Nissan Leaf e+

Juni 2019 - April 2022

€ 40.290Prijs vanaf

59.0 kWh *Accu Bruikbaar

345 kmActieradius

171 Wh/kmVerbruik

Zelf vrijblijvend in deze auto rijden?

Dat kan! Kom via 'Sturen bij je buren' in contact met een eigenaar van deze auto en hoor hoe het is om dit model te bezitten. Zonder verkoopdruk en zonder verplichtingen. Klik hier voor meer informatie.

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Er is een nieuw model bekend:
Nissan Leaf e+Nissan Leaf e+
of
bekijk hier het volledige archief
SEPP: Subsidie voor particulieren!
Deze auto komt als occasion mogelijk in aanmerking voor een subsidie van € 2.000.
Klik hier voor meer informatie over de subsidieregeling.

Laatst bekende vanafprijs € 40.290

Beschikbaarheid Niet bestelbaar
Te bestellen van Juni 2019
Te bestellen tot April 2022
Netto Bijtelling (Schijf 1) € 203 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) € 271 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de laatst bekende consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is € 39.390.
De daadwerkelijke netto bijtelling hangt af van het de datum waarop het voertuig op kenteken is gezet.
Voor voertuigen die meer dan 5 jaar niet nieuw te koop zijn wordt geen bijtelling weergegeven.

Praktische Actieradius tussen 245 - 510 km

Stad - Winter 340 km
Snelweg - Winter 245 km
Gecombineerd - Winter 290 km
Stad - Zomer 510 km
Snelweg - Zomer 315 km
Gecombineerd - Zomer 395 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.
(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 7.3 sec
Topsnelheid 157 km/u
Actieradius Elektrisch 345 km
Totaal Vermogen 160 kW (218 pk)
Totaal Koppel 340 Nm
Aandrijving Voor

Accu / Tractiebatterij

Capaciteit 62.0 kWh
Batterij Type Lithium-ion
Aantal Cellen 288
Architectuur 400 V
Garantie periode 8 jaar
Garantie afstand 160,000 km
Capaciteit Bruikbaar* 59.0 kWh
Kathodemateriaal NCM523
Pack Samenstelling 96s3p
Nominaal Voltage 350 V
Vormfactor Geen Data
Naam / Referentie Geen Data

Opladen

Thuis / Bestemming

Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Voorzijde - Midden
Laadvermogen † 6.6 kW AC
Laadtijd (0->345 km) † 10u45m
Laadsnelheid † 33 km/u
Kosten Publiek Laden € 5,98 per 100 km

Snelladen

Snellaadaansluiting CHAdeMO
Locatie Snellaadpoort Voorzijde - Midden
Snellaadvermogen (max) 46 kW DC
Snellaadvermogen (10-80%) 44 kW DC
Snellaadtijd (34->276 km) 59 min
Snellaadsnelheid 240 km/u
Autocharge Ondersteund Nee
Kosten Snelladen € 11,97 per 100 km

Plug & Charge

Plug & Charge Ondersteund Nee
Ondersteund Protocol -
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 1-fase aansluiting met 29A per fase benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in woningen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 3.7 kW met een laadtijd van 18u45m en een laadsnelheid van 18 km/u.

Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Bidirectioneel Laden (V2X / BPT)

Vehicle-to-Load (V2L)

V2L Mogelijk Nee
Max. Vermogen -
Aansluitingen Exterieur -
Aansluitingen Interieur -

Vehicle-to-Home (V2H)

V2H via AC Ondersteund Nee
Max. Vermogen -
V2H via DC Ondersteund Ja
Max. Vermogen 7.0 kW DC

Vehicle-to-Grid (V2G)

V2G via AC Ondersteund Nee
Max. Vermogen -
V2G via DC Ondersteund Ja
Max. Vermogen 7.0 kW DC

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 345 km
Verbruik Voertuig 171 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 1.9 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 385 km
Verbruik Normering 185 Wh/km
Verbruik Voertuig 153 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 2.1 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.7 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 116 - 241 Wh/km

Stad - Winter 174 Wh/km
Snelweg - Winter 241 Wh/km
Gecombineerd - Winter 203 Wh/km
Stad - Zomer 116 Wh/km
Snelweg - Zomer 187 Wh/km
Gecombineerd - Zomer 149 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.
(Advertisement)

Veiligheid (Euro NCAP)

Beoordeling
Inzittende Volwassene 93%
Inzittend Kind 86%
Jaar van Beoordeling 2018
Kwetsbare Weggebruikers 71%
Safety Assist 71%
Kijk voor meer details over de veiligheidsbeoordeling van dit voertuig op euroncap.com

Afmeting en Gewicht

Lengte 4490 mm
Breedte 1788 mm
Breedte met spiegels Geen Data
Hoogte 1545 mm
Wielbasis 2700 mm
Massa Rijklaar 1756 kg
Toegestane Max. Massa 2140 kg
Laadvermogen Maximaal 484 kg
Bagageruimte 420 L
Bagageruimte Max 1161 L
Bagageruimte Voor Geen Data
Daklast Maximaal 35 kg
Trekhaak Mogelijk Geen Data
Trekgewicht Ongeremd 0 kg
Trekgewicht Geremd 0 kg
Kogeldruk Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Ja, 3 plaatsen
Draaicirkel 10.6 m
Platform Geen Data
EV Specifiek Platform Geen Data
Carrosserie Hatchback
Segment C - Lage Middenklasse
Dakrails Nee
Warmtepomp (WP) Ja
WP Standaarduitrusting Nee, optioneel

