Volkswagen ID.3 Pure

Elektrische Auto - 12% Bijtelling

€ 30 000 *Prijs vanaf

45.0 kWhAccu Bruikbaar

270 km *Actieradius

167 Wh/km *Verbruik

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

Specificaties met een * zijn schattingen
Vanaf 4 juni 2020: subsidie voor particulieren!
Deze auto komt mogelijk in aanmerking voor een subsidie van €4 000.
Klik hier voor meer informatie over de subsidieregeling.

Prijs vanaf * € 30 000

Bestelbaar Nee, verwacht
Verwacht vanaf Maart 2021
Leverbaar tot -

Leasen vanaf * € 400 /mnd

Netto Bijtelling 2021 (Schijf 1) * € 111 /mnd
Netto Bijtelling 2021 (Schijf 2) * € 148 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Het leasetarief is opgesteld in samenwerking met ActivLease.
Bijtelling voor 2021 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Praktische Actieradius tussen 190 - 405 km

Stad - Winter * 265 km
Snelweg - Winter * 190 km
Gecombineerd - Winter * 230 km
Stad - Zomer * 405 km
Snelweg - Zomer * 250 km
Gecombineerd - Zomer * 315 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 10.0 sec
Topsnelheid 160 km/u
Actieradius Elektrisch * 270 km
Totaal Vermogen 93 kW (126 pk)
Totaal Koppel * 225 Nm
Aandrijving Achter

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 48.0 kWh
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadvermogen * 7.2 kW AC
Laadtijd (0->270 km) * 7u30m
Laadsnelheid * 37 km/u
Kosten Publiek Laden €5,51 per 100 km
Kosten Vroaming €3,67 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar 45.0 kWh
Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadvermogen (max) * 50 kW DC
Snellaadtijd (27->216 km) * 44 min
Snellaadsnelheid * 250 km/u
Kosten Snelladen €9,85 per 100 km
Kosten Vroaming €3,67 per 100 km
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.
Sponsored Content: kosten Vroaming op basis van Total Vroaming Compleet.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 270 km
Verbruik Voertuig * 167 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 1.9 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 330 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 136 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.5 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 111 - 237 Wh/km

Stad - Winter * 170 Wh/km
Snelweg - Winter * 237 Wh/km
Gecombineerd - Winter * 196 Wh/km
Stad - Zomer * 111 Wh/km
Snelweg - Zomer * 180 Wh/km
Gecombineerd - Zomer * 143 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4261 mm
Breedte 1809 mm
Hoogte 1568 mm
Wielbasis 2770 mm
Massa Rijklaar * 1625 kg
Toegestane Max. Massa Geen Data
Bagageruimte Geen Data
Bagageruimte Max Geen Data
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data
Laadvermogen Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel 10,2 m
Carrosserie Hatchback
Segment C - Lage Middenklasse
Dakrails Nee

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2021

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 111 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 148 /mnd

Op kenteken in 2022

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 148 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 198 /mnd

Op kenteken in 2023

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 148 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 198 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Volkswagen ID.3 ProVolkswagen ID.3 Pro €5,000 duurder 80 km meer actieradius 10% snellere acceleratie Zelfde stroomverbruik 96% sneller snelladen
Nissan LeafNissan Leaf €6,990 duurder 50 km minder actieradius 21% snellere acceleratie Zelfde stroomverbruik 8% langzamer snelladen
Volkswagen e-GolfVolkswagen e-Golf €4,005 duurder 80 km minder actieradius 4% snellere acceleratie Zelfde stroomverbruik 12% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Volkswagen ID.3 Pure (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Volkswagen ID.3 Pure. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

LET OP: Volkswagen heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de ID.3. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 23u15m 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 14u30m 19 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 9u15m 29 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x31A 7.2 kW † 7u30m 36 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 2x16A 7.2 kW † 7u30m 36 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 2x16A 7.2 kW † 7u30m 36 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 2x16A 7.2 kW † 7u30m 36 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

(Sponsored Content)

Wat kost het opladen?
Regulier Vroaming
Locatie
1 kWh100 km
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€3,67
Publiek Laden (laag)
€0,18€3,01
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€5,51
Publiek Laden (hoog)
€0,40€6,68
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
Kosten 'Vroaming' zijn op basis van Total Vroaming Compleet. Een energiecontract met groene stroom van Total is onderdeel van dit pakket.
Kijk voor alle voorwaarden op total-edrive.nl .

Snelladen van Volkswagen ID.3 Pure (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Volkswagen ID.3 Pure.

Volkswagen heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de ID.3. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW † 44 min 250 km/u
CCS (100 kW DC) 50 kW † 45 kW † 44 min 250 km/u
CCS (150 kW DC) 50 kW † 45 kW † 44 min 250 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

(Sponsored Content)

Wat kost het snelladen?
Regulier Vroaming
Locatie
1 kWh100 km
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,35€5,84
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€9,85
Snelladen (hoog)
€0,69€11,52
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
Kosten 'Vroaming' zijn op basis van Total Vroaming Compleet. Een energiecontract met groene stroom van Total is onderdeel van dit pakket.
Kijk voor alle voorwaarden op total-edrive.nl .

(Advertisement)

Nieuws over de Volkswagen ID.3 Pure

Volkswagen ID.3 – een eerste impressie

Gepubliceerd: 29 juli 2020 21:54 | E-Drivers Het zijn spannende tijden voor Volkswagen. De ID.3, de eerste auto die volledig als elektrische auto is ontwikkeld, is ontzettend belangrijk voor Volkswagen. Hij betekent veel meer dan alleen maar een nieuwe auto in het assortiment. Een eerste impressie van Peter Schwerdtmann, die met VW ID.3 mocht rijden.

Volkswagen: “Levering ID.3 start in september 2020”

Gepubliceerd: 11 juni 2020 14:24 | ZERauto.nl Volkswagen kan het inmiddels bevestigen: de levering van de volledig elektrische ID.3 start in september. Het merk trapt af met de ID.3 1st edition waarvan het merk 30.000 exemplaren produceert. Vanaf 17 juni gaan de orderboeken in Europa officieel open, maar al heel veel mensen hebben een pre-order geplaatst…

Nederlandse orderboeken VW ID.3 pas ‘eind juli’ open

Gepubliceerd: 4 juni 2020 13:38 | E-Drivers Nederlandse kopers van VW ID.3 moeten nog iets meer geduld hebben. Eerder liet Jürgen Stackmann van Volkswagen weten dat de orderboeken voor de ID.3 op 17 juni open zouden gaan. Dat is nog steeds het geval. Vanwege de typegoedkeuring gaan ze in Nederland helaas een maand later open.

Alles over de Volkswagen ID.3 Pure

Prijs, lease en bijtelling

De Volkswagen ID.3 Pure heeft een geschatte prijs vanaf €30 000. De auto heeft een bijtelling van 12% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €111 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €148 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de Volkswagen ID.3 Pure voor het eerst leverbaar wordt (2021).

De Volkswagen ID.3 Pure is bij ActivLease te leasen vanaf €400 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Volkswagen ID.3 Pure is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Volkswagen ID.3 Pure is 93 kW (126 pk). Het geschatte maximale koppel is 225 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 10.0 seconde gehaald. De topsnelheid is 160 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Volkswagen ID.3 Pure heeft een geschatte capaciteit van 48 kWh. Daarvan is 45 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 270 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 190 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 405 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 7.2 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 7 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 23 uur 15 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 50 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 45 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 45 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 185 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Volkswagen ID.3 Pure is ongeveer 16,7 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.9 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 23,7 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 11,1 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Volkswagen ID.3 Pure stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Volkswagen

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de ID.3 op de officiële site van Volkswagen.

Naar de ID.3 op de website van Volkswagen.