BMW iX3

Elektrische Auto - 12% / 22% Bijtelling

€ 71 000Prijs vanaf

74.0 kWhAccu Bruikbaar

360 km *Actieradius

206 Wh/km *Verbruik

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

Specificaties met een * zijn schattingen

Prijs vanaf € 71 000

Bestelbaar Nee, verwacht
Verwacht vanaf * Januari 2021
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 875 /mnd

Netto Bijtelling 2021 (Schijf 1) € 349 /mnd
Netto Bijtelling 2021 (Schijf 2) € 466 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €69 500.
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Het leasetarief is opgesteld in samenwerking met ActivLease.
Bijtelling voor 2021 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Praktische Actieradius tussen 255 - 525 km

Stad - Winter * 360 km
Snelweg - Winter * 255 km
Gecombineerd - Winter * 305 km
Stad - Zomer * 525 km
Snelweg - Zomer * 325 km
Gecombineerd - Zomer * 410 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

Zakelijk - Operational Lease € 1,061 /mnd

Leasetarief € 1,000 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 61 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 1,019 /mnd

Leasetarief € 788 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 101 /mnd
Elektriciteit € 61 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 69 /mnd

Zakelijk - Kopen € 818 /mnd

Afschrijving excl. rente € 587 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 101 /mnd
Elektriciteit € 61 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 69 /mnd

Particulier - Kopen € 967 /mnd

Afschrijving excl. rente € 710 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 101 /mnd
Elektriciteit € 73 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 83 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €23,471. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 6.8 sec
Topsnelheid 180 km/u
Actieradius Elektrisch * 360 km
Totaal Vermogen 210 kW (286 pk)
Totaal Koppel 400 Nm
Aandrijving Achter

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 80.0 kWh
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadvermogen 11 kW AC
Laadtijd (0->360 km) 8 uur
Laadsnelheid 45 km/u
Kosten Publiek Laden €6,80 per 100 km
Kosten Vroaming €4,53 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar 74.0 kWh
Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadvermogen (max) 150 kW DC
Snellaadtijd (36->288 km) 27 min
Snellaadsnelheid 560 km/u
Kosten Snelladen €12,15 per 100 km
Kosten Vroaming €4,53 per 100 km
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.
Sponsored Content: kosten Vroaming op basis van Total Vroaming Compleet.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 360 km
Verbruik Voertuig * 206 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.3 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 520 km
Verbruik Normering 175 Wh/km
Verbruik Voertuig 142 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 2.0 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.6 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 460 km
Verbruik Normering 185 Wh/km
Verbruik Voertuig 161 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 2.1 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.8 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 141 - 290 Wh/km

Stad - Winter * 206 Wh/km
Snelweg - Winter * 290 Wh/km
Gecombineerd - Winter * 243 Wh/km
Stad - Zomer * 141 Wh/km
Snelweg - Zomer * 228 Wh/km
Gecombineerd - Zomer * 180 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4734 mm
Breedte 1891 mm
Hoogte 1668 mm
Wielbasis 2864 mm
Massa Rijklaar 2260 kg
Toegestane Max. Massa 2725 kg
Bagageruimte 510 L
Bagageruimte Max 1560 L
Trekgewicht Ongeremd 750 kg
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal 100 kg
Laadvermogen Maximaal 565 kg

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel 12,1 m
Carrosserie SUV
Segment D - Middenklasse
Dakrails Ja

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2021

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) € 349 /mnd
Netto (Schijf 2) € 466 /mnd

Op kenteken in 2022

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) € 399 /mnd
Netto (Schijf 2) € 532 /mnd

