BMW iX3

Elektrische Auto - 8% / 22% Bijtelling

€ 70 000 *Prijs vanaf

74.0 kWhAccu Bruikbaar

350 km *Actieradius

21,1 kWh *Verbruik 100km

Deze elektrische auto is een concept

BMW heeft op 25 april 2018 de conceptversie van de iX3 gelanceerd. Verwacht wordt dat het ontwerp dichtbij de productieversie ligt. Veel specificaties zijn echter nog onbekend, deze zijn met een * aangeduid.

Richtprijs vanaf * € 70 000

Introductie Beijing 2018
Status Pre-order mogelijk
Verwacht vanaf * Juni 2020

Leasen vanaf * € 875 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 1) * € 283 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) * € 375 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Het leasetarief is opgesteld in samenwerking met ActivLease.

Praktische Actieradius tussen 250 - 510 km

Stad - Winter * 355 km
Snelweg - Winter * 250 km
Gecombineerd - Winter * 300 km
Stad - Zomer * 510 km
Snelweg - Zomer * 320 km
Gecombineerd - Zomer * 400 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 6.0 sec
Topsnelheid * 200 km/u
Actieradius Elektrisch * 350 km
Totaal Vermogen 210 kW (286 pk)
Totaal Koppel * 400 Nm
Aandrijving Achter

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 80.0 kWh
Laadaansluiting * Type 2
Locatie Laadpoort * Linkerzijde - Voor
Laadvermogen * 11 kW AC
Laadtijd (0->350 km) * 8 uur
Laadsnelheid * 44 km/u
Kosten Publiek Laden €6,96 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar 74.0 kWh
Snellaadaansluiting * CCS
Locatie Snellaadpoort * Linkerzijde - Voor
Snellaadvermogen (max) * 150 kW DC
Snellaadtijd (35->280 km) * 27 min
Snellaadsnelheid * 540 km/u
Kosten Snelladen €12,45 per 100 km
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 350 km
Verbruik Voertuig * 21,1 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.4 l/100km

WLTP Normering

Actieradius * 440 km
Verbruik Normering * Geen Data
Verbruik Voertuig * 16,8 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering * Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig * 1.9 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 14,5 - 29,6 kWh/100km

Stad - Winter * 20,8 kWh/100km
Snelweg - Winter * 29,6 kWh/100km
Gecombineerd - Winter * 24,7 kWh/100km
Stad - Zomer * 14,5 kWh/100km
Snelweg - Zomer * 23,1 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer * 18,5 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte * 4700 mm
Breedte * 1900 mm
Hoogte * 1675 mm
Wielbasis * 2875 mm
Massa Leeg * 2200 kg
Baggageruimte Geen Data
Baggageruimte Max Geen Data
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel Geen Data
Carrosserie SUV
Segment D - Middenklasse
Dakrails Geen Data

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2020

Bijtelling 8% / 22%
8% beperkt tot € 45 000
Netto (Schijf 1) * € 283 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 375 /mnd

Op kenteken in 2021

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 352 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 470 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van BMW iX3 (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de BMW iX3. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

LET OP: BMW heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de iX3. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 38 uur 9 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 23u45m 15 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 15 uur 23 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 11u45m 30 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 8 uur 44 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 8 uur 44 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 8 uur 44 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€4,64
Publiek Laden (laag)
€0,18€3,80
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€6,96
Publiek Laden (hoog)
€0,40€8,44
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

Snelladen van BMW iX3 (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de BMW iX3.

BMW heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de iX3. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 50 kW 65 min 220 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 90 kW † 36 min 400 km/u
CCS (150 kW DC) 150 kW 120 kW † 27 min 540 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,35€7,38
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€12,45
Snelladen (hoog)
€0,69€14,56
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

(Advertisement)

Nieuws over de BMW iX3

Elektrische BMW iX3 (2020): dit kunnen we al vertellen

Gepubliceerd: 18 december 2019 08:51 | ZERauto.nl In 2020 start de productie van de batterij-elektrische BMW iX3. Beetje bij beetje geeft BMW meer details vrij, onder meer over de actieradius en het accupakket.

Volledig elektrische BMW iX3 vanaf nu te reserveren

Gepubliceerd: 14 maart 2019 16:14 | ZERauto.nl Toeval of niet? Enkele uren voor de onthulling van de Tesla Model Y opent BMW de orderboeken van de BMW i3X: de eerste elektrische SUV van het merk. Geïnteresseerden kunnen via een aanbetaling online een productieplek reserveren. De productie van de iX3 start in 2020.

Alles over de BMW iX3

Concept

De BMW iX3 is een conceptmodel: data met een * zijn schattingen en overige data is mogelijk onbevestigd. De onderstaande tekst is geschreven alsof de BMW iX3 per direct beschikbaar was. Waar mogelijk worden fiscale data zoals bijtelling en belastingen wel aangepast aan het jaar waneer het productiemodel verwacht wordt. Gegevens van het productiemodel kunnen echter sterk afwijken van dit concept. Dit conceptmodel wordt opgenomen in de database om een beeld te geven van toekomstige modellen en algemene trends.

Prijs, lease en bijtelling

De BMW iX3 heeft een geschatte prijs vanaf €70 000. De auto heeft een bijtelling van 8% tot 45.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €283 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €375 per maand.

De BMW iX3 is bij ActivLease te leasen vanaf €875 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De BMW iX3 is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de BMW iX3 is 210 kW (286 pk). Het geschatte maximale koppel is 400 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 6.0 seconde gehaald. De geschatte topsnelheid is 200 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de BMW iX3 heeft een geschatte capaciteit van 80 kWh. Daarvan is 74 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 350 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 250 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 510 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 8 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 38 uur.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 150 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 120 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 30 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 245 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de BMW iX3 is ongeveer 21,1 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.4 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 29,6 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 14,5 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De BMW iX3 stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van BMW

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de iX3 op de officiële site van BMW.

Naar de iX3 op de website van BMW.