Audi e-tron GT

Elektrische Auto - 4% / 22% Bijtelling

€ 125,000 *Prijs vanaf

90.0 kWh *Accu Bruikbaar

440 km *Actieradius

20.5 kWh *Verbruik 100km

Deze elektrische auto is een concept

De e-tron GT is Audi's derde vol-elektrische auto: productie zal eind 2020 starten, nadat de e-tron SUV en e-tron Sportback op de markt zijn. De GT Concept is op hetzelfde platform gebouwd als de Porsche Taycan, veel specificaties zijn dan ook vergelijkbaar. Audi heeft nog niets bekend gemaakt over versies of prijzen, de getoonde prijs is dan ook nog zeer onzeker. Net als bij de Porsche Taycan zal er mogelijk een goedkopere versie beschikbaar komen rond €80.000. Alle specificaties met een * zijn schattingen.

Richtprijs vanaf * € 125,000

Introductie Los Angeles AS 2018
Status Productie bevestigd
Leverbaar vanaf * Februari 2021

Leasen vanaf * € 1,550 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 1) * € 569 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) * € 763 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2019 is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

(Advertisement)

Praktische Actieradius tussen 320 - 625 km

Stad - Winter * 430 km
Snelweg - Winter * 320 km
Gecombineerd - Winter * 375 km
Stad - Zomer * 625 km
Snelweg - Zomer * 405 km
Gecombineerd - Zomer * 500 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 3.5 sec
Topsnelheid 240 km/u
Actieradius Elektrisch * 440 km
Totaal Vermogen 434 kW (590 pk)
Totaal Koppel * 900 Nm
Aandrijving AWD

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 95.0 kWh
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Voor
Laadaansluiting * Type 2
Laadvermogen * 11 kW AC
Laadtijd (0->440 km) * 9u45m
Laadsnelheid * 46 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 90.0 kWh
Locatie Snellaadpoort Linkerzijde - Voor
Snellaadaansluiting * CCS
Snellaadvermogen * 350 kW DC
Snellaadtijd (44->352 km) * 15 min
Snellaadsnelheid * 1230 km/u

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 440 km
Verbruik Voertuig * 20.5 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.3 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 14.4 - 28.1 kWh/100km

Stad - Winter * 20.9 kWh/100km
Snelweg - Winter * 28.1 kWh/100km
Gecombineerd - Winter * 24.0 kWh/100km
Stad - Zomer * 14.4 kWh/100km
Snelweg - Zomer * 22.2 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer * 18.0 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Massa Leeg * 2200 kg
Zitplaatsen 4 personen
Baggageruimte 450 L
Baggageruimte Max Geen Data
Lengte 4960 mm
Breedte 1960 mm
Hoogte 1380 mm
Wielbasis 2900 mm
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Porsche Taycan - Mission EPorsche Taycan - Mission E €25,000 duurder Zelfde actieradius Zelfde acceleratie Zelfde stroomverbruik Even snel snelladen
Tesla Model S P100DTesla Model S P100D €26,020 duurder 35 km meer actieradius 23% snellere acceleratie 3% minder stroomverbruik 54% langzamer snelladen
Tesla Model S 100DTesla Model S 100D €11,680 goedkoper 60 km meer actieradius 23% langzamere acceleratie 8% minder stroomverbruik 51% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Audi e-tron GT (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Audi e-tron GT. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

LET OP: Audi heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de e-tron GT. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 46u15m 10 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 28u45m 15 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 14u30m 31 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 3x16A 11 kW 9u45m 46 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 3x16A 11 kW † 9u45m 46 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Audi e-tron GT (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Vanaf 80% lading in de accu neemt het laadvermogen sterk af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Audi e-tron GT.

Audi heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de e-tron GT. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

  • Maximaal: het piekvermogen dat de auto kan verwerken
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen over een laadsessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW 1u30m 220 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 95 kW 40 min 460 km/u
CCS (175 kW DC) 175 kW 165 kW 25 min 730 km/u
CCS (350 kW DC) 350 kW 280 kW † 15 min 1230 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

LET OP: In de praktijk zijn de meeste snelladers momenteel beperkt tot 50 kW. Hogere laadvermogens worden echter steeds meer beschikbaar.

(Advertisement)

Nieuws over de Audi e-tron GT

Elektrische Audi e-tron GT concept gaat in productie

Gepubliceerd: 29 november 2018 07:17 | ZERauto.nl Bekijk deze Audi e-tron GT concept maar eens goed, want op basis van dit studiemodel volgt in 2020 een productieversie waarvan de levering in 2021 start. Jawel, deze volledig elektrische vierdeurs coupé gaat in productie!

Alles over de Audi e-tron GT

Concept

De Audi e-tron GT is een conceptmodel: data met een * zijn schattingen en overige data is mogelijk onbevestigd. De onderstaande tekst is geschreven alsof de Audi e-tron GT per direct beschikbaar was. Waar mogelijk worden fiscale data zoals bijtelling en belastingen wel aangepast aan het jaar waneer het productiemodel verwacht wordt. Gegevens van het productiemodel kunnen echter sterk afwijken van dit concept. Dit conceptmodel wordt opgenomen in de database om een beeld te geven van toekomstige modellen en algemene trends.

Prijs, lease en bijtelling

De Audi e-tron GT heeft een geschatte prijs vanaf €125,000. De auto heeft een bijtelling van 4% tot 50.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €569 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €763 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de Audi e-tron GT voor het eerst leverbaar wordt (2021).

De Audi e-tron GT is te leasen vanaf ongeveer €1,550 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Audi e-tron GT is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Audi e-tron GT is 434 kW (590 pk). Het geschatte maximale koppel is 900 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 3.5 seconde gehaald. De topsnelheid is 240 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Audi e-tron GT heeft een geschatte capaciteit van 95 kWh. Daarvan is 90 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 440 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 320 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 625 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 9 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 46 uur 15 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 350 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 280 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 15 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 305 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Audi e-tron GT is ongeveer 20.5 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.3 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 28.1 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 14.4 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Audi e-tron GT stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Audi

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de e-tron GT op de officiële site van Audi.

Naar de e-tron GT op de website van Audi.