Kia Soul EV

Elektrische Auto - 4% Bijtelling

€ 36,335Prijs vanaf

30.0 kWhAccu Bruikbaar

175 kmActieradius

17.1 kWhVerbruik 100km

Prijs vanaf € 36,335

Bestelbaar Ja, huidig model
Leverbaar vanaf Oktober 2017
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 525 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) € 48 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) € 61 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten.Fiscale vanafprijs is €35,395.
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 20.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

Zakelijk - Operational Lease € 577 /mnd

Leasetarief € 525 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 52 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 547 /mnd

Leasetarief € 403 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 58 /mnd
Elektriciteit € 52 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 34 /mnd

Zakelijk - Kopen € 444 /mnd

Afschrijving excl. rente € 300 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 58 /mnd
Elektriciteit € 52 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 34 /mnd

Particulier - Kopen € 526 /mnd

Afschrijving excl. rente € 363 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 58 /mnd
Elektriciteit € 63 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 42 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €12,012. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Praktische Actieradius tussen 120 - 270 km

Stad - Winter 175 km
Snelweg - Winter 120 km
Gecombineerd - Winter 150 km
Stad - Zomer 270 km
Snelweg - Zomer 155 km
Gecombineerd - Zomer 200 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 11.2 sec
Topsnelheid 145 km/u
Actieradius Elektrisch 175 km
Totaal Vermogen 81 kW (110 pk)
Totaal Koppel 285 Nm
Aandrijving Voor

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 33.0 kWh
Locatie Laadpoort Voorzijde - Midden
Laadaansluiting Type 1
Laadvermogen † 6.6 kW AC
Laadtijd (0->175 km) † 5u30m
Laadsnelheid † 33 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar 30.0 kWh
Locatie Snellaadpoort Voorzijde - Midden
Snellaadaansluiting CHAdeMO
Snellaadvermogen 100 kW DC
Snellaadtijd (18->140 km) 15 min
Snellaadsnelheid 490 km/u
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 1-fase aansluiting met 29A benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 3.7 kW met een laadtijd van 9u45m en een laadsnelheid van 18 km/u.

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 175 km
Verbruik Voertuig 17.1 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 1.9 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 250 km
Verbruik Normering 14.3 kWh/100km
Verbruik Voertuig 12.0 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.6 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.3 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 11.1 - 25.0 kWh/100km

Stad - Winter 17.1 kWh/100km
Snelweg - Winter 25.0 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 20.0 kWh/100km
Stad - Zomer 11.1 kWh/100km
Snelweg - Zomer 19.4 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 15.0 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Massa Leeg 1480 kg
Zitplaatsen 5 personen
Baggageruimte 281 L
Baggageruimte Max 891 L
Lengte 4140 mm
Breedte 1800 mm
Hoogte 1593 mm
Wielbasis 2570 mm
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Hyundai IONIQ ElectricHyundai IONIQ Electric €2,040 goedkoper 20 km meer actieradius 12% snellere acceleratie 16% minder stroomverbruik 16% langzamer snelladen
Nissan LeafNissan Leaf €1,445 goedkoper 65 km meer actieradius 25% snellere acceleratie 8% minder stroomverbruik 43% langzamer snelladen
Renault Zoe Q90Renault Zoe Q90 €2,745 goedkoper 55 km meer actieradius 21% langzamere acceleratie 6% minder stroomverbruik 51% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Brandstofverbruik gebaseerd op start met volle accu en gemiddelde verbruik over eerste 100km. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Kia Soul EV (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Kia Soul EV. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 1 (Yazaki - SAE J1772)
Laadpunt Auto Gebruikt Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 15u30m 11 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 9u45m 18 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW † 5u30m 33 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 9u45m 18 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW † 5u30m 33 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Kia Soul EV (10 -> 80%)

Snelladen kan alleen maar bij publieke snelladers. De meeste snelladers laden een accu op tot 80%. Snelladen is dan ook vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen en betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van de snellaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Kia Soul EV. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van 10% tot 80% opgeladen kan worden.

CHAdeMO
Laadpunt Auto Gebruikt Tijd Snelheid
CHAdeMO (50 kW DC) 50 kW 30 min 240 km/u
CHAdeMO (100 kW DC) 100 kW 15 min 490 km/u
CHAdeMO (150 kW DC) 100 kW † 15 min 490 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

LET OP: In de praktijk zijn de meeste snelladers momenteel beperkt tot 50 kW. Hogere laadvermogens worden echter steeds meer beschikbaar.

(Advertisement)

Alles over de Kia Soul EV

Prijs, lease en bijtelling

De Kia Soul EV heeft een prijs vanaf €36,335. De auto heeft een bijtelling van 4%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €48 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €61 per maand.

De Kia Soul EV is te leasen vanaf ongeveer €525 euro per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Kia Soul EV is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Kia Soul EV is 81 kW (110 pk). Het maximale koppel is 285 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 11.2 seconde gehaald. De topsnelheid is 145 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Kia Soul EV heeft een geschatte capaciteit van 33 kWh. Daarvan is 30 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 175 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 120 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 270 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 1 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 6.6 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 5 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 1-fase benodigd met 29A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 3.7 kW en hiermee kan een laadtijd van 9 uur 45 minuten en een laadsnelheid van 18 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 15 uur 30 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CHAdeMO aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 100 kW en de accu laadt daarmee in ongeveer 15 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 120 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Kia Soul EV is ongeveer 17.1 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.9 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 25.0 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 11.1 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Kia Soul EV stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Kia

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Soul EV op de officiële site van Kia.

Naar de Soul EV op de website van Kia.

Voorgaand model

Het model op deze pagina is de opvolger van de Kia Soul EV, die leverbaar was van september 2014 tot oktober 2017. Het vorige model was €1880 goedkoper, had 25 km minder actieradius, dezelfde acceleratie en 5% meer stroomverbruik.

Voorgaand model Kia Soul EV