Mercedes EQA 250
Elektrische Auto - 12% / 22% Bijtelling€ 49 995Prijs vanaf
66.5 kWhAccu Bruikbaar
355 km *Actieradius
187 Wh/km *Verbruik
Deze elektrische auto is nog niet leverbaar
Specificaties met een * zijn schattingenPrijs vanaf € 49 995
Bestelbaar | Ja, voorbestelling |
Verwacht vanaf * | April 2021 |
Leverbaar tot | - |
Leasen vanaf € 600 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 1) | € 216 /mnd |
Netto Bijtelling (Schijf 2) | € 289 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2021 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.
Praktische Actieradius tussen 250 - 515 km
Stad - Winter * | 350 km |
Snelweg - Winter * | 250 km |
Gecombineerd - Winter * | 300 km |
Stad - Zomer * | 515 km |
Snelweg - Zomer * | 320 km |
Gecombineerd - Zomer * | 405 km |
(Advertisement)
Prestaties
Acceleratie 0 - 100 km/u | 8.9 sec |
Topsnelheid | 160 km/u |
Actieradius Elektrisch * | 355 km |
Totaal Vermogen | 140 kW (190 pk) |
Totaal Koppel | 375 Nm |
Aandrijving | Voor |
Accu en Opladen
Accu Capaciteit | 79.8 kWh |
Laadaansluiting | Type 2 |
Locatie Laadpoort | Rechterzijde - Achter |
Laadvermogen | 11 kW AC |
Laadtijd (0->355 km) | 7u15m |
Laadsnelheid | 50 km/u |
Kosten Publiek Laden | €6,17 per 100 km |
Accu Capaciteit Bruikbaar | 66.5 kWh |
Snellaadaansluiting | CCS |
Locatie Snellaadpoort | Rechterzijde - Achter |
Snellaadvermogen (max) | 100 kW DC |
Snellaadtijd (36->284 km) | 37 min |
Snellaadsnelheid | 400 km/u |
Kosten Snelladen | €11,03 per 100 km |
Energieverbruik
EVDB Real Range
Actieradius * | 355 km |
Verbruik Voertuig * | 187 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Voertuig * | 2.1 l/100km |
NEDC Normering
Actieradius | 486 km |
Verbruik Normering | 157 Wh/km |
Verbruik Voertuig | 137 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Normering | 1.8 l/100km |
Benzine Equivalent Voertuig | 1.5 l/100km |
WLTP Normering (TEL)
Actieradius | 426 km |
Verbruik Normering | 177 Wh/km |
Verbruik Voertuig | 156 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Normering | 2.0 l/100km |
Benzine Equivalent Voertuig | 1.8 l/100km |
WLTP Normering (TEH)
Actieradius | 398 km |
Verbruik Normering | 191 Wh/km |
Verbruik Voertuig | 167 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Normering | 2.1 l/100km |
Benzine Equivalent Voertuig | 1.9 l/100km |
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.
Praktisch Energieverbruik tussen 129 - 266 Wh/km
Stad - Winter * | 190 Wh/km |
Snelweg - Winter * | 266 Wh/km |
Gecombineerd - Winter * | 222 Wh/km |
Stad - Zomer * | 129 Wh/km |
Snelweg - Zomer * | 208 Wh/km |
Gecombineerd - Zomer * | 164 Wh/km |
Afmeting en Gewicht
Lengte | 4463 mm |
Breedte | 1834 mm |
Breedte met spiegels | 2020 mm |
Hoogte | 1620 mm |
Wielbasis | 2729 mm |
Massa Rijklaar | 2040 kg |
Toegestane Max. Massa | 2470 kg |
Laadvermogen Maximaal | 530 kg |
Bagageruimte | 340 L |
Bagageruimte Max | 1320 L |
Bagageruimte Voor | 0 L |
Daklast Maximaal | Geen Data |
Trekhaak Mogelijk | Ja |
Trekgewicht Ongeremd | 750 kg |
Trekgewicht Geremd | 750 kg |
Kogeldruk Maximaal | 80 kg |
Overige
Zitplaatsen | 5 personen |
Isofix Voorbereid | Geen Data |
Draaicirkel | 10 m |
Platform | DAIMLER MFA2 |
Carrosserie | SUV |
Segment | C - Lage Middenklasse |
Dakrails | Ja |
EV Specifiek Platform | Nee |
Bijtelling Overzicht
Op kenteken in 2021
Bijtelling | 12% / 22% |
12% beperkt tot | € 40 000 |
Netto (Schijf 1) | € 216 /mnd |
Netto (Schijf 2) | € 289 /mnd |
Op kenteken in 2022
Bijtelling | 16% / 22% |
16% beperkt tot | € 40 000 |
Netto (Schijf 1) | € 266 /mnd |
Netto (Schijf 2) | € 355 /mnd |
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Vergelijkbare elektrische auto's



Opladen van Mercedes EQA 250 (0 -> 100%)
Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Mercedes EQA 250. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.
