Volkswagen I.D.

Elektrische Auto - 4% Bijtelling

€ 35,000 *Prijs vanaf

60.0 kWh *Accu Bruikbaar

375 km *Actieradius

16.0 kWh *Verbruik 100km

Deze elektrische auto is een concept

De I.D. wordt het eerste model uit een reeks vol-elektrische voertuigen van Volkswagen. Onderstaande data is op basis van het conceptmodel. Het productiemodel wordt waarschijnlijk in meerdere varianten (motor en batterij) beschikbaar. Productie start in november 2019, de eerste leveringen zullen iets later zijn.
Alle specificaties met een * zijn schattingen.

Richtprijs vanaf * € 35,000

Introductie Paris 2016
Status Productie bevestigd
Leverbaar vanaf November 2019

Leasen vanaf * € 425 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 1) * € 43 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) * € 58 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2019 is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 8.0 sec
Topsnelheid 160 km/u
Actieradius Elektrisch * 375 km
Totaal Vermogen 125 kW (170 pk)
Totaal Koppel * 300 Nm
Aandrijving * Achter

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 60.0 kWh
Laadaansluiting * Type 2
Laadvermogen * 11 kW AC
Laadtijd (0->375 km) * 5u30m
Laadsnelheid * 69 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 60.0 kWh
Snellaadaansluiting * CCS
Snellaadvermogen * 100 kW DC
Snellaadtijd (38->300 km) * 35 min
Snellaadsnelheid * 450 km/u

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 375 km
Verbruik Voertuig * 16.0 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 1.8 l/100km

NEDC Normering

Actieradius * 500 km
Verbruik Normering * Geen Data
Verbruik Voertuig * 12.0 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering * Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig * 1.3 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Afmeting en Gewicht

Massa Leeg * 1500 kg
Zitplaatsen 4 personen
Baggageruimte Geen Data
Baggageruimte Max 1000 L
Lengte 4100 mm
Breedte 1800 mm
Hoogte 1530 mm
Wielbasis 2750 mm
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Renault Zoe R90Renault Zoe R90 €2,110 goedkoper 125 km minder actieradius 69% langzamere acceleratie 8% minder stroomverbruik Geen snelladen
Tesla Model 3Tesla Model 3 €3,000 duurder 5 km minder actieradius 26% snellere acceleratie 7% minder stroomverbruik 15% langzamer snelladen
Opel Ampera-eOpel Ampera-e €11,699 duurder 30 km minder actieradius 9% snellere acceleratie 5% meer stroomverbruik 44% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Brandstofverbruik gebaseerd op start met volle accu en gemiddelde verbruik over eerste 100km. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Volkswagen I.D. (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Volkswagen I.D.. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

LET OP: Volkswagen heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de I.D.. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 26u15m 14 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 16u15m 23 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 8u15m 46 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 3x16A 11 kW 5u30m 69 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 3x16A 11 kW † 5u30m 69 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Volkswagen I.D. (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Vanaf 80% lading in de accu neemt het laadvermogen sterk af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Volkswagen I.D..

Volkswagen heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de I.D.. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

  • Maximaal: het piekvermogen dat de auto kan verwerken
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen over een laadsessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 50 kW 55 min 280 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 80 kW † 35 min 450 km/u
CCS (150 kW DC) 100 kW † 80 kW † 35 min 450 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

LET OP: In de praktijk zijn de meeste snelladers momenteel beperkt tot 50 kW. Hogere laadvermogens worden echter steeds meer beschikbaar.

(Advertisement)

Alles over de Volkswagen I.D.

Concept

De Volkswagen I.D. is een conceptmodel: data met een * zijn schattingen en overige data is mogelijk onbevestigd. De onderstaande tekst is geschreven alsof de Volkswagen I.D. per direct beschikbaar was. Waar mogelijk worden fiscale data zoals bijtelling en belastingen wel aangepast aan het jaar waneer het productiemodel verwacht wordt. Gegevens van het productiemodel kunnen echter sterk afwijken van dit concept. Dit conceptmodel wordt opgenomen in de database om een beeld te geven van toekomstige modellen en algemene trends.

Prijs, lease en bijtelling

De Volkswagen I.D. heeft een geschatte prijs vanaf €35,000. De auto heeft een bijtelling van 4% tot 50.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €43 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €58 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de Volkswagen I.D. voor het eerst leverbaar wordt (2019).

De Volkswagen I.D. is te leasen vanaf ongeveer €425 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Volkswagen I.D. is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Volkswagen I.D. is 125 kW (170 pk). Het geschatte maximale koppel is 300 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 8.0 seconde gehaald. De topsnelheid is 160 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Volkswagen I.D. heeft een geschatte capaciteit van 60 kWh. Daarvan is 60 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 375 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 5 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 26 uur 15 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 100 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 80 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 35 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 260 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Volkswagen I.D. is ongeveer 16.0 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.8 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Volkswagen I.D. stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen