BMW i3 120 Ah

Elektrische Auto - 4% Bijtelling

€ 45,000 *Prijs vanaf

37.5 kWh *Accu Bruikbaar

225 km *Actieradius

16.7 kWh *Verbruik 100km

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

BMW heeft de komst van het 120Ah accupakket nog niet bevestigd, maar er zijn sterke geruchten dat deze batterij begin 2019 beschikbaar komt voor de i3. De grotere capaciteit biedt naast een grotere actieradius waarschijnliijk ook de mogelijkheid tot sneller snelladen en wat meer vermogen. Specificaties met een * zijn schattingen.

Prijs vanaf * € 45,000

Bestelbaar Nee, verwacht
Leverbaar vanaf * April 2019
Leverbaar tot -

Leasen vanaf * € 550 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 1) * € 55 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) * € 74 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2019 is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

(Advertisement)

Praktische Actieradius tussen 160 - 345 km

Stad - Winter * 225 km
Snelweg - Winter * 160 km
Gecombineerd - Winter * 190 km
Stad - Zomer * 345 km
Snelweg - Zomer * 205 km
Gecombineerd - Zomer * 260 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 7.0 sec
Topsnelheid * 150 km/u
Actieradius Elektrisch * 225 km
Totaal Vermogen * 150 kW (204 pk)
Totaal Koppel * 300 Nm
Aandrijving Achter

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 42.4 kWh
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen † * 7.4 kW AC
Laadtijd (0->225 km) † * 5u15m
Laadsnelheid † * 44 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 37.5 kWh
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadaansluiting * CCS
Snellaadvermogen * 100 kW DC
Snellaadtijd (23->180 km) * 20 min
Snellaadsnelheid * 470 km/u
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 1-fase aansluiting met 32A benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 3.7 kW met een laadtijd van 10u15m en een laadsnelheid van 22 km/u.

Wilt u thuis wel sneller kunnen laden zonder kostbare aanpassing van uw capaciteitstarief?
Met de laders van Snelautoladen.nl kunt u de BMW i3 120 Ah met een laadvermogen tot 10 kW laden.

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 225 km
Verbruik Voertuig * 16.7 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 1.9 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 10.9 - 23.4 kWh/100km

Stad - Winter * 16.7 kWh/100km
Snelweg - Winter * 23.4 kWh/100km
Gecombineerd - Winter * 19.7 kWh/100km
Stad - Zomer * 10.9 kWh/100km
Snelweg - Zomer * 18.3 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer * 14.4 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Massa Leeg * 1400 kg
Zitplaatsen 4 personen
Baggageruimte Geen Data
Baggageruimte Max Geen Data
Lengte * 4011 mm
Breedte * 1775 mm
Hoogte * 1598 mm
Wielbasis 2570 mm
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van BMW i3 120 Ah (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de BMW i3 120 Ah. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

LET OP: BMW heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de i3. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 16u30m 14 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 10u15m 22 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 5u15m 44 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 10u15m 22 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW † 5u15m 44 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van BMW i3 120 Ah (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Vanaf 80% lading in de accu neemt het laadvermogen sterk af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de BMW i3 120 Ah.

BMW heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de i3. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

  • Maximaal: het piekvermogen dat de auto kan verwerken
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen over een laadsessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 50 kW 35 min 270 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 80 kW † 20 min 470 km/u
CCS (150 kW DC) 100 kW † 80 kW † 20 min 470 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

LET OP: In de praktijk zijn de meeste snelladers momenteel beperkt tot 50 kW. Hogere laadvermogens worden echter steeds meer beschikbaar.

(Advertisement)

Alles over de BMW i3 120 Ah

Prijs, lease en bijtelling

De BMW i3 120 Ah heeft een geschatte prijs vanaf €45,000. De auto heeft een bijtelling van 4% tot 50.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €55 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €74 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de BMW i3 120 Ah voor het eerst leverbaar wordt (2019).

De BMW i3 120 Ah is te leasen vanaf ongeveer €550 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De BMW i3 120 Ah is een volledig elektrische auto (BEV). Het geschatte maximale vermogen van de BMW i3 120 Ah is 150 kW (204 pk). Het geschatte maximale koppel is 300 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7.0 seconde gehaald. De geschatte topsnelheid is 150 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de BMW i3 120 Ah heeft een geschatte capaciteit van 42,4 kWh. Daarvan is 37,5 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 225 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 160 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 345 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 7.4 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 5 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 1-fase benodigd met 32A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 3.7 kW en hiermee kan een laadtijd van 10 uur 15 minuten en een laadsnelheid van 22 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 16 uur 30 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 100 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 80 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 20 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 155 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de BMW i3 120 Ah is ongeveer 16.7 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.9 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 23.4 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 10.9 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De BMW i3 120 Ah stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen