Hyundai Kona Electric 40 kWh

Elektrische Auto - 4% Bijtelling

€ 35,000 *Prijs vanaf

39.2 kWhAccu Bruikbaar

250 kmActieradius

15.7 kWhVerbruik 100km

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

Hyundai heeft op 20 juni de prijs van de 64 kWh versie bekend gemaakt. Met de prijzen is ook bekend gemaakt dat de 40 kWh versie voorlopig niet leverbaar wordt. De verwachting is dat de versie met kleinere batterij pas in de loop van 2019 leverbaar wordt. De prijs wordt later door Hyundai bekend gemaakt. Schattingen worden met een * aangeduid.

Prijs vanaf * € 35,000

Bestelbaar Ja, voorbestelling
Leverbaar vanaf * Maart 2019
Leverbaar tot -

Leasen vanaf * € 425 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 1) * € 43 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) * € 58 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2019 is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

(Advertisement)

Praktische Actieradius tussen 175 - 380 km

Stad - Winter 245 km
Snelweg - Winter 175 km
Gecombineerd - Winter 210 km
Stad - Zomer 380 km
Snelweg - Zomer 230 km
Gecombineerd - Zomer 290 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 9.3 sec
Topsnelheid 167 km/u
Actieradius Elektrisch 250 km
Totaal Vermogen 99 kW (135 pk)
Totaal Koppel 395 Nm
Aandrijving Voor

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 42.0 kWh
Locatie Laadpoort Voorzijde - Midden
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen † * 7.2 kW AC
Laadtijd (0->250 km) † * 6u30m
Laadsnelheid † * 39 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar 39.2 kWh
Locatie Snellaadpoort Voorzijde - Midden
Snellaadaansluiting * CCS
Snellaadvermogen * 50 kW DC
Snellaadtijd (25->200 km) * 35 min
Snellaadsnelheid * 300 km/u
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 1-fase aansluiting met 31A benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 3.7 kW met een laadtijd van 12u30m en een laadsnelheid van 20 km/u.

Wilt u thuis wel sneller kunnen laden zonder kostbare aanpassing van uw capaciteitstarief?
Met de laders van Snelautoladen.nl kunt u de Hyundai Kona Electric 40 kWh met een laadvermogen tot 10 kW laden.

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 250 km
Verbruik Voertuig 15.7 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 1.8 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 300 km
Verbruik Normering 14.8 kWh/100km
Verbruik Voertuig 13.1 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.7 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.5 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 10.3 - 22.4 kWh/100km

Stad - Winter 16.0 kWh/100km
Snelweg - Winter 22.4 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 18.7 kWh/100km
Stad - Zomer 10.3 kWh/100km
Snelweg - Zomer 17.0 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 13.5 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Massa Leeg * 1500 kg
Zitplaatsen 5 personen
Baggageruimte 332 L
Baggageruimte Max Geen Data
Lengte 4180 mm
Breedte 1800 mm
Hoogte 1570 mm
Wielbasis 2600 mm
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Hyundai Kona Electric 64 kWhHyundai Kona Electric 64 kWh €4,195 duurder 140 km meer actieradius 18% snellere acceleratie 4% meer stroomverbruik 20% sneller snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Brandstofverbruik gebaseerd op start met volle accu en gemiddelde verbruik over eerste 100km. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Hyundai Kona Electric 40 kWh (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Hyundai Kona Electric 40 kWh. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

LET OP: Hyundai heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de Kona. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Auto Gebruikt Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 20u15m 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 12u30m 20 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x31A 7.2 kW † 6u30m 39 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 12u30m 20 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x31A 7.2 kW † 6u30m 39 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Hyundai Kona Electric 40 kWh (10 -> 80%)

Snelladen kan alleen maar bij publieke snelladers. De meeste snelladers laden een accu op tot 80%. Snelladen is dan ook vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen en betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Hyundai Kona Electric 40 kWh. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van 10% tot 80% opgeladen kan worden.

LET OP: Hyundai heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de Kona. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Auto Gebruikt Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 35 min 300 km/u
CCS (100 kW DC) 50 kW † 35 min 300 km/u
CCS (150 kW DC) 50 kW † 35 min 300 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

(Advertisement)

Alles over de Hyundai Kona Electric 40 kWh

Prijs, lease en bijtelling

De Hyundai Kona Electric 40 kWh heeft een geschatte prijs vanaf €35,000. De auto heeft een bijtelling van 4% tot 50.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €43 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €58 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de Hyundai Kona Electric 40 kWh voor het eerst leverbaar wordt (2019).

De Hyundai Kona Electric 40 kWh is te leasen vanaf ongeveer €425 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Hyundai Kona Electric 40 kWh is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Hyundai Kona Electric 40 kWh is 99 kW (135 pk). Het maximale koppel is 395 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 9.3 seconde gehaald. De topsnelheid is 167 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Hyundai Kona Electric 40 kWh heeft een geschatte capaciteit van 42 kWh. Daarvan is 39,2 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 250 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 175 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 380 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 7.2 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 6 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 1-fase benodigd met 31A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 3.7 kW en hiermee kan een laadtijd van 12 uur 30 minuten en een laadsnelheid van 20 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 20 uur 15 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 50 kW en de accu laadt daarmee in ongeveer 35 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 175 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Hyundai Kona Electric 40 kWh is ongeveer 15.7 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.8 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 22.4 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 10.3 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Hyundai Kona Electric 40 kWh stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Hyundai

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Kona op de officiële site van Hyundai.

Naar de Kona op de website van Hyundai.