BMW i3 120 Ah

Elektrische Auto - 4% Bijtelling

€ 41,995Prijs vanaf

37.9 kWhAccu Bruikbaar

235 kmActieradius

16.1 kWhVerbruik 100km

Prijs vanaf € 41,995

Bestelbaar Ja, huidig model
Leverbaar vanaf Oktober 2018
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 429 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 56 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 71 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €40,781.
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Dit leasetarief is opgesteld in samenwerking met ActivLease.

Zakelijk - Operational Lease € 674 /mnd

Leasetarief € 625 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 49 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 624 /mnd

Leasetarief € 466 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 65 /mnd
Elektriciteit € 49 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 44 /mnd

Zakelijk - Kopen € 505 /mnd

Afschrijving excl. rente € 347 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 65 /mnd
Elektriciteit € 49 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 44 /mnd

Particulier - Kopen € 597 /mnd

Afschrijving excl. rente € 420 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 65 /mnd
Elektriciteit € 59 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 53 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €13,883. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Praktische Actieradius tussen 165 - 365 km

Stad - Winter 235 km
Snelweg - Winter 165 km
Gecombineerd - Winter 200 km
Stad - Zomer 365 km
Snelweg - Zomer 215 km
Gecombineerd - Zomer 275 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 7.3 sec
Topsnelheid 150 km/u
Actieradius Elektrisch 235 km
Totaal Vermogen 125 kW (170 pk)
Totaal Koppel 250 Nm
Aandrijving Achter

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 42.2 kWh
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen 11 kW AC
Laadtijd (0->235 km) 4u15m
Laadsnelheid 58 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar 37.9 kWh
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadaansluiting CCS
Snellaadvermogen 50 kW DC
Snellaadtijd (24->188 km) 40 min
Snellaadsnelheid 240 km/u

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 235 km
Verbruik Voertuig 16.1 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 1.8 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 359 km
Verbruik Normering 13.1 kWh/100km
Verbruik Voertuig 10.6 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.5 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.2 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 310 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 12.2 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.4 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 10.4 - 23.0 kWh/100km

Stad - Winter 16.1 kWh/100km
Snelweg - Winter 23.0 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 19.0 kWh/100km
Stad - Zomer 10.4 kWh/100km
Snelweg - Zomer 17.6 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 13.8 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Massa Leeg 1345 kg
Zitplaatsen 4 personen
Baggageruimte 260 L
Baggageruimte Max 1100 L
Lengte 4011 mm
Breedte 1775 mm
Hoogte 1598 mm
Wielbasis 2570 mm
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Renault Zoe R110Renault Zoe R110 €6,905 goedkoper Zelfde actieradius 56% langzamere acceleratie Zelfde stroomverbruik Geen snelladen
BMW i3s 120 AhBMW i3s 120 Ah €3,700 duurder 5 km minder actieradius 5% snellere acceleratie Zelfde stroomverbruik 4% langzamer snelladen
Nissan LeafNissan Leaf €5,105 goedkoper 5 km meer actieradius 15% langzamere acceleratie Zelfde stroomverbruik Even snel snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van BMW i3 120 Ah (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de BMW i3 120 Ah. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 19u30m 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 12u15m 20 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 6u15m 39 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 3x16A 11 kW 4u15m 58 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 3x16A 11 kW † 4u15m 58 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van BMW i3 120 Ah (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Vanaf 80% lading in de accu neemt het laadvermogen sterk af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de BMW i3 120 Ah.

  • Maximaal: het piekvermogen dat de auto kan verwerken
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen over een laadsessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW † 40 min 240 km/u
CCS (100 kW DC) 50 kW † 45 kW † 40 min 240 km/u
CCS (175 kW DC) 50 kW † 45 kW † 40 min 240 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

(Advertisement)

Alles over de BMW i3 120 Ah

Prijs, lease en bijtelling

De BMW i3 120 Ah heeft een prijs vanaf €41,995. De auto heeft een bijtelling van 4%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €56 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €71 per maand.

De BMW i3 120 Ah is bij ActivLease te leasen vanaf €429 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De BMW i3 120 Ah is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de BMW i3 120 Ah is 125 kW (170 pk). Het maximale koppel is 250 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7.3 seconde gehaald. De topsnelheid is 150 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de BMW i3 120 Ah heeft een capaciteit van 42,2 kWh. Daarvan is 37,9 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 235 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 165 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 365 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 4 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 19 uur 30 minuten. Passende laadstations en laadkabels voor de BMW i3 120 Ah zijn bij 4EV te verkrijgen.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 50 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 45 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 40 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 160 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de BMW i3 120 Ah is ongeveer 16.1 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.8 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 23.0 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 10.4 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De BMW i3 120 Ah stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van BMW

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de i3 op de officiële site van BMW.

Naar de i3 op de website van BMW.

Voorgaand model

Het model op deze pagina is de opvolger van de BMW i3, die leverbaar was van oktober 2017 tot oktober 2018. Het vorige model was €1583 goedkoper, had 65 km minder actieradius, dezelfde acceleratie en hetzelfde stroomverbruik.

Voorgaand model BMW i3