Mercedes EQA

Elektrische Auto - 4% Bijtelling

€ 40,000 *Prijs vanaf

60.0 kWh *Accu Bruikbaar

350 km *Actieradius

17.1 kWh *Verbruik 100km

Deze elektrische auto is een concept

De EQA wordt de tweede volledig elektrische auto onder het EQ submerk van Mercedes-Benz. De gegevens op deze pagina betreffen details van de conceptversie. De productieversie wordt waarschijnlijk in meerdere uitvoeringen en met verschillende batterijcapaciteiten leverbaar. Veel gegevens zijn nog niet door Mercedes bevestigd. Specificaties met een * zijn schattingen.

Richtprijs vanaf * € 40,000

Introductie IAA Frankfurt 2017
Status Productie bevestigd
Leverbaar vanaf * Maart 2020

Leasen vanaf * € 500 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 1) * € 49 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) * € 66 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2019 is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 5.0 sec
Topsnelheid * 200 km/u
Actieradius Elektrisch * 350 km
Totaal Vermogen 200 kW (272 pk)
Totaal Koppel 500 Nm
Aandrijving AWD

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 60.0 kWh
Laadaansluiting * Type 2
Laadvermogen * 11 kW AC
Laadtijd (0->350 km) * 6u30m
Laadsnelheid * 55 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 60.0 kWh
Snellaadaansluiting * CCS
Snellaadvermogen * 100 kW DC
Snellaadtijd (35->280 km) * 35 min
Snellaadsnelheid * 420 km/u

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 350 km
Verbruik Voertuig * 17.1 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 1.9 l/100km

WLTP Normering

Actieradius * 400 km
Verbruik Normering * Geen Data
Verbruik Voertuig * 15.0 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering * Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig * 1.7 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Afmeting en Gewicht

Massa Leeg * 1500 kg
Zitplaatsen 5 personen
Baggageruimte Geen Data
Baggageruimte Max Geen Data
Lengte 4285 mm
Breedte 1810 mm
Hoogte 1428 mm
Wielbasis 2729 mm
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van Mercedes EQA (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Mercedes EQA. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

LET OP: Mercedes heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de EQA. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 30u45m 11 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 19u15m 18 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 9u45m 37 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 3x16A 11 kW 6u30m 55 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 3x16A 11 kW † 6u30m 55 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Mercedes EQA (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Vanaf 80% lading in de accu neemt het laadvermogen sterk af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Mercedes EQA.

Mercedes heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de EQA. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

  • Maximaal: het piekvermogen dat de auto kan verwerken
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen over een laadsessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW 60 min 240 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 80 kW † 35 min 420 km/u
CCS (150 kW DC) 100 kW † 80 kW † 35 min 420 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

LET OP: In de praktijk zijn de meeste snelladers momenteel beperkt tot 50 kW. Hogere laadvermogens worden echter steeds meer beschikbaar.

(Advertisement)

Alles over de Mercedes EQA

Concept

De Mercedes EQA is een conceptmodel: data met een * zijn schattingen en overige data is mogelijk onbevestigd. De onderstaande tekst is geschreven alsof de Mercedes EQA per direct beschikbaar was. Waar mogelijk worden fiscale data zoals bijtelling en belastingen wel aangepast aan het jaar waneer het productiemodel verwacht wordt. Gegevens van het productiemodel kunnen echter sterk afwijken van dit concept. Dit conceptmodel wordt opgenomen in de database om een beeld te geven van toekomstige modellen en algemene trends.

Prijs, lease en bijtelling

De Mercedes EQA heeft een geschatte prijs vanaf €40,000. De auto heeft een bijtelling van 4% tot 50.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €49 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €66 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de Mercedes EQA voor het eerst leverbaar wordt (2020).

De Mercedes EQA is te leasen vanaf ongeveer €500 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Mercedes EQA is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Mercedes EQA is 200 kW (272 pk). Het maximale koppel is 500 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5.0 seconde gehaald. De geschatte topsnelheid is 200 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Mercedes EQA heeft een geschatte capaciteit van 60 kWh. Daarvan is 60 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 350 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 6 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 30 uur 45 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 100 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 80 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 35 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 245 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Mercedes EQA is ongeveer 17.1 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.9 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Mercedes EQA stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen