BMW i3s 120 Ah

Elektrische Auto - 4% Bijtelling

€ 45,693Prijs vanaf

37.9 kWhAccu Bruikbaar

230 kmActieradius

16.5 kWhVerbruik 100km

Prijs vanaf € 45,693

Bestelbaar Ja, huidig model
Leverbaar sinds Oktober 2018
Levertijd indicatie 2 à 3 maanden

Leasen vanaf € 539 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 57 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 77 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €44,492.
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Het leasetarief is opgesteld in samenwerking met ActivLease. De levertijden zijn opgesteld in samenwerking met de VER.

Praktische Actieradius tussen 160 - 355 km

Stad - Winter 230 km
Snelweg - Winter 160 km
Gecombineerd - Winter 195 km
Stad - Zomer 355 km
Snelweg - Zomer 205 km
Gecombineerd - Zomer 265 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Zakelijk - Operational Lease € 725 /mnd

Leasetarief € 675 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 50 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 671 /mnd

Leasetarief € 507 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 70 /mnd
Elektriciteit € 50 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 44 /mnd

Zakelijk - Kopen € 542 /mnd

Afschrijving excl. rente € 378 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 70 /mnd
Elektriciteit € 50 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 44 /mnd

Particulier - Kopen € 641 /mnd

Afschrijving excl. rente € 457 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 70 /mnd
Elektriciteit € 61 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 53 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €15,105. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 6.9 sec
Topsnelheid 160 km/u
Actieradius Elektrisch 230 km
Totaal Vermogen 135 kW (184 pk)
Totaal Koppel 270 Nm
Aandrijving Achter

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 42.2 kWh
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen 11 kW AC
Laadtijd (0->230 km) 4u15m
Laadsnelheid 57 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar 37.9 kWh
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadaansluiting CCS
Snellaadvermogen (max) 49 kW DC
Snellaadtijd (23->184 km) 36 min
Snellaadsnelheid 260 km/u

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 230 km
Verbruik Voertuig 16.5 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 1.9 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 345 km
Verbruik Normering 14.0 kWh/100km
Verbruik Voertuig 11.0 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.6 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.2 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 285 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 13.3 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.5 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 10,7 - 23.7 kWh/100km

Stad - Winter 16.5 kWh/100km
Snelweg - Winter 23.7 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 19.4 kWh/100km
Stad - Zomer 10.7 kWh/100km
Snelweg - Zomer 18.5 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 14.3 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4006 mm
Breedte 1791 mm
Hoogte 1590 mm
Wielbasis 2570 mm
Massa Leeg 1365 kg
Baggageruimte 260 L
Baggageruimte Max 1100 L
Trekgewicht Ongeremd 0 kg
Trekgewicht Geremd 0 kg
Daklast Maximaal 0 kg

Overige

Zitplaatsen 4 personen
Isofix Voorbereid Ja, 2 plaatsen
Draaicirkel 10,3 m
Carrosserie Hatchback
Segment B - Kleine Auto
Dakrails Nee

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2018

Bijtelling 4%
4% beperkt tot NVT
Netto (Schijf 2/3) € 61 /mnd
Netto (Schijf 4) € 77 /mnd

Op kenteken in 2019

Bijtelling 4% / 22%
4% beperkt tot € 50,000
Netto (Schijf 2/3) € 57 /mnd
Netto (Schijf 4) € 77 /mnd

Op kenteken in 2020

Bijtelling 8% / 22%
8% beperkt tot € 45,000
Netto (Schijf 2/3) € 112 /mnd
Netto (Schijf 4) € 150 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het op dat moment geldende percentage van kracht.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Nissan LeafNissan Leaf €8,703 goedkoper 10 km minder actieradius 14% langzamere acceleratie Zelfde stroomverbruik 12% langzamer snelladen
Renault Zoe R110Renault Zoe R110 €10,603 goedkoper 30 km meer actieradius 65% langzamere acceleratie 4% minder stroomverbruik Geen snelladen
BMW i3 120 AhBMW i3 120 Ah €3,699 goedkoper 5 km meer actieradius 6% langzamere acceleratie Zelfde stroomverbruik 4% sneller snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van BMW i3s 120 Ah (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de BMW i3s 120 Ah. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 19u30m 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 12u15m 19 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 7u45m 30 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 6u15m 37 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 4u15m 54 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 4u15m 54 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 4u15m 54 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van BMW i3s 120 Ah (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de BMW i3s 120 Ah.

Lees meer over het snelladen van de BMW i3s 120 Ah op de site van Fastned.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 49 kW † 47 kW † 36 min 260 km/u
CCS (175 kW DC) 49 kW † 47 kW † 36 min 260 km/u
CCS (350 kW DC) 49 kW † 47 kW † 36 min 260 km/u
Laadcurve

Data beschikbaar gesteld door Fastned

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

(Advertisement)

Nieuws over de BMW i3s 120 Ah

BMW i3 krijgt geen directe opvolger

Gepubliceerd: 17 september 2019 14:38 | E-Drivers De i3, de eerste volledig elektrische auto van BMW, krijgt waarschijnlijk geen directe opvolger. BMW heeft de i3 de afgelopen jaren regelmatig opgewaardeerd en dat zal gebeuren zolang daar behoefte aan is. De verkopen van dit model, dat toch al meer dan vijf jaar op de markt is, stijgen nog steeds.

Alles over de BMW i3s 120 Ah

Prijs, lease en bijtelling

De BMW i3s 120 Ah heeft een prijs vanaf €45,693. De auto heeft een bijtelling van 4% tot 50.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €57 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €77 per maand.

De BMW i3s 120 Ah is bij ActivLease te leasen vanaf €539 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De BMW i3s 120 Ah is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de BMW i3s 120 Ah is 135 kW (184 pk). Het maximale koppel is 270 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 6.9 seconde gehaald. De topsnelheid is 160 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de BMW i3s 120 Ah heeft een capaciteit van 42,2 kWh. Daarvan is 37,9 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 230 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 160 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 355 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 4 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 19 uur 30 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 49 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 47 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 40 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 160 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de BMW i3s 120 Ah is ongeveer 16.5 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.9 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 23.7 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 10.7 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De BMW i3s 120 Ah stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van BMW

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de i3s op de officiële site van BMW.

Naar de i3s op de website van BMW.

Voorgaand model

Het model op deze pagina is de opvolger van de BMW i3s, die leverbaar was van oktober 2017 tot oktober 2018. Het vorige model was €1612 goedkoper, had 65 km minder actieradius, dezelfde acceleratie en hetzelfde stroomverbruik.

Voorgaand model BMW i3s