Uitfasering PHEV vanaf 2019

Vanaf 2019 worden alleen nog vol-elektrische voertuigen aan de Nederlandse versie van de EV Database toegevoegd. Het archief van PHEV voertuigen blijft voorlopig nog wel inzichtelijk.
Klik hier voor het overzicht van leverbare PHEV's

BMW i8 Coupe

Plug-in Hybride - 22% Bijtelling

Prijs vanaf € 150,668

Bestelbaar Ja, huidig model
Leverbaar sinds Maart 2018
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 1,875 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 1,044 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 1,418 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 33-38 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €149,467.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

Praktische Actieradius (Elektrisch) tussen 31 - 60 km

Stad - Winter 43 km
Snelweg - Winter 31 km
Gecombineerd - Winter 37 km
Stad - Zomer 60 km
Snelweg - Zomer 38 km
Gecombineerd - Zomer 48 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Zakelijk - Operational Lease € 2,383 /mnd

Leasetarief € 2,250 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 28 /mnd
Brandstof € 105 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 2,148 /mnd

Leasetarief € 1,672 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 35 /mnd
Verzekering € 201 /mnd
Elektriciteit € 28 /mnd
Brandstof € 105 /mnd
Onderhoud € 107 /mnd

Zakelijk - Kopen € 1,721 /mnd

Afschrijving excl. rente € 1,245 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 35 /mnd
Verzekering € 201 /mnd
Elektriciteit € 28 /mnd
Brandstof € 105 /mnd
Onderhoud € 107 /mnd

Particulier - Kopen € 2,034 /mnd

Afschrijving excl. rente € 1,507 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 35 /mnd
Verzekering € 201 /mnd
Elektriciteit € 34 /mnd
Brandstof € 128 /mnd
Onderhoud € 129 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 8000 km / 12000 km. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Brandstof op basis van €1.40 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €49,808. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Verhouding elektrisch / brandstof: 8000 km / 12000 km. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Brandstof op basis van €1.40 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 8000 km / 12000 km. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Brandstof op basis van €1.40 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 8000 km / 12000 km. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Brandstof op basis van €1.70 per liter. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 4.4 sec
Topsnelheid 250 km/u
Actieradius Elektrisch 40 km
Actieradius Brandstof 560 km
Totaal Vermogen 275 kW (374 pk)
Totaal Koppel 570 Nm
Aandrijving Achter
Brandstof Benzine

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 11.7 kWh
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Voor
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen 3.7 kW AC
Laadtijd (0->40 km) 3 uur
Laadsnelheid 13 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar 9.4 kWh
Snellaadaansluiting -
Snellaadvermogen (max) -
Snellaadtijd -
Snellaadsnelheid -

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 40 km
Verbruik Voertuig 23.5 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 2.6 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 55 km
Verbruik Normering 14.0 kWh/100km
Verbruik Voertuig 17.1 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.6 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.9 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik (Elektrisch) tussen 15,7 - 30.3 kWh/100km

Stad - Winter 21.9 kWh/100km
Snelweg - Winter 30.3 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 25.4 kWh/100km
Stad - Zomer 15.7 kWh/100km
Snelweg - Zomer 24.7 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 19.6 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Brandstofverbruik

Gecombineerd NEDC 1,8 l/100km
» CO2 Uitstoot 42 g/km
Na Accu Leeg NEDC 5,8 l/100km
» CO2 Uitstoot 136 g/km
Bereik NEDC 729 km
Totaalbereik NEDC 784 km
Tankinhoud 42 L
Praktijk 25/50/100 km 0 / 1,5 / 4,5 l/100km
» CO2 Uitstoot 0 / 35 / 106 g/km
Na Accu Leeg Praktijk 7,5 l/100km
» CO2 Uitstoot 176 g/km
Bereik Praktijk 560 km
Totaalbereik Praktijk 600 km
Motorinhoud 1499 cc

Afmeting en Gewicht

Lengte 4689 mm
Breedte 1942 mm
Hoogte 1291 mm
Wielbasis 2800 mm
Massa Leeg 1510 kg
Baggageruimte Geen Data
Baggageruimte Max Geen Data
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 2 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel 12,3 m
Carrosserie Coupe
Segment G - Sportief
Dakrails Geen Data

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2018

Bijtelling 22%
22% beperkt tot NVT
Netto (Schijf 2/3) € 1,119 /mnd
Netto (Schijf 4) € 1,424 /mnd

Op kenteken in 2019

Bijtelling 22%
22% beperkt tot € 22
Netto (Schijf 2/3) € 1,044 /mnd
Netto (Schijf 4) € 1,418 /mnd

Op kenteken in 2020

Bijtelling 22%
22% beperkt tot € 22
Netto (Schijf 2/3) € 1,036 /mnd
Netto (Schijf 4) € 1,384 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het op dat moment geldende percentage van kracht.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van BMW i8 Coupe (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de BMW i8 Coupe. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 5 uur 8 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 3 uur 13 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 3 uur 13 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 3 uur 13 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 3 uur 13 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 3 uur 13 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 3 uur 13 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

(Advertisement)

Alles over de BMW i8 Coupe

Prijs, lease en bijtelling

De BMW i8 Coupe heeft een prijs vanaf €150,668. De auto heeft een bijtelling van 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €1,044 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €1,418 per maand.

De BMW i8 Coupe is te leasen vanaf ongeveer €1,875 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De BMW i8 Coupe is een plug-in hybride (PHEV). Het maximale vermogen van de BMW i8 Coupe is 275 kW (374 pk). Het maximale koppel is 570 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 4.4 seconde gehaald. De topsnelheid is 250 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de BMW i8 Coupe heeft een capaciteit van 11,7 kWh. Daarvan is 9,4 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 40 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 31 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 60 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 3.7 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 3 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 5 uur.

Snelladen is niet mogelijk

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de BMW i8 Coupe is ongeveer 23.5 kWh/100kmin elektrische modus. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.6 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 30.3 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 15.7 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

Brandstofverbruik

De BMW i8 Coupe heeft met volle accu en tank een totaalbereik van ongeveer 560 kilometer, waarvan ongeveer 40 kilometer volledig elektrisch.Houdt er rekening mee dat ook bij elektrisch rijden de motor tijdelijk kan bijspringen als veel vermogen wordt gevraagd.

Wanneer de accu leeg is, ligt het benzineverbruik op ongeveer 7.5 liter per 100 km. Wanneer gestart wordt met een volle accu en gematigd gereden wordt, is het verbruik 0.0 l/100km bij een rit van 25 kilometer, 1.5 l/100km bij een rit van 50 kilometer en 4.5 l/100km bij een rit van 100 kilometer.

Het totale gemiddelde benzineverbruik van de BMW i8 Coupe hangt dan ook sterk af van rijgedrag, gemiddelde ritafstand en of er na iedere rit geladen wordt. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 1.8 l/100km en een actieradius van 729 kilometer zijn in de praktijk niet relevant.

Lees hier meer over het brandstofverbruik van een plug-in hybride

CO2 Uitstoot

Bij rijden in elektrische mode stoot de BMW i8 Coupe geen CO2 uit. Wanneer de accu leeg is, of er veel vermogen wordt gevraagd, zal de brandstofmotor gebruikt worden. Aangezien brandstofverbruik en CO2 uitstoot evenredig aan elkaar zijn, hangt de gemiddelde CO2-uitstoot van een BMW i8 Coupe dan ook af van dezelfde factoren die bij het brandstofverbruik een grote rol spelen.

Bij gebruik van de benzinemotor is een uitstoot van ongeveer 176 gram CO2 per kilometer haalbaar. Indien echter tussen iedere rit geladen wordt en de gemiddelde ritafstand relatief kort is, zal het gebruik van de elektromotor de gemiddelde uitstoot sterk verminderen.

Zo is de uitstoot 0 g/km bij een rit van 25 kilometer, 35 g/km bij een rit van 50 kilometer en 106 g/km bij een rit van 100 kilometer. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 42 g/km is slechts ter onderlinge vergelijking en heeft geen betekenis voor de praktijk.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van BMW

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de i8 op de officiële site van BMW.

Naar de i8 op de website van BMW.

Voorgaand model

Het model op deze pagina is de opvolger van de BMW i8, die leverbaar was van januari 2015 tot maart 2018. Het vorige model was €1668 goedkoper, had 20 km minder actieradius, dezelfde acceleratie en 13% meer stroomverbruik.

Voorgaand model BMW i8