Mini Electric Concept

Elektrische Auto - 4% Bijtelling

€ 35,000 *Prijs vanaf

27.2 kWh *Accu Bruikbaar

170 km *Actieradius

16.0 kWh *Verbruik 100km

Deze elektrische auto is een concept

Mini zal de definitieve versie van de Electric Concept op 9 Juli in Nederland presenteren. De naam van de productieversie wordt naar verluidt Mini Cooper S E. De Cooper S E komt vanaf eind 2019 in de showroom te staan en zou in het 4e kwartaal bestelbaar moeten zijn. Mini heeft geen specificaties van Electric Concept bekend gemaakt, maar de auto wordt bijna zeker op het UKL1 platform gebouwd en zal daarbij waarschijnlijk de aandrijflijn van de BMW i3s gaan krijgen. De specificaties op deze pagina zijn op deze geruchten gebaseerd. Alle specificaties met een * zijn schattingen.

Richtprijs vanaf * € 35,000

Introductie IAA Frankfurt 2017
Status Productie bevestigd
Verwacht vanaf * Maart 2020

Leasen vanaf * € 500 /mnd

Netto Bijtelling 2020 (Schijf 2/3) * € 44 /mnd
Netto Bijtelling 2020 (Schijf 4) * € 60 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Het leasetarief is opgesteld in samenwerking met ActivLease.
Bijtelling voor 2020 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 7.0 sec
Topsnelheid * 150 km/u
Actieradius Elektrisch * 170 km
Totaal Vermogen * 135 kW (184 pk)
Totaal Koppel * 270 Nm
Aandrijving * Voor

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 33.2 kWh
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadaansluiting * Type 2
Laadvermogen * 11 kW AC
Laadtijd (0->170 km) * 3 uur
Laadsnelheid * 58 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 27.2 kWh
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadaansluiting * CCS
Snellaadvermogen * 50 kW DC
Snellaadtijd (17->136 km) * 27 min
Snellaadsnelheid * 260 km/u

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 170 km
Verbruik Voertuig * 16.0 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 1.8 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Afmeting en Gewicht

Lengte * 3850 mm
Breedte * 1750 mm
Hoogte * 1450 mm
Wielbasis * 2500 mm
Massa Leeg * 1400 kg
Baggageruimte Geen Data
Baggageruimte Max Geen Data
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 4 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel Geen Data
Carrosserie Hatchback
Segment B - Kleine Auto
Dakrails Geen Data
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van Mini Electric Concept (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Mini Electric Concept. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

LET OP: Mini heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de Electric Concept. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 14 uur 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 8u45m 20 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 5u45m 31 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 4u30m 39 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 3 uur 58 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 3 uur 58 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 3 uur 58 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Mini Electric Concept (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Mini Electric Concept.

Mini heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de Electric Concept. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

  • Maximaal: het piekvermogen dat de auto kan verwerken
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen over een laadsessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW † 27 min 260 km/u
CCS (100 kW DC) 50 kW † 45 kW † 27 min 260 km/u
CCS (150 kW DC) 50 kW † 45 kW † 27 min 260 km/u
CCS (175 kW DC) 50 kW † 45 kW † 27 min 260 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

(Advertisement)

Nieuws over de Mini Electric Concept

MINI opent orderboeken elektrische driedeurs hatchback

Gepubliceerd: 2 april 2019 10:17 | ZERauto.nl MINI maakt het mogelijk om de volledig elektrische driedeurs hatchback nu al te reserveren. Geïnteresseerden kunnen via een online reserveringstool een aanbetaling doen van 1.250 euro. Zo reserveren ze een productieplaats voor de elektrische hatchback.

Alles over de Mini Electric Concept

Concept

De Mini Electric Concept is een conceptmodel: data met een * zijn schattingen en overige data is mogelijk onbevestigd. De onderstaande tekst is geschreven alsof de Mini Electric Concept per direct beschikbaar was. Waar mogelijk worden fiscale data zoals bijtelling en belastingen wel aangepast aan het jaar waneer het productiemodel verwacht wordt. Gegevens van het productiemodel kunnen echter sterk afwijken van dit concept. Dit conceptmodel wordt opgenomen in de database om een beeld te geven van toekomstige modellen en algemene trends.

Prijs, lease en bijtelling

De Mini Electric Concept heeft een geschatte prijs vanaf €35,000. De auto heeft een bijtelling van 4% tot 50.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €44 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €60 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de Mini Electric Concept voor het eerst leverbaar wordt (2020).

De Mini Electric Concept is bij ActivLease te leasen vanaf €500 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Mini Electric Concept is een volledig elektrische auto (BEV). Het geschatte maximale vermogen van de Mini Electric Concept is 135 kW (184 pk). Het geschatte maximale koppel is 270 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7.0 seconde gehaald. De geschatte topsnelheid is 150 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Mini Electric Concept heeft een geschatte capaciteit van 33,2 kWh. Daarvan is 27,2 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 170 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 3 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 14 uur.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 50 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 45 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 30 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 115 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Mini Electric Concept is ongeveer 16.0 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.8 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Mini Electric Concept stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Mini

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Electric Concept op de officiële site van Mini.

Naar de Electric Concept op de website van Mini.