BMW iX3

Elektrische Auto

€ 67 500Prijs vanaf

74.0 kWhAccu Bruikbaar

385 kmActieradius

192 Wh/kmVerbruik

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Er is een nieuw model bekend:
BMW iX3BMW iX3
of
bekijk hier het volledige archief

Laatst bekende vanafprijs € 67 500

Bestelbaar Nee, oud model
Leverbaar van Februari 2021
Leverbaar tot -
Netto Bijtelling (Schijf 1) € 326 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) € 434 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de laatst bekende consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €66 048.
De daadwerkelijke netto bijtelling hangt af van het de datum waarop het voertuig op kenteken is gezet.
Voor voertuigen die meer dan 5 jaar niet nieuw te koop zijn wordt geen bijtelling weergegeven.

Praktische Actieradius tussen 275 - 560 km

Stad - Winter 385 km
Snelweg - Winter 275 km
Gecombineerd - Winter 325 km
Stad - Zomer 560 km
Snelweg - Zomer 350 km
Gecombineerd - Zomer 440 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 6.8 sec
Topsnelheid 180 km/u
Actieradius Elektrisch 385 km
Totaal Vermogen 210 kW (286 pk)
Totaal Koppel 400 Nm
Aandrijving Achter

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 80.0 kWh
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadvermogen 11 kW AC
Laadtijd (0->385 km) 8 uur
Laadsnelheid 49 km/u
Kosten Publiek Laden €6,34 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar 74.0 kWh
Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadvermogen (max) 155 kW DC
Snellaadtijd (39->308 km) 31 min
Snellaadsnelheid 520 km/u
Kosten Snelladen €11,33 per 100 km
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 385 km
Verbruik Voertuig 192 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 2.2 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 520 km
Verbruik Normering 175 Wh/km
Verbruik Voertuig 142 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 2.0 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.6 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 460 km
Verbruik Normering 185 Wh/km
Verbruik Voertuig 161 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 2.1 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.8 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 132 - 269 Wh/km

Stad - Winter 192 Wh/km
Snelweg - Winter 269 Wh/km
Gecombineerd - Winter 228 Wh/km
Stad - Zomer 132 Wh/km
Snelweg - Zomer 211 Wh/km
Gecombineerd - Zomer 168 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4734 mm
Breedte 1891 mm
Breedte met spiegels Geen Data
Hoogte 1668 mm
Wielbasis 2864 mm
Massa Rijklaar 2260 kg
Toegestane Max. Massa 2725 kg
Laadvermogen Maximaal 565 kg
Bagageruimte 510 L
Bagageruimte Max 1560 L
Bagageruimte Voor 0 L
Daklast Maximaal 100 kg
Trekhaak Mogelijk Ja
Trekgewicht Ongeremd 750 kg
Trekgewicht Geremd 750 kg
Kogeldruk Maximaal 75 kg

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Ja, 2 plaatsen
Draaicirkel 12,1 m
Platform BMW CLAR
Carrosserie SUV
Segment D - Middenklasse
Dakrails Ja
EV Specifiek Platform Nee

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2021

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) € 326 /mnd
Netto (Schijf 2) € 434 /mnd

Op kenteken in 2022

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) € 375 /mnd
Netto (Schijf 2) € 500 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van BMW iX3 (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de BMW iX3. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 38 uur 10 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 23u45m 16 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 15 uur 26 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 11u45m 33 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 8 uur 48 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 8 uur 48 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 8 uur 48 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€4,22
Publiek Laden (laag)
€0,18€3,46
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€6,34
Publiek Laden (hoog)
€0,40€7,68
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

Snelladen van BMW iX3 (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de BMW iX3.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 48 kW † 46 kW † 71 min 220 km/u
CCS (175 kW DC) 136 kW † 100 kW † 33 min 490 km/u
CCS (350 kW DC) 155 kW † 104 kW † 31 min 520 km/u
Laadcurve

Data beschikbaar gesteld door Fastned

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,35€6,72
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€11,33
Snelladen (hoog)
€0,69€13,25
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

(Advertisement)

Nieuws over de BMW iX3

Duurtest BMW iX3 – Introductie

Gepubliceerd: 17 mei 2021 13:57 | E-Drivers Na de introductie van de iX3 afgelopen jaar, bestempelden we deze SUV van BMW als de meest sportief rijdende elektrische auto van dat moment. We gaan nu een half jaar ervaren hoe het leven in de midsize-SUV van BMW is.

Autotest – BMW iX3 (2021) – de elektrische X3!

Gepubliceerd: 19 november 2020 15:45 | ZERauto.nl Op papier heeft de elektrische BMW iX3 een actieradius van ongeveer 460 kilometer op een volle acculading. Ga je dat ook halen in de praktijk? En zit het met de rijeigenschappen van deze elektrische BMW X3? Tijd voor een test, tijd voor antwoorden.

BMW iX3: elektrische variant van de X3 – Rij-impressie door Werner Budding

Gepubliceerd: 10 november 2020 15:15 | E-Drivers De keuze is reuze binnen het BMW X3-programma. De middenklasse SUV was al verkrijgbaar met benzine- en dieselmotoren, als stekker-hybride, dus met een benzine- en elektromotor gecombineerd, en nu ook met een volledig elektrische aandrijflijn.

Alles over de BMW iX3

Niet meer leverbaar

Deze elektrische auto is niet meer leverbaar. De BMW iX3 was leverbaar tussen februari 2021 en januari 1970. Gegevens zoals bijtelling, aanschafprijs en leaseprijs zijn van toepassing op het jaar waarin de BMW iX3 voor het laatst leverbaar was. Sommige data is mogelijk niet meer van toepassing.

Van de BMW iX3 (2021) is een nieuw model bekend: BMW iX3 (2021).

Laatst bekende prijs

Dit voertuig wordt niet meer geproduceerd en is niet nieuw te koop. De laatst bekende nieuwprijs van de BMW iX3 is €67 500. Dit voertuig was minder dan 5 jaar gelden voor het laatst te koop. Als het voertuig nog zakelijk gereden wordt, kan bijtelling over het privégebruik van toepassing zijn. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de datum waarop het voertuig voor het eerst op kenteken is gezet.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De BMW iX3 is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de BMW iX3 is 210 kW (286 pk). Het maximale koppel is 400 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 6.8 seconde gehaald. De topsnelheid is 180 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de BMW iX3 heeft een capaciteit van 80 kWh. Daarvan is 74 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 385 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 275 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 560 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 8 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 38 uur.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 155 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 104 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 35 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 265 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de BMW iX3 is ongeveer 19,2 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.2 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 26,9 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 13,2 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De BMW iX3 stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van BMW

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de iX3 op de officiële site van BMW.

Naar de iX3 op de website van BMW.