Uitfasering PHEV vanaf 2019

Vanaf 2019 worden alleen nog vol-elektrische voertuigen aan de Nederlandse versie van de EV Database toegevoegd. Het archief van PHEV voertuigen blijft voorlopig nog wel inzichtelijk.
Klik hier voor het overzicht van leverbare PHEV's

Porsche Cayenne E-Hybrid

Plug-in Hybride - 22% Bijtelling

Prijs vanaf € 106,000

Bestelbaar Ja, huidig model
Leverbaar vanaf Mei 2018
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 1,325 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 740 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 1,006 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 123-139 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

Zakelijk - Operational Lease € 1,799 /mnd

Leasetarief € 1,575 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 36 /mnd
Brandstof € 188 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 1,784 /mnd

Leasetarief € 1,177 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 131 /mnd
Verzekering € 145 /mnd
Elektriciteit € 36 /mnd
Brandstof € 188 /mnd
Onderhoud € 107 /mnd

Zakelijk - Kopen € 1,483 /mnd

Afschrijving excl. rente € 876 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 131 /mnd
Verzekering € 145 /mnd
Elektriciteit € 36 /mnd
Brandstof € 188 /mnd
Onderhoud € 107 /mnd

Particulier - Kopen € 1,737 /mnd

Afschrijving excl. rente € 1,060 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 131 /mnd
Verzekering € 145 /mnd
Elektriciteit € 44 /mnd
Brandstof € 228 /mnd
Onderhoud € 129 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 6000 km / 14000 km. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Brandstof op basis van €1.40 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €35,041. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Verhouding elektrisch / brandstof: 6000 km / 14000 km. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Brandstof op basis van €1.40 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 6000 km / 14000 km. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Brandstof op basis van €1.40 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 6000 km / 14000 km. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Brandstof op basis van €1.70 per liter. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Praktische Actieradius (Elektrisch) tussen 21 - 43 km

Stad - Winter 33 km
Snelweg - Winter 21 km
Gecombineerd - Winter 26 km
Stad - Zomer 43 km
Snelweg - Zomer 26 km
Gecombineerd - Zomer 33 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 5.0 sec
Topsnelheid 253 km/u
Actieradius Elektrisch 30 km
Actieradius Brandstof 650 km
Totaal Vermogen 340 kW (462 pk)
Totaal Koppel 700 Nm
Aandrijving AWD
Brandstof Benzine

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 14.1 kWh
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Achter
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen 3.6 kW AC
Laadtijd (0->30 km) 4 uur
Laadsnelheid 8 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 12.0 kWh
Snellaadaansluiting -
Snellaadvermogen -
Snellaadtijd -
Snellaadsnelheid -

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 30 km
Verbruik Voertuig 40.0 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 4.5 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 44 km
Verbruik Normering 20.6 kWh/100km
Verbruik Voertuig 27.3 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 2.3 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 3.1 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik (Elektrisch) tussen 27.9 - 57.1 kWh/100km

Stad - Winter 36.4 kWh/100km
Snelweg - Winter 57.1 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 46.2 kWh/100km
Stad - Zomer 27.9 kWh/100km
Snelweg - Zomer 46.2 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 36.4 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Brandstofverbruik

Gecombineerd NEDC 3.2 l/100km
» CO2 Uitstoot 72 g/km
Na Accu Leeg NEDC 8.8 l/100km
» CO2 Uitstoot 207 g/km
Bereik NEDC 849 km
Totaalbereik NEDC 893 km
Tankinhoud 75 L
Praktijk 25/50/100 km 0.0 / 11.5 / 11.5 l/100km
» CO2 Uitstoot 0 / 270 / 270 g/km
Na Accu Leeg Praktijk 11.5 l/100km
» CO2 Uitstoot 270 g/km
Bereik Praktijk 650 km
Totaalbereik Praktijk 680 km
Motorinhoud 2,995 cc

