BMW i3 Range Extender

Elektrisch met Extender - 22% Bijtelling

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Geen nieuw model bekend. Klik hier voor vergelijkbare modellen.

Prijs vanaf € 45,433

Bestelbaar Nee, oud model
Leverbaar vanaf November 2017
Leverbaar tot Oktober 2018

Leasen vanaf € 550 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 331 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 421 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 30-34 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €44,218.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

Zakelijk - Operational Lease € 734 /mnd

Leasetarief € 675 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 50 /mnd
Brandstof € 9 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 726 /mnd

Leasetarief € 504 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 32 /mnd
Verzekering € 69 /mnd
Elektriciteit € 50 /mnd
Brandstof € 9 /mnd
Onderhoud € 62 /mnd

Zakelijk - Kopen € 597 /mnd

Afschrijving excl. rente € 375 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 32 /mnd
Verzekering € 69 /mnd
Elektriciteit € 50 /mnd
Brandstof € 9 /mnd
Onderhoud € 62 /mnd

Particulier - Kopen € 702 /mnd

Afschrijving excl. rente € 454 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 32 /mnd
Verzekering € 69 /mnd
Elektriciteit € 61 /mnd
Brandstof € 11 /mnd
Onderhoud € 75 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 19000 km / 1000 km. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Brandstof op basis van €1.40 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €15,019. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Verhouding elektrisch / brandstof: 19000 km / 1000 km. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Brandstof op basis van €1.40 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 19000 km / 1000 km. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Brandstof op basis van €1.40 per liter. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Verhouding elektrisch / brandstof: 19000 km / 1000 km. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Brandstof op basis van €1.70 per liter. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Praktische Actieradius (Elektrisch) tussen 110 - 240 km

Stad - Winter 160 km
Snelweg - Winter 110 km
Gecombineerd - Winter 130 km
Stad - Zomer 240 km
Snelweg - Zomer 140 km
Gecombineerd - Zomer 180 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 8.1 sec
Topsnelheid 150 km/u
Actieradius Elektrisch 155 km
Actieradius Brandstof 110 km
Totaal Vermogen 125 kW (170 pk)
Totaal Koppel 250 Nm
Aandrijving Achter
Brandstof Benzine

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 33.2 kWh
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen † 7.4 kW AC
Laadtijd (0->155 km) † 4u30m
Laadsnelheid † 36 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar 27.2 kWh
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadaansluiting CCS (Optie)
Snellaadvermogen 50 kW DC
Snellaadtijd (16->124 km) 30 min
Snellaadsnelheid 210 km/u
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 1-fase aansluiting met 32A benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 3.7 kW met een laadtijd van 8u45m en een laadsnelheid van 18 km/u.

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 155 km
Verbruik Voertuig 17.5 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 2.0 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 235 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 11.6 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.3 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 200 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 13.6 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.5 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik (Elektrisch) tussen 11.3 - 24.7 kWh/100km

Stad - Winter 17.0 kWh/100km
Snelweg - Winter 24.7 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 20.9 kWh/100km
Stad - Zomer 11.3 kWh/100km
Snelweg - Zomer 19.4 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 15.1 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Brandstofverbruik

Gecombineerd NEDC 0.6 l/100km
» CO2 Uitstoot 13 g/km
Na Accu Leeg NEDC 6.2 l/100km
» CO2 Uitstoot 146 g/km
Bereik NEDC 144 km
Totaalbereik NEDC 379 km
Tankinhoud 9 L
Praktijk 25/50/100 km 0.0 / 0.0 / 0.0 l/100km
» CO2 Uitstoot 0 / 0 / 0 g/km
Na Accu Leeg Praktijk 8.1 l/100km
» CO2 Uitstoot 190 g/km
Bereik Praktijk 110 km
Totaalbereik Praktijk 265 km
Motorinhoud 647 cc

Afmeting en Gewicht

Massa Leeg 1365 kg
Zitplaatsen 4 personen
Baggageruimte 260 L
Baggageruimte Max 1100 L
Lengte 4011 mm
Breedte 1775 mm
Hoogte 1598 mm
Wielbasis 2570 mm
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

BMW i3s Range ExtenderBMW i3s Range Extender €3,687 duurder 5 km minder actieradius 5% snellere acceleratie 3% meer stroomverbruik 4% langzamer snelladen
BMW i3BMW i3 €5,021 goedkoper 15 km meer actieradius 10% snellere acceleratie 9% minder stroomverbruik 8% sneller snelladen
BMW i3sBMW i3s €1,352 goedkoper 10 km meer actieradius 15% snellere acceleratie 6% minder stroomverbruik 4% sneller snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Brandstofverbruik gebaseerd op start met volle accu en gemiddelde verbruik over eerste 100km. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van BMW i3 Range Extender (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de BMW i3 Range Extender. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Standaard 7.4 kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 14 uur 11 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 8u45m 18 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 4u30m 36 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 8u45m 18 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW † 4u30m 36 km/u
Optionele 11.0kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 14 uur 11 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 8u45m 18 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 4u30m 36 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 3x16A 11 kW 3 uur 53 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 3x16A 11 kW † 3 uur 53 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van BMW i3 Range Extender (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Vanaf 80% lading in de accu neemt het laadvermogen sterk af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de BMW i3 Range Extender.

  • Maximaal: het piekvermogen dat de auto kan verwerken
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen over een laadsessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2) *
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW † 30 min 210 km/u
CCS (100 kW DC) 50 kW † 45 kW † 30 min 210 km/u
CCS (150 kW DC) 50 kW † 45 kW † 30 min 210 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

* = Beschikbaar als een optie

(Advertisement)

Alles over de BMW i3 Range Extender

Niet meer leverbaar

Deze elektrische auto is niet meer leverbaar. De BMW i3 Range Extender was leverbaar tussen november 2017 en oktober 2018. Gegevens zoals bijtelling, aanschafprijs en leaseprijs zijn van toepassing op het jaar waarin de BMW i3 Range Extender voor het laatst leverbaar was. Sommige data is mogelijk niet meer van toepassing.

Prijs, lease en bijtelling

De BMW i3 Range Extender heeft een prijs vanaf €45,433. De auto heeft een bijtelling van 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €331 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €421 per maand.

De BMW i3 Range Extender is te leasen vanaf ongeveer €550 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De BMW i3 Range Extender is een elektrische auto met range extender (EREV). Het maximale vermogen van de BMW i3 Range Extender is 125 kW (170 pk). Het maximale koppel is 250 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 8.1 seconde gehaald. De topsnelheid is 150 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de BMW i3 Range Extender heeft een capaciteit van 33,2 kWh. Daarvan is 27,2 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 155 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 110 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 240 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 7.4 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 4 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 1-fase benodigd met 32A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 3.7 kW en hiermee kan een laadtijd van 8 uur 45 minuten en een laadsnelheid van 18 km/u bereikt worden. Optioneel is een boordlader met een laadvermogen van 11.0 kW beschikbaar. Hiermee is de accu in ongeveer 3 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 14 uur.

De mogelijkheid tot snelladen is optioneel verkrijgbaar en werkt via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 50 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 45 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 30 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 105 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de BMW i3 Range Extender is ongeveer 17.5 kWh/100kmin elektrische modus. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.0 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 24.7 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 11.3 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

Brandstofverbruik

De BMW i3 Range Extender heeft met volle accu en tank een totaalbereik van ongeveer 110 kilometer, waarvan ongeveer 155 kilometer volledig elektrisch.Bij elektrisch rijden zal de ".strtolower($ICE_Fuel)."motor niet bijspringen; er wordt, tot de accu leeg is, altijd vol elektrisch gereden.

Wanneer de accu leeg is, ligt het benzineverbruik op ongeveer 8.1 liter per 100 km. Wanneer gestart wordt met een volle accu en gematigd gereden wordt, is het verbruik 0.0 l/100km bij een rit van 25 kilometer, 0.0 l/100km bij een rit van 50 kilometer en 0.0 l/100km bij een rit van 100 kilometer.

Het totale gemiddelde benzineverbruik van de BMW i3 Range Extender hangt dan ook sterk af van rijgedrag, gemiddelde ritafstand en of er na iedere rit geladen wordt. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 0.6 l/100km en een actieradius van 144 kilometer zijn in de praktijk niet relevant.

Lees hier meer over het brandstofverbruik van een plug-in hybride

CO2 Uitstoot

Bij rijden in elektrische mode stoot de BMW i3 Range Extender geen CO2 uit. Wanneer de accu leeg is zal de brandstofmotor gebruikt worden. Aangezien brandstofverbruik en CO2 uitstoot evenredig aan elkaar zijn, hangt de gemiddelde CO2-uitstoot van een BMW i3 Range Extender dan ook af van dezelfde factoren die bij het brandstofverbruik een grote rol spelen.

Bij gebruik van de benzinemotor is een uitstoot van ongeveer 190 gram CO2 per kilometer haalbaar. Indien echter tussen iedere rit geladen wordt en de gemiddelde ritafstand relatief kort is, zal het gebruik van de elektromotor de gemiddelde uitstoot sterk verminderen.

Zo is de uitstoot 0 g/km bij een rit van 25 kilometer, 0 g/km bij een rit van 50 kilometer en 0 g/km bij een rit van 100 kilometer. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij. De fabrieksopgave volgens NEDC-normen van 13 g/km is slechts ter onderlinge vergelijking en heeft geen betekenis voor de praktijk.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van BMW

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de i3 op de officiële site van BMW.

Naar de i3 op de website van BMW.