Kia Niro EV Long-Range

Elektrische Auto - 4% Bijtelling

€ 47,500 *Prijs vanaf

64.0 kWhAccu Bruikbaar

380 km *Actieradius

16.8 kWh *Verbruik 100km

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

Kia heeft bevestigd dat de Niro EV eind 2018 verkrijgbaar zal zijn. De Niro wordt met dezelfde aandrijflijn als de Hyundai Kona uitgerust en zal dus veel specificaties delen. Net als bij de Kona zal er een 40 kWh en 64 kWh accupakket beschikbaar zijn. Andere details zijn nog niet officieel bekend gemaakt. Let op: de meeste foto's zijn nog van het conceptmodel! Specificaties met een * zijn schattingen.

Prijs vanaf * € 47,500

Bestelbaar Nee, verwacht
Leverbaar vanaf * November 2018
Leverbaar tot -

Leasen vanaf * € 700 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) * € 65 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) * € 82 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 20.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

(Advertisement)

Praktische Actieradius tussen 270 - 570 km

Stad - Winter * 380 km
Snelweg - Winter * 270 km
Gecombineerd - Winter * 320 km
Stad - Zomer * 570 km
Snelweg - Zomer * 345 km
Gecombineerd - Zomer * 440 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 8.0 sec
Topsnelheid * 167 km/u
Actieradius Elektrisch * 380 km
Totaal Vermogen 150 kW (204 pk)
Totaal Koppel * 395 Nm
Aandrijving * Voor

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 67.0 kWh
Locatie Laadpoort Voorzijde - Midden
Laadaansluiting * Type 2
Laadvermogen † * 7.2 kW AC
Laadtijd (0->380 km) † * 10u30m
Laadsnelheid † * 36 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar 64.0 kWh
Locatie Snellaadpoort Voorzijde - Midden
Snellaadaansluiting * CCS
Snellaadvermogen * 80 kW DC
Snellaadtijd (38->304 km) * 40 min
Snellaadsnelheid * 390 km/u
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 1-fase aansluiting met 31A benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 3.7 kW met een laadtijd van 20u30m en een laadsnelheid van 19 km/u.

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 380 km
Verbruik Voertuig * 16.8 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 1.9 l/100km

WLTP Normering

Actieradius * 450 km
Verbruik Normering * Geen Data
Verbruik Voertuig * 14.2 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering * Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig * 1.6 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 11.2 - 23.7 kWh/100km

Stad - Winter * 16.8 kWh/100km
Snelweg - Winter * 23.7 kWh/100km
Gecombineerd - Winter * 20.0 kWh/100km
Stad - Zomer * 11.2 kWh/100km
Snelweg - Zomer * 18.6 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer * 14.5 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Massa Leeg * 1650 kg
Zitplaatsen 5 personen
Baggageruimte Geen Data
Baggageruimte Max Geen Data
Lengte * 4355 mm
Breedte * 1805 mm
Hoogte * 1550 mm
Wielbasis * 2700 mm
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Hyundai Kona Electric 64 kWhHyundai Kona Electric 64 kWh Geen prijsverschil Zelfde actieradius 5% snellere acceleratie Zelfde stroomverbruik Even snel snelladen
Opel Ampera-eOpel Ampera-e €801 goedkoper 40 km minder actieradius 9% snellere acceleratie Zelfde stroomverbruik 33% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Brandstofverbruik gebaseerd op start met volle accu en gemiddelde verbruik over eerste 100km. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Kia Niro EV Long-Range (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Kia Niro EV Long-Range. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

LET OP: Kia heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de Niro. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Auto Gebruikt Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 32u45m 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 20u30m 19 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x31A 7.2 kW † 10u30m 36 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 20u30m 19 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x31A 7.2 kW † 10u30m 36 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Kia Niro EV Long-Range (10 -> 80%)

Snelladen kan alleen maar bij publieke snelladers. De meeste snelladers laden een accu op tot 80%. Snelladen is dan ook vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen en betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Kia Niro EV Long-Range. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van 10% tot 80% opgeladen kan worden.

LET OP: Kia heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de Niro. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Auto Gebruikt Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 60 min 260 km/u
CCS (100 kW DC) 80 kW † 40 min 390 km/u
CCS (150 kW DC) 80 kW † 40 min 390 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

LET OP: In de praktijk zijn de meeste snelladers momenteel beperkt tot 50 kW. Hogere laadvermogens worden echter steeds meer beschikbaar.

(Advertisement)

Alles over de Kia Niro EV Long-Range

Prijs, lease en bijtelling

De Kia Niro EV Long-Range heeft een geschatte prijs vanaf €47,500. De auto heeft een bijtelling van 4%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €65 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €82 per maand.

De Kia Niro EV Long-Range is te leasen vanaf ongeveer €700 euro per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Kia Niro EV Long-Range is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Kia Niro EV Long-Range is 150 kW (204 pk). Het geschatte maximale koppel is 395 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 8.0 seconde gehaald. De geschatte topsnelheid is 167 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Kia Niro EV Long-Range heeft een geschatte capaciteit van 67 kWh. Daarvan is 64 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 380 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 270 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 570 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 7.2 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 10 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 1-fase benodigd met 31A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 3.7 kW en hiermee kan een laadtijd van 20 uur 30 minuten en een laadsnelheid van 19 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 32 uur 45 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 80 kW en de accu laadt daarmee in ongeveer 40 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 265 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Kia Niro EV Long-Range is ongeveer 16.8 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.9 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 23.7 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 11.2 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Kia Niro EV Long-Range stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Kia

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Niro op de officiële site van Kia.

Naar de Niro op de website van Kia.