Renault Zoe Gen 2

Elektrische Auto - 4% Bijtelling

€ 37,500 *Prijs vanaf

60.0 kWh *Accu Bruikbaar

360 km *Actieradius

16.7 kWh *Verbruik 100km

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

De tweede generatie van de ZOE is nog niet formeel aangekondigd door Renault. De verwachting is dat het exterieur van de nieuwe generatie niet veel zal afwijken van de huidige. Wel zal het interieur (met name het dashboard) flink op de schop gaan. De belangrijkste verandering zit hem echter in de aandrijflijn: de accu wordt ongeveer 60 kWh groot en de motor wordt (waarschijnlijk optioneel) krachtiger. Met deze combinatie zou de nieuwe ZOE ongeveer 400 kilometer in de WLTP-cyclus moeten halen. Bovendien zou de nieuwe ZOE met 100 kW DC kunnen gaan snelladen via CCS. Alle specificaties met een * zijn schattingen.
LET OP: DE AFBEELDINGEN BIJ DIT VOERTUIG ZIJN VAN DE HUIDIGE ZOE!

Prijs vanaf * € 37,500

Bestelbaar Nee, verwacht
Verwacht vanaf * September 2019
Leverbaar tot -

Leasen vanaf * € 450 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) * € 48 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) * € 65 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

(Advertisement)

Praktische Actieradius tussen 255 - 545 km

Stad - Winter * 360 km
Snelweg - Winter * 255 km
Gecombineerd - Winter * 305 km
Stad - Zomer * 545 km
Snelweg - Zomer * 330 km
Gecombineerd - Zomer * 420 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 9.0 sec
Topsnelheid * 140 km/u
Actieradius Elektrisch * 360 km
Totaal Vermogen * 95 kW (129 pk)
Totaal Koppel * 275 Nm
Aandrijving * Voor

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 60.0 kWh
Locatie Laadpoort Voorzijde - Midden
Laadaansluiting * Type 2
Laadvermogen † * 22 kW AC
Laadtijd (0->360 km) † * 3u15m
Laadsnelheid † * 110 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 60.0 kWh
Locatie Snellaadpoort Voorzijde - Midden
Snellaadaansluiting * CCS
Snellaadvermogen * 100 kW DC
Snellaadtijd (36->288 km) * 32 min
Snellaadsnelheid * 470 km/u
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 3-fase aansluiting met 32A per fase benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 11 kW met een laadtijd van 6u30m en een laadsnelheid van 56 km/u.

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 360 km
Verbruik Voertuig * 16.7 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 1.9 l/100km

WLTP Normering

Actieradius * 400 km
Verbruik Normering * Geen Data
Verbruik Voertuig * 15.0 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering * Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig * 1.7 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 11 - 23.5 kWh/100km

Stad - Winter * 16.7 kWh/100km
Snelweg - Winter * 23.5 kWh/100km
Gecombineerd - Winter * 19.7 kWh/100km
Stad - Zomer * 11.0 kWh/100km
Snelweg - Zomer * 18.2 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer * 14.3 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte * 4084 mm
Breedte * 1730 mm
Hoogte * 1562 mm
Wielbasis * 2588 mm
Massa Leeg * 1550 kg
Baggageruimte Geen Data
Baggageruimte Max Geen Data
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel Geen Data
Carrosserie Hatchback
Segment B - Kleine Auto
Dakrails Geen Data
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

DS 3 Crossback E-TenseDS 3 Crossback E-Tense €5,690 duurder 70 km minder actieradius 3% snellere acceleratie 3% meer stroomverbruik 9% langzamer snelladen
Peugeot e-208Peugeot e-208 €1,250 goedkoper 50 km minder actieradius 10% snellere acceleratie 4% minder stroomverbruik Even snel snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Renault Zoe Gen 2 (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Renault Zoe Gen 2. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

LET OP: Renault heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de Zoe Gen 2. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 30u45m 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 19u15m 19 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 12u15m 30 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 9u45m 38 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 6u30m 56 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x25A 17 kW 4u15m 87 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x32A 22 kW 3u15m 110 km/u

Snelladen van Renault Zoe Gen 2 (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Renault Zoe Gen 2.

Renault heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de Zoe Gen 2. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

  • Maximaal: het piekvermogen dat de auto kan verwerken
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen over een laadsessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW † 56 min 270 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 80 kW † 32 min 470 km/u
CCS (150 kW DC) 100 kW † 80 kW † 32 min 470 km/u
CCS (175 kW DC) 100 kW † 80 kW † 32 min 470 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

(Advertisement)

Alles over de Renault Zoe Gen 2

Prijs, lease en bijtelling

De Renault Zoe Gen 2 heeft een geschatte prijs vanaf €37,500. De auto heeft een bijtelling van 4% tot 50.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €48 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €65 per maand.

De Renault Zoe Gen 2 is te leasen vanaf ongeveer €450 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Renault Zoe Gen 2 is een volledig elektrische auto (BEV). Het geschatte maximale vermogen van de Renault Zoe Gen 2 is 95 kW (129 pk). Het geschatte maximale koppel is 275 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 9.0 seconde gehaald. De geschatte topsnelheid is 140 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Renault Zoe Gen 2 heeft een geschatte capaciteit van 60 kWh. Daarvan is 60 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 360 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 255 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 545 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 22 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 3 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 3-fase benodigd met 32A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 11 kW en hiermee kan een laadtijd van 6 uur 30 minuten en een laadsnelheid van 56 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 30 uur 45 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 100 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 80 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 35 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 250 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Renault Zoe Gen 2 is ongeveer 16.7 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.9 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 23.5 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 11.0 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Renault Zoe Gen 2 stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen