Kia Niro EV Concept

Elektrische Auto - 4% Bijtelling

€ 40,000 *Prijs vanaf

60.0 kWh *Accu Bruikbaar

350 km *Actieradius

17.1 kWh *Verbruik 100km

Deze elektrische auto is een concept

Veel details van de elektrische Kia Niro zijn nog onduidelijk. Onderstaande data is gebaseerd op het conceptmodel. Het definitieve productiemodel krijgt mogelijk een kleinere batterij (40 kWh) en een lagere vanafprijs. Pre-productiemodellen zijn in het openbaar gezien, dus een lancering in 2018 lijkt waarschijnlijk.
Specificaties met een * zijn schattingen.

Richtprijs vanaf * € 40,000

Introductie CES 2017
Status Productie bevestigd
Leverbaar vanaf * September 2018

Leasen vanaf * € 600 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) * € 54 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) * € 69 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Dit is een conceptmodel: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW. Getoonde leaseprijs is een geschatte vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 20.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 8.0 sec
Topsnelheid * 150 km/u
Actieradius Elektrisch * 350 km
Totaal Vermogen 150 kW (204 pk)
Totaal Koppel * 400 Nm
Aandrijving * Voor

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 64.0 kWh
Laadaansluiting * Type 2
Laadvermogen † * 7.4 kW AC
Laadtijd (0->350 km) † * 9u45m
Laadsnelheid † * 37 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 60.0 kWh
Snellaadaansluiting * CCS
Snellaadvermogen * 100 kW DC
Snellaadtijd (35->280 km) * 30 min
Snellaadsnelheid * 490 km/u
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 1-fase aansluiting met 32A benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 3.7 kW met een laadtijd van 19u15m en een laadsnelheid van 18 km/u.

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 350 km
Verbruik Voertuig * 17.1 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 1.9 l/100km

NEDC Normering

Actieradius * 500 km
Verbruik Normering * Geen Data
Verbruik Voertuig * 12.0 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering * Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig * 1.3 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Afmeting en Gewicht

Massa Leeg * 1600 kg
Zitplaatsen 5 personen
Baggageruimte Geen Data
Baggageruimte Max Geen Data
Lengte * 4400 mm
Breedte * 1800 mm
Hoogte * 1550 mm
Wielbasis * 2700 mm
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Hyundai Kona ElectricHyundai Kona Electric Geen prijsverschil Zelfde actieradius Zelfde acceleratie Zelfde stroomverbruik Even snel snelladen
Opel Ampera-eOpel Ampera-e €6,699 duurder Zelfde actieradius 9% snellere acceleratie Zelfde stroomverbruik 47% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Brandstofverbruik gebaseerd op start met volle accu en gemiddelde verbruik over eerste 100km. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Kia Niro EV Concept (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Kia Niro EV Concept. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

LET OP: Kia heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de Niro. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Auto Gebruikt Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 30u45m 11 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 19u15m 18 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 9u45m 37 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 19u15m 18 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW † 9u45m 37 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Kia Niro EV Concept (10 -> 80%)

Snelladen kan alleen maar bij publieke snelladers. De meeste snelladers laden een accu op tot 80%. Snelladen is dan ook vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen en betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Kia Niro EV Concept. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van 10% tot 80% opgeladen kan worden.

LET OP: Kia heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de Niro. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Auto Gebruikt Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 55 min 260 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 30 min 490 km/u
CCS (150 kW DC) 100 kW † 30 min 490 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

LET OP: In de praktijk zijn de meeste snelladers momenteel beperkt tot 50 kW. Hogere laadvermogens worden echter steeds meer beschikbaar.

(Advertisement)

Alles over de Kia Niro EV Concept

Concept

De Kia Niro EV Concept is een conceptmodel: data met een * zijn schattingen en overige data is mogelijk onbevestigd. De onderstaande tekst is geschreven alsof de Kia Niro EV Concept per direct beschikbaar was. Waar mogelijk worden fiscale data zoals bijtelling en belastingen wel aangepast aan het jaar waneer het productiemodel verwacht wordt. Gegevens van het productiemodel kunnen echter sterk afwijken van dit concept. Dit conceptmodel wordt opgenomen in de database om een beeld te geven van toekomstige modellen en algemene trends.

Prijs, lease en bijtelling

De Kia Niro EV Concept heeft een geschatte prijs vanaf €40,000. De auto heeft een bijtelling van 4%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €54 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €69 per maand.

De Kia Niro EV Concept is te leasen vanaf ongeveer €600 euro per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Kia Niro EV Concept is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Kia Niro EV Concept is 150 kW (204 pk). Het geschatte maximale koppel is 400 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 8.0 seconde gehaald. De geschatte topsnelheid is 150 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Kia Niro EV Concept heeft een capaciteit van 64 kWh. Daarvan is 60 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 350 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 7.4 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 9 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 1-fase benodigd met 32A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 3.7 kW en hiermee kan een laadtijd van 19 uur 15 minuten en een laadsnelheid van 18 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 30 uur 45 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 100 kW en de accu laadt daarmee in ongeveer 30 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 245 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Kia Niro EV Concept is ongeveer 17.1 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.9 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Kia Niro EV Concept stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen