Mercedes-Benz EQA 250

April 2021 - Mei 2022

€ 52.899Prijs vanaf

66.5 kWhAccu Bruikbaar

360 kmActieradius

185 Wh/kmVerbruik

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Er is een nieuw model bekend:
Mercedes-Benz EQA 250Mercedes-Benz EQA 250
of
bekijk hier het volledige archief

Laatst bekende vanafprijs € 52.899

Beschikbaarheid Niet bestelbaar
Te bestellen van April 2021
Te bestellen tot Mei 2022
Netto Bijtelling (Schijf 1) € 288 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) € 384 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de laatst bekende consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is € 51.909.
De daadwerkelijke netto bijtelling hangt af van het de datum waarop het voertuig op kenteken is gezet.
Voor voertuigen die meer dan 5 jaar niet nieuw te koop zijn wordt geen bijtelling weergegeven.

Praktische Actieradius tussen 255 - 525 km

Stad - Winter 355 km
Snelweg - Winter 255 km
Gecombineerd - Winter 305 km
Stad - Zomer 525 km
Snelweg - Zomer 330 km
Gecombineerd - Zomer 410 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.
(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 8.9 sec
Topsnelheid 160 km/u
Actieradius Elektrisch 360 km
Totaal Vermogen 140 kW (190 pk)
Totaal Koppel 375 Nm
Aandrijving Voor

Accu / Tractiebatterij

Capaciteit 69.7 kWh
Batterij Type Lithium-ion
Aantal Cellen 300
Architectuur 400 V
Garantie periode 8 jaar
Garantie afstand 160,000 km
Capaciteit Bruikbaar 66.5 kWh
Kathodemateriaal Geen Data
Pack Samenstelling 100s3p
Nominaal Voltage 367 V
Vormfactor Geen Data
Naam / Referentie Geen Data

Opladen

Thuis / Bestemming

Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadvermogen 11 kW AC
Laadtijd (0->360 km) 7u15m
Laadsnelheid 51 km/u
Kosten Publiek Laden € 6,48 per 100 km

Snelladen

Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadvermogen (max) 112 kW DC
Snellaadvermogen (10-80%) 100 kW DC
Snellaadtijd (36->288 km) 29 min
Snellaadsnelheid 520 km/u
Autocharge Ondersteund Ja
Kosten Snelladen € 12,95 per 100 km

Plug & Charge

Plug & Charge Ondersteund Nee
Ondersteund Protocol -
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.
(Advertisement)

Bidirectioneel Laden (V2X / BPT)

Vehicle-to-Load (V2L)

V2L Mogelijk Nee
Max. Vermogen -
Aansluitingen Exterieur -
Aansluitingen Interieur -

Vehicle-to-Home (V2H)

V2H via AC Ondersteund Nee
Max. Vermogen -
V2H via DC Ondersteund Nee
Max. Vermogen -

Vehicle-to-Grid (V2G)

V2G via AC Ondersteund Nee
Max. Vermogen -
V2G via DC Ondersteund Nee
Max. Vermogen -

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 360 km
Verbruik Voertuig 185 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 2.1 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 486 km
Verbruik Normering 157 Wh/km
Verbruik Voertuig 137 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.8 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.5 l/100km

WLTP Normering (TEL)

Actieradius 429 km
Verbruik Normering 177 Wh/km
Verbruik Voertuig 155 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 2.0 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.7 l/100km

WLTP Normering (TEH)

Actieradius 398 km
Verbruik Normering 191 Wh/km
Verbruik Voertuig 167 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 2.1 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.9 l/100km
TEL = Test Energy Low | TEH = Test Energy High
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 127 - 261 Wh/km

Stad - Winter 187 Wh/km
Snelweg - Winter 261 Wh/km
Gecombineerd - Winter 218 Wh/km
Stad - Zomer 127 Wh/km
Snelweg - Zomer 202 Wh/km
Gecombineerd - Zomer 162 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.
(Advertisement)

Veiligheid (Euro NCAP)

Beoordeling
Inzittende Volwassene 97%
Inzittend Kind 90%
Jaar van Beoordeling 2019
Kwetsbare Weggebruikers 81%
Safety Assist 75%
Kijk voor meer details over de veiligheidsbeoordeling van dit voertuig op euroncap.com

Afmeting en Gewicht

Lengte 4463 mm
Breedte 1834 mm
Breedte met spiegels 2020 mm
Hoogte 1620 mm
Wielbasis 2729 mm
Massa Rijklaar 2040 kg
Toegestane Max. Massa 2470 kg
Laadvermogen Maximaal 530 kg
Bagageruimte 340 L
Bagageruimte Max 1320 L
Bagageruimte Voor 0 L
Daklast Maximaal 75 kg
Trekhaak Mogelijk Ja
Trekgewicht Ongeremd 750 kg
Trekgewicht Geremd 750 kg
Kogeldruk Maximaal 80 kg

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Ja, 2 plaatsen
Draaicirkel 11.4 m
Platform DAIMLER MFA2
EV Specifiek Platform Nee
Carrosserie SUV
Segment C - Lage Middenklasse
Dakrails Ja
Warmtepomp (WP) Ja
WP Standaarduitrusting Ja

