Smart EQ fortwo cabrio

Juli 2018 - September 2019

€ 26.995Prijs vanaf

16.7 kWh *Accu Bruikbaar

95 kmActieradius

176 Wh/kmVerbruik

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Er is een nieuw model bekend:
Smart EQ fortwo cabrioSmart EQ fortwo cabrio
of
bekijk hier het volledige archief
SEPP: Subsidie voor particulieren!
Deze auto komt als occasion mogelijk in aanmerking voor een subsidie van € 2.000.
Klik hier voor meer informatie over de subsidieregeling.

Laatst bekende vanafprijs € 26.995

Beschikbaarheid Niet bestelbaar
Te bestellen van Juli 2018
Te bestellen tot September 2019
Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 33 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 45 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de laatst bekende consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is € 26.164.
De daadwerkelijke netto bijtelling hangt af van het de datum waarop het voertuig op kenteken is gezet.
Voor voertuigen die meer dan 5 jaar niet nieuw te koop zijn wordt geen bijtelling weergegeven.

Praktische Actieradius tussen 65 - 150 km

Stad - Winter 100 km
Snelweg - Winter 65 km
Gecombineerd - Winter 80 km
Stad - Zomer 150 km
Snelweg - Zomer 80 km
Gecombineerd - Zomer 110 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 11.8 sec
Topsnelheid 130 km/u
Actieradius Elektrisch 95 km
Totaal Vermogen 60 kW (82 pk)
Totaal Koppel 160 Nm
Aandrijving Achter

Accu / Tractiebatterij

Capaciteit 17.6 kWh
Batterij Type Lithium-ion
Aantal Cellen Geen Data
Architectuur 400 V
Garantie periode Geen Data
Garantie afstand Geen Data
Capaciteit Bruikbaar* 16.7 kWh
Kathodemateriaal Geen Data
Pack Samenstelling Geen Data
Nominaal Voltage Geen Data
Vormfactor Geen Data
Naam / Referentie Geen Data

Opladen

Thuis / Bestemming

Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadvermogen † 22 kW AC
Laadtijd (0->95 km) † 55 min
Laadsnelheid † 100 km/u
Kosten Publiek Laden € 6,16 per 100 km

Snelladen

Snellaadaansluiting -
Locatie Snellaadpoort -
Snellaadvermogen (max) -
Snellaadvermogen (10-80%) -
Snellaadtijd -
Snellaadsnelheid -
Autocharge Ondersteund Nee
Kosten Snelladen -

Plug & Charge

Plug & Charge Ondersteund Nee
Ondersteund Protocol -
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 3-fase aansluiting met 32A per fase benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in woningen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 11 kW met een laadtijd van 2 uur en een laadsnelheid van 53 km/u.

Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

Bidirectioneel Laden (V2X / BPT)

Vehicle-to-Load (V2L)

V2L Mogelijk Nee
Max. Vermogen -
Aansluitingen Exterieur -
Aansluitingen Interieur -

Vehicle-to-Home (V2H)

V2H via AC Ondersteund Nee
Max. Vermogen -
V2H via DC Ondersteund Nee
Max. Vermogen -

Vehicle-to-Grid (V2G)

V2G via AC Ondersteund Nee
Max. Vermogen -
V2G via DC Ondersteund Nee
Max. Vermogen -

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 95 km
Verbruik Voertuig 176 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 2.0 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 155 km
Verbruik Normering 130 Wh/km
Verbruik Voertuig 108 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.5 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.2 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 111 - 257 Wh/km

Stad - Winter 167 Wh/km
Snelweg - Winter 257 Wh/km
Gecombineerd - Winter 209 Wh/km
Stad - Zomer 111 Wh/km
Snelweg - Zomer 209 Wh/km
Gecombineerd - Zomer 152 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 2695 mm
Breedte 1663 mm
Breedte met spiegels Geen Data
Hoogte 1555 mm
Wielbasis 1873 mm
Massa Rijklaar 1115 kg
Toegestane Max. Massa 1320 kg
Laadvermogen Maximaal 305 kg
Bagageruimte 260 L
Bagageruimte Max 340 L
Bagageruimte Voor Geen Data
Daklast Maximaal 0 kg
Trekhaak Mogelijk Geen Data
Trekgewicht Ongeremd 0 kg
Trekgewicht Geremd 0 kg
Kogeldruk Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 2 personen
Isofix Voorbereid Ja, 1 plaats
Draaicirkel 7 m
Platform Geen Data
EV Specifiek Platform Geen Data
Carrosserie Cabrio
Segment A - Stadsauto
Dakrails Nee
Warmtepomp (WP) Geen Data
WP Standaarduitrusting Geen Data

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2018

Bijtelling 4%
4% beperkt tot NVT
Netto (Schijf 2/3) € 36 /mnd
Netto (Schijf 4) € 45 /mnd

Op kenteken in 2019

Bijtelling 4% / 22%
4% beperkt tot € 50.000
Netto (Schijf 2/3) € 33 /mnd
Netto (Schijf 4) € 45 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Berekeningen over toekomstige jaren kunnen op basis van een Belastingplan zijn en aan wijzigingen onderhevig zijn.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van Smart EQ fortwo cabrio (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Smart EQ fortwo cabrio. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 8u45m 11 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 5u30m 17 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 3u30m 27 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 2u45m 35 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 2 uur 48 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x25A 17 kW 1u15m 76 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x32A 22 kW † 55 min 100 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden (laag)
€ 0,23€ 4,05
Thuis Laden (gemiddeld)
€ 0,38€ 6,69
Thuis Laden (hoog)
€ 0,60€ 10,56
Publiek Laden (laag)
€ 0,20€ 3,52
Publiek Laden (gemiddeld)
€ 0,35€ 6,16
Publiek Laden (hoog)
€ 0,45€ 7,92
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor thuis laden zijn afhankelijk van het energiecontract. De daadwerkelijke prijzen voor het publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal. In samenwerking met laadpastop10.nl .

(Advertisement)

Alles over de Smart EQ fortwo cabrio

Niet meer leverbaar

Deze elektrische auto is niet meer leverbaar. De Smart EQ fortwo cabrio was leverbaar tussen juli 2018 en september 2019. Gegevens zoals bijtelling, aanschafprijs en leaseprijs zijn van toepassing op het jaar waarin de Smart EQ fortwo cabrio voor het laatst leverbaar was. Sommige data is mogelijk niet meer van toepassing.

Van de Smart EQ fortwo cabrio (2018) is een nieuw model bekend: Smart EQ fortwo cabrio (2020).

Laatst bekende prijs

Dit voertuig wordt niet meer geproduceerd en is niet nieuw te koop. De laatst bekende nieuwprijs van de Smart EQ fortwo cabrio is € 26.995. Dit voertuig was minder dan 5 jaar gelden voor het laatst te koop. Als het voertuig nog zakelijk gereden wordt, kan bijtelling over het privégebruik van toepassing zijn. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de datum waarop het voertuig voor het eerst op kenteken is gezet.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Smart EQ fortwo cabrio is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Smart EQ fortwo cabrio is 60 kW (82 pk). Het maximale koppel is 160 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 11.8 seconde gehaald. De topsnelheid is 130 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Smart EQ fortwo cabrio heeft een capaciteit van 17.6 kWh. Daarvan is 16.7 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 95 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 65 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 150 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 22 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 55 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 3-fase benodigd met 32A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 11 kW en hiermee kan een laadtijd van 2 uur en een laadsnelheid van 53 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 8 uur 45 minuten.

Snelladen is niet mogelijk

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Smart EQ fortwo cabrio is ongeveer 17.6 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.0 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 25.7 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 11.1 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Smart EQ fortwo cabrio stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Smart

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de EQ fortwo op de officiële site van Smart.

Naar de EQ fortwo op de website van Smart.

Voorgaand model

Het model op deze pagina is de opvolger van de Smart ForTwo Cabrio Electric Drive, die bestelbaar was van juli 2017 tot juli 2018. Het vorige model was €48 duurder, had dezelfde actieradius, dezelfde acceleratie en hetzelfde stroomverbruik.

Voorgaand model Smart ForTwo Cabrio Electric Dri