Hyundai IONIQ Electric

Elektrische Auto - 4% Bijtelling

€ 36,995Prijs vanaf

38.3 kWh *Accu Bruikbaar

265 kmActieradius

14.5 kWhVerbruik 100km

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

Specificaties met een * zijn schattingen

Prijs vanaf € 36,995

Bestelbaar Ja, voorbestelling
Verwacht vanaf Oktober 2019
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 450 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 47 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 64 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

Praktische Actieradius tussen 190 - 400 km

Stad - Winter 255 km
Snelweg - Winter 190 km
Gecombineerd - Winter 220 km
Stad - Zomer 400 km
Snelweg - Zomer 250 km
Gecombineerd - Zomer 310 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Zakelijk - Operational Lease € 594 /mnd

Leasetarief € 550 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 44 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 555 /mnd

Leasetarief € 411 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 59 /mnd
Elektriciteit € 44 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 41 /mnd

Zakelijk - Kopen € 450 /mnd

Afschrijving excl. rente € 306 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 59 /mnd
Elektriciteit € 44 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 41 /mnd

Particulier - Kopen € 532 /mnd

Afschrijving excl. rente € 370 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 59 /mnd
Elektriciteit € 53 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 50 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €12,230. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 9.7 sec
Topsnelheid 165 km/u
Actieradius Elektrisch 265 km
Totaal Vermogen 100 kW (136 pk)
Totaal Koppel 395 Nm
Aandrijving Voor

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 38.3 kWh
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Achter
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen † 7.2 kW AC
Laadtijd (0->265 km) † 6u15m
Laadsnelheid † 42 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 38.3 kWh
Locatie Snellaadpoort Linkerzijde - Achter
Snellaadaansluiting CCS
Snellaadvermogen (max) 47 kW DC
Snellaadtijd (27->212 km) 47 min
Snellaadsnelheid 230 km/u
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 1-fase aansluiting met 31A benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 3.7 kW met een laadtijd van 12u15m en een laadsnelheid van 22 km/u.

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 265 km
Verbruik Voertuig 14.5 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 1.6 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 311 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 12.3 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.4 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 9,6 - 20.2 kWh/100km

Stad - Winter 15.0 kWh/100km
Snelweg - Winter 20.2 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 17.4 kWh/100km
Stad - Zomer 9.6 kWh/100km
Snelweg - Zomer 15.3 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 12.4 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4470 mm
Breedte 1820 mm
Hoogte 1450 mm
Wielbasis 2700 mm
Massa Leeg 1420 kg
Baggageruimte 357 L
Baggageruimte Max 1417 L
Trekgewicht Ongeremd 0 kg
Trekgewicht Geremd 0 kg
Daklast Maximaal 0 kg

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel 10,6 m
Carrosserie Liftback Sedan
Segment C - Kleine Middenklasse
Dakrails Nee

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2019

Bijtelling 4% / 22%
4% beperkt tot € 50,000
Netto (Schijf 2/3) € 47 /mnd
Netto (Schijf 4) € 64 /mnd

Op kenteken in 2020 (kabinetsplan)

Bijtelling 8% / 22%
8% beperkt tot € 45,000
Netto (Schijf 2/3) € 93 /mnd
Netto (Schijf 4) € 125 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het op dat moment geldende percentage van kracht.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van Hyundai IONIQ Electric (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Hyundai IONIQ Electric. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 19u45m 13 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 12u15m 22 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 8 uur 33 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x31A 7.2 kW † 6u15m 42 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 12u15m 22 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW † 8 uur 33 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x31A 7.2 kW † 6u15m 42 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Hyundai IONIQ Electric (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Hyundai IONIQ Electric.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 40 kW † 34 kW † 50 min 220 km/u
CCS (100 kW DC) 47 kW † 36 kW † 47 min 230 km/u
CCS (150 kW DC) 47 kW † 36 kW † 47 min 230 km/u
CCS (175 kW DC) 47 kW † 36 kW † 47 min 230 km/u
CCS (350 kW DC) 47 kW † 36 kW † 47 min 230 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

(Advertisement)

Nieuws over de Hyundai IONIQ Electric

Autotest – Overtuigt de vernieuwde Hyundai IONIQ Electric (2019)?

Gepubliceerd: 30 augustus 2019 14:08 | ZERauto.nl Hyundai heeft de vernieuwde IONIQ-modellen gepresenteerd. Het belangrijkste nieuws komt van de IONIQ Electric. Die is niet alleen uit voorraad leverbaar, maar kreeg ook een veel groter accupakket. Maakt dat van deze Hyundai automatisch een succesnummer?

Hyundai maakt prijzen vernieuwde IONIQ Electric bekend

Gepubliceerd: 28 augustus 2019 21:11 | E-Drivers Hyundai heeft de IONIQ ingrijpend verbeterd. Niet alleen uiterlijk, ook technisch en wat betreft uitrusting. Ook kreeg de IONIQ nieuwe, scherpe prijzen, Daarmee is de vernieuwde IONIQ nu een nog aantrekkelijker aanbod. De batterijcapaciteit van de vernieuwde Hyundai IONIQ Electric is vergroot van 28 naar 38,3…

Groter accupakket voor Hyundai IONIQ Electric

Gepubliceerd: 2 mei 2019 15:01 | ZERauto.nl Ten opzichte van de concurrentie kwam de Hyundai IONIQ Electric met zijn 28 kWh lithium-ion accupakket eigenlijk enkele kWh’s te kort. Hyundai maakt dat helemaal goed met de vernieuwde IONIQ Electric. Die heeft niet alleen een opgefrist uiterlijk, maar ook een groter lithium-ion accupakket en daardoor een…

Alles over de Hyundai IONIQ Electric

Prijs, lease en bijtelling

De Hyundai IONIQ Electric heeft een prijs vanaf €36,995. De auto heeft een bijtelling van 4% tot 50.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €47 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €64 per maand.

De Hyundai IONIQ Electric is te leasen vanaf ongeveer €450 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Hyundai IONIQ Electric is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Hyundai IONIQ Electric is 100 kW (136 pk). Het maximale koppel is 395 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 9.7 seconde gehaald. De topsnelheid is 165 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Hyundai IONIQ Electric heeft een geschatte capaciteit van 38,3 kWh. Daarvan is 38,3 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 265 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 190 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 400 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 7.2 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 6 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 1-fase benodigd met 31A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 3.7 kW en hiermee kan een laadtijd van 12 uur 15 minuten en een laadsnelheid van 22 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 19 uur 45 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 47 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 36 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 50 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 185 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Hyundai IONIQ Electric is ongeveer 14.5 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.6 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 20.2 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 9.6 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Hyundai IONIQ Electric stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Hyundai

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de IONIQ op de officiële site van Hyundai.

Naar de IONIQ op de website van Hyundai.

Voorgaand model

Het model op deze pagina is de opvolger van de Hyundai IONIQ Electric, die leverbaar was van oktober 2016 tot augustus 2019. Het vorige model was €3000 goedkoper, had 70 km minder actieradius, dezelfde acceleratie en hetzelfde stroomverbruik.

Voorgaand model Hyundai IONIQ Electric