Volkswagen ID.3 Standard Range

Elektrische Auto - 4% Bijtelling

€ 30,000 *Prijs vanaf

45.0 kWhAccu Bruikbaar

300 km *Actieradius

15.0 kWh *Verbruik 100km

Deze elektrische auto is een concept

De ID.3 wordt het eerste model uit een reeks vol-elektrische voertuigen van Volkswagen. Er komen uiteindelijk drie opties voor de accu, de informatie op deze pagina is op basis van het instapmodel en gegevens van het conceptmodel. Er zal daarnaast nog een mid-range en topmodel beschikbaar komen. Het definitieve productiemodel wordt in september op de IAA in Frankfurt onthuld. Productie start in november 2019 met een speciale 'ID.3 1ST' uitvoering van de mid-range variant. De eerste leveringen van dit model staan voor de zomer van 2020 gepland. De reguliere ID.3 wordt later in 2020 verwacht.
Alle specificaties met een * zijn schattingen.

Richtprijs vanaf * € 30,000

Introductie Paris 2016
Status Pre-order mogelijk
Verwacht vanaf September 2020

Leasen vanaf * € 400 /mnd

Netto Bijtelling 2020 (Schijf 2/3) * € 38 /mnd
Netto Bijtelling 2020 (Schijf 4) * € 52 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Het leasetarief is opgesteld in samenwerking met ActivLease.
Bijtelling voor 2020 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 8.0 sec
Topsnelheid * 160 km/u
Actieradius Elektrisch * 300 km
Totaal Vermogen * 100 kW (136 pk)
Totaal Koppel * 300 Nm
Aandrijving * Achter

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 48.0 kWh
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Voor
Laadaansluiting * Type 2
Laadvermogen * 11 kW AC
Laadtijd (0->300 km) * 5 uur
Laadsnelheid * 62 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar 45.0 kWh
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Voor
Snellaadaansluiting * CCS
Snellaadvermogen * 100 kW DC
Snellaadtijd (30->240 km) * 25 min
Snellaadsnelheid * 500 km/u

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 300 km
Verbruik Voertuig * 15.0 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 1.7 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 330 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 13.6 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.5 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Afmeting en Gewicht

Lengte * 4100 mm
Breedte * 1800 mm
Hoogte * 1530 mm
Wielbasis 2750 mm
Massa Leeg * 1500 kg
Baggageruimte Geen Data
Baggageruimte Max 1000 L
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 4 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel 9,9 m
Carrosserie Hatchback
Segment C - Kleine Middenklasse
Dakrails Geen Data
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Opel Ampera-eOpel Ampera-e €16,699 duurder 45 km meer actieradius 9% snellere acceleratie 12% meer stroomverbruik 54% langzamer snelladen
Tesla Model 3 Standard RangeTesla Model 3 Standard Range €13,500 duurder 35 km meer actieradius 26% snellere acceleratie Zelfde stroomverbruik 11% sneller snelladen
Renault Zoe R110Renault Zoe R110 €5,090 duurder 40 km minder actieradius 43% langzamere acceleratie 5% meer stroomverbruik Geen snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Volkswagen ID.3 Standard Range (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Volkswagen ID.3 Standard Range. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

LET OP: Volkswagen heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de ID.3. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 23u15m 13 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 14u30m 21 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 9u15m 33 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 7u15m 42 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 5 uur 62 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 5 uur 62 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 5 uur 62 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Volkswagen ID.3 Standard Range (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Volkswagen ID.3 Standard Range.

Volkswagen heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de ID.3. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

  • Maximaal: het piekvermogen dat de auto kan verwerken
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen over een laadsessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW 42 min 300 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 75 kW † 25 min 500 km/u
CCS (175 kW DC) 100 kW † 75 kW † 25 min 500 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

(Advertisement)

Nieuws over de Volkswagen ID.3 Standard Range

Eerste ID-model van Volkswagen heet ID.3

Gepubliceerd: 8 mei 2019 13:24 | ZERauto.nl Volkswagen maakt wereldkundig dat het eerste ID-model de naam ID.3 krijgt. Bovendien opent Volkswagen de orderboeken van het model. Een pre-order plaatsen kost 1.000 euro. 

Sneak preview: Volkswagen ID (2020)

Gepubliceerd: 3 januari 2019 11:26 | ZERauto.nl In de loop van 2019 trekt Volkswagen het doek van de volledig elektrische ID. Vervolgens komt deze elektrische hatchback in 2020 op de Nederlandse markt. Hier een sneak preview van deze elektrische tegenhanger van de Golf.

Alles over de Volkswagen ID.3 Standard Range

Concept

De Volkswagen ID.3 Standard Range is een conceptmodel: data met een * zijn schattingen en overige data is mogelijk onbevestigd. De onderstaande tekst is geschreven alsof de Volkswagen ID.3 Standard Range per direct beschikbaar was. Waar mogelijk worden fiscale data zoals bijtelling en belastingen wel aangepast aan het jaar waneer het productiemodel verwacht wordt. Gegevens van het productiemodel kunnen echter sterk afwijken van dit concept. Dit conceptmodel wordt opgenomen in de database om een beeld te geven van toekomstige modellen en algemene trends.

Prijs, lease en bijtelling

De Volkswagen ID.3 Standard Range heeft een geschatte prijs vanaf €30,000. De auto heeft een bijtelling van 4% tot 50.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €38 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €52 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de Volkswagen ID.3 Standard Range voor het eerst leverbaar wordt (2020).

De Volkswagen ID.3 Standard Range is bij ActivLease te leasen vanaf €400 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Volkswagen ID.3 Standard Range is een volledig elektrische auto (BEV). Het geschatte maximale vermogen van de Volkswagen ID.3 Standard Range is 100 kW (136 pk). Het geschatte maximale koppel is 300 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 8.0 seconde gehaald. De geschatte topsnelheid is 160 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Volkswagen ID.3 Standard Range heeft een geschatte capaciteit van 48 kWh. Daarvan is 45 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 300 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 5 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 23 uur 15 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 100 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 75 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 30 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 210 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Volkswagen ID.3 Standard Range is ongeveer 15.0 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.7 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Volkswagen ID.3 Standard Range stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Volkswagen

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de ID.3 op de officiële site van Volkswagen.

Naar de ID.3 op de website van Volkswagen.