Afmeting en Gewicht

Lengte 4918 mm
Breedte 1983 mm
Hoogte 1696 mm
Wielbasis 2895 mm
Massa Leeg 2295 kg
Baggageruimte 645 L
Baggageruimte Max 1610 L
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel 12,1 m
Carrosserie SUV
Segment M - Upper SUV
Dakrails Nee
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van Porsche Cayenne E-Hybrid (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Porsche Cayenne E-Hybrid. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Standaard 3.6 kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 6u15m 5 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 4 uur 8 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x16A 3.6 kW † 4 uur 8 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x16A 3.6 kW † 4 uur 8 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.6 kW † 4 uur 8 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x16A 3.6 kW † 4 uur 8 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x16A 3.6 kW † 4 uur 8 km/u
Optionele 7.2kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 6u15m 5 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 4 uur 8 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 2u30m 12 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x31A 7.2 kW † 2 uur 15 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 4 uur 8 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW † 2u30m 12 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x31A 7.2 kW † 2 uur 15 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

(Advertisement)

Alles over de Porsche Cayenne E-Hybrid

Prijs, lease en bijtelling

De Porsche Cayenne E-Hybrid heeft een prijs vanaf €106,000. De auto heeft een bijtelling van 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €740 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €1,006 per maand.

De Porsche Cayenne E-Hybrid is te leasen vanaf ongeveer €1,325 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Porsche Cayenne E-Hybrid is een plug-in hybride (PHEV). Het maximale vermogen van de Porsche Cayenne E-Hybrid is 340 kW (462 pk). Het maximale koppel is 700 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5.0 seconde gehaald. De topsnelheid is 253 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Porsche Cayenne E-Hybrid heeft een capaciteit van 14,1 kWh. Daarvan is 12 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 30 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 21 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 43 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 3.6 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 4 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Optioneel is een boordlader met een laadvermogen van 7.2 kW beschikbaar. Hiermee is de accu in ongeveer 2 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 6 uur 15 minuten.

Snelladen is niet mogelijk

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Porsche Cayenne E-Hybrid is ongeveer 40.0 kWh/100kmin elektrische modus. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 4.5 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 57.1 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 27.9 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

Brandstofverbruik

De Porsche Cayenne E-Hybrid heeft met volle accu en tank een totaalbereik van ongeveer 650 kilometer, waarvan ongeveer 30 kilometer volledig elektrisch.Houdt er rekening mee dat ook bij elektrisch rijden de motor tijdelijk kan bijspringen als veel vermogen wordt gevraagd.

Wanneer de accu leeg is, ligt het benzineverbruik op ongeveer 11.5 liter per 100 km. Wanneer gestart wordt met een volle accu en gematigd gereden wordt, is het verbruik 0.0 l/100km bij een rit van 25 kilometer, 11.5 l/100km bij een rit van 50 kilometer en 11.5 l/100km bij een rit van 100 kilometer.

Het totale gemiddelde benzineverbruik van de Porsche Cayenne E-Hybrid hangt dan ook sterk af van rijgedrag, gemiddelde ritafstand en of er na iedere rit geladen wordt. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 3.2 l/100km en een actieradius van 849 kilometer zijn in de praktijk niet relevant.

Lees hier meer over het brandstofverbruik van een plug-in hybride

CO2 Uitstoot

Bij rijden in elektrische mode stoot de Porsche Cayenne E-Hybrid geen CO2 uit. Wanneer de accu leeg is, of er veel vermogen wordt gevraagd, zal de brandstofmotor gebruikt worden. Aangezien brandstofverbruik en CO2 uitstoot evenredig aan elkaar zijn, hangt de gemiddelde CO2-uitstoot van een Porsche Cayenne E-Hybrid dan ook af van dezelfde factoren die bij het brandstofverbruik een grote rol spelen.

Bij gebruik van de benzinemotor is een uitstoot van ongeveer 270 gram CO2 per kilometer haalbaar. Indien echter tussen iedere rit geladen wordt en de gemiddelde ritafstand relatief kort is, zal het gebruik van de elektromotor de gemiddelde uitstoot sterk verminderen.

Zo is de uitstoot 0 g/km bij een rit van 25 kilometer, 270 g/km bij een rit van 50 kilometer en 270 g/km bij een rit van 100 kilometer. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 72 g/km is slechts ter onderlinge vergelijking en heeft geen betekenis voor de praktijk.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Voorgaand model

Het model op deze pagina is de opvolger van de Porsche Cayenne S E-Hybrid, die leverbaar was van september 2014 tot september 2017. Het vorige model was €6392 goedkoper, had 10 km minder actieradius, 18% langzamere acceleratie en 10% meer stroomverbruik.

Voorgaand model Porsche Cayenne S E-Hybrid