Sono Sion

Elektrische Auto - 16% Bijtelling

€ 26 000 *Prijs vanaf

47.0 kWh *Accu Bruikbaar

260 km *Actieradius

181 Wh/km *Verbruik

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

De Sion van het Duitse Sono Motors is momenteel in de laatste ontwikkelingsfase en diverse specificaties staan daarom nog niet helemaal vast. Wel is bekend geworden dat de accu 54 kWh capaciteit gaat krijgen en dat de vanafprijs in Duitsland €25.500 is. Opmerkelijk zijn de zonnepanelen op de Sion: de opgewekte energie wordt gebruikt om de accu bij te laden. De eerste leveringen zouden eind 2019 in Duitsland moeten beginnen, maar door geldgebrek bij Sono is dit voorlopig uitgesteld. Over de levertijd en prijs in Nederland is nog niets bevestigd. Alle specificaties met een * zijn schattingen.

Gratis test voor bedrijven: welke EV past bij mij?

Maak kennis met de e-AutoKeuzeHulp. Deze tool biedt werknemers eenvoudig inzicht in welke elektrische auto het beste bij ze past. In 10 simpele stappen een advies op basis van alle beschikbare modellen.
Meer informatie
Vanaf 4 juni 2020: subsidie voor particulieren!
Deze auto komt mogelijk in aanmerking voor een subsidie van €4 000.
Klik hier voor meer informatie over de subsidieregeling.

Prijs vanaf * € 26 000

Bestelbaar Ja, voorbestelling
Verwacht vanaf * Maart 2023
Leverbaar tot -

Leasen vanaf * € 325 /mnd

Netto Bijtelling 2023 (Schijf 1) * € 129 /mnd
Netto Bijtelling 2023 (Schijf 2) * € 172 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2021 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Praktische Actieradius tussen 185 - 390 km

Stad - Winter * 260 km
Snelweg - Winter * 185 km
Gecombineerd - Winter * 220 km
Stad - Zomer * 390 km
Snelweg - Zomer * 235 km
Gecombineerd - Zomer * 300 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 9.0 sec
Topsnelheid * 140 km/u
Actieradius Elektrisch * 260 km
Totaal Vermogen 120 kW (163 pk)
Totaal Koppel 270 Nm
Aandrijving Voor

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 54.0 kWh
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Voorzijde - Midden
Laadvermogen 11 kW AC
Laadtijd (0->260 km) 5u15m
Laadsnelheid 52 km/u
Kosten Publiek Laden €5,97 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar* 47.0 kWh
Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Voorzijde - Midden
Snellaadvermogen (max) 75 kW DC
Snellaadtijd (26->208 km) 35 min
Snellaadsnelheid 310 km/u
Kosten Snelladen €10,68 per 100 km
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 260 km
Verbruik Voertuig * 181 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.0 l/100km

WLTP Normering

Actieradius * 305 km
Verbruik Normering * 166 Wh/km
Verbruik Voertuig * 154 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering * 1.9 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig * 1.7 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 121 - 254 Wh/km

Stad - Winter * 181 Wh/km
Snelweg - Winter * 254 Wh/km
Gecombineerd - Winter * 214 Wh/km
Stad - Zomer * 121 Wh/km
Snelweg - Zomer * 200 Wh/km
Gecombineerd - Zomer * 157 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4470 mm
Breedte 1830 mm
Breedte met spiegels Geen Data
Hoogte 1660 mm
Wielbasis 2830 mm
Massa Rijklaar * 1730 kg
Toegestane Max. Massa 2180 kg
Laadvermogen Maximaal Geen Data
Bagageruimte 650 L
Bagageruimte Max 1250 L
Bagageruimte Voor 0 L
Daklast Maximaal Geen Data
Trekhaak Mogelijk Ja
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd 750 kg
Kogeldruk Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Ja, 2 plaatsen
Draaicirkel 11 m
Platform Geen Data
Carrosserie Hatchback
Segment C - Lage Middenklasse
Dakrails Geen Data
EV Specifiek Platform Geen Data

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2023

Bijtelling 16%
16% beperkt tot NVT
Netto (Schijf 1) * € 129 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 172 /mnd

Op kenteken in 2024

Bijtelling 16%
16% beperkt tot NVT
Netto (Schijf 1) * € 129 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 172 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

CUPRA Born 110 kW - 55 kWhCUPRA Born 110 kW - 55 kWh €7,000 duurder 15 km meer actieradius Zelfde acceleratie 9% minder stroomverbruik 42% sneller snelladen
Volkswagen ID.3 Pure PerformanceVolkswagen ID.3 Pure Performance €6,190 duurder 15 km meer actieradius Zelfde acceleratie 9% minder stroomverbruik 16% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Sono Sion (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Sono Sion. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 24u15m 11 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 15 uur 17 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 9u45m 27 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 7u30m 35 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 5u15m 50 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 5u15m 50 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 5u15m 50 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€3,98
Publiek Laden (laag)
€0,18€3,26
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€5,97
Publiek Laden (hoog)
€0,40€7,24
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

Snelladen van Sono Sion (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Sono Sion.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 40 kW † 52 min 210 km/u
CCS (100 kW DC) 75 kW † 60 kW † 35 min 310 km/u
CCS (150 kW DC) 75 kW † 60 kW † 35 min 310 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,35€6,33
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€10,68
Snelladen (hoog)
€0,69€12,49
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

(Advertisement)

Nieuws over de Sono Sion

Grotere accu voor de Sono Sion

Gepubliceerd: 25 juni 2021 13:54 | E-Drivers Sono Motors gaat zijn eerste model, de Sion, een groter accupakket geven. De Duitse startup heeft nauwe banden met zijn community en in samenspraak daarmee koos Sono Motors voor een krachtigere 54 kWh accu. De grotere accu verhoogt de WLTP-actieradius tot waarschijnlijk 305 kilometer.

Succesvolle community funding voor Sono Motors

Gepubliceerd: 21 januari 2020 14:21 | E-Drivers Precies 53.342.998 euro haalde Sono Motors op met de community funding-actie die gisteren werd afgesloten. De actie zou eerst rond de jaarwisseling aflopen maar werd verlengd tot 20 januari. Dat verlengen is niet voor nieuws geweest. Er is namelijk meer geld opgehaald dan men eigenlijk nodig had.

Sono Motors haalt toch genoeg geld op

Gepubliceerd: 21 januari 2020 08:43 | ZERauto.nl ‘Een van de grootste crowdfundingacties ooit’, aldus de fabrikant Sono Motors. In vijftig dagen tijd haalde het bedrijf meer dan 50 miljoen euro op. En dat betekent dat de Sion, het eerste model van Sono Motors, daadwerkelijk verder ontwikkeld kan worden.

Alles over de Sono Sion

Prijs, lease en bijtelling

De Sono Sion heeft een geschatte prijs vanaf €26 000. De auto heeft een bijtelling van 16% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €129 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €172 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de Sono Sion voor het eerst leverbaar wordt (2023).

De Sono Sion is te leasen vanaf ongeveer €325 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Sono Sion is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Sono Sion is 120 kW (163 pk). Het maximale koppel is 270 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 9.0 seconde gehaald. De geschatte topsnelheid is 140 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Sono Sion heeft een geschatte capaciteit van 54 kWh. Daarvan is 47 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 260 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 185 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 390 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 5 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 24 uur 15 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 75 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 60 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 35 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 180 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Sono Sion is ongeveer 18,1 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.0 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 25,4 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 12,1 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Sono Sion stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Sono

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Sion op de officiële site van Sono.

Naar de Sion op de website van Sono.