Audi e-tron GT

Elektrische Auto - 12% / 22% Bijtelling

€ 125 000 *Prijs vanaf

83.7 kWh *Accu Bruikbaar

425 km *Actieradius

19,7 kWh *Verbruik 100km

Deze elektrische auto is een concept

De e-tron GT is Audi's derde vol-elektrische auto: productie zal eind 2020 starten, nadat de e-tron SUV en e-tron Sportback op de markt zijn. De GT Concept is op hetzelfde platform gebouwd als de Porsche Taycan, veel specificaties zijn dan ook vergelijkbaar. Audi heeft nog niets bekend gemaakt over versies of prijzen, de getoonde prijs is dan ook nog zeer onzeker. Net als bij de Porsche Taycan zal er mogelijk een goedkopere versie beschikbaar komen rond €80.000. Alle specificaties met een * zijn schattingen.

Richtprijs vanaf * € 125 000

Introductie Los Angeles AS 2018
Status Productie bevestigd
Verwacht vanaf * Februari 2021

Leasen vanaf * € 1 550 /mnd

Netto Bijtelling 2021 (Schijf 1) * € 726 /mnd
Netto Bijtelling 2021 (Schijf 2) * € 969 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2020 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Praktische Actieradius tussen 310 - 600 km

Stad - Winter * 410 km
Snelweg - Winter * 310 km
Gecombineerd - Winter * 360 km
Stad - Zomer * 600 km
Snelweg - Zomer * 400 km
Gecombineerd - Zomer * 485 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 3.5 sec
Topsnelheid 240 km/u
Actieradius Elektrisch * 425 km
Totaal Vermogen 434 kW (590 pk)
Totaal Koppel * 900 Nm
Aandrijving AWD

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 93.4 kWh
Laadaansluiting * Type 2
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Voor
Laadvermogen * 11 kW AC
Laadtijd (0->425 km) * 9 uur
Laadsnelheid * 47 km/u
Kosten Publiek Laden €6,50 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar* 83.7 kWh
Snellaadaansluiting * CCS
Locatie Snellaadpoort Linkerzijde - Voor
Snellaadvermogen (max) * 270 kW DC
Snellaadtijd (43->340 km) * 21 min
Snellaadsnelheid * 850 km/u
Kosten Snelladen €11,62 per 100 km
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 425 km
Verbruik Voertuig * 19,7 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.2 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 14 - 27 kWh/100km

Stad - Winter * 20,4 kWh/100km
Snelweg - Winter * 27 kWh/100km
Gecombineerd - Winter * 23,3 kWh/100km
Stad - Zomer * 14 kWh/100km
Snelweg - Zomer * 20,9 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer * 17,3 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4960 mm
Breedte 1960 mm
Hoogte 1380 mm
Wielbasis 2900 mm
Massa Leeg * 2200 kg
Baggageruimte 450 L
Baggageruimte Max 550 L
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 4 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel Geen Data
Carrosserie Sedan
Segment E - Hogere Middenklasse
Dakrails Geen Data

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2021

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 726 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 969 /mnd

Op kenteken in 2022

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 618 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 825 /mnd

Op kenteken in 2023

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 618 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 825 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het op dat moment geldende percentage van kracht.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Porsche Taycan 4S PlusPorsche Taycan 4S Plus €8,214 goedkoper Zelfde actieradius 14% langzamere acceleratie Zelfde stroomverbruik Even snel snelladen
Porsche Taycan TurboPorsche Taycan Turbo €32,100 duurder 10 km minder actieradius 9% snellere acceleratie 3% meer stroomverbruik Even snel snelladen
Tesla Model S PerformanceTesla Model S Performance €19,282 goedkoper 85 km meer actieradius 26% snellere acceleratie 6% minder stroomverbruik 34% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Audi e-tron GT (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Audi e-tron GT. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

LET OP: Audi heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de e-tron GT. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 43 uur 10 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 26u45m 16 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 17 uur 25 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 13u30m 31 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 9 uur 47 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 9 uur 47 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 9 uur 47 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€4,33
Publiek Laden (laag)
€0,18€3,55
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€6,50
Publiek Laden (hoog)
€0,40€7,88
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

Snelladen van Audi e-tron GT (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Audi e-tron GT.

Audi heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de e-tron GT. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 50 kW 74 min 240 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 90 kW † 41 min 430 km/u
CCS (150 kW DC) 150 kW 120 kW † 31 min 570 km/u
CCS (175 kW DC) 175 kW 135 kW † 27 min 660 km/u
CCS (350 kW DC) 270 kW † 175 kW † 21 min 850 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,35€6,89
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€11,62
Snelladen (hoog)
€0,69€13,59
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

(Advertisement)

Nieuws over de Audi e-tron GT

Elektrische Audi e-tron GT concept gaat in productie

Gepubliceerd: 29 november 2018 07:17 | ZERauto.nl Bekijk deze Audi e-tron GT concept maar eens goed, want op basis van dit studiemodel volgt in 2020 een productieversie waarvan de levering in 2021 start. Jawel, deze volledig elektrische vierdeurs coupé gaat in productie!

Alles over de Audi e-tron GT

Concept

De Audi e-tron GT is een conceptmodel: data met een * zijn schattingen en overige data is mogelijk onbevestigd. De onderstaande tekst is geschreven alsof de Audi e-tron GT per direct beschikbaar was. Waar mogelijk worden fiscale data zoals bijtelling en belastingen wel aangepast aan het jaar waneer het productiemodel verwacht wordt. Gegevens van het productiemodel kunnen echter sterk afwijken van dit concept. Dit conceptmodel wordt opgenomen in de database om een beeld te geven van toekomstige modellen en algemene trends.

Prijs, lease en bijtelling

De Audi e-tron GT heeft een geschatte prijs vanaf €125 000. De auto heeft een bijtelling van 12% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €726 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €969 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de Audi e-tron GT voor het eerst leverbaar wordt (2021).

De Audi e-tron GT is te leasen vanaf ongeveer €1 550 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Audi e-tron GT is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Audi e-tron GT is 434 kW (590 pk). Het geschatte maximale koppel is 900 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 3.5 seconde gehaald. De topsnelheid is 240 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Audi e-tron GT heeft een geschatte capaciteit van 93,4 kWh. Daarvan is 83,7 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 425 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 310 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 600 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 9 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 43 uur.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 270 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 175 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 25 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 295 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Audi e-tron GT is ongeveer 19,7 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.2 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 27 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 14 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Audi e-tron GT stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Audi

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de e-tron GT op de officiële site van Audi.

Naar de e-tron GT op de website van Audi.