Kia e-Niro 39 kWh

Elektrische Auto - 4% Bijtelling

€ 35,000 *Prijs vanaf

39.2 kWhAccu Bruikbaar

245 km *Actieradius

16.0 kWh *Verbruik 100km

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

Kia heeft bevestigd dat de e-Niro eind 2018 verkrijgbaar zal zijn. De prijs wordt later dit jaar bekend gemaakt, maar de verwachting is dat deze zeer dichtbij de prijs van Hyundai Kona zal liggen. Specificaties met een * zijn schattingen.

Prijs vanaf * € 35,000

Bestelbaar Nee, verwacht
Leverbaar vanaf * Maart 2019
Leverbaar tot -

Leasen vanaf * € 425 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 1) * € 43 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) * € 58 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2019 is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Zakelijk - Operational Lease * € 573 /mnd

Leasetarief € 525 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 48 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease * € 537 /mnd

Leasetarief € 389 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 56 /mnd
Elektriciteit € 48 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 44 /mnd

Zakelijk - Kopen * € 437 /mnd

Afschrijving excl. rente € 289 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 56 /mnd
Elektriciteit € 48 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 44 /mnd

Particulier - Kopen * € 518 /mnd

Afschrijving excl. rente € 350 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 56 /mnd
Elektriciteit € 59 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 53 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €11,570. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Praktische Actieradius tussen 170 - 365 km

Stad - Winter * 240 km
Snelweg - Winter * 170 km
Gecombineerd - Winter * 205 km
Stad - Zomer * 365 km
Snelweg - Zomer * 220 km
Gecombineerd - Zomer * 280 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 9.8 sec
Topsnelheid 155 km/u
Actieradius Elektrisch * 245 km
Totaal Vermogen 100 kW (136 pk)
Totaal Koppel 395 Nm
Aandrijving Voor

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 42.0 kWh
Locatie Laadpoort Voorzijde - Midden
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen † 7.2 kW AC
Laadtijd (0->245 km) † 6u30m
Laadsnelheid † 38 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar 39.2 kWh
Locatie Snellaadpoort Voorzijde - Midden
Snellaadaansluiting CCS
Snellaadvermogen 50 kW DC
Snellaadtijd (25->196 km) 50 min
Snellaadsnelheid 200 km/u
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 1-fase aansluiting met 31A benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 3.7 kW met een laadtijd van 12u30m en een laadsnelheid van 20 km/u.

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 245 km
Verbruik Voertuig * 16.0 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 1.8 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 312 km
Verbruik Normering 14.2 kWh/100km
Verbruik Voertuig 12.6 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.6 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.4 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 10.7 - 23.1 kWh/100km

Stad - Winter * 16.3 kWh/100km
Snelweg - Winter * 23.1 kWh/100km
Gecombineerd - Winter * 19.1 kWh/100km
Stad - Zomer * 10.7 kWh/100km
Snelweg - Zomer * 17.8 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer * 14.0 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Massa Leeg 1592 kg
Zitplaatsen 5 personen
Baggageruimte 451 L
Baggageruimte Max 1405 L
Lengte 4375 mm
Breedte 1805 mm
Hoogte 1560 mm
Wielbasis 2700 mm
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van Kia e-Niro 39 kWh (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Kia e-Niro 39 kWh. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 20u15m 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 12u30m 20 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x31A 7.2 kW † 6u30m 38 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 12u30m 20 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x31A 7.2 kW † 6u30m 38 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Kia e-Niro 39 kWh (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Vanaf 80% lading in de accu neemt het laadvermogen sterk af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Kia e-Niro 39 kWh.

  • Maximaal: het piekvermogen dat de auto kan verwerken
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen over een laadsessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 35 kW † 50 min 200 km/u
CCS (100 kW DC) 50 kW † 35 kW † 50 min 200 km/u
CCS (175 kW DC) 50 kW † 35 kW † 50 min 200 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

(Advertisement)

Alles over de Kia e-Niro 39 kWh

Prijs, lease en bijtelling

De Kia e-Niro 39 kWh heeft een geschatte prijs vanaf €35,000. De auto heeft een bijtelling van 4% tot 50.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €43 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €58 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de Kia e-Niro 39 kWh voor het eerst leverbaar wordt (2019).

De Kia e-Niro 39 kWh is te leasen vanaf ongeveer €425 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Kia e-Niro 39 kWh is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Kia e-Niro 39 kWh is 100 kW (136 pk). Het maximale koppel is 395 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 9.8 seconde gehaald. De topsnelheid is 155 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Kia e-Niro 39 kWh heeft een geschatte capaciteit van 42 kWh. Daarvan is 39,2 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 245 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 170 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 365 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 7.2 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 6 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 1-fase benodigd met 31A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 3.7 kW en hiermee kan een laadtijd van 12 uur 30 minuten en een laadsnelheid van 20 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 20 uur 15 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 50 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 35 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 50 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 170 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Kia e-Niro 39 kWh is ongeveer 16.0 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.8 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 23.1 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 10.7 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Kia e-Niro 39 kWh stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Kia

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de e-Niro op de officiële site van Kia.

Naar de e-Niro op de website van Kia.