Mercedes EQC 400 4MATIC

Elektrische Auto - 4% / 22% Bijtelling

€ 80,000 *Prijs vanaf

78.0 kWh *Accu Bruikbaar

355 km *Actieradius

22.0 kWh *Verbruik 100km

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

De Mercedes-Benz EQC is op 4 september 2018 in Zweden gepresenteerd. Deze pagina is bijgewerkt met de laatste informatie. De prijs en levertijd zijn door Mercedes nog niet openbaar gemaakt, de getoonde waardes zijn momenteel het meest waarschijnlijk. Specificaties die gebaseerd zijn op schattingen staan met een * aangegeven.

Prijs vanaf * € 80,000

Bestelbaar Nee, verwacht
Verwacht vanaf * Juli 2019
Leverbaar tot -

Leasen vanaf * € 1,000 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) * € 273 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) * € 371 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Het leasetarief is opgesteld in samenwerking met ActivLease.

(Advertisement)

Praktische Actieradius tussen 255 - 510 km

Stad - Winter * 355 km
Snelweg - Winter * 255 km
Gecombineerd - Winter * 305 km
Stad - Zomer * 510 km
Snelweg - Zomer * 320 km
Gecombineerd - Zomer * 400 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 5.1 sec
Topsnelheid 180 km/u
Actieradius Elektrisch * 355 km
Totaal Vermogen 300 kW (408 pk)
Totaal Koppel 765 Nm
Aandrijving AWD

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 80.0 kWh
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen † 7.4 kW AC
Laadtijd (0->355 km) † 12u30m
Laadsnelheid † 29 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 78.0 kWh
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadaansluiting CCS
Snellaadvermogen 110 kW DC
Snellaadtijd (36->284 km) 40 min
Snellaadsnelheid 370 km/u
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 1-fase aansluiting met 32A benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 3.7 kW met een laadtijd van 25 uur en een laadsnelheid van 14 km/u.

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 355 km
Verbruik Voertuig * 22.0 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.5 l/100km

WLTP Normering

Actieradius * 425 km
Verbruik Normering * 22.2 kWh/100km
Verbruik Voertuig * 18.4 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering * 2.5 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.1 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 15,3 - 30.6 kWh/100km

Stad - Winter * 22.0 kWh/100km
Snelweg - Winter * 30.6 kWh/100km
Gecombineerd - Winter * 25.6 kWh/100km
Stad - Zomer * 15.3 kWh/100km
Snelweg - Zomer * 24.4 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer * 19.5 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4761 mm
Breedte 1884 mm
Hoogte 1624 mm
Wielbasis 2873 mm
Massa Leeg 2425 kg
Baggageruimte 500 L
Baggageruimte Max Geen Data
Trekgewicht Ongeremd 0 kg
Trekgewicht Geremd 1800 kg
Daklast Maximaal 0 kg

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel Geen Data
Carrosserie SUV
Segment M - Upper SUV
Dakrails Nee
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Tesla Model X 75DTesla Model X 75D €19,670 duurder Zelfde actieradius Zelfde acceleratie 7% minder stroomverbruik Even snel snelladen
Audi e-tron 55 quattroAudi e-tron 55 quattro €4,100 duurder 5 km meer actieradius 12% langzamere acceleratie 5% meer stroomverbruik 22% sneller snelladen
Jaguar I-PaceJaguar I-Pace €1,800 duurder 25 km meer actieradius 6% snellere acceleratie Zelfde stroomverbruik 20% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Mercedes EQC 400 4MATIC (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Mercedes EQC 400 4MATIC. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 40 uur 9 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 25 uur 14 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 16 uur 22 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 12u30m 29 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 25 uur 14 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW † 16 uur 22 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW † 12u30m 29 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Mercedes EQC 400 4MATIC (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Vanaf 80% lading in de accu neemt het laadvermogen sterk af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Mercedes EQC 400 4MATIC.

  • Maximaal: het piekvermogen dat de auto kan verwerken
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen over een laadsessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW 1u15m 200 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 85 kW † 40 min 370 km/u
CCS (175 kW DC) 110 kW † 85 kW † 40 min 370 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

LET OP: In de praktijk zijn de meeste snelladers momenteel beperkt tot 50 kW. Hogere laadvermogens worden echter steeds meer beschikbaar.

(Advertisement)

Nieuws over de Mercedes EQC 400 4MATIC

Mercedes-Benz EQC voorlopig uitverkocht

Gepubliceerd: 14 februari 2019 16:45 | ZERauto.nl Mercedes-Benz onthulde in 2018 zijn eerste elektrische SUV, de EQC, maar nu blijkt uit informatie van het Duitse Welt Online dat de auto voor 2019 is uitverkocht. Ook de productieplaatsen voor 2020 schijnen als warme broodjes over de toonbank te gaan. De Mercedes-Benz EQC verschijnt later dit jaar pas in de…

Alles over de Mercedes EQC 400 4MATIC

Prijs, lease en bijtelling

De Mercedes EQC 400 4MATIC heeft een geschatte prijs vanaf €80,000. De auto heeft een bijtelling van 4% tot 50.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €273 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €371 per maand.

De Mercedes EQC 400 4MATIC is bij ActivLease te leasen vanaf €1,000 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Mercedes EQC 400 4MATIC is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Mercedes EQC 400 4MATIC is 300 kW (408 pk). Het maximale koppel is 765 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5.1 seconde gehaald. De topsnelheid is 180 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Mercedes EQC 400 4MATIC heeft een capaciteit van 80 kWh. Daarvan is 78 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 355 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 255 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 510 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 7.4 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 12 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 1-fase benodigd met 32A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 3.7 kW en hiermee kan een laadtijd van 25 uur en een laadsnelheid van 14 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 40 uur.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 110 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 85 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 40 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 245 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Mercedes EQC 400 4MATIC is ongeveer 22.0 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.5 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 30.6 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 15.3 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Mercedes EQC 400 4MATIC stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Mercedes

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de EQC op de officiële site van Mercedes.

Naar de EQC op de website van Mercedes.