DS 3 Crossback E-Tense
Elektrische Auto - 12% Bijtelling€ 39 990Prijs vanaf
45.0 kWh *Accu Bruikbaar
250 kmActieradius
180 Wh/kmVerbruik
Deze auto komt mogelijk in aanmerking voor een subsidie van €4 000.
Klik hier voor meer informatie over de subsidieregeling.
Prijs vanaf € 39 990
Bestelbaar | Ja, huidig model |
Leverbaar sinds | Januari 2020 |
Leverbaar tot | - |
Leasen vanaf € 569 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 1) | € 145 /mnd |
Netto Bijtelling (Schijf 2) | € 193 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Het leasetarief is opgesteld in samenwerking met ActivLease.
Bijtelling voor 2021 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.
Praktische Actieradius tussen 175 - 375 km
Stad - Winter | 250 km |
Snelweg - Winter | 175 km |
Gecombineerd - Winter | 210 km |
Stad - Zomer | 375 km |
Snelweg - Zomer | 225 km |
Gecombineerd - Zomer | 285 km |
Zakelijk - Operational Lease € 630 /mnd
Leasetarief | € 575 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 0 /mnd |
Elektriciteit | € 55 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 0 /mnd |
Zakelijk - Financial Lease € 630 /mnd
Leasetarief | € 444 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 62 /mnd |
Elektriciteit | € 55 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 69 /mnd |
Zakelijk - Kopen € 516 /mnd
Afschrijving excl. rente | € 330 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 62 /mnd |
Elektriciteit | € 55 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 69 /mnd |
Particulier - Kopen € 611 /mnd
Afschrijving excl. rente | € 400 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 62 /mnd |
Elektriciteit | € 66 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 83 /mnd |
(Advertisement)
Prestaties
Acceleratie 0 - 100 km/u | 8.7 sec |
Topsnelheid | 150 km/u |
Actieradius Elektrisch | 250 km |
Totaal Vermogen | 100 kW (136 pk) |
Totaal Koppel | 260 Nm |
Aandrijving | Voor |
Accu en Opladen
Accu Capaciteit | 50.0 kWh |
Laadaansluiting | Type 2 |
Locatie Laadpoort | Linkerzijde - Achter |
Laadvermogen | 11 kW AC |
Laadtijd (0->250 km) | 5 uur |
Laadsnelheid | 52 km/u |
Kosten Publiek Laden | €5,94 per 100 km |
Accu Capaciteit Bruikbaar* | 45.0 kWh |
Snellaadaansluiting | CCS |
Locatie Snellaadpoort | Linkerzijde - Achter |
Snellaadvermogen (max) | 99 kW DC |
Snellaadtijd (25->200 km) | 31 min |
Snellaadsnelheid | 330 km/u |
Kosten Snelladen | €10,62 per 100 km |
Energieverbruik
EVDB Real Range
Actieradius | 250 km |
Verbruik Voertuig | 180 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Voertuig | 2.0 l/100km |
NEDC Normering
Actieradius | 450 km |
Verbruik Normering | Geen Data |
Verbruik Voertuig | 100 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Normering | Geen Data |
Benzine Equivalent Voertuig | 1.1 l/100km |
WLTP Normering
Actieradius | 320 km |
Verbruik Normering | 176 Wh/km |
Verbruik Voertuig | 141 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Normering | 2.0 l/100km |
Benzine Equivalent Voertuig | 1.6 l/100km |
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.
Praktisch Energieverbruik tussen 120 - 257 Wh/km
Stad - Winter | 180 Wh/km |
Snelweg - Winter | 257 Wh/km |
Gecombineerd - Winter | 214 Wh/km |
Stad - Zomer | 120 Wh/km |
Snelweg - Zomer | 200 Wh/km |
Gecombineerd - Zomer | 158 Wh/km |
Afmeting en Gewicht
Lengte | 4118 mm |
Breedte | 1802 mm |
Breedte met spiegels | Geen Data |
Hoogte | 1534 mm |
Wielbasis | 2558 mm |
Massa Rijklaar | 1598 kg |
Toegestane Max. Massa | 1975 kg |
Laadvermogen Maximaal | 477 kg |
Bagageruimte | 350 L |
Bagageruimte Max | 1050 L |
Bagageruimte Voor | Geen Data |
Daklast Maximaal | Geen Data |
Trekhaak Mogelijk | Geen Data |
Trekgewicht Ongeremd | 0 kg |
Trekgewicht Geremd | 0 kg |
Kogeldruk Maximaal | Geen Data |
Overige
Zitplaatsen | 5 personen |
Isofix Voorbereid | Geen Data |
Draaicirkel | Geen Data |
Platform | PSA eCMP |
Carrosserie | SUV |
Segment | B - Compacte Klasse |
Dakrails | Geen Data |
EV Specifiek Platform | Nee |
Bijtelling Overzicht
Op kenteken in 2020
Bijtelling | 8% / 22% |
8% beperkt tot | € 45 000 |
Netto (Schijf 1) | € 97 /mnd |
Netto (Schijf 2) | € 129 /mnd |
Op kenteken in 2021
Bijtelling | 12% / 22% |
12% beperkt tot | € 40 000 |
Netto (Schijf 1) | € 145 /mnd |
Netto (Schijf 2) | € 193 /mnd |
Op kenteken in 2022
Bijtelling | 16% / 22% |
16% beperkt tot | € 40 000 |
Netto (Schijf 1) | € 193 /mnd |
Netto (Schijf 2) | € 257 /mnd |
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Vergelijkbare elektrische auto's



Opladen van DS 3 Crossback E-Tense (0 -> 100%)
Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de DS 3 Crossback E-Tense. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.
Type 2 (Mennekes - IEC 62196) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Vermogen | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
Stopcontact (2.3 kW) | 230V / 1x10A | 2.3 kW | 23u15m | 11 km/u |
1-fase 16A (3.7 kW) | 230V / 1x16A | 3.7 kW | 14u30m | 17 km/u |
1-fase 25A (5.8 kW) | 230V / 1x25A | 5.8 kW | 9u15m | 27 km/u |
1-fase 32A (7.4 kW) | 230V / 1x32A | 7.4 kW | 7u15m | 34 km/u |
3-fase 16A (11 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW | 5 uur | 50 km/u |
3-fase 25A (17 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW † | 5 uur | 50 km/u |
3-fase 32A (22 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW † | 5 uur | 50 km/u |
† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.
Wat kost het opladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Thuis Laden | €0,22€3,96
|
Publiek Laden (laag) | €0,18€3,24
|
Publiek Laden (gemiddeld) | €0,33€5,94
|
Publiek Laden (hoog) | €0,40€7,20
|
Snelladen van DS 3 Crossback E-Tense (10 -> 80%)
Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de DS 3 Crossback E-Tense.
- Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
- Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
- Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
- Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Gemiddeld | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
CCS (50 kW DC) | 50 kW | 46 kW † | 43 min | 240 km/u |
CCS (175 kW DC) | 99 kW † | 65 kW † | 31 min | 330 km/u |
CCS (350 kW DC) | 99 kW † | 65 kW † | 31 min | 330 km/u |
Laadcurve |
---|
![]() |
Data beschikbaar gesteld door Fastned |
† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.
De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.
Wat kost het snelladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Snelladen (laag) | €0,35€6,30
|
Snelladen (gemiddeld) | €0,59€10,62
|
Snelladen (hoog) | €0,69€12,42
|
(Advertisement)
Nieuws over de DS 3 Crossback E-Tense

DS3 Crossback e-Tense, rij-impressie door Werner Budding
Gepubliceerd: 10 december 2020 14:10 | E-Drivers Technisch is de DS3 e-Tense hartstikke overeenkomstig met de Opel Corsa-e, de Peugeot e-208 en de Citroen E-C4, maar toch is er veel anders aan de DS3 e-Tense. Voor dat onderscheid betaal je, en flink ook.
Autotest – DS 3 Crossback E-Tense (2020)
Gepubliceerd: 20 augustus 2020 09:22 | ZERauto.nl Als je de DS 3 Crossback E-Tense moet omschrijven, dan komen direct drie woorden in ons op: elektrisch, onderscheidend en luxueus. Maar dat alles heeft wel zijn prijs.
Eerste indruk DS 3 Crossback E-Tense (2020)
Gepubliceerd: 20 maart 2019 11:20 | ZERauto.nl Wie interesse heeft in de volledig elektrische DS 3 Crossback E-Tense kan dat al kenbaar maken door een exemplaar kosteloos online te reserveren, maar enig geduld tot de levering is nog wel op zijn plaats. De elektrische crossover komt namelijk pas begin 2020 op de markt. Op een militair terrein in Italië…Alles over de DS 3 Crossback E-Tense
Prijs, lease en bijtelling
De DS 3 Crossback E-Tense heeft een prijs vanaf €39 990. De auto heeft een bijtelling van 12% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €145 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €193 per maand.
De DS 3 Crossback E-Tense is bij ActivLease te leasen vanaf €569 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.
Aandrijving en prestaties
De DS 3 Crossback E-Tense is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de DS 3 Crossback E-Tense is 100 kW (136 pk). Het maximale koppel is 260 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 8.7 seconde gehaald. De topsnelheid is 150 km/u.
Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto
Accu en opladen
De accu van de DS 3 Crossback E-Tense heeft een capaciteit van 50 kWh. Daarvan is 45 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 250 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.
Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 175 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 375 km te behalen.
Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 5 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 23 uur 15 minuten.
Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 99 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 65 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 35 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 175 kilometer aan actieradius toegevoegd.
Energieverbruik
Het energieverbuik van de DS 3 Crossback E-Tense is ongeveer 18 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.0 l/100km bij een traditionele benzineauto.
Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 25,7 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 12 kWh/100km te behalen.
Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen
CO2 Uitstoot
De DS 3 Crossback E-Tense stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.
Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen
Meer informatie van DS
Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de 3 Crossback op de officiële site van DS.