Uitfasering PHEV vanaf 2019

Vanaf 2019 worden alleen nog vol-elektrische voertuigen aan de Nederlandse versie van de EV Database toegevoegd. Het archief van PHEV voertuigen blijft voorlopig nog wel inzichtelijk.
Klik hier voor het overzicht van leverbare PHEV's

Volvo S90 T8 Twin-Engine

Plug-in Hybride

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Er is een nieuw model bekend:
Volvo S90 T8 Twin-EngineVolvo S90 T8 Twin-Engine
of
bekijk hier het volledige archief

Laatst bekende vanafprijs € 65,995

Bestelbaar Nee, oud model
Leverbaar van April 2018
Leverbaar tot Mei 2019
Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 452 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 614 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 48-54 /mnd
Getoonde prijs is de laatst bekende consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €64,685.
De daadwerkelijke netto bijtelling hangt af van het de datum waarop het voertuig op kenteken is gezet.
Voor voertuigen die meer dan 5 jaar niet nieuw te koop zijn wordt geen bijtelling weergegeven.

Praktische Actieradius (Elektrisch) tussen 20 - 39 km

Stad - Winter 29 km
Snelweg - Winter 20 km
Gecombineerd - Winter 24 km
Stad - Zomer 39 km
Snelweg - Zomer 24 km
Gecombineerd - Zomer 30 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 5.1 sec
Topsnelheid 250 km/u
Actieradius Elektrisch 25 km
Actieradius Brandstof 800 km
Totaal Vermogen 288 kW (392 pk)
Totaal Koppel 640 Nm
Aandrijving AWD
Brandstof Benzine

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 10.4 kWh
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Voor
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen 3.7 kW AC
Laadtijd (0->25 km) 2u45m
Laadsnelheid 10 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 8.0 kWh
Snellaadaansluiting -
Snellaadvermogen (max) -
Snellaadtijd -
Snellaadsnelheid -

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 25 km
Verbruik Voertuig 32.0 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 3.6 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 47 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 17.0 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.9 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik (Elektrisch) tussen 20,5 - 40.0 kWh/100km

Stad - Winter 27.6 kWh/100km
Snelweg - Winter 40.0 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 33.3 kWh/100km
Stad - Zomer 20.5 kWh/100km
Snelweg - Zomer 33.3 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 26.7 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Brandstofverbruik

Gecombineerd NEDC 2 l/100km
» CO2 Uitstoot 46 g/km
Na Accu Leeg NEDC 5,8 l/100km
» CO2 Uitstoot 136 g/km
Bereik NEDC 1042 km
Totaalbereik NEDC 1089 km
Tankinhoud 60 L
Praktijk 25/50/100 km 0 / 3,7 / 5,6 l/100km
» CO2 Uitstoot 0 / 87 / 131 g/km
Na Accu Leeg Praktijk 7,5 l/100km
» CO2 Uitstoot 176 g/km
Bereik Praktijk 800 km
Totaalbereik Praktijk 825 km
Motorinhoud 1969 cc

Afmeting en Gewicht

Lengte 4963 mm
Breedte 1879 mm
Hoogte 1443 mm
Wielbasis 2941 mm
Massa Leeg 1931 kg
Baggageruimte 500 L
Baggageruimte Max Geen Data
Trekgewicht Ongeremd 750 kg
Trekgewicht Geremd 2100 kg
Daklast Maximaal 110 kg

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Ja, 2 plaatsen
Draaicirkel 11,4 m
Carrosserie Sedan
Segment E - Hogere Middenklasse
Dakrails Nee

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2018

Bijtelling 22%
22% beperkt tot NVT
Netto (Schijf 2/3) € 484 /mnd
Netto (Schijf 4) € 616 /mnd

Op kenteken in 2019

Bijtelling 22%
22% beperkt tot € 22
Netto (Schijf 2/3) € 452 /mnd
Netto (Schijf 4) € 614 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het op dat moment geldende percentage van kracht.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van Volvo S90 T8 Twin-Engine (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Volvo S90 T8 Twin-Engine. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 4u15m 6 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 2u45m 9 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u45m 9 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u45m 9 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u45m 9 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u45m 9 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 2u45m 9 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

(Advertisement)

Alles over de Volvo S90 T8 Twin-Engine

Niet meer leverbaar

Deze elektrische auto is niet meer leverbaar. De Volvo S90 T8 Twin-Engine was leverbaar tussen april 2018 en mei 2019. Gegevens zoals bijtelling, aanschafprijs en leaseprijs zijn van toepassing op het jaar waarin de Volvo S90 T8 Twin-Engine voor het laatst leverbaar was. Sommige data is mogelijk niet meer van toepassing.

Van de Volvo S90 T8 Twin-Engine (2018) is een nieuw model bekend: Volvo S90 T8 Twin-Engine (2019).

Laatst bekende prijs

Dit voertuig wordt niet meer geproduceerd en is niet nieuw te koop. De laatst bekende nieuwprijs van de Volvo S90 T8 Twin-Engine is €65,995. Dit voertuig was minder dan 5 jaar gelden voor het laatst te koop. Als het voertuig nog zakelijk gereden wordt, kan bijtelling over het privégebruik van toepassing zijn. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de datum waarop het voertuig voor het eerst op kenteken is gezet.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Volvo S90 T8 Twin-Engine is een plug-in hybride (PHEV). Het maximale vermogen van de Volvo S90 T8 Twin-Engine is 288 kW (392 pk). Het maximale koppel is 640 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5.1 seconde gehaald. De topsnelheid is 250 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Volvo S90 T8 Twin-Engine heeft een capaciteit van 10,4 kWh. Daarvan is 8 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 25 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 20 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 39 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 3.7 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 2 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 4 uur 15 minuten.

Snelladen is niet mogelijk

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Volvo S90 T8 Twin-Engine is ongeveer 32.0 kWh/100kmin elektrische modus. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 3.6 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 40.0 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 20.5 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

Brandstofverbruik

De Volvo S90 T8 Twin-Engine heeft met volle accu en tank een totaalbereik van ongeveer 800 kilometer, waarvan ongeveer 25 kilometer volledig elektrisch.Houdt er rekening mee dat ook bij elektrisch rijden de motor tijdelijk kan bijspringen als veel vermogen wordt gevraagd.

Wanneer de accu leeg is, ligt het benzineverbruik op ongeveer 7.5 liter per 100 km. Wanneer gestart wordt met een volle accu en gematigd gereden wordt, is het verbruik 0.0 l/100km bij een rit van 25 kilometer, 3.7 l/100km bij een rit van 50 kilometer en 5.6 l/100km bij een rit van 100 kilometer.

Het totale gemiddelde benzineverbruik van de Volvo S90 T8 Twin-Engine hangt dan ook sterk af van rijgedrag, gemiddelde ritafstand en of er na iedere rit geladen wordt. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 2.0 l/100km en een actieradius van 1,042 kilometer zijn in de praktijk niet relevant.

Lees hier meer over het brandstofverbruik van een plug-in hybride

CO2 Uitstoot

Bij rijden in elektrische mode stoot de Volvo S90 T8 Twin-Engine geen CO2 uit. Wanneer de accu leeg is, of er veel vermogen wordt gevraagd, zal de brandstofmotor gebruikt worden. Aangezien brandstofverbruik en CO2 uitstoot evenredig aan elkaar zijn, hangt de gemiddelde CO2-uitstoot van een Volvo S90 T8 Twin-Engine dan ook af van dezelfde factoren die bij het brandstofverbruik een grote rol spelen.

Bij gebruik van de benzinemotor is een uitstoot van ongeveer 176 gram CO2 per kilometer haalbaar. Indien echter tussen iedere rit geladen wordt en de gemiddelde ritafstand relatief kort is, zal het gebruik van de elektromotor de gemiddelde uitstoot sterk verminderen.

Zo is de uitstoot 0 g/km bij een rit van 25 kilometer, 87 g/km bij een rit van 50 kilometer en 131 g/km bij een rit van 100 kilometer. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 46 g/km is slechts ter onderlinge vergelijking en heeft geen betekenis voor de praktijk.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Volvo

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de S90 op de officiële site van Volvo.

Naar de S90 op de website van Volvo.