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2019

Bijtelling 4% / 22%
4% beperkt tot € 50.000
Netto (Schijf 2/3) € 50 /mnd
Netto (Schijf 4) € 68 /mnd

Op kenteken in 2020

Bijtelling 8% / 22%
8% beperkt tot € 45.000
Netto (Schijf 1) € 98 /mnd
Netto (Schijf 2) € 130 /mnd

Op kenteken in 2021

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40.000
Netto (Schijf 1) € 146 /mnd
Netto (Schijf 2) € 195 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Berekeningen over toekomstige jaren kunnen op basis van een Belastingplan zijn en aan wijzigingen onderhevig zijn.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van Nissan Leaf e+ (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Nissan Leaf e+. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 30u15m 11 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 18u45m 18 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 12 uur 29 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW † 10u45m 32 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 18u45m 18 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW † 12 uur 29 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW † 10u45m 32 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden (laag)
€ 0,23€ 3,93
Thuis Laden (gemiddeld)
€ 0,38€ 6,50
Thuis Laden (hoog)
€ 0,60€ 10,26
Publiek Laden (laag)
€ 0,20€ 3,42
Publiek Laden (gemiddeld)
€ 0,35€ 5,98
Publiek Laden (hoog)
€ 0,45€ 7,70
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor thuis laden zijn afhankelijk van het energiecontract. De daadwerkelijke prijzen voor het publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal. In samenwerking met laadpastop10.nl .
(Advertisement)

Snelladen van Nissan Leaf e+ (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Nissan Leaf e+.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
CHAdeMO
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CHAdeMO (50 kW DC) 46 kW † 44 kW † 59 min 240 km/u
Laadcurve

Data beschikbaar gesteld door Fastned

Dit voertuig ondersteunt geen Autocharge
Dit voertuig ondersteunt geen Plug & Charge

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

Autocharge: automatisch starten van een laadsessie bij ondersteunde CCS laadpunten.

Plug & Charge: automatisch starten van een laadsessie bij ondersteunde CCS laadpunten conform ISO 15118.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€ 0,49€ 8,38
Snelladen (gemiddeld)
€ 0,70€ 11,97
Snelladen (hoog)
€ 0,85€ 14,54
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
In samenwerking met laadpastop10.nl .

Nieuws over de Nissan Leaf e+

Nieuwe Nissan Leaf E+ heeft 40 procent grotere actieradius

Gepubliceerd: 9 januari 2019 15:13 | E-Drivers De Tesla Model S was vorig jaar de bestverkochte elektrische auto van Nederland, met daarachter op plaats drie de Nissan Leaf. Misschien dat de Japanse EV dit jaar beter gaat scoren. Hij komt namelijk in juni ook als Leaf E+ op de markt, met een 40 procent grotere actieradius.

Nissan LEAF met 62 kWh-batterij komt in juni

Gepubliceerd: 9 januari 2019 13:00 | ZERauto.nl De komst van de Nissan LEAF met een groter batterijpakket was al aangekondigd. Nu hebben we alle informatie. Deze versie krijgt een 62 kWh-batterij waarmee je volgens de WLTP-test een afstand van 385 kilometer kunt rijden. Geïnteresseerden kunnen zich online vrijblijvend aanmelden. De prijzen worden in…

Alles over de Nissan Leaf e+

Niet meer leverbaar

Deze elektrische auto is niet meer leverbaar. De Nissan Leaf e+ was leverbaar tussen juni 2019 en april 2022. Gegevens zoals bijtelling, aanschafprijs en leaseprijs zijn van toepassing op het jaar waarin de Nissan Leaf e+ voor het laatst leverbaar was. Sommige data is mogelijk niet meer van toepassing.

Van de Nissan Leaf e+ (2019) is een nieuw model bekend: Nissan Leaf e+ (2022).

Laatst bekende prijs

Dit voertuig wordt niet meer geproduceerd en is niet nieuw te koop. De laatst bekende nieuwprijs van de Nissan Leaf e+ is € 40.290. Dit voertuig was minder dan 5 jaar gelden voor het laatst te koop. Als het voertuig nog zakelijk gereden wordt, kan bijtelling over het privégebruik van toepassing zijn. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de datum waarop het voertuig voor het eerst op kenteken is gezet.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Nissan Leaf e+ is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Nissan Leaf e+ is 160 kW (218 pk). Het maximale koppel is 340 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7.3 seconde gehaald. De topsnelheid is 157 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Nissan Leaf e+ heeft een capaciteit van 62 kWh. Daarvan is 59 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 345 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 245 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 510 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 6.6 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 10 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 1-fase benodigd met 29A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 3.7 kW en hiermee kan een laadtijd van 18 uur 45 minuten en een laadsnelheid van 18 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 30 uur 15 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CHAdeMO aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 46 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 44 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 60 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 240 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Nissan Leaf e+ is ongeveer 17.1 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.9 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 24.1 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 11.6 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Nissan Leaf e+ stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Nissan

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Leaf op de officiële site van Nissan.

Naar de Leaf op de website van Nissan.

(Advertisement)