Sono Sion

Elektrische Auto - 4% Bijtelling

€ 26,000 *Prijs vanaf

35.0 kWh *Accu Bruikbaar

225 km *Actieradius

15.6 kWh *Verbruik 100km

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

De Sion van het Duitse Sono Motors is momenteel in de laatste ontwikkelingsfase en diverse specificaties staan daarom nog niet helemaal vast. Wel is bekend geworden dat de accu 35 kWh capaciteit gaat krijgen en dat de vanafprijs in Duitsland €25.500 is. Opmerkelijk zijn de zonnepanelen op de Sion: de opgewekte energie wordt gebruikt om de accu bij te laden. De eerste leveringen zouden eind 2019 in Duitsland moeten beginnen, over de levertijd en prijs in Nederland is nog niets bevestigd. Alle specificaties met een * zijn schattingen.

Prijs vanaf * € 26,000

Bestelbaar Ja, voorbestelling
Verwacht vanaf * November 2019
Leverbaar tot -

Leasen vanaf * € 325 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) * € 33 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) * € 45 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

Praktische Actieradius tussen 160 - 345 km

Stad - Winter * 220 km
Snelweg - Winter * 160 km
Gecombineerd - Winter * 190 km
Stad - Zomer * 345 km
Snelweg - Zomer * 205 km
Gecombineerd - Zomer * 260 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 9.0 sec
Topsnelheid * 140 km/u
Actieradius Elektrisch * 225 km
Totaal Vermogen 120 kW (163 pk)
Totaal Koppel 290 Nm
Aandrijving Voor

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 35.0 kWh
Locatie Laadpoort Voorzijde - Midden
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen 11 kW AC
Laadtijd (0->225 km) 3u45m
Laadsnelheid 60 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 35.0 kWh
Locatie Snellaadpoort Voorzijde - Midden
Snellaadaansluiting CCS
Snellaadvermogen (max) 50 kW DC
Snellaadtijd (23->180 km) 34 min
Snellaadsnelheid 270 km/u

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 225 km
Verbruik Voertuig * 15.6 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 1.7 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 255 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 13.7 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.5 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 10,1 - 21.9 kWh/100km

Stad - Winter * 15.9 kWh/100km
Snelweg - Winter * 21.9 kWh/100km
Gecombineerd - Winter * 18.4 kWh/100km
Stad - Zomer * 10.1 kWh/100km
Snelweg - Zomer * 17.1 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer * 13.5 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4290 mm
Breedte 1830 mm
Hoogte 1670 mm
Wielbasis 2775 mm
Massa Leeg * 1400 kg
Baggageruimte 650 L
Baggageruimte Max 1250 L
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd 750 kg
Daklast Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Ja, 2 plaatsen
Draaicirkel 11 m
Carrosserie Hatchback
Segment B - Kleine Auto
Dakrails Geen Data

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2019

Bijtelling 4% / 22%
4% beperkt tot € 50,000
Netto (Schijf 2/3) * € 33 /mnd
Netto (Schijf 4) * € 45 /mnd

Op kenteken in 2020 (kabinetsplan)

Bijtelling 8%
8% beperkt tot NVT
Netto (Schijf 2/3) * € 66 /mnd
Netto (Schijf 4) * € 88 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het op dat moment geldende percentage van kracht.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van Sono Sion (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Sono Sion. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 18 uur 13 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 11u15m 20 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 7u15m 32 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 5u45m 40 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 3u45m 60 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 3u45m 60 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 3u45m 60 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Sono Sion (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Sono Sion.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW † 34 min 270 km/u
CCS (100 kW DC) 50 kW † 45 kW † 34 min 270 km/u
CCS (150 kW DC) 50 kW † 45 kW † 34 min 270 km/u
CCS (175 kW DC) 50 kW † 45 kW † 34 min 270 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

(Advertisement)

Nieuws over de Sono Sion

Sono Motors presenteert definitief design Sion

Gepubliceerd: 4 maart 2019 10:46 | ZERauto.nl De Duitse start-up Sono Motors presenteert het definitieve design van de Sion; de compacte MPV met bodypanelen waarin zonnepanelen zijn verwerkt. Ten opzichte van het prototype is het design toch stevig aangepast.

Alles over de Sono Sion

Prijs, lease en bijtelling

De Sono Sion heeft een geschatte prijs vanaf €26,000. De auto heeft een bijtelling van 4% tot 50.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €33 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €45 per maand.

De Sono Sion is te leasen vanaf ongeveer €325 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Sono Sion is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Sono Sion is 120 kW (163 pk). Het maximale koppel is 290 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 9.0 seconde gehaald. De geschatte topsnelheid is 140 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Sono Sion heeft een geschatte capaciteit van 35 kWh. Daarvan is 35 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 225 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 160 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 345 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 3 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 18 uur.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 50 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 45 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 35 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 155 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Sono Sion is ongeveer 15.6 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.7 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 21.9 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 10.1 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Sono Sion stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Sono

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Sion op de officiële site van Sono.

Naar de Sion op de website van Sono.