Type 2 (Mennekes - IEC 62196) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Vermogen | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
Stopcontact (2.3 kW) | 230V / 1x10A | 2.3 kW | 34 uur | 10 km/u |
1-fase 16A (3.7 kW) | 230V / 1x16A | 3.7 kW | 21u15m | 17 km/u |
1-fase 25A (5.8 kW) | 230V / 1x25A | 5.8 kW | 13u30m | 26 km/u |
1-fase 32A (7.4 kW) | 230V / 1x32A | 7.4 kW | 10u45m | 33 km/u |
3-fase 16A (11 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW | 7u15m | 49 km/u |
3-fase 25A (17 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW † | 7u15m | 49 km/u |
3-fase 32A (22 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW † | 7u15m | 49 km/u |
† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.
Wat kost het opladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Thuis Laden | €0,22€4,11
|
Publiek Laden (laag) | €0,18€3,37
|
Publiek Laden (gemiddeld) | €0,33€6,17
|
Publiek Laden (hoog) | €0,40€7,48
|
Snelladen van Mercedes EQA 250 (10 -> 80%)
Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Mercedes EQA 250.
- Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
- Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
- Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
- Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Gemiddeld | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
CCS (50 kW DC) | 50 kW | 45 kW † | 65 min | 220 km/u |
CCS (100 kW DC) | 100 kW | 80 kW † | 37 min | 400 km/u |
CCS (150 kW DC) | 100 kW † | 80 kW † | 37 min | 400 km/u |
† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.
De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.
Wat kost het snelladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Snelladen (laag) | €0,35€6,54
|
Snelladen (gemiddeld) | €0,59€11,03
|
Snelladen (hoog) | €0,69€12,90
|
(Advertisement)
Nieuws over de Mercedes EQA 250

Dit weten we over de Mercedes EQA
Gepubliceerd: 21 januari 2021 16:35 | E-Drivers Gisteren publiceerden we al de video met een eerste rij-impressie door Werner Budding. Vandaag is het tijd om wat meer over de EQA te vertellen. De Mercedes EQA is het volgende elektrische model in de nieuwe EQ-familie van de Duitse autofabrikant.
Eerste rij-impressie van de Mercedes EQA
Gepubliceerd: 20 januari 2021 11:32 | E-Drivers Mercedes maakte het lekker spannend: een half etmaal voordat de EQA zijn wereldwijde digitale debuut zou beleven, kon e-drivers.com vast een rondje om de kerk maken met de compacte, elektrische SUV, die als basis de GLA heeft. Notabene met hier een daar nog wat camouflagestickers op de koets.Alles over de Mercedes EQA 250
Prijs, lease en bijtelling
De Mercedes EQA 250 heeft een prijs vanaf €49 995. De auto heeft een bijtelling van 12% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €216 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €289 per maand.
De Mercedes EQA 250 is te leasen vanaf ongeveer €600 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.
Aandrijving en prestaties
De Mercedes EQA 250 is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Mercedes EQA 250 is 140 kW (190 pk). Het maximale koppel is 375 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 8.9 seconde gehaald. De topsnelheid is 160 km/u.
Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto
Accu en opladen
De accu van de Mercedes EQA 250 heeft een capaciteit van 79,8 kWh. Daarvan is 66,5 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 355 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.
Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 250 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 515 km te behalen.
Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 7 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 34 uur.
Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 100 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 80 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 40 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 245 kilometer aan actieradius toegevoegd.
Energieverbruik
Het geschatte energieverbuik van de Mercedes EQA 250 is ongeveer 18,7 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.1 l/100km bij een traditionele benzineauto.
Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 26,6 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 12,9 kWh/100km te behalen.
Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen
CO2 Uitstoot
De Mercedes EQA 250 stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.
Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen
Meer informatie van Mercedes
Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de EQA op de officiële site van Mercedes.