Tesla Model 3 Long Range Dual Motor

Februari 2019 - Oktober 2020

€ 59.995Prijs vanaf

73.5 kWh *Accu Bruikbaar

455 kmActieradius

162 Wh/kmVerbruik

Zelf vrijblijvend in deze auto rijden?

Dat kan! Kom via 'Sturen bij je buren' in contact met een eigenaar van deze auto en hoor hoe het is om dit model te bezitten. Zonder verkoopdruk en zonder verplichtingen. Klik hier voor meer informatie.

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Er is een nieuw model bekend:
Tesla Model 3 Long Range Dual MotorTesla Model 3 Long Range Dual Motor
of
bekijk hier het volledige archief

Laatst bekende vanafprijs € 59.995

Beschikbaarheid Niet bestelbaar
Te bestellen van Februari 2019
Te bestellen tot Oktober 2020
Netto Bijtelling (Schijf 1) € 208 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) € 275 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de laatst bekende consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is € 58.980.
De daadwerkelijke netto bijtelling hangt af van het de datum waarop het voertuig op kenteken is gezet.
Voor voertuigen die meer dan 5 jaar niet nieuw te koop zijn wordt geen bijtelling weergegeven.

Praktische Actieradius tussen 330 - 660 km

Stad - Winter 435 km
Snelweg - Winter 330 km
Gecombineerd - Winter 380 km
Stad - Zomer 660 km
Snelweg - Zomer 430 km
Gecombineerd - Zomer 530 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 4.6 sec
Topsnelheid 233 km/u
Actieradius Elektrisch 455 km
Totaal Vermogen 324 kW (441 pk)
Totaal Koppel 493 Nm
Aandrijving AWD

Accu / Tractiebatterij

Capaciteit * 78.8 kWh
Batterij Type Lithium-ion
Aantal Cellen 4416
Architectuur 400 V
Garantie periode 8 jaar
Garantie afstand 192,000 km
Capaciteit Bruikbaar* 73.5 kWh
Kathodemateriaal NCA
Pack Samenstelling 96s46p
Nominaal Voltage 357 V
Vormfactor Cylindrical
Naam / Referentie Panasonic 2170C

Opladen

Thuis / Bestemming

Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Achter
Laadvermogen 11 kW AC
Laadtijd (0->455 km) 8 uur
Laadsnelheid 58 km/u
Kosten Publiek Laden € 5,67 per 100 km

Snelladen

Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Linkerzijde - Achter
Snellaadvermogen (max) 250 kW DC
Snellaadvermogen (10-80%) 163 kW DC
Snellaadtijd (45->364 km) 20 min
Snellaadsnelheid 950 km/u
Autocharge Ondersteund Ja
Kosten Snelladen € 5,67 per 100 km

Plug & Charge

Plug & Charge Ondersteund Nee
Ondersteund Protocol -
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

Bidirectioneel Laden (V2X / BPT)

Vehicle-to-Load (V2L)

V2L Mogelijk Nee
Max. Vermogen -
Aansluitingen Exterieur -
Aansluitingen Interieur -

Vehicle-to-Home (V2H)

V2H via AC Ondersteund Nee
Max. Vermogen -
V2H via DC Ondersteund Nee
Max. Vermogen -

Vehicle-to-Grid (V2G)

V2G via AC Ondersteund Nee
Max. Vermogen -
V2G via DC Ondersteund Nee
Max. Vermogen -

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 455 km
Verbruik Voertuig 162 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 1.8 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 560 km
Verbruik Normering 160 Wh/km
Verbruik Voertuig 131 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.8 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.5 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 111 - 223 Wh/km

Stad - Winter 169 Wh/km
Snelweg - Winter 223 Wh/km
Gecombineerd - Winter 193 Wh/km
Stad - Zomer 111 Wh/km
Snelweg - Zomer 171 Wh/km
Gecombineerd - Zomer 139 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Veiligheid (Euro NCAP)

Beoordeling
Inzittende Volwassene 96%
Inzittend Kind 86%
Jaar van Beoordeling 2019
Kwetsbare Weggebruikers 74%
Safety Assist 94%
Kijk voor meer details over de veiligheidsbeoordeling van dit voertuig op euroncap.com

Afmeting en Gewicht

Lengte 4694 mm
Breedte 1849 mm
Breedte met spiegels 2088 mm
Hoogte 1443 mm
Wielbasis 2875 mm
Massa Rijklaar 1931 kg
Toegestane Max. Massa 2305 kg
Laadvermogen Maximaal 474 kg
Bagageruimte 542 L
Bagageruimte Max Geen Data
Bagageruimte Voor Geen Data
Daklast Maximaal 70 kg
Trekhaak Mogelijk Ja
Trekgewicht Ongeremd 750 kg
Trekgewicht Geremd 1000 kg
Kogeldruk Maximaal 55 kg

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Ja, 2 plaatsen
Draaicirkel 11.8 m
Platform TESLA 3/Y
EV Specifiek Platform Ja
Carrosserie Sedan
Segment D - Middenklasse
Dakrails Nee
Warmtepomp (WP) Geen Data
WP Standaarduitrusting Geen Data

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2019

Bijtelling 4% / 22%
4% beperkt tot € 50.000
Netto (Schijf 2/3) € 126 /mnd
Netto (Schijf 4) € 171 /mnd

Op kenteken in 2020

Bijtelling 8% / 22%
8% beperkt tot € 45.000
Netto (Schijf 1) € 208 /mnd
Netto (Schijf 2) € 275 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Berekeningen over toekomstige jaren kunnen op basis van een Belastingplan zijn en aan wijzigingen onderhevig zijn.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van Tesla Model 3 Long Range Dual Motor (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Tesla Model 3 Long Range Dual Motor. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 37u45m 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 23u30m 19 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 15 uur 30 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 11u45m 39 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 8 uur 57 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 8 uur 57 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 8 uur 57 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden (laag)
€ 0,23€ 3,73
Thuis Laden (gemiddeld)
€ 0,38€ 6,16
Thuis Laden (hoog)
€ 0,60€ 9,72
Publiek Laden (laag)
€ 0,20€ 3,24
Publiek Laden (gemiddeld)
€ 0,35€ 5,67
Publiek Laden (hoog)
€ 0,45€ 7,29
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor thuis laden zijn afhankelijk van het energiecontract. De daadwerkelijke prijzen voor het publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal. In samenwerking met laadpastop10.nl .

Snelladen van Tesla Model 3 Long Range Dual Motor (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Tesla Model 3 Long Range Dual Motor.

Lees meer over het snelladen van de Tesla Model 3 Long Range Dual Motor op de site van Fastned.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 49 kW † 66 min 290 km/u
CCS (175 kW DC) 148 kW † 124 kW † 26 min 730 km/u
CCS (350 kW DC) 194 kW † 148 kW † 22 min 860 km/u
Laadcurve

Data beschikbaar gesteld door Fastned

Dit voertuig ondersteunt Autocharge
Dit voertuig ondersteunt geen Plug & Charge

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

Autocharge: automatisch starten van een laadsessie bij ondersteunde CCS laadpunten.

Plug & Charge: automatisch starten van een laadsessie bij ondersteunde CCS laadpunten conform ISO 15118.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Tesla Supercharger (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
Supercharger v2 Shared (75 kW DC) 75 kW 66 kW † 49 min 390 km/u
Supercharger v2 (150 kW DC) 145 kW † 124 kW † 26 min 730 km/u
Supercharger v3 (250 kW DC) 250 kW 163 kW † 20 min 950 km/u
Dit voertuig ondersteunt Autocharge
Dit voertuig ondersteunt geen Plug & Charge

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

Autocharge: automatisch starten van een laadsessie bij ondersteunde CCS laadpunten.

Plug & Charge: automatisch starten van een laadsessie bij ondersteunde CCS laadpunten conform ISO 15118.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Supercharger (NL)
€ 0,35 € 5,67
Snelladen (laag)
€ 0,49€ 7,94
Snelladen (gemiddeld)
€ 0,70€ 11,34
Snelladen (hoog)
€ 0,85€ 13,77
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
In samenwerking met laadpastop10.nl .

(Advertisement)

Nieuws over de Tesla Model 3 Long Range Dual Motor

Crashtest: Waarom de Tesla Model 3 een van de veiligste auto’s ooit is

Gepubliceerd: 16 oktober 2019 14:01 | ZERauto.nl De Tesla Model 3 is een van de veiligste auto’s ter wereld. De elektrische sedan krijgt topscores van veiligheidsorganisaties in Noord-Amerika, Europa en Australië. De Amerikaanse pioniers zijn maar al te trots op deze resultaten en geven nu een kijkje in de keuken.

Autotest: Tesla Model 3 Performance (2019)

Gepubliceerd: 9 maart 2019 06:45 | ZERauto.nl Als er een auto veelbesproken is, dan is het wel de Tesla Model 3. Bijna iedereen kent het verhaal van de enorme hoeveelheid wereldwijde voorbestellingen, maar ook van de sterk opgelopen levertijden. Deze misère heeft het merk achter zich gelaten, zodat we nu ook in Nederland met de Model 3 kunnen rijden. De…

Tesla introduceert Sentry Mode en Dog Mode eerst op Model 3

Gepubliceerd: 14 februari 2019 12:39 | E-Drivers In de Amerikaanse staat Californië - vooral in de buurt van San Francisco - wordt sinds enkele maanden verrassend vaak ingebroken in Tesla's. Daarom krijgen de Model S, Model X en Model 3 binnenkort de beschikking over Sentry Mode.

Alles over de Tesla Model 3 Long Range Dual Motor

Niet meer leverbaar

Deze elektrische auto is niet meer leverbaar. De Tesla Model 3 Long Range Dual Motor was leverbaar tussen februari 2019 en oktober 2020. Gegevens zoals bijtelling, aanschafprijs en leaseprijs zijn van toepassing op het jaar waarin de Tesla Model 3 Long Range Dual Motor voor het laatst leverbaar was. Sommige data is mogelijk niet meer van toepassing.

Van de Tesla Model 3 Long Range Dual Motor (2019) is een nieuw model bekend: Tesla Model 3 Long Range Dual Motor (2020).

Laatst bekende prijs

Dit voertuig wordt niet meer geproduceerd en is niet nieuw te koop. De laatst bekende nieuwprijs van de Tesla Model 3 Long Range Dual Motor is € 59.995. Dit voertuig was minder dan 5 jaar gelden voor het laatst te koop. Als het voertuig nog zakelijk gereden wordt, kan bijtelling over het privégebruik van toepassing zijn. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de datum waarop het voertuig voor het eerst op kenteken is gezet.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Tesla Model 3 Long Range Dual Motor is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Tesla Model 3 Long Range Dual Motor is 324 kW (441 pk). Het maximale koppel is 493 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 4.6 seconde gehaald. De topsnelheid is 233 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Tesla Model 3 Long Range Dual Motor heeft een geschatte capaciteit van 78.8 kWh. Daarvan is 73.5 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 455 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 330 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 660 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 8 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 37 uur 45 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS Supercharger aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 250 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 163 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 20 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 315 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Tesla Model 3 Long Range Dual Motor is ongeveer 16.2 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.8 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 22.3 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 11.1 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Tesla Model 3 Long Range Dual Motor stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Tesla

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Model 3 op de officiële site van Tesla.

Naar de Model 3 op de website van Tesla.