvermogen † 22 kW AC
Laadtijd (0->575 km) † 3u15m
Laadsnelheid † 170 km/u
Kosten Publiek Laden €3,43 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar* 60.0 kWh
Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Achterzijde - Rechts
Snellaadvermogen (max) 75 kW DC
Snellaadtijd (58->460 km) 44 min
Snellaadsnelheid 540 km/u
Kosten Snelladen €6,14 per 100 km
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 3-fase aansluiting met 32A per fase benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 11 kW met een laadtijd van 6u30m en een laadsnelheid van 90 km/u.

Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 575 km
Verbruik Voertuig * 10,4 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 1.2 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 725 km
Verbruik Normering 8,3 kWh/100km
Verbruik Voertuig 8,3 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 0.9 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 0.9 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 6,9 - 14,8 kWh/100km

Stad - Winter * 11,9 kWh/100km
Snelweg - Winter * 14,8 kWh/100km
Gecombineerd - Winter * 13 kWh/100km
Stad - Zomer * 6,9 kWh/100km
Snelweg - Zomer * 10,6 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer * 8,6 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 5057 mm
Breedte 1898 mm
Hoogte 1426 mm
Wielbasis * 2950 mm
Massa Leeg * 1300 kg
Baggageruimte 780 L
Baggageruimte Max 1701 L
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel Geen Data
Carrosserie Liftback Sedan
Segment E - Hogere Middenklasse
Dakrails Geen Data

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2020

Bijtelling 8%
8% beperkt tot NVT
Netto (Schijf 2/3) € 378 /mnd
Netto (Schijf 4) € 505 /mnd

Op kenteken in 2021

Bijtelling 12%
12% beperkt tot NVT
Netto (Schijf 2/3) € 556 /mnd
Netto (Schijf 4) € 742 /mnd

Op kenteken in 2022

Bijtelling 16%
16% beperkt tot NVT
Netto (Schijf 2/3) € 741 /mnd
Netto (Schijf 4) € 990 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het op dat moment geldende percentage van kracht.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van Lightyear One (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Lightyear One. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 30u45m 19 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 19u15m 30 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 12u15m 47 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 9u45m 59 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 6u30m 88 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x25A 17 kW 4u15m 130 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x32A 22 kW † 3u15m 170 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€2,29
Publiek Laden (laag)
€0,18€1,87
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€3,43
Publiek Laden (hoog)
€0,40€4,16
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

Snelladen van Lightyear One (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Lightyear One.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 40 kW † 66 min 360 km/u
CCS (100 kW DC) 75 kW † 60 kW † 44 min 540 km/u
CCS (150 kW DC) 75 kW † 60 kW † 44 min 540 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,35€3,64
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€6,14
Snelladen (hoog)
€0,69€7,18
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

(Advertisement)

Nieuws over de Lightyear One

Officieel: dit is de Lightyear One, uit Nederland!

Gepubliceerd: 25 juni 2019 07:08 | ZERauto.nl ‘De auto die zich helemaal zelf op kan laden’. Met die woorden introduceert de Nederlandse techstart-up Lightyear uit Helmond deze One: een volledig elektrische familieauto met zonnepanelen op het dak en een actieradius van 400 tot zelfs 725 kilometer. Het gaat nu nog om een prototype, maar een…

Alles over de Lightyear One

Prijs, lease en bijtelling

De Lightyear One heeft een prijs vanaf €149 990. De auto heeft een bijtelling van 8% tot 45.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €841 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €1 124 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de Lightyear One voor het eerst leverbaar wordt (2020).

De Lightyear One is te leasen vanaf ongeveer €1 850 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Lightyear One is een volledig elektrische auto (BEV). Het geschatte maximale vermogen van de Lightyear One is 100 kW (136 pk). Het geschatte maximale koppel is 1200 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 10.0 seconde gehaald. De geschatte topsnelheid is 150 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Lightyear One heeft een geschatte capaciteit van 60 kWh. Daarvan is 60 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 575 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 405 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 875 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 22 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 3 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 3-fase benodigd met 32A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 11 kW en hiermee kan een laadtijd van 6 uur 30 minuten en een laadsnelheid van 90 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 30 uur 45 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 75 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 60 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 45 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 400 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Lightyear One is ongeveer 10,4 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.2 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 14,8 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 6,9 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Lightyear One stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Lightyear

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de One op de officiële site van Lightyear.

Naar de One op de website van Lightyear.