BMW i3s Range Extender

Elektrisch met Extender - 22% Bijtelling

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Geen nieuw model bekend. Klik hier voor vergelijkbare modellen.

Prijs vanaf € 49,120

Bestelbaar Nee, oud model
Leverbaar vanaf November 2017
Leverbaar tot Oktober 2018

Leasen vanaf € 600 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 359 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 456 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 30-34 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €47,906.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

Zakelijk - Operational Lease € 787 /mnd

Leasetarief € 725 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 52 /mnd
Brandstof € 10 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 775 /mnd

Leasetarief € 545 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 32 /mnd
Verzekering € 74 /mnd
Elektriciteit € 52 /mnd
Brandstof € 10 /mnd
Onderhoud € 62 /mnd

Zakelijk - Kopen € 636 /mnd

Afschrijving excl. rente € 406 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 32 /mnd
Verzekering € 74 /mnd
Elektriciteit € 52 /mnd
Brandstof € 10 /mnd
Onderhoud € 62 /mnd

Particulier - Kopen € 748 /mnd

Afschrijving excl. rente € 491 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 32 /mnd
Verzekering € 74 /mnd
Elektriciteit € 63 /mnd
Brandstof € 13 /mnd
Onderhoud € 75 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 19000 km / 1000 km. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Brandstof op basis van €1.40 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €16,238. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Verhouding elektrisch / brandstof: 19000 km / 1000 km. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Brandstof op basis van €1.40 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 19000 km / 1000 km. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Brandstof op basis van €1.40 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 19000 km / 1000 km. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Brandstof op basis van €1.70 per liter. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Praktische Actieradius (Elektrisch) tussen 105 - 225 km

Stad - Winter 150 km
Snelweg - Winter 105 km
Gecombineerd - Winter 125 km
Stad - Zomer 225 km
Snelweg - Zomer 130 km
Gecombineerd - Zomer 170 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 7.7 sec
Topsnelheid 160 km/u
Actieradius Elektrisch 150 km
Actieradius Brandstof 100 km
Totaal Vermogen 135 kW (184 pk)
Totaal Koppel 270 Nm
Aandrijving Achter
Brandstof Benzine

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 33.2 kWh
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen † 7.4 kW AC
Laadtijd (0->150 km) † 4u30m
Laadsnelheid † 35 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar 27.2 kWh
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadaansluiting CCS (Optie)
Snellaadvermogen 50 kW DC
Snellaadtijd (15->120 km) 30 min
Snellaadsnelheid 210 km/u
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 1-fase aansluiting met 32A benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 3.7 kW met een laadtijd van 8u45m en een laadsnelheid van 17 km/u.

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 150 km
Verbruik Voertuig 18.1 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 2.0 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 220 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 12.4 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.4 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 195 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 13.9 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.6 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik (Elektrisch) tussen 12.1 - 25.9 kWh/100km

Stad - Winter 18.1 kWh/100km
Snelweg - Winter 25.9 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 21.8 kWh/100km
Stad - Zomer 12.1 kWh/100km
Snelweg - Zomer 20.9 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 16.0 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Brandstofverbruik

Gecombineerd NEDC 0.7 l/100km
» CO2 Uitstoot 14 g/km
Na Accu Leeg NEDC 6.9 l/100km
» CO2 Uitstoot 162 g/km
Bereik NEDC 131 km
Totaalbereik NEDC 351 km
Tankinhoud 9 L
Praktijk 25/50/100 km 0.0 / 0.0 / 0.0 l/100km
» CO2 Uitstoot 0 / 0 / 0 g/km
Na Accu Leeg Praktijk 8.9 l/100km
» CO2 Uitstoot 209 g/km
Bereik Praktijk 100 km
Totaalbereik Praktijk 250 km
Motorinhoud 647 cc

Afmeting en Gewicht

Massa Leeg 1385 kg
Zitplaatsen 4 personen
Baggageruimte 260 L
Baggageruimte Max 1100 L
Lengte 4006 mm
Breedte 1791 mm
Hoogte 1590 mm
Wielbasis 2570 mm
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

BMW i3 Range ExtenderBMW i3 Range Extender €3,687 goedkoper 5 km meer actieradius 5% langzamere acceleratie 3% minder stroomverbruik 4% sneller snelladen
BMW i3BMW i3 €8,708 goedkoper 20 km meer actieradius 5% snellere acceleratie 12% minder stroomverbruik 12% sneller snelladen
BMW i3sBMW i3s €5,039 goedkoper 15 km meer actieradius 10% snellere acceleratie 9% minder stroomverbruik 8% sneller snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Brandstofverbruik gebaseerd op start met volle accu en gemiddelde verbruik over eerste 100km. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van BMW i3s Range Extender (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de BMW i3s Range Extender. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Standaard 7.4 kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 14 uur 11 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 8u45m 17 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 4u30m 35 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 8u45m 17 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW † 4u30m 35 km/u
Optionele 11.0kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 14 uur 11 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 8u45m 17 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 4u30m 35 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 3x16A 11 kW 3 uur 52 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 3x16A 11 kW † 3 uur 52 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van BMW i3s Range Extender (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Vanaf 80% lading in de accu neemt het laadvermogen sterk af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de BMW i3s Range Extender.

