Hyundai IONIQ Gen 2 Electric

Elektrische Auto - 4% Bijtelling

€ 35,000 *Prijs vanaf

38.3 kWh *Accu Bruikbaar

260 km *Actieradius

14.7 kWh *Verbruik 100km

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

De tweede generatie van de Hyundai IONIQ Electric is nog niet formeel aangekondigd door Hyundai. De verwachting is dat de nieuwe IONIQ Electric in september beschikbaar komt en dat er zowel aan het interieur als exterieur kleine veranderingen worden doorgevoerd. De belangrijkste verandering zit hem echter in de aandrijflijn: de accu zal vergroot worden naar ongeveer 40 kWh. Dat zou in de NEDC cyclus goed moeten zijn voor 378 kilometer actieradius. De daadwerkelijke praktische actieradius zal echter rond 260 kilometer uitkomen, ongeveer 33% meer dan de huidige generatie. Alle specificaties met een * zijn schattingen.
LET OP: DE AFBEELDINGEN BIJ DIT VOERTUIG ZIJN VAN DE HUIDIGE IONIQ!

Prijs vanaf * € 35,000

Bestelbaar Nee, verwacht
Verwacht vanaf * September 2019
Leverbaar tot -

Leasen vanaf * € 425 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) * € 44 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) * € 60 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

(Advertisement)

Praktische Actieradius tussen 185 - 390 km

Stad - Winter * 250 km
Snelweg - Winter * 185 km
Gecombineerd - Winter * 215 km
Stad - Zomer * 390 km
Snelweg - Zomer * 245 km
Gecombineerd - Zomer * 305 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 10.0 sec
Topsnelheid * 165 km/u
Actieradius Elektrisch * 260 km
Totaal Vermogen * 88 kW (120 pk)
Totaal Koppel * 295 Nm
Aandrijving * Voor

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 38.3 kWh
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Achter
Laadaansluiting * Type 2
Laadvermogen † * 6.6 kW AC
Laadtijd (0->260 km) † * 7 uur
Laadsnelheid † * 38 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 38.3 kWh
Locatie Snellaadpoort Linkerzijde - Achter
Snellaadaansluiting * CCS
Snellaadvermogen * 100 kW DC
Snellaadtijd (26->208 km) * 25 min
Snellaadsnelheid * 430 km/u
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 1-fase aansluiting met 29A benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 3.7 kW met een laadtijd van 12u15m en een laadsnelheid van 21 km/u.

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 260 km
Verbruik Voertuig * 14.7 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 1.7 l/100km

NEDC Normering

Actieradius * 378 km
Verbruik Normering * Geen Data
Verbruik Voertuig * 10.1 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering * Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig * 1.1 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 9,8 - 20.7 kWh/100km

Stad - Winter * 15.3 kWh/100km
Snelweg - Winter * 20.7 kWh/100km
Gecombineerd - Winter * 17.8 kWh/100km
Stad - Zomer * 9.8 kWh/100km
Snelweg - Zomer * 15.6 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer * 12.6 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte * 4470 mm
Breedte * 1820 mm
Hoogte * 1450 mm
Wielbasis * 2700 mm
Massa Leeg * 1500 kg
Baggageruimte Geen Data
Baggageruimte Max Geen Data
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel Geen Data
Carrosserie Liftback Sedan
Segment C - Kleine Middenklasse
Dakrails Geen Data
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van Hyundai IONIQ Gen 2 Electric (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Hyundai IONIQ Gen 2 Electric. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

LET OP: Hyundai heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de IONIQ Gen 2. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 19u45m 13 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 12u15m 21 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 8 uur 33 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW † 7 uur 38 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 12u15m 21 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW † 8 uur 33 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW † 7 uur 38 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Hyundai IONIQ Gen 2 Electric (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Vanaf 80% lading in de accu neemt het laadvermogen sterk af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Hyundai IONIQ Gen 2 Electric.

Hyundai heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de IONIQ Gen 2. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

  • Maximaal: het piekvermogen dat de auto kan verwerken
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen over een laadsessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW 40 min 270 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 80 kW † 25 min 430 km/u
CCS (175 kW DC) 100 kW † 80 kW † 25 min 430 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

LET OP: In de praktijk zijn de meeste snelladers momenteel beperkt tot 50 kW. Hogere laadvermogens worden echter steeds meer beschikbaar.

(Advertisement)

Alles over de Hyundai IONIQ Gen 2 Electric

Prijs, lease en bijtelling

De Hyundai IONIQ Gen 2 Electric heeft een geschatte prijs vanaf €35,000. De auto heeft een bijtelling van 4% tot 50.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €44 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €60 per maand.

De Hyundai IONIQ Gen 2 Electric is te leasen vanaf ongeveer €425 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Hyundai IONIQ Gen 2 Electric is een volledig elektrische auto (BEV). Het geschatte maximale vermogen van de Hyundai IONIQ Gen 2 Electric is 88 kW (120 pk). Het geschatte maximale koppel is 295 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 10.0 seconde gehaald. De geschatte topsnelheid is 165 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Hyundai IONIQ Gen 2 Electric heeft een geschatte capaciteit van 38,3 kWh. Daarvan is 38,3 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 260 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 185 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 390 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 6.6 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 7 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 1-fase benodigd met 29A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 3.7 kW en hiermee kan een laadtijd van 12 uur 15 minuten en een laadsnelheid van 21 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 19 uur 45 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 100 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 80 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 25 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 180 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Hyundai IONIQ Gen 2 Electric is ongeveer 14.7 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.7 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 20.7 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 9.8 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Hyundai IONIQ Gen 2 Electric stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen