Mercedes EQA 250

Elektrische Auto - 12% / 22% Bijtelling

€ 49 995Prijs vanaf

66.5 kWhAccu Bruikbaar

355 km *Actieradius

187 Wh/km *Verbruik

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

Specificaties met een * zijn schattingen

Prijs vanaf € 49 995

Bestelbaar Ja, voorbestelling
Verwacht vanaf * April 2021
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 600 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 1) € 216 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) € 289 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2021 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Praktische Actieradius tussen 250 - 515 km

Stad - Winter * 350 km
Snelweg - Winter * 250 km
Gecombineerd - Winter * 300 km
Stad - Zomer * 515 km
Snelweg - Zomer * 320 km
Gecombineerd - Zomer * 405 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 8.9 sec
Topsnelheid 160 km/u
Actieradius Elektrisch * 355 km
Totaal Vermogen 140 kW (190 pk)
Totaal Koppel 375 Nm
Aandrijving Voor

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 79.8 kWh
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadvermogen 11 kW AC
Laadtijd (0->355 km) 7u15m
Laadsnelheid 50 km/u
Kosten Publiek Laden €6,17 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar 66.5 kWh
Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadvermogen (max) 100 kW DC
Snellaadtijd (36->284 km) 37 min
Snellaadsnelheid 400 km/u
Kosten Snelladen €11,03 per 100 km
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 355 km
Verbruik Voertuig * 187 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.1 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 486 km
Verbruik Normering 157 Wh/km
Verbruik Voertuig 137 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.8 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.5 l/100km

WLTP Normering (TEL)

Actieradius 426 km
Verbruik Normering 177 Wh/km
Verbruik Voertuig 156 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 2.0 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.8 l/100km

WLTP Normering (TEH)

Actieradius 398 km
Verbruik Normering 191 Wh/km
Verbruik Voertuig 167 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 2.1 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.9 l/100km
TEL = Test Energy Low | TEH = Test Energy High
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 129 - 266 Wh/km

Stad - Winter * 190 Wh/km
Snelweg - Winter * 266 Wh/km
Gecombineerd - Winter * 222 Wh/km
Stad - Zomer * 129 Wh/km
Snelweg - Zomer * 208 Wh/km
Gecombineerd - Zomer * 164 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4463 mm
Breedte 1834 mm
Breedte met spiegels 2020 mm
Hoogte 1620 mm
Wielbasis 2729 mm
Massa Rijklaar 2040 kg
Toegestane Max. Massa 2470 kg
Laadvermogen Maximaal 530 kg
Bagageruimte 340 L
Bagageruimte Max 1320 L
Bagageruimte Voor 0 L
Daklast Maximaal Geen Data
Trekhaak Mogelijk Ja
Trekgewicht Ongeremd 750 kg
Trekgewicht Geremd 750 kg
Kogeldruk Maximaal 80 kg

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel 10 m
Platform DAIMLER MFA2
Carrosserie SUV
Segment C - Lage Middenklasse
Dakrails Ja
EV Specifiek Platform Nee

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2021

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) € 216 /mnd
Netto (Schijf 2) € 289 /mnd

Op kenteken in 2022

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) € 266 /mnd
Netto (Schijf 2) € 355 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Aiways U5Aiways U5 €10,045 goedkoper 20 km minder actieradius 16% snellere acceleratie Zelfde stroomverbruik 13% langzamer snelladen
Skoda Enyaq iV 60Skoda Enyaq iV 60 €9,215 goedkoper 45 km minder actieradius Zelfde acceleratie Zelfde stroomverbruik 3% langzamer snelladen
Hyundai IONIQ 5 Project 45Hyundai IONIQ 5 Project 45 €9,000 duurder 55 km meer actieradius 42% snellere acceleratie 5% minder stroomverbruik 138% sneller snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Mercedes EQA 250 (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Mercedes EQA 250. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 34 uur 10 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 21u15m 17 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 13u30m 26 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 10u45m 33 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 7u15m 49 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 7u15m 49 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 7u15m 49 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€4,11
Publiek Laden (laag)
€0,18€3,37
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€6,17
Publiek Laden (hoog)
€0,40€7,48
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

Snelladen van Mercedes EQA 250 (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Mercedes EQA 250.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW † 65 min 220 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 80 kW † 37 min 400 km/u
CCS (150 kW DC) 100 kW † 80 kW † 37 min 400 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,35€6,54
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€11,03
Snelladen (hoog)
€0,69€12,90
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

(Advertisement)

Nieuws over de Mercedes EQA 250

Dit weten we over de Mercedes EQA

Gepubliceerd: 21 januari 2021 16:35 | E-Drivers Gisteren publiceerden we al de video met een eerste rij-impressie door Werner Budding. Vandaag is het tijd om wat meer over de EQA te vertellen. De Mercedes EQA is het volgende elektrische model in de nieuwe EQ-familie van de Duitse autofabrikant.

Eerste rij-impressie van de Mercedes EQA

Gepubliceerd: 20 januari 2021 11:32 | E-Drivers Mercedes maakte het lekker spannend: een half etmaal voordat de EQA zijn wereldwijde digitale debuut zou beleven, kon e-drivers.com vast een rondje om de kerk maken met de compacte, elektrische SUV, die als basis de GLA heeft. Notabene met hier een daar nog wat camouflagestickers op de koets.

Alles over de Mercedes EQA 250

Prijs, lease en bijtelling

De Mercedes EQA 250 heeft een prijs vanaf €49 995. De auto heeft een bijtelling van 12% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €216 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €289 per maand.

De Mercedes EQA 250 is te leasen vanaf ongeveer €600 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Mercedes EQA 250 is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Mercedes EQA 250 is 140 kW (190 pk). Het maximale koppel is 375 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 8.9 seconde gehaald. De topsnelheid is 160 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Mercedes EQA 250 heeft een capaciteit van 79,8 kWh. Daarvan is 66,5 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 355 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 250 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 515 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 7 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 34 uur.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 100 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 80 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 40 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 245 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Mercedes EQA 250 is ongeveer 18,7 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.1 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 26,6 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 12,9 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Mercedes EQA 250 stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Mercedes

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de EQA op de officiële site van Mercedes.

Naar de EQA op de website van Mercedes.