  • Maximaal: het piekvermogen dat de auto kan verwerken
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen over een laadsessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2) *
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW † 30 min 210 km/u
CCS (100 kW DC) 50 kW † 45 kW † 30 min 210 km/u
CCS (175 kW DC) 50 kW † 45 kW † 30 min 210 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

* = Beschikbaar als een optie

(Advertisement)

Alles over de BMW i3s Range Extender

Niet meer leverbaar

Deze elektrische auto is niet meer leverbaar. De BMW i3s Range Extender was leverbaar tussen november 2017 en oktober 2018. Gegevens zoals bijtelling, aanschafprijs en leaseprijs zijn van toepassing op het jaar waarin de BMW i3s Range Extender voor het laatst leverbaar was. Sommige data is mogelijk niet meer van toepassing.

Prijs, lease en bijtelling

De BMW i3s Range Extender heeft een prijs vanaf €49,120. De auto heeft een bijtelling van 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €359 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €456 per maand.

De BMW i3s Range Extender is te leasen vanaf ongeveer €600 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De BMW i3s Range Extender is een elektrische auto met range extender (EREV). Het maximale vermogen van de BMW i3s Range Extender is 135 kW (184 pk). Het maximale koppel is 270 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7.7 seconde gehaald. De topsnelheid is 160 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de BMW i3s Range Extender heeft een capaciteit van 33,2 kWh. Daarvan is 27,2 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 150 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 105 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 225 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 7.4 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 4 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 1-fase benodigd met 32A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 3.7 kW en hiermee kan een laadtijd van 8 uur 45 minuten en een laadsnelheid van 17 km/u bereikt worden. Optioneel is een boordlader met een laadvermogen van 11.0 kW beschikbaar. Hiermee is de accu in ongeveer 3 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 14 uur. Passende laadstations en laadkabels voor de BMW i3s Range Extender zijn bij 4EV te verkrijgen.

De mogelijkheid tot snelladen is optioneel verkrijgbaar en werkt via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 50 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 45 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 30 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 105 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de BMW i3s Range Extender is ongeveer 18.1 kWh/100kmin elektrische modus. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.0 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 25.9 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 12.1 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

Brandstofverbruik

De BMW i3s Range Extender heeft met volle accu en tank een totaalbereik van ongeveer 100 kilometer, waarvan ongeveer 150 kilometer volledig elektrisch.Bij elektrisch rijden zal de ".strtolower($ICE_Fuel)."motor niet bijspringen; er wordt, tot de accu leeg is, altijd vol elektrisch gereden.

Wanneer de accu leeg is, ligt het benzineverbruik op ongeveer 8.9 liter per 100 km. Wanneer gestart wordt met een volle accu en gematigd gereden wordt, is het verbruik 0.0 l/100km bij een rit van 25 kilometer, 0.0 l/100km bij een rit van 50 kilometer en 0.0 l/100km bij een rit van 100 kilometer.

Het totale gemiddelde benzineverbruik van de BMW i3s Range Extender hangt dan ook sterk af van rijgedrag, gemiddelde ritafstand en of er na iedere rit geladen wordt. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 0.7 l/100km en een actieradius van 131 kilometer zijn in de praktijk niet relevant.

Lees hier meer over het brandstofverbruik van een plug-in hybride

CO2 Uitstoot

Bij rijden in elektrische mode stoot de BMW i3s Range Extender geen CO2 uit. Wanneer de accu leeg is zal de brandstofmotor gebruikt worden. Aangezien brandstofverbruik en CO2 uitstoot evenredig aan elkaar zijn, hangt de gemiddelde CO2-uitstoot van een BMW i3s Range Extender dan ook af van dezelfde factoren die bij het brandstofverbruik een grote rol spelen.

Bij gebruik van de benzinemotor is een uitstoot van ongeveer 209 gram CO2 per kilometer haalbaar. Indien echter tussen iedere rit geladen wordt en de gemiddelde ritafstand relatief kort is, zal het gebruik van de elektromotor de gemiddelde uitstoot sterk verminderen.

Zo is de uitstoot 0 g/km bij een rit van 25 kilometer, 0 g/km bij een rit van 50 kilometer en 0 g/km bij een rit van 100 kilometer. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 14 g/km is slechts ter onderlinge vergelijking en heeft geen betekenis voor de praktijk.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van BMW

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de i3s op de officiële site van BMW.

Naar de i3s op de website van BMW.