Mercedes EQC 400 4MATIC

Elektrische Auto - 4% / 22% Bijtelling

€ 80,995Prijs vanaf

80.0 kWhAccu Bruikbaar

355 km *Actieradius

22.5 kWh *Verbruik 100km

De Mercedes-Benz EQC is op 4 september 2018 in Zweden gepresenteerd. Op 6 mei 2019 is de vanafprijs voor Nederland bekend gemaakt en is de auto online samen te stellen. Momenteel is nog onduidelijk wanneer de EQC daadwerkelijk voor het eerst geleverd kan gaan worden. Naar verluidt worden de eerste leveringen in juni verwacht, maar zou pas vanaf oktober de daadwerkelijke marktintroductie zijn. Mercedes-Benz heeft bovendien eerder laten weten dat alle EQC's voor 2019 al verkocht zijn. Zodra meer duidelijk is over de levertijd, dan wordt dat op deze pagina weergegeven.
Specificaties die gebaseerd zijn op schattingen staan met een * aangegeven.

Prijs vanaf € 80,995

Bestelbaar Ja, huidig model
Leverbaar sinds * Juli 2019
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 916 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 280 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 380 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten.
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Het leasetarief is opgesteld in samenwerking met ActivLease.

Praktische Actieradius tussen 255 - 510 km

Stad - Winter * 360 km
Snelweg - Winter * 255 km
Gecombineerd - Winter * 305 km
Stad - Zomer * 510 km
Snelweg - Zomer * 325 km
Gecombineerd - Zomer * 400 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 5.1 sec
Topsnelheid 180 km/u
Actieradius Elektrisch * 355 km
Totaal Vermogen 300 kW (408 pk)
Totaal Koppel 760 Nm
Aandrijving AWD

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 85.0 kWh
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen 7.4 kW AC
Laadtijd (0->355 km) 12u45m
Laadsnelheid 28 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar 80.0 kWh
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadaansluiting CCS
Snellaadvermogen (max) 112 kW DC
Snellaadtijd (36->284 km) 35 min
Snellaadsnelheid 420 km/u

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 355 km
Verbruik Voertuig * 22.5 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.5 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 471 km
Verbruik Normering 19.7 kWh/100km
Verbruik Voertuig 17.0 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 2.2 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.9 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 417 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 19.2 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 2.2 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 15,7 - 31.4 kWh/100km

Stad - Winter * 22.2 kWh/100km
Snelweg - Winter * 31.4 kWh/100km
Gecombineerd - Winter * 26.2 kWh/100km
Stad - Zomer * 15.7 kWh/100km
Snelweg - Zomer * 24.6 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer * 20.0 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4761 mm
Breedte 1884 mm
Hoogte 1623 mm
Wielbasis 2873 mm
Massa Leeg 2495 kg
Baggageruimte 500 L
Baggageruimte Max Geen Data
Trekgewicht Ongeremd 0 kg
Trekgewicht Geremd 1800 kg
Daklast Maximaal 0 kg

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel Geen Data
Carrosserie SUV
Segment M - Upper SUV
Dakrails Nee

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2019

Bijtelling 4% / 22%
4% beperkt tot € 50,000
Netto (Schijf 2/3) € 280 /mnd
Netto (Schijf 4) € 380 /mnd

Op kenteken in 2020 (kabinetsplan)

Bijtelling 8% / 22%
8% beperkt tot € 45,000
Netto (Schijf 2/3) € 363 /mnd
Netto (Schijf 4) € 485 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het op dat moment geldende percentage van kracht.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Tesla Model X 75DTesla Model X 75D €18,675 duurder 15 km minder actieradius Zelfde acceleratie 5% minder stroomverbruik 17% langzamer snelladen
Audi e-tron 55 quattroAudi e-tron 55 quattro €3,105 duurder 5 km meer actieradius 12% langzamere acceleratie 3% meer stroomverbruik 43% sneller snelladen
Jaguar I-PaceJaguar I-Pace €815 duurder 25 km meer actieradius 6% snellere acceleratie Zelfde stroomverbruik 14% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Mercedes EQC 400 4MATIC (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Mercedes EQC 400 4MATIC. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 41 uur 9 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 25u30m 14 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 16u15m 22 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 12u45m 28 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 2x16A 7.4 kW † 12u45m 28 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 2x16A 7.4 kW † 12u45m 28 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 2x16A 7.4 kW † 12u45m 28 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Mercedes EQC 400 4MATIC (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Mercedes EQC 400 4MATIC.

Lees meer over het snelladen van de Mercedes EQC 400 4MATIC op de site van Fastned.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 49 kW † 47 kW † 75 min 190 km/u
CCS (175 kW DC) 112 kW † 100 kW † 35 min 420 km/u
CCS (350 kW DC) 112 kW † 100 kW † 35 min 420 km/u
Laadcurve

Data beschikbaar gesteld door Fastned

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

(Advertisement)

Nieuws over de Mercedes EQC 400 4MATIC

Eerste elektrische Mercedes combineert domme fouten met briljante technologie

Gepubliceerd: 31 mei 2019 11:50 | E-Drivers De allereerste elektrische Mercedes heeft een bizarre mix van kwaliteiten. Hij is stiller, intelligenter en comfortabeler dan de concurrentie, maar loopt achter met zijn reikwijdte en laadsnelheid.

Autotest – Mercedes-Benz EQC 400 4Matic (2019)

Gepubliceerd: 23 mei 2019 07:30 | ZERauto.nl De eerste elektro-SUV van Mercedes-Benz is een feit. Hij luistert naar de naam Mercedes-Benz EQC 400 4Matic. Hij heeft de afmetingen van een GLC en de prestaties van een AMG, maar waarom zou je voor een EQC moeten kiezen? In Noorwegen – een land waar de elektro-auto door overheidsstimulering een…

Mercedes-Benz EQC 400 4Matic (2019): de eerste indrukken

Gepubliceerd: 22 mei 2019 09:00 | ZERauto.nl De redactie van AutoRAI.nl rijdt deze week met de nieuwe Mercedes-Benz EQC 400 4Matic. De uitgebreide test lees je binnenkort op deze website. Dit kunnen we na de eerste testkilometers alvast melden over de Mercedes-Benz EQC 400 4Matic.

Alles over de Mercedes EQC 400 4MATIC

Prijs, lease en bijtelling

De Mercedes EQC 400 4MATIC heeft een prijs vanaf €80,995. De auto heeft een bijtelling van 4% tot 50.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €280 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €380 per maand.

De Mercedes EQC 400 4MATIC is bij ActivLease te leasen vanaf €916 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Mercedes EQC 400 4MATIC is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Mercedes EQC 400 4MATIC is 300 kW (408 pk). Het maximale koppel is 760 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5.1 seconde gehaald. De topsnelheid is 180 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Mercedes EQC 400 4MATIC heeft een geschatte capaciteit van 85 kWh. Daarvan is 80 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 355 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 255 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 510 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 7.4 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 12 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 41 uur.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 112 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 100 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 40 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 245 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Mercedes EQC 400 4MATIC is ongeveer 22.5 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.5 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 31.4 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 15.7 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Mercedes EQC 400 4MATIC stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Mercedes

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de EQC op de officiële site van Mercedes.

Naar de EQC op de website van Mercedes.