Uitfasering PHEV vanaf 2019

Vanaf 2019 worden alleen nog vol-elektrische voertuigen aan de Nederlandse versie van de EV Database toegevoegd. Het archief van PHEV voertuigen blijft voorlopig nog wel inzichtelijk.
Klik hier voor het overzicht van leverbare PHEV's

Land Rover Range Rover Sport P400e PHEV

Plug-in Hybride - 22% Bijtelling

Prijs vanaf € 101 150

Bestelbaar Ja, huidig model
Leverbaar sinds November 2017
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 1 250 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 697 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 947 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 137-155 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €99 835.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

Praktische Actieradius (Elektrisch) tussen 21 - 41 km

Stad - Winter 32 km
Snelweg - Winter 21 km
Gecombineerd - Winter 25 km
Stad - Zomer 41 km
Snelweg - Zomer 25 km
Gecombineerd - Zomer 31 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Zakelijk - Operational Lease € 1,744 /mnd

Leasetarief € 1,500 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 37 /mnd
Brandstof € 207 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 1,735 /mnd

Leasetarief € 1,123 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 146 /mnd
Verzekering € 139 /mnd
Elektriciteit € 37 /mnd
Brandstof € 207 /mnd
Onderhoud € 83 /mnd

Zakelijk - Kopen € 1,448 /mnd

Afschrijving excl. rente € 836 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 146 /mnd
Verzekering € 139 /mnd
Elektriciteit € 37 /mnd
Brandstof € 207 /mnd
Onderhoud € 83 /mnd

Particulier - Kopen € 1,693 /mnd

Afschrijving excl. rente € 1,012 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 146 /mnd
Verzekering € 139 /mnd
Elektriciteit € 45 /mnd
Brandstof € 251 /mnd
Onderhoud € 100 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 5000 km / 15000 km. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Brandstof op basis van €1.40 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €33,438. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Verhouding elektrisch / brandstof: 5000 km / 15000 km. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Brandstof op basis van €1.40 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 5000 km / 15000 km. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Brandstof op basis van €1.40 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 5000 km / 15000 km. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Brandstof op basis van €1.70 per liter. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 6.7 sec
Topsnelheid 220 km/u
Actieradius Elektrisch 25 km
Actieradius Brandstof 770 km
Totaal Vermogen 297 kW (404 pk)
Totaal Koppel 640 Nm
Aandrijving AWD
Brandstof Benzine

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 12.4 kWh
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Voorzijde - Links
Laadvermogen † 7.4 kW AC
Laadtijd (0->25 km) † 2 uur
Laadsnelheid † 13 km/u
Kosten Publiek Laden €16,37 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar* 12.4 kWh
Snellaadaansluiting -
Locatie Snellaadpoort -
Snellaadvermogen (max) -
Snellaadtijd -
Snellaadsnelheid -
Kosten Snelladen -
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 1-fase aansluiting met 32A benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 3.7 kW met een laadtijd van 4 uur en een laadsnelheid van 6 km/u.

Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 25 km
Verbruik Voertuig 49,6 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 5.6 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 48 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 25,8 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 2.9 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik (Elektrisch) tussen 30,2 - 59 kWh/100km

Stad - Winter 38,8 kWh/100km
Snelweg - Winter 59 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 49,6 kWh/100km
Stad - Zomer 30,2 kWh/100km
Snelweg - Zomer 49,6 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 40 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Brandstofverbruik

Gecombineerd NEDC 3,1 l/100km
» CO2 Uitstoot 71 g/km
Na Accu Leeg NEDC 9,1 l/100km
» CO2 Uitstoot 214 g/km
Bereik NEDC 1005 km
Totaalbereik NEDC 1053 km
Tankinhoud 91 L
Praktijk 25/50/100 km 0 / 5,9 / 8,8 l/100km
» CO2 Uitstoot 0 / 139 / 207 g/km
Na Accu Leeg Praktijk 11,8 l/100km
» CO2 Uitstoot 277 g/km
Bereik Praktijk 770 km
Totaalbereik Praktijk 795 km
Motorinhoud 1997 cc

Afmeting en Gewicht

Lengte 4879 mm
Breedte 2073 mm
Hoogte 1803 mm
Wielbasis 2923 mm
Massa Leeg 2539 kg
Baggageruimte 703 L
Baggageruimte Max 1607 L
Trekgewicht Ongeremd 750 kg
Trekgewicht Geremd 2500 kg
Daklast Maximaal 100 kg

