Porsche Taycan

Elektrische Auto - 4% / 22% Bijtelling

€ 150,000 *Prijs vanaf

90.0 kWh *Accu Bruikbaar

430 km *Actieradius

20.9 kWh *Verbruik 100km

Deze elektrische auto is een concept

De Mission E is het concept voor de eerste vol-elektrische Porsche ooit. Het productiemodel wordt in de loop van 2019 verwacht. Er komen meerdere uitvoeringen: de goedkoopste uitvoering wordt verwacht vanaf €90.000. De getoonde specificaties worden verwacht voor de duurste uitvoering. Specificaties met een * zijn schattingen. UPDATE: Porsche heeft op 8 juni 2018 bekend gemaakt dat de naam van de productieversie Taycan wordt.

Richtprijs vanaf * € 150,000

Introductie IAA Frankfurt 2015
Status Productie bevestigd
Verwacht vanaf * December 2019

Leasen vanaf * € 1,875 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 2/3) * € 762 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 4) * € 1,035 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

Praktische Actieradius tussen 315 - 610 km

Stad - Winter * 425 km
Snelweg - Winter * 315 km
Gecombineerd - Winter * 365 km
Stad - Zomer * 610 km
Snelweg - Zomer * 400 km
Gecombineerd - Zomer * 490 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 3.5 sec
Topsnelheid * 250 km/u
Actieradius Elektrisch * 430 km
Totaal Vermogen * 440 kW (598 pk)
Totaal Koppel * 900 Nm
Aandrijving AWD

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 96.0 kWh
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Voor
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen † * 22 kW AC
Laadtijd (0->430 km) † * 5 uur
Laadsnelheid † * 89 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 90.0 kWh
Locatie Snellaadpoort Linkerzijde - Voor
Snellaadaansluiting CCS
Snellaadvermogen (max) * 350 kW DC
Snellaadtijd (43->344 km) * 16 min
Snellaadsnelheid * 1120 km/u
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 3-fase aansluiting met 32A per fase benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 11 kW met een laadtijd van 9u45m en een laadsnelheid van 45 km/u.

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 430 km
Verbruik Voertuig * 20.9 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.4 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 14,8 - 28.6 kWh/100km

Stad - Winter * 21.2 kWh/100km
Snelweg - Winter * 28.6 kWh/100km
Gecombineerd - Winter * 24.7 kWh/100km
Stad - Zomer * 14.8 kWh/100km
Snelweg - Zomer * 22.5 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer * 18.4 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte * 4850 mm
Breedte * 1980 mm
Hoogte * 1300 mm
Wielbasis 2900 mm
Massa Leeg * 2200 kg
Baggageruimte Geen Data
Baggageruimte Max Geen Data
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 4 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel Geen Data
Carrosserie Sedan
Segment F - Grote / Luxe Auto
Dakrails Geen Data

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2019

Bijtelling 4% / 22%
4% beperkt tot € 50,000
Netto (Schijf 2/3) * € 762 /mnd
Netto (Schijf 4) * € 1,035 /mnd

Op kenteken in 2020 (kabinetsplan)

Bijtelling 8% / 22%
8% beperkt tot € 45,000
Netto (Schijf 2/3) * € 841 /mnd
Netto (Schijf 4) * € 1,124 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het op dat moment geldende percentage van kracht.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Tesla Model S P100DTesla Model S P100D €1,020 duurder 50 km meer actieradius 23% snellere acceleratie 5% minder stroomverbruik 57% langzamer snelladen
Tesla Model S 100DTesla Model S 100D €36,680 goedkoper 65 km meer actieradius 23% langzamere acceleratie 8% minder stroomverbruik 56% langzamer snelladen
Audi e-tron GTAudi e-tron GT €25,000 goedkoper 15 km minder actieradius Zelfde acceleratie Zelfde stroomverbruik 4% sneller snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Porsche Taycan (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Porsche Taycan. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

LET OP: Porsche heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de Taycan. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 46u15m 9 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 28u45m 15 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 18u15m 24 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 14u30m 30 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 9u45m 45 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x25A 17 kW 6u15m 69 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x32A 22 kW 5 uur 89 km/u

Snelladen van Porsche Taycan (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Porsche Taycan.

Porsche heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de Taycan. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 50 kW 80 min 220 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 95 kW † 42 min 430 km/u
CCS (150 kW DC) 150 kW 130 kW † 31 min 580 km/u
CCS (175 kW DC) 175 kW 150 kW † 27 min 660 km/u
CCS (350 kW DC) 350 kW 250 kW † 16 min 1120 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

(Advertisement)

Nieuws over de Porsche Taycan

Puntjes op de i voor elektrische Porsche Taycan

Gepubliceerd: 4 april 2019 17:30 | ZERauto.nl De volledig elektrische Porsche Taycan wordt in september onthuld en komt eind dit jaar op de markt. Wereldwijd hebben al meer dan 20.000 potentiële kopers een aanbetaling gedaan en een exemplaar gereserveerd. Momenteel zet Porsche de spreekwoordelijke puntjes op de i van deze veelbelovende nieuwkomer.

Elektrische Porsche Taycan heeft 6 miljoen testkilometers afgelegd

Gepubliceerd: 29 maart 2019 12:36 | E-Drivers Het duurt nog tot en met september voordat de Porsche Taycan officieel wordt geïntroduceerd. Tot die tijd wordt de elektrische sportwagen nog aan enkele laatste tests onderworpen. Als de Taycan eind dit jaar in productie gaat, hebben meer dan tweehonderd prototypes zo'n 6 miljoen testkilometers afgelegd.

Porsche stelt productiedoel van Taycan bij

Gepubliceerd: 25 januari 2019 07:28 | ZERauto.nl Porsche verhoogt het productiedoel van de volledig elektrische Taycan. Het merk zou in eerste instantie 20.000 auto’s per jaar willen bouwen, maar het management van Porsche heeft dat nu verhoogd naar 40.000 exemplaren. Dat schrijft Automobilwoche.

Alles over de Porsche Taycan

Concept

De Porsche Taycan is een conceptmodel: data met een * zijn schattingen en overige data is mogelijk onbevestigd. De onderstaande tekst is geschreven alsof de Porsche Taycan per direct beschikbaar was. Waar mogelijk worden fiscale data zoals bijtelling en belastingen wel aangepast aan het jaar waneer het productiemodel verwacht wordt. Gegevens van het productiemodel kunnen echter sterk afwijken van dit concept. Dit conceptmodel wordt opgenomen in de database om een beeld te geven van toekomstige modellen en algemene trends.

Prijs, lease en bijtelling

De Porsche Taycan heeft een geschatte prijs vanaf €150,000. De auto heeft een bijtelling van 4% tot 50.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €762 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €1,035 per maand.

De Porsche Taycan is te leasen vanaf ongeveer €1,875 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Porsche Taycan is een volledig elektrische auto (BEV). Het geschatte maximale vermogen van de Porsche Taycan is 440 kW (598 pk). Het geschatte maximale koppel is 900 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 3.5 seconde gehaald. De geschatte topsnelheid is 250 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Porsche Taycan heeft een geschatte capaciteit van 96 kWh. Daarvan is 90 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 430 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 315 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 610 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 22 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 5 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 3-fase benodigd met 32A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 11 kW en hiermee kan een laadtijd van 9 uur 45 minuten en een laadsnelheid van 45 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 46 uur 15 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 350 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 250 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 20 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 300 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Porsche Taycan is ongeveer 20.9 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.4 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 28.6 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 14.8 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Porsche Taycan stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Porsche

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Taycan op de officiële site van Porsche.

Naar de Taycan op de website van Porsche.