Nissan Leaf E-Plus

Elektrische Auto - 4% Bijtelling

€ 42,500 *Prijs vanaf

60.0 kWh *Accu Bruikbaar

360 km *Actieradius

16.7 kWh *Verbruik 100km

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

Nissan heeft de E-Plus variant nog niet bevestigd, maar de laatste berichten zijn dat deze versie op CES in januari 2019 gelanceerd gaat worden. Zeer waarschijnlijk gaat LG de aandrijflijn leveren. Daarmee kan de E-Plus t.o.v. de standaard LEAF sneller (snel)laden, is er meer vermogen en is de actieradius natuurlijk aanzienlijk groter. De meerprijs tov de standaard Leaf zal ongeveer €5500 bedragen. Specificaties met een * zijn schattingen.

Prijs vanaf * € 42,500

Bestelbaar Nee, verwacht
Leverbaar vanaf * Mei 2019
Leverbaar tot -

Leasen vanaf * € 525 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 1) * € 52 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) * € 70 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2019 is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Zakelijk - Operational Lease * € 676 /mnd

Leasetarief € 625 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 51 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease * € 623 /mnd

Leasetarief € 472 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 66 /mnd
Elektriciteit € 51 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 34 /mnd

Zakelijk - Kopen * € 502 /mnd

Afschrijving excl. rente € 351 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 66 /mnd
Elektriciteit € 51 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 34 /mnd

Particulier - Kopen * € 594 /mnd

Afschrijving excl. rente € 425 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 66 /mnd
Elektriciteit € 61 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 42 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €14,050. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Praktische Actieradius tussen 255 - 535 km

Stad - Winter * 350 km
Snelweg - Winter * 255 km
Gecombineerd - Winter * 300 km
Stad - Zomer * 535 km
Snelweg - Zomer * 325 km
Gecombineerd - Zomer * 410 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 7.5 sec
Topsnelheid * 150 km/u
Actieradius Elektrisch * 360 km
Totaal Vermogen * 147 kW (200 pk)
Totaal Koppel * 400 Nm
Aandrijving Voor

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 63.0 kWh
Locatie Laadpoort Voorzijde - Midden
Laadaansluiting * Type 2
Laadvermogen * 11 kW AC
Laadtijd (0->360 km) * 6u30m
Laadsnelheid * 56 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 60.0 kWh
Locatie Snellaadpoort Voorzijde - Midden
Snellaadaansluiting * CHAdeMO
Snellaadvermogen * 100 kW DC
Snellaadtijd (36->288 km) * 40 min
Snellaadsnelheid * 370 km/u

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 360 km
Verbruik Voertuig * 16.7 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 1.9 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 11.2 - 23.5 kWh/100km

Stad - Winter * 17.1 kWh/100km
Snelweg - Winter * 23.5 kWh/100km
Gecombineerd - Winter * 20.0 kWh/100km
Stad - Zomer * 11.2 kWh/100km
Snelweg - Zomer * 18.5 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer * 14.6 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Massa Leeg * 1650 kg
Zitplaatsen 5 personen
Baggageruimte Geen Data
Baggageruimte Max Geen Data
Lengte * 4490 mm
Breedte * 1790 mm
Hoogte * 1540 mm
Wielbasis 2700 mm
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Kia Soul EVKia Soul EV €2,500 goedkoper 10 km meer actieradius Zelfde acceleratie 4% meer stroomverbruik 12% langzamer snelladen
Tesla Model 3Tesla Model 3 €2,500 goedkoper 20 km minder actieradius 21% snellere acceleratie 12% minder stroomverbruik 6% langzamer snelladen
Nissan LeafNissan Leaf €5,610 goedkoper 120 km minder actieradius 12% langzamere acceleratie 5% minder stroomverbruik 44% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Nissan Leaf E-Plus (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Nissan Leaf E-Plus. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

LET OP: Nissan heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de Leaf. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 30u45m 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 19u15m 19 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 9u45m 38 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 3x16A 11 kW 6u30m 56 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 3x16A 11 kW † 6u30m 56 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Nissan Leaf E-Plus (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Vanaf 80% lading in de accu neemt het laadvermogen sterk af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Nissan Leaf E-Plus.

Nissan heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de Leaf. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

  • Maximaal: het piekvermogen dat de auto kan verwerken
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen over een laadsessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
CHAdeMO
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CHAdeMO (50 kW DC) 50 kW 45 kW 60 min 250 km/u
CHAdeMO (100 kW DC) 100 kW 70 kW † 40 min 370 km/u
CHAdeMO (175 kW DC) 100 kW † 70 kW † 40 min 370 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

LET OP: In de praktijk zijn de meeste snelladers momenteel beperkt tot 50 kW. Hogere laadvermogens worden echter steeds meer beschikbaar.

(Advertisement)

Alles over de Nissan Leaf E-Plus

Prijs, lease en bijtelling

De Nissan Leaf E-Plus heeft een geschatte prijs vanaf €42,500. De auto heeft een bijtelling van 4% tot 50.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €52 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €70 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de Nissan Leaf E-Plus voor het eerst leverbaar wordt (2019).

De Nissan Leaf E-Plus is te leasen vanaf ongeveer €525 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Nissan Leaf E-Plus is een volledig elektrische auto (BEV). Het geschatte maximale vermogen van de Nissan Leaf E-Plus is 147 kW (200 pk). Het geschatte maximale koppel is 400 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7.5 seconde gehaald. De geschatte topsnelheid is 150 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Nissan Leaf E-Plus heeft een geschatte capaciteit van 63 kWh. Daarvan is 60 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 360 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 255 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 535 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 6 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 30 uur 45 minuten. Passende laadstations en laadkabels voor de Nissan Leaf E-Plus zijn bij 4EV te verkrijgen.

Snelladen is mogelijk via een CHAdeMO aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 100 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 70 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 40 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 250 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Nissan Leaf E-Plus is ongeveer 16.7 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.9 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 23.5 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 11.2 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Nissan Leaf E-Plus stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen