Mercedes EQC

Elektrische Auto - 4% Bijtelling

€ 70,000 *Prijs vanaf

67.0 kWh *Accu Bruikbaar

350 km *Actieradius

19.1 kWh *Verbruik 100km

Deze elektrische auto is een concept

De EQC zal de eerste vol-elektrische Mercedes-Benz onder het nieuwe EQ merk worden. De EQC zal gebaseerd zijn op de Generation EQ concept. De meeste afbeeldingen zijn van dit concept, de verwachting is dat de EQC veel elementen van het concept zal krijgen. Veel specificaties zijn nog niet bekend, deze zijn met een * aangeduid.

Richtprijs vanaf * € 70,000

Introductie Paris 2016
Status Productie bevestigd
Leverbaar vanaf * Oktober 2019

Leasen vanaf * € 1,000 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 1) * € 197 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) * € 264 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW. Getoonde leaseprijs is een geschatte vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 20.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof. Bijtelling voor 2019 is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 5.0 sec
Topsnelheid * 200 km/u
Actieradius Elektrisch * 350 km
Totaal Vermogen 300 kW (408 pk)
Totaal Koppel 700 Nm
Aandrijving AWD

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 70.0 kWh
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadaansluiting * Type 2
Laadvermogen * 11 kW AC
Laadtijd (0->350 km) * 7u15m
Laadsnelheid * 49 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 67.0 kWh
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadaansluiting * CCS
Snellaadvermogen * 150 kW DC
Snellaadtijd (35->280 km) * 20 min
Snellaadsnelheid * 730 km/u

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 350 km
Verbruik Voertuig * 19.1 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.2 l/100km

NEDC Normering

Actieradius * 500 km
Verbruik Normering * Geen Data
Verbruik Voertuig * 13.4 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering * Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig * 1.5 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Afmeting en Gewicht

Massa Leeg * 1900 kg
Zitplaatsen 5 personen
Baggageruimte Geen Data
Baggageruimte Max Geen Data
Lengte * 4700 mm
Breedte * 1900 mm
Hoogte * 1600 mm
Wielbasis * 2494 mm
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van Mercedes EQC (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Mercedes EQC. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

LET OP: Mercedes heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de EQC. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Auto Gebruikt Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 34u30m 10 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 21u30m 16 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 10u45m 33 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 3x16A 11 kW 7u15m 49 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 3x16A 11 kW † 7u15m 49 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Mercedes EQC (10 -> 80%)

Snelladen kan alleen maar bij publieke snelladers. De meeste snelladers laden een accu op tot 80%. Snelladen is dan ook vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen en betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Mercedes EQC. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van 10% tot 80% opgeladen kan worden.

LET OP: Mercedes heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de EQC. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Auto Gebruikt Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 60 min 240 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 30 min 490 km/u
CCS (150 kW DC) 150 kW 20 min 730 km/u
CCS (350 kW DC) 150 kW † 20 min 730 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

LET OP: In de praktijk zijn de meeste snelladers momenteel beperkt tot 50 kW. Hogere laadvermogens worden echter steeds meer beschikbaar.

(Advertisement)

Alles over de Mercedes EQC

Concept

De Mercedes EQC is een conceptmodel: data met een * zijn schattingen en overige data is mogelijk onbevestigd. De onderstaande tekst is geschreven alsof de Mercedes EQC per direct beschikbaar was. Waar mogelijk worden fiscale data zoals bijtelling en belastingen wel aangepast aan het jaar waneer het productiemodel verwacht wordt. Gegevens van het productiemodel kunnen echter sterk afwijken van dit concept. Dit conceptmodel wordt opgenomen in de database om een beeld te geven van toekomstige modellen en algemene trends.

Prijs, lease en bijtelling

De Mercedes EQC heeft een geschatte prijs vanaf €70,000. De auto heeft een bijtelling van 4% tot 50.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €197 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €264 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de Mercedes EQC voor het eerst leverbaar wordt (2019).

De Mercedes EQC is te leasen vanaf ongeveer €1,000 euro per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Mercedes EQC is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Mercedes EQC is 300 kW (408 pk). Het maximale koppel is 700 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5.0 seconde gehaald. De geschatte topsnelheid is 200 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Mercedes EQC heeft een geschatte capaciteit van 70 kWh. Daarvan is 67 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 350 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 7 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 34 uur 30 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 150 kW en de accu laadt daarmee in ongeveer 20 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 245 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Mercedes EQC is ongeveer 19.1 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.2 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Mercedes EQC stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Mercedes

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de EQC op de officiële site van Mercedes.

Naar de EQC op de website van Mercedes.