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2021

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40.000
Netto (Schijf 1) € 229 /mnd
Netto (Schijf 2) € 306 /mnd

Op kenteken in 2022

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 35.000
Netto (Schijf 1) € 288 /mnd
Netto (Schijf 2) € 384 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Berekeningen over toekomstige jaren kunnen op basis van een Belastingplan zijn en aan wijzigingen onderhevig zijn.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van Mercedes-Benz EQA 250 (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Mercedes-Benz EQA 250. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 34 uur 11 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 21u15m 17 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 13u30m 27 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 10u45m 33 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 7u15m 50 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 7u15m 50 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 7u15m 50 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden (laag)
€ 0,23€ 4,26
Thuis Laden (gemiddeld)
€ 0,38€ 7,03
Thuis Laden (hoog)
€ 0,60€ 11,10
Publiek Laden (laag)
€ 0,20€ 3,70
Publiek Laden (gemiddeld)
€ 0,35€ 6,48
Publiek Laden (hoog)
€ 0,45€ 8,33
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor thuis laden zijn afhankelijk van het energiecontract. De daadwerkelijke prijzen voor het publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal. In samenwerking met laadpastop10.nl .
(Advertisement)

Snelladen van Mercedes-Benz EQA 250 (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Mercedes-Benz EQA 250.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 49 kW † 47 kW † 63 min 240 km/u
CCS (150 kW DC) 112 kW † 100 kW † 29 min 520 km/u
CCS (300 kW DC) 112 kW † 100 kW † 29 min 520 km/u
Laadcurve

Data beschikbaar gesteld door Fastned

Dit voertuig ondersteunt Autocharge
Dit voertuig ondersteunt geen Plug & Charge

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

Autocharge: automatisch starten van een laadsessie bij ondersteunde CCS laadpunten.

Plug & Charge: automatisch starten van een laadsessie bij ondersteunde CCS laadpunten conform ISO 15118.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€ 0,49€ 9,06
Snelladen (gemiddeld)
€ 0,70€ 12,95
Snelladen (hoog)
€ 0,85€ 15,72
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
In samenwerking met laadpastop10.nl .

Nieuws over de Mercedes-Benz EQA 250

Mercedes-Benz introduceert EQA 300 en EQA 350

Gepubliceerd: 7 mei 2021 06:17 | ZERauto.nl Na de EQA 250 met 190 pk en voorwielaandrijving introduceert Mercedes-Benz twee nieuwe modelvarianten van de EQA. Het gaat om de EQA 300 4Matic en EQA 350 4Matic. Prijzen van deze versies hebben we ook al.

Autotest – Mercedes-Benz EQA 250 (2021)

Gepubliceerd: 4 maart 2021 11:28 | ZERauto.nl Volledig elektrische C-segment crossovers zijn er nog niet heel veel. Hyundai heeft zijn IONIQ 5 voorgesteld en Lexus voert al enige tijd een UX 300e. In dezelfde prijsklasse en in hetzelfde segment introduceert Mercedes-Benz nu de EQA 250. Het verwantschap met de nieuwe Mercedes-Benz GLA is goed zichtbaar,…

Dit weten we over de Mercedes EQA

Gepubliceerd: 21 januari 2021 15:35 | E-Drivers Gisteren publiceerden we al de video met een eerste rij-impressie door Werner Budding. Vandaag is het tijd om wat meer over de EQA te vertellen. De Mercedes EQA is het volgende elektrische model in de nieuwe EQ-familie van de Duitse autofabrikant.

Alles over de Mercedes-Benz EQA 250

Niet meer leverbaar

Deze elektrische auto is niet meer leverbaar. De Mercedes-Benz EQA 250 was leverbaar tussen april 2021 en mei 2022. Gegevens zoals bijtelling, aanschafprijs en leaseprijs zijn van toepassing op het jaar waarin de Mercedes-Benz EQA 250 voor het laatst leverbaar was. Sommige data is mogelijk niet meer van toepassing.

Van de Mercedes-Benz EQA 250 (2021) is een nieuw model bekend: Mercedes-Benz EQA 250 (2022).

Laatst bekende prijs

Dit voertuig wordt niet meer geproduceerd en is niet nieuw te koop. De laatst bekende nieuwprijs van de Mercedes-Benz EQA 250 is € 52.899. Dit voertuig was minder dan 5 jaar gelden voor het laatst te koop. Als het voertuig nog zakelijk gereden wordt, kan bijtelling over het privégebruik van toepassing zijn. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de datum waarop het voertuig voor het eerst op kenteken is gezet.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Mercedes-Benz EQA 250 is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Mercedes-Benz EQA 250 is 140 kW (190 pk). Het maximale koppel is 375 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 8.9 seconde gehaald. De topsnelheid is 160 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Mercedes-Benz EQA 250 heeft een capaciteit van 69.7 kWh. Daarvan is 66.5 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 360 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 255 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 525 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 7 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 34 uur.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 112 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 100 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 30 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 250 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Mercedes-Benz EQA 250 is ongeveer 18.5 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.1 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 26.1 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 12.7 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Mercedes-Benz EQA 250 stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Mercedes-Benz

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de EQA op de officiële site van Mercedes-Benz.

Naar de EQA op de website van Mercedes-Benz.

(Advertisement)