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Ja, 2 plaatsen
Draaicirkel 12,4 m
Carrosserie SUV
Segment M - Upper SUV
Dakrails Nee
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van Land Rover Range Rover Sport P400e PHEV (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Land Rover Range Rover Sport P400e PHEV. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 6u30m 4 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 4 uur 6 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 2u30m 10 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 2 uur 13 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 4 uur 6 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW † 2u30m 10 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW † 2 uur 13 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€10,91
Publiek Laden (laag)
€0,18€8,93
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€16,37
Publiek Laden (hoog)
€0,40€19,84
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

(Advertisement)

Alles over de Land Rover Range Rover Sport P400e PHEV

Prijs, lease en bijtelling

De Land Rover Range Rover Sport P400e PHEV heeft een prijs vanaf €101 150. De auto heeft een bijtelling van 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €697 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €947 per maand.

De Land Rover Range Rover Sport P400e PHEV is te leasen vanaf ongeveer €1 250 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Land Rover Range Rover Sport P400e PHEV is een plug-in hybride (PHEV). Het maximale vermogen van de Land Rover Range Rover Sport P400e PHEV is 297 kW (404 pk). Het maximale koppel is 640 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 6.7 seconde gehaald. De topsnelheid is 220 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Land Rover Range Rover Sport P400e PHEV heeft een geschatte capaciteit van 12,4 kWh. Daarvan is 12,4 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 25 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 21 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 41 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 7.4 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 2 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 1-fase benodigd met 32A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 3.7 kW en hiermee kan een laadtijd van 4 uur en een laadsnelheid van 6 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 6 uur 30 minuten.

Snelladen is mogelijk via een aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer - van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 18 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Land Rover Range Rover Sport P400e PHEV is ongeveer 49,6 kWh/100kmin elektrische modus. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 5.6 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 59 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 30,2 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

Brandstofverbruik

De Land Rover Range Rover Sport P400e PHEV heeft met volle accu en tank een totaalbereik van ongeveer 770 kilometer, waarvan ongeveer 25 kilometer volledig elektrisch.Houdt er rekening mee dat ook bij elektrisch rijden de motor tijdelijk kan bijspringen als veel vermogen wordt gevraagd.

Wanneer de accu leeg is, ligt het benzineverbruik op ongeveer 11.8 liter per 100 km. Wanneer gestart wordt met een volle accu en gematigd gereden wordt, is het verbruik 0.0 l/100km bij een rit van 25 kilometer, 5.9 l/100km bij een rit van 50 kilometer en 8.8 l/100km bij een rit van 100 kilometer.

Het totale gemiddelde benzineverbruik van de Land Rover Range Rover Sport P400e PHEV hangt dan ook sterk af van rijgedrag, gemiddelde ritafstand en of er na iedere rit geladen wordt. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 3.1 l/100km en een actieradius van 1,005 kilometer zijn in de praktijk niet relevant.

Lees hier meer over het brandstofverbruik van een plug-in hybride

CO2 Uitstoot

Bij rijden in elektrische mode stoot de Land Rover Range Rover Sport P400e PHEV geen CO2 uit. Wanneer de accu leeg is, of er veel vermogen wordt gevraagd, zal de brandstofmotor gebruikt worden. Aangezien brandstofverbruik en CO2 uitstoot evenredig aan elkaar zijn, hangt de gemiddelde CO2-uitstoot van een Land Rover Range Rover Sport P400e PHEV dan ook af van dezelfde factoren die bij het brandstofverbruik een grote rol spelen.

Bij gebruik van de benzinemotor is een uitstoot van ongeveer 277 gram CO2 per kilometer haalbaar. Indien echter tussen iedere rit geladen wordt en de gemiddelde ritafstand relatief kort is, zal het gebruik van de elektromotor de gemiddelde uitstoot sterk verminderen.

Zo is de uitstoot 0 g/km bij een rit van 25 kilometer, 139 g/km bij een rit van 50 kilometer en 207 g/km bij een rit van 100 kilometer. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 71 g/km is slechts ter onderlinge vergelijking en heeft geen betekenis voor de praktijk.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Land Rover

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Range Rover Sport op de officiële site van Land Rover.

Naar de Range Rover Sport op de website van Land Rover.