BMW iX3

Elektrische Auto - 4% / 22% Bijtelling

€ 70,000 *Prijs vanaf

70.0 kWh *Accu Bruikbaar

350 km *Actieradius

20.0 kWh *Verbruik 100km

Deze elektrische auto is een concept

BMW heeft op 25 april de conceptversie van de iX3 gelanceerd. Verwacht wordt dat het ontwerp dichtbij de productieversie ligt. Veel specificaties zijn echter nog onbekend, deze zijn met een * aangeduid.

Richtprijs vanaf * € 70,000

Introductie Beijing 2018
Status Productie bevestigd
Leverbaar vanaf * Maart 2020

Leasen vanaf * € 875 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 1) * € 197 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) * € 264 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2019 is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 5.0 sec
Topsnelheid * 200 km/u
Actieradius Elektrisch * 350 km
Totaal Vermogen 200 kW (272 pk)
Totaal Koppel * 500 Nm
Aandrijving AWD

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 70.0 kWh
Locatie Laadpoort * Linkerzijde - Voor
Laadaansluiting * Type 2
Laadvermogen * 11 kW AC
Laadtijd (0->350 km) * 7u30m
Laadsnelheid * 47 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 70.0 kWh
Locatie Snellaadpoort * Linkerzijde - Voor
Snellaadaansluiting * CCS
Snellaadvermogen * 150 kW DC
Snellaadtijd (35->280 km) * 25 min
Snellaadsnelheid * 580 km/u

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 350 km
Verbruik Voertuig * 20.0 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.2 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 400 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 17.5 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 2.0 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Afmeting en Gewicht

Massa Leeg * 2000 kg
Zitplaatsen 5 personen
Baggageruimte Geen Data
Baggageruimte Max Geen Data
Lengte * 4700 mm
Breedte * 1900 mm
Hoogte * 1675 mm
Wielbasis * 2875 mm
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van BMW iX3 (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de BMW iX3. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

LET OP: BMW heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de iX3. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 36 uur 10 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 22u15m 16 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 11u15m 31 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 3x16A 11 kW 7u30m 47 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 3x16A 11 kW † 7u30m 47 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van BMW iX3 (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Vanaf 80% lading in de accu neemt het laadvermogen sterk af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de BMW iX3.

BMW heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de iX3. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

  • Maximaal: het piekvermogen dat de auto kan verwerken
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen over een laadsessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW 1u15m 220 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 95 kW 35 min 420 km/u
CCS (150 kW DC) 150 kW 120 kW † 25 min 580 km/u
CCS (350 kW DC) 150 kW † 120 kW † 25 min 580 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

LET OP: In de praktijk zijn de meeste snelladers momenteel beperkt tot 50 kW. Hogere laadvermogens worden echter steeds meer beschikbaar.

(Advertisement)

Alles over de BMW iX3

Concept

De BMW iX3 is een conceptmodel: data met een * zijn schattingen en overige data is mogelijk onbevestigd. De onderstaande tekst is geschreven alsof de BMW iX3 per direct beschikbaar was. Waar mogelijk worden fiscale data zoals bijtelling en belastingen wel aangepast aan het jaar waneer het productiemodel verwacht wordt. Gegevens van het productiemodel kunnen echter sterk afwijken van dit concept. Dit conceptmodel wordt opgenomen in de database om een beeld te geven van toekomstige modellen en algemene trends.

Prijs, lease en bijtelling

De BMW iX3 heeft een geschatte prijs vanaf €70,000. De auto heeft een bijtelling van 4% tot 50.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €197 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €264 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de BMW iX3 voor het eerst leverbaar wordt (2020).

De BMW iX3 is te leasen vanaf ongeveer €875 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De BMW iX3 is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de BMW iX3 is 200 kW (272 pk). Het geschatte maximale koppel is 500 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5.0 seconde gehaald. De geschatte topsnelheid is 200 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de BMW iX3 heeft een geschatte capaciteit van 70 kWh. Daarvan is 70 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 350 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 7 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 36 uur.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 150 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 120 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 25 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 245 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de BMW iX3 is ongeveer 20.0 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.2 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De BMW iX3 stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen