Volkswagen ID.3 Pure
Elektrische Auto - 12% Bijtelling€ 30 000 *Prijs vanaf
45.0 kWhAccu Bruikbaar
280 km *Actieradius
161 Wh/km *Verbruik
Deze elektrische auto is nog niet leverbaar
Specificaties met een * zijn schattingenDeze auto komt mogelijk in aanmerking voor een subsidie van €4 000.
Klik hier voor meer informatie over de subsidieregeling.
Prijs vanaf * € 30 000
Bestelbaar | Nee, verwacht |
Verwacht vanaf | Juni 2021 |
Leverbaar tot | - |
Leasen vanaf * € 400 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 1) * | € 111 /mnd |
Netto Bijtelling (Schijf 2) * | € 148 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Het leasetarief is opgesteld in samenwerking met ActivLease.
Bijtelling voor 2021 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.
Praktische Actieradius tussen 200 - 420 km
Stad - Winter * | 275 km |
Snelweg - Winter * | 200 km |
Gecombineerd - Winter * | 235 km |
Stad - Zomer * | 420 km |
Snelweg - Zomer * | 260 km |
Gecombineerd - Zomer * | 325 km |
(Advertisement)
Prestaties
Acceleratie 0 - 100 km/u * | 10.0 sec |
Topsnelheid | 160 km/u |
Actieradius Elektrisch * | 280 km |
Totaal Vermogen | 93 kW (126 pk) |
Totaal Koppel * | 225 Nm |
Aandrijving | Achter |
Accu en Opladen
Accu Capaciteit * | 48.0 kWh |
Laadaansluiting | Type 2 |
Locatie Laadpoort | Rechterzijde - Achter |
Laadvermogen * | 7.2 kW AC |
Laadtijd (0->280 km) * | 7u30m |
Laadsnelheid * | 38 km/u |
Kosten Publiek Laden | €5,31 per 100 km |
Accu Capaciteit Bruikbaar | 45.0 kWh |
Snellaadaansluiting | CCS |
Locatie Snellaadpoort | Rechterzijde - Achter |
Snellaadvermogen (max) * | 50 kW DC |
Snellaadtijd (28->224 km) * | 44 min |
Snellaadsnelheid * | 260 km/u |
Kosten Snelladen | €9,50 per 100 km |
Energieverbruik
EVDB Real Range
Actieradius * | 280 km |
Verbruik Voertuig * | 161 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Voertuig * | 1.8 l/100km |
WLTP Normering
Actieradius | 330 km |
Verbruik Normering | Geen Data |
Verbruik Voertuig | 136 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Normering | Geen Data |
Benzine Equivalent Voertuig | 1.5 l/100km |
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.
Praktisch Energieverbruik tussen 107 - 225 Wh/km
Stad - Winter * | 164 Wh/km |
Snelweg - Winter * | 225 Wh/km |
Gecombineerd - Winter * | 191 Wh/km |
Stad - Zomer * | 107 Wh/km |
Snelweg - Zomer * | 173 Wh/km |
Gecombineerd - Zomer * | 138 Wh/km |
Veiligheid (Euro NCAP)
Beoordeling | |
Inzittende Volwassene | 87% |
Inzittend Kind | 89% |
Jaar van Beoordeling | 2020 |
Kwetsbare Weggebruikers | 71% |
Safety Assist | 88% |
Afmeting en Gewicht
Lengte | 4261 mm |
Breedte | 1809 mm |
Hoogte | 1568 mm |
Wielbasis | 2770 mm |
Massa Rijklaar * | 1625 kg |
Toegestane Max. Massa | Geen Data |
Bagageruimte | Geen Data |
Bagageruimte Max | Geen Data |
Trekgewicht Ongeremd | Geen Data |
Trekgewicht Geremd | Geen Data |
Daklast Maximaal | Geen Data |
Laadvermogen Maximaal | Geen Data |
Overige
Zitplaatsen | 5 personen |
Isofix Voorbereid | Geen Data |
Draaicirkel | 10,2 m |
Carrosserie | Hatchback |
Segment | C - Lage Middenklasse |
Dakrails | Nee |
Bijtelling Overzicht
Op kenteken in 2021
Bijtelling | 12% / 22% |
12% beperkt tot | € 40 000 |
Netto (Schijf 1) * | € 111 /mnd |
Netto (Schijf 2) * | € 148 /mnd |
Op kenteken in 2022
Bijtelling | 16% / 22% |
16% beperkt tot | € 40 000 |
Netto (Schijf 1) * | € 148 /mnd |
Netto (Schijf 2) * | € 198 /mnd |
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Vergelijkbare elektrische auto's



Opladen van Volkswagen ID.3 Pure (0 -> 100%)
Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Volkswagen ID.3 Pure. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.
LET OP: Volkswagen heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de ID.3. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.
Type 2 (Mennekes - IEC 62196) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Vermogen | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
Stopcontact (2.3 kW) | 230V / 1x10A | 2.3 kW | 23u15m | 12 km/u |
1-fase 16A (3.7 kW) | 230V / 1x16A | 3.7 kW | 14u30m | 19 km/u |
1-fase 25A (5.8 kW) | 230V / 1x25A | 5.8 kW | 9u15m | 30 km/u |
1-fase 32A (7.4 kW) | 230V / 1x31A | 7.2 kW † | 7u30m | 37 km/u |
3-fase 16A (11 kW) | 230V / 2x16A | 7.2 kW † | 7u30m | 37 km/u |
3-fase 25A (17 kW) | 230V / 2x16A | 7.2 kW † | 7u30m | 37 km/u |
3-fase 32A (22 kW) | 230V / 2x16A | 7.2 kW † | 7u30m | 37 km/u |
† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.
Wat kost het opladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Thuis Laden | €0,22€3,54
|
Publiek Laden (laag) | €0,18€2,90
|
Publiek Laden (gemiddeld) | €0,33€5,31
|
Publiek Laden (hoog) | €0,40€6,44
|
Snelladen van Volkswagen ID.3 Pure (10 -> 80%)
Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Volkswagen ID.3 Pure.
Volkswagen heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de ID.3. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.
- Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
- Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
- Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
- Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Gemiddeld | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
CCS (50 kW DC) | 50 kW | 45 kW † | 44 min | 260 km/u |
CCS (100 kW DC) | 50 kW † | 45 kW † | 44 min | 260 km/u |
CCS (150 kW DC) | 50 kW † | 45 kW † | 44 min | 260 km/u |
† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.
De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.
Wat kost het snelladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Snelladen (laag) | €0,35€5,63
|
Snelladen (gemiddeld) | €0,59€9,50
|
Snelladen (hoog) | €0,69€11,11
|
(Advertisement)
Nieuws over de Volkswagen ID.3 Pure

Volkswagen ID.3 was populairste elektrische auto in 2020
Gepubliceerd: 12 januari 2021 09:47 | ZERauto.nl De Volkswagen ID.3 was in 2020 de populairste elektrische auto in Nederland. Volkswagen registreerde in Nederland in 2020 in totaal 44.670 auto’s, waarvan de ID.3 een kwart van het totaal voor zijn rekening nam.
Volkswagen ID.3 – een eerste impressie
Gepubliceerd: 29 juli 2020 21:54 | E-Drivers Het zijn spannende tijden voor Volkswagen. De ID.3, de eerste auto die volledig als elektrische auto is ontwikkeld, is ontzettend belangrijk voor Volkswagen. Hij betekent veel meer dan alleen maar een nieuwe auto in het assortiment. Een eerste impressie van Peter Schwerdtmann, die met VW ID.3 mocht rijden.
Volkswagen: “Levering ID.3 start in september 2020”
Gepubliceerd: 11 juni 2020 14:24 | ZERauto.nl Volkswagen kan het inmiddels bevestigen: de levering van de volledig elektrische ID.3 start in september. Het merk trapt af met de ID.3 1st edition waarvan het merk 30.000 exemplaren produceert. Vanaf 17 juni gaan de orderboeken in Europa officieel open, maar al heel veel mensen hebben een pre-order geplaatst…Alles over de Volkswagen ID.3 Pure
Prijs, lease en bijtelling
De Volkswagen ID.3 Pure heeft een geschatte prijs vanaf €30 000. De auto heeft een bijtelling van 12% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €111 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €148 per maand.
De Volkswagen ID.3 Pure is bij ActivLease te leasen vanaf €400 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.
Aandrijving en prestaties
De Volkswagen ID.3 Pure is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Volkswagen ID.3 Pure is 93 kW (126 pk). Het geschatte maximale koppel is 225 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 10.0 seconde gehaald. De topsnelheid is 160 km/u.
Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto
Accu en opladen
De accu van de Volkswagen ID.3 Pure heeft een geschatte capaciteit van 48 kWh. Daarvan is 45 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 280 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.
Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 200 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 420 km te behalen.
Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 7.2 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 7 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 23 uur 15 minuten.
Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 50 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 45 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 45 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 195 kilometer aan actieradius toegevoegd.
Energieverbruik
Het geschatte energieverbuik van de Volkswagen ID.3 Pure is ongeveer 16,1 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.8 l/100km bij een traditionele benzineauto.
Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 22,5 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 10,7 kWh/100km te behalen.
Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen
CO2 Uitstoot
De Volkswagen ID.3 Pure stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.
Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen
Meer informatie van Volkswagen
Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de ID.3 op de officiële site van Volkswagen.