Volkswagen ID.3 Pure Performance

Maart 2021 - Juni 2021

€ 32.190Prijs vanaf

45.0 kWhAccu Bruikbaar

275 kmActieradius

164 Wh/kmVerbruik

Zelf vrijblijvend in deze auto rijden?

Dat kan! Kom via 'Sturen bij je buren' in contact met een eigenaar van deze auto en hoor hoe het is om dit model te bezitten. Zonder verkoopdruk en zonder verplichtingen. Klik hier voor meer informatie.

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Er is een nieuw model bekend:
Volkswagen ID.3 Pure PerformanceVolkswagen ID.3 Pure Performance
of
bekijk hier het volledige archief
SEPP: Subsidie voor particulieren!
Deze auto komt als occasion mogelijk in aanmerking voor een subsidie van € 2.000.
Klik hier voor meer informatie over de subsidieregeling.

Laatst bekende vanafprijs € 32.190

Beschikbaarheid Niet bestelbaar
Te bestellen van Maart 2021
Te bestellen tot Juni 2021
Netto Bijtelling (Schijf 1) € 115 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) € 154 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de laatst bekende consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is € 31.085.
De daadwerkelijke netto bijtelling hangt af van het de datum waarop het voertuig op kenteken is gezet.
Voor voertuigen die meer dan 5 jaar niet nieuw te koop zijn wordt geen bijtelling weergegeven.

Praktische Actieradius tussen 195 - 405 km

Stad - Winter 265 km
Snelweg - Winter 195 km
Gecombineerd - Winter 230 km
Stad - Zomer 405 km
Snelweg - Zomer 250 km
Gecombineerd - Zomer 315 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 8.9 sec
Topsnelheid 160 km/u
Actieradius Elektrisch 275 km
Totaal Vermogen 110 kW (150 pk)
Totaal Koppel 310 Nm
Aandrijving Achter

Accu / Tractiebatterij

Capaciteit 55.0 kWh
Batterij Type Lithium-ion
Aantal Cellen 192
Architectuur 400 V
Garantie periode 8 jaar
Garantie afstand 160,000 km
Capaciteit Bruikbaar 45.0 kWh
Kathodemateriaal NCM712
Pack Samenstelling 96s2p
Nominaal Voltage 350 V
Vormfactor Pouch
Naam / Referentie Geen Data

Opladen

Thuis / Bestemming

Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadvermogen 7.2 kW AC
Laadtijd (0->275 km) 7u30m
Laadsnelheid 38 km/u
Kosten Publiek Laden € 5,74 per 100 km

Snelladen

Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadvermogen (max) 50 kW DC
Snellaadvermogen (10-80%) 45 kW DC
Snellaadtijd (27->220 km) 44 min
Snellaadsnelheid 260 km/u
Autocharge Ondersteund Nee
Kosten Snelladen € 11,48 per 100 km

Plug & Charge

Plug & Charge Ondersteund Ja
Ondersteund Protocol ISO 15118-2
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

Bidirectioneel Laden (V2X / BPT)

Vehicle-to-Load (V2L)

V2L Mogelijk Nee
Max. Vermogen -
Aansluitingen Exterieur -
Aansluitingen Interieur -

Vehicle-to-Home (V2H)

V2H via AC Ondersteund Nee
Max. Vermogen -
V2H via DC Ondersteund Nee
Max. Vermogen -

Vehicle-to-Grid (V2G)

V2G via AC Ondersteund Nee
Max. Vermogen -
V2G via DC Ondersteund Nee
Max. Vermogen -

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 275 km
Verbruik Voertuig 164 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 1.8 l/100km

WLTP Normering (TEL)

Actieradius 352 km
Verbruik Normering 140 Wh/km
Verbruik Voertuig 128 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.7 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.4 l/100km

WLTP Normering (TEH)

Actieradius 346 km
Verbruik Normering 150 Wh/km
Verbruik Voertuig 130 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.7 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.5 l/100km
TEL = Test Energy Low | TEH = Test Energy High
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 111 - 231 Wh/km

Stad - Winter 170 Wh/km
Snelweg - Winter 231 Wh/km
Gecombineerd - Winter 196 Wh/km
Stad - Zomer 111 Wh/km
Snelweg - Zomer 180 Wh/km
Gecombineerd - Zomer 143 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Veiligheid (Euro NCAP)

Beoordeling
Inzittende Volwassene 87%
Inzittend Kind 89%
Jaar van Beoordeling 2020
Kwetsbare Weggebruikers 71%
Safety Assist 88%
Kijk voor meer details over de veiligheidsbeoordeling van dit voertuig op euroncap.com

Afmeting en Gewicht

Lengte 4261 mm
Breedte 1809 mm
Breedte met spiegels 2070 mm
Hoogte 1568 mm
Wielbasis 2771 mm
Massa Rijklaar 1772 kg
Toegestane Max. Massa 2240 kg
Laadvermogen Maximaal 568 kg
Bagageruimte 385 L
Bagageruimte Max 1267 L
Bagageruimte Voor 0 L
Daklast Maximaal 0 kg
Trekhaak Mogelijk Geen Data
Trekgewicht Ongeremd 0 kg
Trekgewicht Geremd 0 kg
Kogeldruk Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Ja, 3 plaatsen
Draaicirkel 10.2 m
Platform VW MEB
EV Specifiek Platform Ja
Carrosserie Hatchback
Segment C - Lage Middenklasse
Dakrails Nee
Warmtepomp (WP) Ja
WP Standaarduitrusting Nee, optioneel

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2021

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40.000
Netto (Schijf 1) € 115 /mnd
Netto (Schijf 2) € 154 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Berekeningen over toekomstige jaren kunnen op basis van een Belastingplan zijn en aan wijzigingen onderhevig zijn.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van Volkswagen ID.3 Pure Performance (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Volkswagen ID.3 Pure Performance. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 23u15m 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 14u30m 19 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 9u15m 30 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x31A 7.2 kW † 7u30m 37 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 2x16A 7.2 kW † 7u30m 37 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 2x16A 7.2 kW † 7u30m 37 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 2x16A 7.2 kW † 7u30m 37 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden (laag)
€ 0,23€ 3,77
Thuis Laden (gemiddeld)
€ 0,38€ 6,23
Thuis Laden (hoog)
€ 0,60€ 9,84
Publiek Laden (laag)
€ 0,20€ 3,28
Publiek Laden (gemiddeld)
€ 0,35€ 5,74
Publiek Laden (hoog)
€ 0,45€ 7,38
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor thuis laden zijn afhankelijk van het energiecontract. De daadwerkelijke prijzen voor het publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal. In samenwerking met laadpastop10.nl .

Snelladen van Volkswagen ID.3 Pure Performance (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Volkswagen ID.3 Pure Performance.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW † 44 min 260 km/u
CCS (100 kW DC) 50 kW † 45 kW † 44 min 260 km/u
CCS (150 kW DC) 50 kW † 45 kW † 44 min 260 km/u
Dit voertuig ondersteunt geen Autocharge
Dit voertuig ondersteunt Plug & Charge

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

Autocharge: automatisch starten van een laadsessie bij ondersteunde CCS laadpunten.

Plug & Charge: automatisch starten van een laadsessie bij ondersteunde CCS laadpunten conform ISO 15118.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€ 0,49€ 8,04
Snelladen (gemiddeld)
€ 0,70€ 11,48
Snelladen (hoog)
€ 0,85€ 13,94
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
In samenwerking met laadpastop10.nl .

(Advertisement)

Nieuws over de Volkswagen ID.3 Pure Performance

Rijtest Volkswagen ID.3: wel of niet de nieuwe standaard?

Gepubliceerd: 17 mei 2021 09:52 | Dagelijksauto De Volkswagen ID.3 moest en zou de nieuwe Golf of zelfs Kever worden, aldus Volkswagen. Wij namen de proef op..

Volkswagen ID.3 was populairste elektrische auto in 2020

Gepubliceerd: 12 januari 2021 08:47 | ZERauto.nl De Volkswagen ID.3 was in 2020 de populairste elektrische auto in Nederland. Volkswagen registreerde in Nederland in 2020 in totaal 44.670 auto’s, waarvan de ID.3 een kwart van het totaal voor zijn rekening nam.

Volkswagen ID.3 – een eerste impressie

Gepubliceerd: 29 juli 2020 19:54 | E-Drivers Het zijn spannende tijden voor Volkswagen. De ID.3, de eerste auto die volledig als elektrische auto is ontwikkeld, is ontzettend belangrijk voor Volkswagen. Hij betekent veel meer dan alleen maar een nieuwe auto in het assortiment. Een eerste impressie van Peter Schwerdtmann, die met VW ID.3 mocht rijden.

Alles over de Volkswagen ID.3 Pure Performance

Niet meer leverbaar

Deze elektrische auto is niet meer leverbaar. De Volkswagen ID.3 Pure Performance was leverbaar tussen maart 2021 en juni 2021. Gegevens zoals bijtelling, aanschafprijs en leaseprijs zijn van toepassing op het jaar waarin de Volkswagen ID.3 Pure Performance voor het laatst leverbaar was. Sommige data is mogelijk niet meer van toepassing.

Van de Volkswagen ID.3 Pure Performance (2021) is een nieuw model bekend: Volkswagen ID.3 Pure Performance (2021).

Laatst bekende prijs

Dit voertuig wordt niet meer geproduceerd en is niet nieuw te koop. De laatst bekende nieuwprijs van de Volkswagen ID.3 Pure Performance is € 32.190. Dit voertuig was minder dan 5 jaar gelden voor het laatst te koop. Als het voertuig nog zakelijk gereden wordt, kan bijtelling over het privégebruik van toepassing zijn. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de datum waarop het voertuig voor het eerst op kenteken is gezet.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Volkswagen ID.3 Pure Performance is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Volkswagen ID.3 Pure Performance is 110 kW (150 pk). Het maximale koppel is 310 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 8.9 seconde gehaald. De topsnelheid is 160 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Volkswagen ID.3 Pure Performance heeft een capaciteit van 55 kWh. Daarvan is 45 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 275 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 195 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 405 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 7.2 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 7 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 23 uur 15 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 50 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 45 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 45 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 190 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Volkswagen ID.3 Pure Performance is ongeveer 16.4 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.8 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 23.1 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 11.1 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Volkswagen ID.3 Pure Performance stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Volkswagen

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de ID.3 op de officiële site van Volkswagen.

Naar de ID.3 op de website van Volkswagen.