Kia Soul EV

Elektrische Auto - 4% Bijtelling

€ 40,000 *Prijs vanaf

64.0 kWhAccu Bruikbaar

370 km *Actieradius

17.3 kWh *Verbruik 100km

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

Specificaties met een * zijn schattingen

Prijs vanaf * € 40,000

Bestelbaar Nee, verwacht
Leverbaar vanaf * Mei 2019
Leverbaar tot -

Leasen vanaf * € 500 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) * € 51 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) * € 69 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

Zakelijk - Operational Lease * € 652 /mnd

Leasetarief € 600 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 52 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease * € 603 /mnd

Leasetarief € 444 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 63 /mnd
Elektriciteit € 52 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 44 /mnd

Zakelijk - Kopen * € 490 /mnd

Afschrijving excl. rente € 331 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 63 /mnd
Elektriciteit € 52 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 44 /mnd

Particulier - Kopen * € 579 /mnd

Afschrijving excl. rente € 400 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 63 /mnd
Elektriciteit € 63 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 53 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €13,223. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Praktische Actieradius tussen 260 - 555 km

Stad - Winter * 370 km
Snelweg - Winter * 260 km
Gecombineerd - Winter * 310 km
Stad - Zomer * 555 km
Snelweg - Zomer * 335 km
Gecombineerd - Zomer * 425 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 7.6 sec
Topsnelheid 167 km/u
Actieradius Elektrisch * 370 km
Totaal Vermogen 150 kW (204 pk)
Totaal Koppel 395 Nm
Aandrijving Voor

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 67.0 kWh
Locatie Laadpoort Voorzijde - Links
Laadaansluiting * Type 2
Laadvermogen † * 7.2 kW AC
Laadtijd (0->370 km) † * 10u30m
Laadsnelheid † * 35 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar 64.0 kWh
Locatie Snellaadpoort Voorzijde - Links
Snellaadaansluiting * CCS
Snellaadvermogen * 80 kW DC
Snellaadtijd (37->296 km) * 45 min
Snellaadsnelheid * 340 km/u
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 1-fase aansluiting met 31A benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 3.7 kW met een laadtijd van 20u30m en een laadsnelheid van 18 km/u.

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 370 km
Verbruik Voertuig * 17.3 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 1.9 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 11.5 - 24.6 kWh/100km

Stad - Winter * 17.3 kWh/100km
Snelweg - Winter * 24.6 kWh/100km
Gecombineerd - Winter * 20.6 kWh/100km
Stad - Zomer * 11.5 kWh/100km
Snelweg - Zomer * 19.1 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer * 15.1 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte * 4196 mm
Breedte * 1800 mm
Hoogte * 1600 mm
Wielbasis 2600 mm
Massa Leeg * 1685 kg
Baggageruimte Geen Data
Baggageruimte Max Geen Data
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel 10,6 m
Carrosserie SUV
Segment L - Lower SUV
Dakrails Nee
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Hyundai Kona Electric 64 kWhHyundai Kona Electric 64 kWh €805 goedkoper 30 km meer actieradius Zelfde acceleratie 8% minder stroomverbruik 9% sneller snelladen
Nissan Leaf e+Nissan Leaf e+ €2,000 duurder 15 km minder actieradius 8% snellere acceleratie Zelfde stroomverbruik 11% sneller snelladen
Kia e-Niro 64 kWhKia e-Niro 64 kWh €2,510 duurder 15 km meer actieradius 3% langzamere acceleratie 4% minder stroomverbruik 5% sneller snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Kia Soul EV (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Kia Soul EV. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

LET OP: Kia heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de Soul EV. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 32u45m 11 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 20u30m 18 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 13 uur 29 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x31A 7.2 kW † 10u30m 35 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 20u30m 18 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW † 13 uur 29 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x31A 7.2 kW † 10u30m 35 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Kia Soul EV (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Vanaf 80% lading in de accu neemt het laadvermogen sterk af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Kia Soul EV.

Kia heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de Soul EV. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

  • Maximaal: het piekvermogen dat de auto kan verwerken
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen over een laadsessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW 60 min 250 km/u
CCS (100 kW DC) 80 kW † 60 kW † 45 min 340 km/u
CCS (175 kW DC) 80 kW † 60 kW † 45 min 340 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

LET OP: In de praktijk zijn de meeste snelladers momenteel beperkt tot 50 kW. Hogere laadvermogens worden echter steeds meer beschikbaar.

(Advertisement)

Nieuws over de Kia Soul EV

Nieuwe Kia Soul ook weer als volledig elektrische Soul EV

Gepubliceerd: 29 november 2018 18:07 | E-Drivers Kia heeft op de autoshow van Los Angeles de derde generatie Soul geïntroduceerd. Net als zijn voorganger is hij er ook volledig elektrisch. Het grote verschil is zijn batterij. Dat is een 27 kWh-exemplaar in de huidige Soul en wordt in de nieuwe eentje van 64 kWh.

64 kWh accupakket voor nieuwe Kia Soul EV

Gepubliceerd: 29 november 2018 08:08 | ZERauto.nl Kia positioneert de nieuwe generatie Soul EV beduidend hoger in de markt, alleen al door montage van een fors groter accupakket van 64 kWh. Jawel: hetzelfde accupakket van de Kia e-Niro.

Alles over de Kia Soul EV

Prijs, lease en bijtelling

De Kia Soul EV heeft een geschatte prijs vanaf €40,000. De auto heeft een bijtelling van 4% tot 50.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €51 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €69 per maand.

De Kia Soul EV is te leasen vanaf ongeveer €500 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Kia Soul EV is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Kia Soul EV is 150 kW (204 pk). Het maximale koppel is 395 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7.6 seconde gehaald. De topsnelheid is 167 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Kia Soul EV heeft een geschatte capaciteit van 67 kWh. Daarvan is 64 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 370 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 260 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 555 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 7.2 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 10 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 1-fase benodigd met 31A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 3.7 kW en hiermee kan een laadtijd van 20 uur 30 minuten en een laadsnelheid van 18 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 32 uur 45 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 80 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 60 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 45 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 255 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Kia Soul EV is ongeveer 17.3 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.9 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 24.6 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 11.5 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Kia Soul EV stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Kia

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Soul EV op de officiële site van Kia.

Naar de Soul EV op de website van Kia.

Voorgaand model

Het model op deze pagina is de opvolger van de Kia Soul EV, die leverbaar was van oktober 2017 tot januari 1970. Het vorige model was €3665 goedkoper, had 195 km minder actieradius, 47% langzamere acceleratie en hetzelfde stroomverbruik.

Voorgaand model Kia Soul EV