Op kenteken in 2023

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) € 399 /mnd
Netto (Schijf 2) € 532 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Mercedes EQC 400 4MATICMercedes EQC 400 4MATIC €6,935 duurder 10 km meer actieradius 25% snellere acceleratie 5% meer stroomverbruik 21% langzamer snelladen
Tesla Model Y Long Range Dual MotorTesla Model Y LR Dual Motor €5,982 goedkoper 65 km meer actieradius 25% snellere acceleratie 17% minder stroomverbruik 45% sneller snelladen
Ford Mustang Mach-E ER AWDFord Mustang Mach-E ER AWD €3,860 goedkoper 70 km meer actieradius 12% snellere acceleratie Zelfde stroomverbruik 27% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van BMW iX3 (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de BMW iX3. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 38 uur 9 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 23u45m 15 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 15 uur 24 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 11u45m 31 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 8 uur 45 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 8 uur 45 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 8 uur 45 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

(Sponsored Content)

Wat kost het opladen?
Regulier Vroaming
Locatie
1 kWh100 km
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€4,53
Publiek Laden (laag)
€0,18€3,71
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€6,80
Publiek Laden (hoog)
€0,40€8,24
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
Kosten 'Vroaming' zijn op basis van Total Vroaming Compleet. Een energiecontract met groene stroom van Total is onderdeel van dit pakket.
Kijk voor alle voorwaarden op total-edrive.nl .

Snelladen van BMW iX3 (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de BMW iX3.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 50 kW 65 min 230 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 90 kW † 36 min 420 km/u
CCS (150 kW DC) 150 kW 120 kW † 27 min 560 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

(Sponsored Content)

Wat kost het snelladen?
Regulier Vroaming
Locatie
1 kWh100 km
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,35€7,21
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€12,15
Snelladen (hoog)
€0,69€14,21
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
Kosten 'Vroaming' zijn op basis van Total Vroaming Compleet. Een energiecontract met groene stroom van Total is onderdeel van dit pakket.
Kijk voor alle voorwaarden op total-edrive.nl .

(Advertisement)

Nieuws over de BMW iX3

BMW iX3: eerste kennismaking

Gepubliceerd: 4 augustus 2020 11:00 | ZERauto.nl De Europese levering van de BMW iX3 start naar verwachting in de loop van 2021. Nog even geduld dus. In München kunnen we voor de eerste keer kennismaken met de definitieve productieversie van de iX3. Rijden kon nog niet, maar een rondje eromheen wandelen wel.

BMW presenteert elektrische iX3 SUV

Gepubliceerd: 14 juli 2020 14:49 | E-Drivers BMW, een van de pioniers op het gebied van elektrisch rijden, heeft maar één volledig elektrisch model in het programma. Maar dat gaat snel veranderen. Vandaag introduceerde BMW de iX3, de eerste BMW die verkrijgbaar is met verbrandingsmotor, als plug-in hybride én met een volledig elektrische aandrijving.

BMW iX3: de vanafprijs en uitrusting

Gepubliceerd: 14 juli 2020 11:02 | ZERauto.nl BMW maakt zich klaar voor de marktintroductie van de volledig elektrische BMW iX3. De productie vangt eind 2020 al aan in China. De Europese levering start naar verwachting in de loop van 2021. Benieuwd naar de vanafprijs van de BMW iX3? En de standaarduitrusting? We zetten het hier voor je op een rij.

Alles over de BMW iX3

Prijs, lease en bijtelling

De BMW iX3 heeft een prijs vanaf €71 000. De auto heeft een bijtelling van 12% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €349 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €466 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de BMW iX3 voor het eerst leverbaar wordt (2021).

De BMW iX3 is bij ActivLease te leasen vanaf €875 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De BMW iX3 is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de BMW iX3 is 210 kW (286 pk). Het maximale koppel is 400 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 6.8 seconde gehaald. De topsnelheid is 180 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de BMW iX3 heeft een capaciteit van 80 kWh. Daarvan is 74 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 360 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 255 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 525 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 8 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 38 uur.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 150 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 120 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 30 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 250 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de BMW iX3 is ongeveer 20,6 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.3 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 29 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 14,1 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De BMW iX3 stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van BMW

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de iX3 op de officiële site van BMW.

Naar de iX3 op de website van BMW.